karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-22 09:40:09

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Hei kaikille
ViestiLähetetty: 2004-05-31 21:57:11 
Poissa
sintti
sintti

Kylläpäs hainkin näitä sivuja niin että hiki oli tulla :P tai siis jotain tällaisia että mistä löytyis käytännön tietoa. Olen tässä lukenut Montignacin kirjaa ja tänään sitten innolla aloitin. Heti törmäsin tiedon puutteeseen ja huomasin ettei kirjan lukeminen yksin riitä, pitää olla mahdollisuus kysyä ja saada vastaus.

Tarkoituksena minulla olisi laihtua 12 kg, ja sen jälkeen oppia elämään niin, etten enää joutuisi tällaisia isoja projekteja aloittamaan. Tähän asti olen aina jojoillut siinä 54-60 kilossa, mutta kun tulin raskaaksi ja lopetin tupakoinnin niin 90 kg siinä paukkui :oops: Synnytyksen jälkeen putosi iso osa kiloista hetipian, ja paino putosi 70 kg:oon eikä liiku siitä mihinkään. Olen koittanut painareilla, mutta sen noudattaminen tuntui aivan järjenvastaiselta, eikä se auttanutkaan. Eli tavoite olis 58 kg!

Ja nyt jos oikein kauniisti pyydän, voisinko esittää täällä tyhmiä kysymyksiä ja voisiko minua viisaammat vastailla jotta pääsisin alkuun!
Eli ensimmäinen kysymys: Kinkkuleikkeleissä on järjestään kaikissa glukoosia, voinko sivuuttaa tämän tiedon vai pitääkö sen olla oikeasti kokolihaa eli ei mitään leikettä? Toinen kysymys kuuluu että mites marinoitu broileri, sisältääkö marinadi jotain kiellettyä? Maltoosi taisi olla se jota ihmettelin tuoteselosteessa.

Viestin otsikko: Re: Hei kaikille
ViestiLähetetty: 2004-05-31 22:10:26 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

ninuli kirjoitti:
Ja nyt jos oikein kauniisti pyydän, voisinko esittää täällä tyhmiä kysymyksiä ja voisiko minua viisaammat vastailla jotta pääsisin alkuun!
Eli ensimmäinen kysymys: Kinkkuleikkeleissä on järjestään kaikissa glukoosia, voinko sivuuttaa tämän tiedon vai pitääkö sen olla oikeasti kokolihaa eli ei mitään leikettä? Toinen kysymys kuuluu että mites marinoitu broileri, sisältääkö marinadi jotain kiellettyä? Maltoosi taisi olla se jota ihmettelin tuoteselosteessa.

Tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan!
Tuohon leikkeleeseen saa muut vastata, mutta noihin marinadeihin osaan itsekin vastata (vasta toinen viikko meneillään). Eli kaiken lihan tulisi olla käsittelemätöntä, eli marinaadit ei oo hyvä juttu (käsittääkseni marinadeissa on myös sokeria aika usein? Voisko joku vahvistaa/kumota?).
Mutta sulle kanssa sydämellisesti tervetuloa!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-01 02:23:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tervetulua vaan joukkoon! Juu eli välttele kaikkia marinoituja juttuja ellet osta niitä palvelutiskiltä missä voit varmistaa myyjältä ettei marinadi pidä sisällään sokeria, hunajaa tai soija kastiketta. Harvemmin löytyy mitään, mutta itse oon tuurilla löytänyt esim. punaviini marinoituja pihvejä joissa ei em. aineita. Leikkeleistä kannattaa tarkistaa hiilari määrät ja suosia alle yhden tuotteita. Erot ovat aika huimia, kun niitä lähtee vertailemaan..

Viestin otsikko: Re: Hei kaikille
ViestiLähetetty: 2004-06-01 05:55:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

ninuli kirjoitti:
Kinkkuleikkeleissä on järjestään kaikissa glukoosia, voinko sivuuttaa tämän tiedon vai pitääkö sen olla oikeasti kokolihaa eli ei mitään leikettä? Toinen kysymys kuuluu että mites marinoitu broileri, sisältääkö marinadi jotain kiellettyä? Maltoosi taisi olla se jota ihmettelin tuoteselosteessa.

Ole noiden leikkeleiden kanssa varovainen, mutta älä ole fanaattinen eli sama on mun neuvoni kuin kaloreidenkin kanssa.

Sokeria on kuitenkin niissä yleensä lähinnä mikroskooppisesti.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-01 07:29:29 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Tervetuloa minunkin puolestani!

En väitä, että marinadit ja leikkeet olisivat sitä parasta ruokaa - mutta neljättä vuotta "keskikarppaavassa" perheessämme sekä valmiiksi maustettuja lihoja että kunnon lihaleikkeleitä kuluu runsaasti. Me pysymme erossa soijajauhoista/rouheista (maun takia) ja perunasta/riisitä/pastasta ja käytämme leipää vain rajoitetusti, mutta makkaroita, barbecue-kastikkeita ja valmiiksi marinoituja lihoja meillä kyllä on. (Sen sijaan salaatinkastikkeen teen aina itse, kaupan tuotteissa maistuu minusta aina säilöntäaine).

terv. els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-01 07:46:22 
Tervetuloa joukkoon!

Olen myös "keski-tai puolikarppi" ja aloitin tämän touhun keskittymällä ensin niihin kaikkein tarpeettomimpaan eli valkoisiin vehnäjauhoihin, sokeriin ym. Perunaa syön joskus harvoin ja aivan varmasti kesällä sillin ja kananmunien kera. Ruisleipää söin ennen, nyt sitäkin menee vain silloin tällöin.
Älä tee tätä asiaa liian mutkikkaaksi. Karsi ensin ne kaikkein turhimmat hiilihydraatit ja katso mitä tapahtuu. Jos ei auta, karsi lisää. Elämä menee liian vaikeaksi, jos ihan jokaisen tuotteen koostumuksen joutuu tarkistamaan. Meilläkin tehdään marinoidusta broilerista kastiketta kookosmaidon kera. Lapset syövät perunaa tai riisiä (koska tarvitsevat energiaa), minä syön vihannesten kera.

Terveisin Ahma

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-01 09:11:20 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

ninuli kirjoitti:

Lyhyesti:

Montignac'in periaatteita jo kolme vuotta soveltaneena suosittelen tervettä maalaisjärkeä ruoka-aineiden valinnoissa. Turhiin pikkutarkkuuksiin ei kannata eikä tarvitsekaan mennä.

Koska Montignac'issa vältellään turhia sokereita niin tarkista lähinnä kinkku- ym. valmisleikkeiden osalta noita eri sokereita (glukoosi, maltoosi, dekstroosi, mallasuute, siirappi, hunaja ym) ja niiden pitoisuuksia. Onneksi tuoteseloisteissa ruoka-aineiden ja lisäaineiden järjestys kuvaa samalla niiden osuuksia tuotteessa. Mitä jäljempänä ne ovat luettelossa sitä vähemmän eli pidä tätä ohjenuorana valinnoillesi.

Itse käytän kinkkuleikkeleitä harvemmin, lähinnä suosin itse valmislihoista "täysliha"makkaroita (Wilhelm, Kabanossi, Brawuuri ym. eli lihaa mielellään yli 73%) ja palvikinkkupakkauksia. Mitä marinoituihin lihoihin (myös broileri) tulee niin suosin maustamattomia ja maustan ne itse, mutta jos marinoitua tulee ostettua niin pyyhin ylimääräisen pois ennen valmistusta pinnalta pois (jääpähän samalla mausteiden makuakin).

Jos ateriasi koostuvat runsaista vihanneksista tai kasviksista eivät nuo vähäiset sokerin eri muodot juurikaan haittaa. Välttää niitä toki kannattaa muttei tehdä niistä painajaista. Oletan myös, että et toki syö jatkuvasti pelkkiä valmisleikkeitä tai marinoituja broilereita, joissa noita eri sokereita on.

Yleisesti on hyvä muistaa -mitä käsittelemättömämpi ja tuoreempi ruoka-aine sen parempi- ja niitähän juuri Montignac'in ruokavaliossa monipuolisesti suositaan.

Montignac'illa onnsistunut

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-01 11:03:37 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Niin järjesnvastaista kuin se onkin, lihajaloisteiden glukoosi tuntuisi aiheuttavan minulle hiukan höntin olon. Niissä harvoissa tuotteissa, joissa sitä ei ole, en ole huomannut. Pirkka Pekoni, jotkut bratwurstit, jotkut siskonmakkarat.

Olen samaa mieltä edellisten kanssa. Mieluummin maustamatonta ja marinoimatonta, mieluummin jauhelihaa kuin makkaraa, mutta ei liian fundamentalistisesti. Mieluummin fruktoosia kuin tavallista sokeria, mutta mieluummin sokeria kuin glukoosia tai maltoosia. Eivätkä nekään silloin tällöin haittaa. Jos Pirkan glukoositnta pekonia ei ole, niin sitten ostan sitä amerikanpekonia ja silleen.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00