ninuli kirjoitti:
Eli ensimmäinen kysymys: Kinkkuleikkeleissä on järjestään kaikissa glukoosia, voinko sivuuttaa tämän tiedon vai pitääkö sen olla oikeasti kokolihaa eli ei mitään leikettä? Toinen kysymys kuuluu että mites marinoitu broileri, sisältääkö marinadi jotain kiellettyä? Maltoosi taisi olla se jota ihmettelin tuoteselosteessa.
Lyhyesti:
Montignac'in periaatteita jo kolme vuotta soveltaneena suosittelen tervettä maalaisjärkeä ruoka-aineiden valinnoissa. Turhiin pikkutarkkuuksiin ei kannata eikä tarvitsekaan mennä.
Koska Montignac'issa vältellään turhia sokereita niin tarkista lähinnä kinkku- ym. valmisleikkeiden osalta noita eri sokereita (glukoosi, maltoosi, dekstroosi, mallasuute, siirappi, hunaja ym) ja niiden pitoisuuksia. Onneksi tuoteseloisteissa ruoka-aineiden ja lisäaineiden järjestys kuvaa samalla niiden osuuksia tuotteessa. Mitä jäljempänä ne ovat luettelossa sitä vähemmän eli pidä tätä ohjenuorana valinnoillesi.
Itse käytän kinkkuleikkeleitä harvemmin, lähinnä suosin itse valmislihoista "täysliha"makkaroita (Wilhelm, Kabanossi, Brawuuri ym. eli lihaa mielellään yli 73%) ja palvikinkkupakkauksia. Mitä marinoituihin lihoihin (myös broileri) tulee niin suosin maustamattomia ja maustan ne itse, mutta jos marinoitua tulee ostettua niin pyyhin ylimääräisen pois ennen valmistusta pinnalta pois (jääpähän samalla mausteiden makuakin).
Jos ateriasi koostuvat runsaista vihanneksista tai kasviksista eivät nuo vähäiset sokerin eri muodot juurikaan haittaa. Välttää niitä toki kannattaa muttei tehdä niistä painajaista. Oletan myös, että et toki syö jatkuvasti pelkkiä valmisleikkeitä tai marinoituja broilereita, joissa noita eri sokereita on.
Yleisesti on hyvä muistaa -mitä käsittelemättömämpi ja tuoreempi ruoka-aine sen parempi- ja niitähän juuri Montignac'in ruokavaliossa monipuolisesti suositaan.
Montignac'illa onnsistunut