karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-20 15:42:27

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 23 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Helppoja eväsruokia
ViestiLähetetty: 2021-05-25 15:54:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onko kellään vinkkiä, millä voisi korvata smetanan/jugurtin eväsruokana? (Oli pakko lopettaa maitotuotteiden käyttö niiden selkäsärkyä lisäävän vaikutuksen vuoksi.)

Pitäisi löytää korvaava tuote, joka olisi mieluiten yhtä helppo napata kaupasta ja syödä sellaisenaan kauppa-aulan tuolilla istuen.

Itse en keksi tähän hätään muuta kuin kerman. Mutta kermassa on omat ongemansa: yhdessä pakkauksessa on turhan paljon kaloreita eikä sitä pysty sulkemaan tiiviisti käytön jälkeen. On myös pikkaisen roisin näköistä vetää kermaa suoraan tötsästä. :lol:

Viestin otsikko: Re: Helppoja eväsruokia
ViestiLähetetty: 2021-05-25 17:18:49 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Itse söisin vasta kotona. Mutta jos olisi pakko jostain syystä, niin söisin grillikylkeä, juustoa, metukkaa, salami snakseja, salamia, tai vaikka muutaman napin voita.
Edellä mainitut eivät nosta insuliia yhtä paljoa kuin jugurtti / smetana ja pitävät nälkääkin paremmin

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2021-05-25 17:54:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nuo ovat minulle kaikki liian suolaisia eväitä. :x

(Olin pitkään laktogevetaari varmaan juuri sen vuoksi, etten oikein tykkää suolaisesta.)

ViestiLähetetty: 2021-05-25 17:58:47 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Onhan noita vähäsuolaisiakin.
Mites säilykesardiinit, juusto, leikkeleet, voi, keitettyjä munia, vähän mielikuvitusta mukaan. Mieti mitä söisit kotona

Mites jos söisit ennen kauppaan menoa? Tai söisit enemmän rasvaa ja protskua, nälkä pysyisi poissa ja jolloin ei tarvitsisi välipaloja. Välipalat ovat muutenkin todella turhia.

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2021-05-26 00:03:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En nyt ehkä kuitenkaan lähtisi siellä aulassa vetelemään raakoja kananmunia kurkusta alas. :D

Kotona söisin raakaa jauhelihaa. Sekään ei oikein onnistu kaupassa, koska siihen pitää sekoittaa ensin mausteita käsin vaivaamalla. :D

Lyhyet reissut pärjäänkin nykyisin ihan ilman ruokaa, toisin kuin ennen elämässä. Mutta viivyn asiointireissullani usein kahdeksankin tuntia, missä ajassa ehtii jo tulla sen verran nälkä, että se haittaa aivotoimintaa.

Keksin nyt yhden ruoan, jonka syöminen olisi melko helppoa:
avocado. Ja jälkiruoaksi ehkä pähkinöitä. Aika monityydyttämättömäksi meni, mutta käyn kaupassa vain pari kertaa vuodessa.

ViestiLähetetty: 2021-05-26 03:08:30 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Tarkoitin, että keität kananmunat kotona ja otat mukaan.. :lol:

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2021-05-26 20:20:50 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Vanhakarppu, onko jotain syytä siihen, mikset voisi ottaa kotoa valmiita eväitä?
Valmiiksi keitetyt munat säilyvät helposti - tai käsilaukkuvoi jota itse olen käyttänyt vaikkapa voikahviin matkan päällä.

Avokaadot ovat siitä hankalia, ettei niitä ole välttämättä sopivan kypsinä edes tarjolla kuin satunnaisesti.
Ja niiden avaamiseen ja syömiseen tarvitaan jotain muoviveistä ja -lusikkaa parempaa syömävälinettä,
niihin nähden kermapurkki on kätevä ja helppo ratkaisu, siis minusta : )

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2021-05-27 00:39:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ai jaa, minä olen kyllä onnistunut syömään avokadoja ihan vain sormin näpräämällä (kuoriminen) sekä hampain haukkaamalla. :D

Eväiden valmistaminen kotona on pois suljettu vaihtoehto. Käyn niin harvoin kaupassa/asioilla, että pelkästään ostos- ja muistilistan laatiminen on jo itsessään lähes ylivoimainen tehtävä. Hyvin usein käy niin, että joudun valvomaan edellisenä iltana aamutunneille asti.

Ja sairauteni tuo sitten vielä lisähaasteita, kun pitäisi muistaa pakata kaikki tarvittava mukaan sekä vielä pukeutua asianmukaisesti.

ViestiLähetetty: 2021-05-27 03:18:29 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

kananmunat säilyvät keitettynä pitkän aikaa.
Mikset voi keittää niitä vaikka paria päivää aikaisemmin tai tee eväät muutama päivä aiemmin.

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2021-05-28 02:21:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Teen ruokaa 360 päivänä vuodessa. Haluaisin skipata edes yhden aterian laiton viitenä päivänä vuodessa. Ja eväät voivat sitä paitsi unohtua kotiin. (Mitä enemmän muistettavaa, sitä todennäköisempää on, että jotain unohtuu.)

ViestiLähetetty: 2021-05-28 03:08:58 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

veivaan nyt vähän eestaas. Jos teet ruokaa lähes päivittän, niin mikset ota sitä tekemääsi mukaasi. Tai kun menet keskiviikkona kauppaan, niin otat sunnuntaina keitettyjä munia mukaasi.
Pointtina vähän itse toiminen ajattelu vai oliko vaan tarkoitus herättää keskustelua.

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2021-05-28 08:18:55 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

vanha karppu kirjoitti:
Teen ruokaa 360 päivänä vuodessa. Haluaisin skipata edes yhden aterian laiton viitenä päivänä vuodessa. Ja eväät voivat sitä paitsi unohtua kotiin. (Mitä enemmän muistettavaa, sitä todennäköisempää on, että jotain unohtuu.)

Ymmärrän tuon, mutten sitä, miksi sen pitäisi mennä noin, varsinkin kun olet kertonut, että ruoanvalmistukseesi kuluu nyt monta tuntia vähemmän kuin aikaisemmin (jos olen ymmärtänyt oikein?). Meilläkin syödään jokseenkin jokapäivä kotiruokaa jota teen kahdelle, mutta tarkasti ottaen teen ruokaa vain yhdelle aterialle, ja yleensä niin paljon, ettei sitä todellakaan tarvitse tehdä joka päivä. Ja tein näin viimeiset parikymmentä vuotta kokopäiväisen ansiotyön lisäksi.

Olemme tietenkin ihan eri tilanteissa, ja vaihtelun halun ainaiseen kotiruokaan ymmärrän kyllä,
mutta jos ulkonasyönnin välipalaksi riittää avokaado, niin miksei sitten päivä tai pari sitten keitetty muna?
Toisaalta, jos se avokaado tuntuu ja maistuu hyvältä, niin mikäpä siinä : )

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2021-05-29 23:09:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

vanha karppu kirjoitti:
On myös pikkaisen roisin näköistä vetää kermaa suoraan tötsästä. :lol:

-mulle vuosia sitten tää oli osa jutun viehätystä.
Enää nykyään kermapurkin juomisella ei ole juuri mitään huomioarvoa. Silti teen niin, usein.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?

ViestiLähetetty: 2021-06-01 02:17:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jäbä kirjoitti:
Jos teet ruokaa lähes päivittän, niin mikset ota sitä tekemääsi mukaasi. Tai kun menet keskiviikkona kauppaan, niin otat sunnuntaina keitettyjä munia mukaasi.

??
Minä teen koko ajan ruokaa, mutta syön myös "koko ajan" kuten muutkin ihmiset eli 2000 plus kaloria päivässä. Ei siitä jää mitään laskennallisia säästöjä, jotka voisi käyttää kauppareissupäivänä! Kauppareissupäivät päin vastoin synnyttävät laskennallista ruoanlaittovajetta, koska en voi laittaa ruokaa sinä aikana, jonka käytän kauppalistan laatimiseen ja muihin valmistelutöihin, itse reissuun sekä ostoskassien purkamiseen.

Sunnuntaina laittamani ruoka on todennäköisesti ehtinyt jo poistua kehostani keskiviikkoon mennessä. :lol:

ViestiLähetetty: 2021-06-01 02:36:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Ymmärrän tuon, mutten sitä, miksi sen pitäisi mennä noin, varsinkin kun olet kertonut, että ruoanvalmistukseesi kuluu nyt monta tuntia vähemmän kuin aikaisemmin (jos olen ymmärtänyt oikein?). Meilläkin syödään jokseenkin jokapäivä kotiruokaa jota teen kahdelle, mutta tarkasti ottaen teen ruokaa vain yhdelle aterialle, ja yleensä niin paljon, ettei sitä todellakaan tarvitse tehdä joka päivä. Ja tein näin viimeiset parikymmentä vuotta kokopäiväisen ansiotyön lisäksi.
En usko, että ymmärrät, kuten en minäkään kykene aidosti ymmärtämään sitä, että useimmat ihmiset kykenevät valmistamaan ruokaa sekä itselleen että perheelleen ja sen lisäksi vielä käymään kokopäivätyössä sekä pesemään pyykkiä monta kertaa viikossa, tiskaamaan astioita, puhumaan puhelimessa ystäviensä ja sukulaistensa kanssa, siivoamaan normaalisti, ostamaan itselleen normaalisti ehjiä vaatteita ja muita tarvitsemiaan välttämättöminä pitämiään tarvikkeita ym. ym. mitä nyt normaali ihminen kokee kuuluvaksi tavalliseen elämään.

Minä en ole koskaan pystynyt tuohon, koska olen ns. syntymävammainen. En kyennyt ns. normaaliin elämään edes lapsena, vaan nukuin silloinkin paljon ja olin hidas kaikissa tekemisissäni. Siis jo ennen kuin sairastuin krooniseen väsymysoireyhtymään.

Olen ahkera ihminen, joka käyttää lähes kaiken valveillaoloaikansa ruoanlaittoon, kierrätykseen ja jätehuoltoon, pakollisten asioiden hoitamiseen ja muihin kotitöihin. Siitä huolimatta en selviä normaalisti mistään muusta arjen osa-alueesta kuin ruoanlaitosta. (Joudun kylläkin laittamaan itse lähes kaiken ruokani voita, yhtä nakkia ja yhtä omenaa lukuun ottamatta.)

Jos haluatte jonkinlaisen kuvan arjestani, katsokaa Perjantai-ohjelman dokumenttiosuus, jossa käsitellään narkolepsiaa. Se oli kuin minusta tehty paitsi etten ole onneksi yhtä onneton kuin sen päähenkilö. Mutta minäkin olisin ihan yhtä itkuinen, jos joutuisin käymään koulua tämän sairauden kanssa. (Sain viimeksi tänään muistutuksen siitä, että hermoni brakaavat, jos joudun ylirasittamaan itseäni.)

P.S.
Nukuin muuten tänäänkin yhteensä 11,5 tuntia. Pelkästään se, että nukun lähes 12 tuntia päivässä tarkoittaa sitä, että minulla on viikkotasolla noin 35 tuntia vähemmän valveillaoloaikaa verrattuna keskivertokansalaiseen tai jopa keskivertovammaiseen, jotka nukkuvat vain noin 7 tuntia vuorokaudessa.

P.S. II
Elin kerran viikon hostellissa. Sinne ei tullut sanomalehteä, eikä siellä ollut televisiota eikä silloin ollut edes nettiä. Elämä oli ihanan stressitöntä: söin valmisruokaa eikä minun tarvinnut siivota tai pestä pyykkiä, koska en asunut kotona. Samasta syystä minulla ei ollut myöskään mitään rästitöitä odottamassa. Siellä ei ollut myöskään puhelinta, joten puhelimessa puhuminen ei ollut kuluttamassa aikaani.

Päivieni ainoa pakollinen asia oli kävely kaupungin toiselle puolelle, jossa osallistuin erään kurssin luennolle. Se oli ehkä elämäni paras viikko, koska koin kerrankin, että aikani riitti arjesta suoriutumiseen ja asuin lisäksi ihanan siistissä asunnossa. Pystyin vieläpä tekemään päivittäin ihania kävelyretkiä eli minulla oli kerrankin käytettävissäni todella aitoa vapaa-aikaa. Veikkaan, että 99 % suomalaisista olisi pitkästynyt kuoliaaksi samanlaisissa olosuhteissa, mutta nuo päivät kuluivat todella nopeasti eikä minulla ollut hetkeäkään sellaista tunnetta, että minulla olisi ollut jotenkin liikaa aikaa käytettävissä.

ViestiLähetetty: 2021-06-01 05:28:08 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

En ihan ymmärrä. Jos teet joka päivä ruokaa, niin mitä jos tuplaat tehdyn annoksen määrän kahdella, niin silloin sinun ei tarvitse tehdä kuin joka toinen päivä ruokaa.
Jos ruoanlaitto on hankalaa, aikaa vievää jne. Niin voisiko haudutuspadassa / painekattilassa tms. Tehdä ruokaa. Molemmat ovat helppoja, eivät vie aikaa ja ruoka valmistuu itsekseen. Haudutuspadan voi jättää yöksi hautumaan.

Tällä hetkellä syön hyvinkin yksinkertaisesti mökki olosuhteissa ja sunnuntaina kun oli tarkoitus paistaa itselleni muutama jauhelihapihvi, niin päätinkin tupalata määrän, jotta ei tarvitse maanantaina sateessa grillata.
Naudan burgerijauheliha on halpaa, siinä on paljon rasvaa, eikä vaadi esivalmisteluja. Jakaa neljällä pyöräyttää pullaksi ja paina vaan pihveiksi ja paistaa.

En varmaan ymmärrä sairauttasi mutta jos pyydät täällä apua, sekä ehdotuksia, niin ei sinun tulisi hermostua ihmisille jotka täällä vastaavat. Voimme tehdä kuten muutkin ja olla vastaamatta ja ehdottelematta asioita.

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2021-06-02 01:25:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jäbä kirjoitti:
En ihan ymmärrä. Jos teet joka päivä ruokaa, niin mitä jos tuplaat tehdyn annoksen määrän kahdella, niin silloin sinun ei tarvitse tehdä kuin joka toinen päivä ruokaa.

Olen huomannut, että esim. kahden pellillisen leipominen on älyttömän työlästä eikä siinä synny juuri mitään aikasäästöä, koska pellillisiä ei voi paistaa yhtä aikaa, kun ei ole kiertoilmauunia. Sama juttu "makkarataikinan" kanssa. Mitä enemmän sitä on tarkoitus tehdä, sen enemmän aikaa kuluu ainesten mittaamiseen, taikinan vaivaamiseen ja pussittamiseen.

Sulatan siis sikanautajauhelihaa, johon lisään hirveät määrät mausteita. Lisäksi kuorin ja puristan mukaan valkosipulia, minkä jälkeen pesen sipulipuristimen, ennen kuin sipuli jämähtää siihen kiinni. Sen jälkeen vaivaan ja vaivaan käsin kunnes massa on maustunut tasaisesti. Sitten pilkon jäävuorisalaattia hyvin pieneksi ja vaivaan sen mukaan taikinaan (sipulin korvikkeena). Sen jälkeen mittaan taikinasta ruoka-annokset ja pussitan ne ja laitan jääkaappiin. Sitten pienin kaalia hyvin pieneksi silpuksi ja yhdistän sen salaattisilppuun, sekoitan ja maustan suolalla, pippurilla, etikalla ja oliiviöljylllä. Tämä kaikki kuulostaa simppeliltä, mutta veikkaisin, että vähintään tunti siinä menee, eikä välttämättä riitäkaan.

Lisäksi leivon gluteenitonta sämpylää plus teen koronapaossa luonani asuvalle veljelleni sellaisia ruokia, joita hän ei pysty itse tekemään (koska on minuakin huonommassa kunnossa).

jäbä kirjoitti:
Naudan burgerijauheliha on halpaa, siinä on paljon rasvaa, eikä vaadi esivalmisteluja. Jakaa neljällä pyöräyttää pullaksi ja paina vaan pihveiksi ja paistaa.

Etkä siis veivaa sinne suolaa tms. ennen paistamista?

jäbä kirjoitti:
En varmaan ymmärrä sairauttasi mutta jos pyydät täällä apua, sekä ehdotuksia, niin ei sinun tulisi hermostua ihmisille jotka täällä vastaavat. Voimme tehdä kuten muutkin ja olla vastaamatta ja ehdottelematta asioita..

Ai hermostuinko minä? Se ei ollut tarkoitus... pahoittelut :D

ViestiLähetetty: 2021-06-02 01:37:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
jos ulkonasyönnin välipalaksi riittää avokaado, niin miksei sitten päivä tai pari sitten keitetty muna?

Siksi, että olen lopettanut kananmunien syömisen. En enää pysty siihen, koska olen syönyt niitä liikaa viimeisten vuosien aikana. Tuli kiintiö täyteen.

ViestiLähetetty: 2021-06-02 05:53:26 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Lopetin suolan käytön kokeeksi kokonaan. Toki suolaa on homejuustoissa, juustoissa, hapankaalissa, lihassa luonnostaan jne mutta en ole ehkä noin kuukauteen lisännyt suolaa tai mausteita mihinkään ja nyt maku on muuttunut, enkä enää kaipaa suolaa.
Alkuviikosta testasin laittaa vähän sormisuolaa lihaan ja liha oli ilman suolaa parempaa.

Ennen kun tein burgeripihvejä pintamaustoin ne pelkästään, eli mausteet ja suola pintaan ennen paistamista.
Kun lihan rasvaprosentti on yli 17% se pysyy kasassa ilman sidosaineita kuten kananmunaa tms. Ja riittää että se vaan muotoillaan pihviksi, maustetaan jos haluaa ja paistaa. Näin ainakin naudan jauhelihalla.
Naudan jauhelihassa on vielä se kiva, että sen voi jättää aika tai tosi raa’aksi

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2021-06-04 08:38:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä ripottelen suolan aina valmiiseen ruokaan. Ei tulis mieleenkään nähdä tunnin vaivaa jonku jauheliharuuan eteen. Vaikken olekaan työssäkäyvistä perheenäideistä reippaimmasta päästä, niin uskallan väittää ettei yksikään työssäkäyvä perheenäiti vaivaa tuntia jauhelihataikinaa per syöjä (kun ihmettelit miten muut käy työssä ja hoitaa kotityöt).

Jauheliha paistetaan, maustetaan ja syödään. 6 minuuttia paketista lautaselle.

C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 23 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00