karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-30 14:31:58

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: hei kaikki alakarppaajat!
ViestiLähetetty: 2004-05-31 20:59:32 
Hei kaikille!

Muutaman sattuman kautta löysin itseni näille sivuille etsittyäni netistä tietoa lowcarb -ruokavaliosta ja hiilihydraattien vaikutuksesta hyvinvointiin. Olen ollut aivan haltioissani kaikesta lukemastani :D!
Viimeiset kolme vuotta on mennyt bulimian ja BED-oireilun (=ahminnan, hmm, bed kuulostaa vaan niin paljon paremmalta :)) syövereissä ja olenkin kokeillut kaikkea painonvartijoiden pointseista sokerin rajoittamiseen, jotta syömiskohtaukset pysyisivät kurissa. Vuosi sitten yritin vähentää juuri nopeita hiilihydraatteja ja jätin sokeria sisältävät tuotteet kokonaan. Valitettavasti muutaman kuukauden jälkeen lopetin kesken, vaikka olo oli ollut mitä mainioin! Nyt siis aloitan uudestaan (tänään vasta kolmatta päivää ;)) ja tällä kertaa on kyse pysyvästä elämäntapamuutoksesta! Kolmen päivän jälkeen voin sanoa, että OLO ON MAHTAVA! En ole oireillut, en ylensyönyt, en ahminut, en nähnyt nälkää ja energiaa on tullut roppakaupalla lisää! Upeaa! Pienet sokerihimot yrittävät ottaa vallan, mutta siihen osasinkin varautua.

Ainoa paha puoli on, että rakkaat ystäväni eivät ymmärrä tätä ollenkaan. Minua yritetään painostaa lopettamaan ja tätä pidetään täysin huuhaana. Se on harmi, sillä kolmen vuoden jälkeen olen vihdoin löytänyt elämäntavan, joka lopettaa ahminnan ja syömishäiriöoireilun, sekä saa minut iloisemmaksi ja onnellisemmaksi. Itse puputtavat vaaleaa leipää ja sokeria ja väittävät minua epäterveelliseksi! Hmm, en ole jaksanut lähteä mukaan kädenvääntöön, mutta vaikeaa tästä on tulossa, jos joka päivä käyttäytyvät noin! Vinkkejä? ehdotuksia miten olette vaikeissa tilanteissa pärjänneet? Pitäisi vaan ohittaa olankohautuksella.

Olen siis 23-vuotias opiskelijatyttö Helsingistä. Asustelen solukämpässä muutaman opiskelutoverin kanssa ja juuri aloitin kesätyöt. Ihan pelottaa, miten ruokavaliolle käy, kun palaan kouluun, jossa joka päivä tarjotaan joko pastaa, lasagnea tai jotain riisiperunamössöjä :). Ne kun taitavat tulla halvimmaksi, kun tehdään ruokaa suurelle määrälle ihmisiä. Osaan jo nyt kuvitella, kuinka nämä tuomitsevat opiskelutoverini käyttäytyvät silloin. auts... mutta siis, jos saanen liittyä joukkoonne saamaan tukea, turvaa ja rutkasti uutta tietoa :)!

*aurinko*

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-31 22:03:04 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Täällä on jossain muuallakin sanottu, että vastaa niin, että on jättänyt valkoiset jauhot ja sokerin pois. Siihen ei pitäis kenelläkään olla sen kummempia valitteluita. Ei sitä tartte sen enempää sitten selitellä jos toiset kerran on jo alun alkaen kielteisiä sun ratkasuille. Toisaalta "helppo" tässä on sanoa kun ite ei oo vielä tarttennu kenellekään vakuutella omaa päätöstä (mm. äitini tukee täysin ja terveydenhoitaja tätä minulle alunperin ehdottikin).
Mutta täältä löytyy ymmärtäviä ihmisiä ja täällä tuetaan!
Oikein sydämellisesti tervetuloa!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-01 06:53:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Älä kuuntele muita! Kuuntele vain itseäsi :D :D
Glennin neuvo että sanot vaan jättäneesi valkoiset jauhot ja sokerin pois luulisi riittävän näin aluksi.

Muutaman kuukauden kuluttua ei tarvitse enää selitellä - tulokset puhuvat puolestaan!

Viestin otsikko: tsemppiä aurinko
ViestiLähetetty: 2004-06-01 09:36:57 
Poissa
sintti
sintti

En ole kertonut kellekään mitä teen yhtä tuttua lukuunottamatta joka itsekin on montiin ja atkinsiin perehtynyt ja tykästynyt.
Mutta silti pari viikkoa sitten jouduin (tahattoman mutta ärsyttävän) hyökkäyksen kohteeksi kun töissä huomasivat minun syövän kananmunia lähes päivittäin ja täten tukkivan suoneni kolesterolilla..blaablaa...
(ite käyvät tupakilla kerran tunnissa ja popsivat pullaa joka päivä)

Pari päivää sitten sama tyyppi ihmetteli että kuinka olen onnistunut laihduttamaan tosta noin vaan. Kuulemma kasvoistani näkee että kiloja on pudonnut :D
Sanoin että olen jättänyt sokerin ja jauhot pois.
- No mitäs sitten syöt, niitä kananmunia vai ?
Vastasin vain että jos pohdit mitä kaikkea syötävää jää jos jättää sokerin ja jauhot pois niin tajuat varmaan itsekin että valikoimaa on vielä..
End of discussion.

Pohdin oikeesti aamulla sitä että en voi käsittää miten tämä voisi olla epäterveellistä verrattuna tuttujen syömisiin.
Syön parsakaalia, kurkkua, kesäkurpitsaa ja salaattia joka päivä.
taatusti moninkertaisen määrän edelliseen leipää sisältävään normaali-ihmisen ruokavaliooni verrattuna, jolloin päivän vihannekset saattoivat olla vain neljä kurkkusiivua leivän päällä.
Vihannesten lisäksi syön munia (pysyy nälkä pidempään kurissa) ja kerran tai kaksi päivässä kalaa ja/tai kanaa. Lisänä juustoja silloin tällöin ja pähkinöitä. Makeanhimoon marjoja tai itsetehtyä alakarppisuklaata.

Jos minä tällä kuolen, niin sopii mainiosti :wink:
Tällä olen päässyt syömishäiriöstä eroon.
Myös turvotukset ja vatsavaivat ovat historiaa.
enää ei kurise eikä murise eikä möyri.
Voin mennä työpäivän jälkeen mihin vaan kun ennen piti tulla kotiin ja avata vyö kun vatsaan sattui ja pingotti.
En enää kuorsaa ja iho on parempi kuin koskaan.
Ja mikä parasta nälkä on hallinnassa ja ruokailu ilo !

Toivon että saat rauhassa jatkaa valitsemaasi polkua.
Tsemppiä !

Milla

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-01 12:03:14 
Poissa
chilikarppi
chilikarppi

Heips Aurinko!

Itse olen myöskin kärsinyt tuosta ahmimisesta :? Makarooni onkin nykyään pahin viholliseni johon en koske edes tikulla. Se laukaisee syömishimon oikein tosissaan ja masu ei millään meinaa jo kolmatta lautasta syödessä ymmärtää, että on jo täynnä.

Olen karppaillut nyt...ööö..pari viikkoa ja ei voi laihtuminen tämän kivempaa olla. Olo on mainio, ei himoja, ei heikotuksia (verensokeri pysyy hyvänä), syön vain kun on nälkä, muutoin on turha edes yrittää syödä, ei uppoa jollei oikeasti ole nälkä ja mitäs vielä, närästää vähemmän kuin ennen, finnejä ei ole tullut koko aikana yhtään (vielä ainakaan :roll: ), paino on tippunut ainakin 1.5 kiloa, well, äidin vaa´an mukaan olisi tippunut 2.8 kiloa, mutta uskallan sanoa vain 1½ kiloa, nähdään sitten 16 päivä terveyskeskuksen vaa´alla oliko mamman vaaka oikeassa :)

Että näin, kiitokset vain hänelle joka tästä minulle mainitsi ja kehoitti kokeilemaan 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-01 12:55:07 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hei aurinko!

Tervetuloa joukkoon!

Itse olen alakarpannut nyt yli vuoden ja olo on todellakin hyvä. Synnytyksen jälkeen vanhat vaatteet mahtuivat taas päälle ja kaupan päällisiksi pääsin myös siitepöly/eläinallergiosta eroon! Niinpä terveyssyyt ovat saaneet jatkamaan ja sortuminen hh-herkkuihin jättää ainakin viikon allergiaoireet perään. Joten pahimmat viljat ovat ehdoton X.

Itse opiskelen myös, ja amk:n ruokalassa olen sattuneesta syystä vieraillut kaksi-kolme kertaa. Silloinkin söin vain salaattia. Onneksi salaatin saa valita itse siten, että kokoaa tonnikalan/fetan/vihannekset itse omaksi annoksekseen.

Salaattipöydän nimi on harhaanjohtava "Deli", joka mielestäni viittaa hieman suurempaan valikoimaan kuin tomaattiin, tonnikalaan, herne-maissi-paprikaan ja kurkkuun. Tämän vuoksi olen jättänyt syömiseni minimiin ja pitkinä päivinä olen syönyt hyvin kotona aamiaisen: munia, välipaloiksi otan aina mukaan erilaisia pähkinöitä ja joskus myös ihan "lounassalaatin", jossa on purkki tonnikalaa, puoli purkkia raejuustoa, munia, pinjan siemeniä, tomaatia ja kurkkua. Ja loraus öljyä ja mausteeksi suolaa&mustapippuria. Ja vie nälän. Tämä annos on myös sellainen, jota voisin syödä useamminkin ja todella palkitsee kun rasian avaa ja herkulliset tuoksut leijailevat ilmaan.

Ajoittain käyn myös lähikaupassa hakemassa leipäjuustoa.

Että kyllä sitä opiskelijakin pärjää. Ainakin minulla edesmennyt lukukausi meni mainiosti näillä eväillä! Katselin aina kun muut puputtivat pullaa ja olivat kovassa nälässä heti aamulla: hakivat isot "terveelliset" sämpylät täytteineen... Ja minä en tarvitse mitään ruokaa enää käynnistyäkseni.

Tsemppiä, anteeksi kiireinen ja varmasti paikoin virh. sisältävä vastaus!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00