karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-21 12:25:55

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: rouvaQ (o.s. rouva K):lle
ViestiLähetetty: 2004-06-04 14:05:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ostin muuten ne Schwarzbeinin kirjat - vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta on vasta lomalla heinäkuussa ehkä aikaa lukea ne kunnolla.
terv. pätkis

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-04 14:12:12 
Olen lukenut ne kahteen kertaan (keittokirjoja lukuunottamatta :lol: ), eikä se homma ole vieläkään tyhjiin ammennettu. En noudata Schwarzbeinia mitenkään orjallisesti, mutta suurin piirtein hänen Principlensä vastaa Method RouvaQ:ta (os. rouva K :wink: ). Lähinnä ne erot tulevat suhteessa liikuntaan. Hän on aika varovainen sen suhteen, ilmeisesti klinikalla käynyt tuhansia itsensä ja hormonitoimintansa piippuun rääkänneitä. Olen juuri hommannut Lyle McDonaldin kirjat ja ryhdyn seuraavaksi tutkimaan sitä näkökulmaa...

Myös kaikille kutraajille, joita täällä on alkanut pyöriä, suosittelen iltalukemisiksi Diana Schwarzbeinin Schwarzbein Principle I ja II, niistä teille selviää, mihin tämä homma perustuu, jota me harhaanjohdetut niin innoissamme noudatamme. Ja lähdekritiikissä löytyy, olen harvoin lukenut niin hyvin perusteltua tekstiä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-04 14:19:39 
Poissa
paleokatti
paleokatti

RouvaQ, jaksaisitko kertoa hiukan tuosta principlestä?

Ja mistä te noita kirjoja hankitte? Kirjastoissa noita ei ole, akateemisesta saisi kakkosta tilaamalla.

Tässä siis mietin onko mun karppisivistyksessä pahakin aukko kun en ole noita lukenut.

Ehkä pitäisi järjestää joku "kirjalainasysteemi", voisin lainata Enigin Know your fatsia ja lylen ultimate diet kakkosta noita kirjoja vastaan :wink:

Paitsi jos RouvaQ:llakin on jo kaikki noi samat...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-04 14:20:42 
Poissa
paleokatti
paleokatti

huh, peruutan tuon äskeisen, tajusin vasta nyt että kirjoitat frankfurtista :o

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-04 14:25:46 
Itse ostan nykyään http://www.bookplus.fi/main.php stä, ne kun voi noutaa heidän Helsingin toimipisteestään (toki postittavat myös, mutta kun joka tapauksessa liikun siellä kulmilla, niin on helppo napata mukaan). Jos niillä ei ole jotain kirjaa luettelossa, niin kannattaa lähettää tiedustelu saatavuudesta ja hinnasta, itse olen saanut kaikki haluamani kirjat viimeistään tuota kautta
terv.pätkis

Viestin otsikko: mistä kirjat
ViestiLähetetty: 2004-06-04 15:03:40 
Schwarzbeinit tilasin Amazonista (mistä myös Atkinsin ja Bowdenin Living the Low Carb Life). Mercolan Total Health Cookbook & Programin herralta itseltään (en suosittele, nettisivut ovat ihan antoisat, mutta kirjan anti paljon luvattua ohuempi), Lylen kirjat tilasin nettikirjoina herralta itseltään, löysin sivun googlaamalla. Zone ja Montignac mulla on vanhastaan, kai Suomesta ostettuina, Heikkilän lähetti anoppi jne.

Joo, kirjalainat täältä käsin on hiukan hankala järjestää :wink:

Schwarzbeiniin palaan vielä...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-04 15:16:36 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Joo, ei mitään kiirettä... viikonloppuja pitää viettää välissä.

Mutta kiinnostaisi ihan siinäkin mielessä olisiko kirja oikeasti ostamisen arvoinen. Mutta ehkä jos lueskelet vaikka lylen the ketogenic diettiä niin osaat sanoa jotain suositusta, minä nimittäin tykkäsin siitä kovasti... jos nuo kirjat ovat jotain sinnepäin niin voisin kyllä sijoittaa...

Viestin otsikko: Schwarzbeinin alkeet
ViestiLähetetty: 2004-06-04 15:19:53 
Pähkinänkuoressa tämä homma:

- kaikki ihmiskehon toiminnot ovat yhteydessä toisiinsa
- yhden osan epätasapaino synnyttää toisen epätasapainon
- suurin syy hormonaalisiin epätasapainoihin on liiallinen jalostettujen hiilihydraattien syöminen (S. käyttää termiä man-made)
- epäterveellinen ruokavalio ja elämäntavat aiheuttavat ikääntyvien rappeutumissairaudet, ei perimä.

Ensin on tutkittava, mihin metaboliseen kategoriaan kuuluu:
1. Insuliinisensitiivinen, jonka lisämunuaiset toimivat terveesti (siis tuottavat mm. adrenaliinia)
2. Insuliinisensitiivinen, jolla on häiriintynyt lisämunuaisten toiminta
3. Insuliiniresistentti, jolla terveesti toimivat lisämunuaiset ja
4. Insuliiniresistentti, jolla häiriintynyt lisämunuaisten toiminta.

Tämä viimeksi mainittu ryhmä on hankalin parannettava, koska siihen kuuluvat ovat tuhonneet hormoonibalanssissa low cal-low fat-dieeteillä, roskaruualla, liiallisella stressillä, tupakalla, viinalla, huumeilla ja/tai liiallisella treenaamisella. Sen mihin ryhmään kuuluu voi testata lääkärillä tai yrittää päätellä, kuten itse olen tehnyt. Kuvittelin kuuluvani ryhmään 3, huomasin ajan mittaan kuuluneeni ryhmään 4...

Tämä jako siis kuvaa sitä, miten pahaa tuhoa olet elimistösi hormonitoiminnalle tehnyt. Tuhoa lähdetään korjaamaan:
1. ravitsemuksella
2. stressin hoidolla
3. cross-training harjoituksilla (eli nää on vähän liian kepeitä mulle)
4. eliminoimalla huumeet ja stimulantit (tässä paha pappi saarnaa: juon kahvia ja viiniä )
5. Näihin S. lisää vielä hormoniterapian, mikäli tarpeellista. Hänhän on siis endokrinologi, hormoneihin erikoistunut lääkäri.
S. Principle poikkeaa kolmessa kohdassa muista alakarppimetodeista (tietääkseni). Ensinnäkin hän lähtee siitä, että ihmisen on parannuttava laihtuakseen, ei laihduttava parantuakseen. (tämä muuten tekee systeemistä kärsivällisyyttä vaativan, koska hormonitasapainon parantuminen vie aikansa). Toisekseen hänen mukaansa KOSKAAN ei pidä syödä jotakin ravintoainetta esim. proteiineja yksinään. Eikä koskaan hiilareita vähemmän kuin 7,5g (näitä ei pidä ottaa niin pipetintarkasti, hän antaa han hyviä nyrkkisääntöjä hiilarimääristä, ne oppii arvioimaan hyvin nopeasti) ja päivittäin pitäisi nauttia hiilareita oman metabolian ja aktiivisuuden mukaan. Siis ryhmä 4. rajoittaa niitä kaikkein eniten, mutta hekin syövät noin 60 g /pv. Aktiivisesti ja rankasti urheilevat saattavat syödä jopa 175 g. Tässähän ollaan jo siinä paljon puhutussa mediumkarpissa :lol: ... Kolmas poikkeavuus on kielteinen suhtautuminen ketoosiin. Se lähtee siitä, että hän pitää ketoosia hormonitoiminnan epätasapainon tilana.

S:n ensimmäisessä kirjassa on kerrottu ihmisen biokemian ja hormonitoiminnan lainalaisuudet. Siksi se on hyvä perusopas kaikille alakarpeille. Toisessa kirjassa on sitten enemmän noitten eri ryhmien ruokavalio- ja "elämäntapa"opastusta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-07 08:26:35 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Kiitos.

Kerropa vielä minkätasoisia kirjoja nuo ovat, siis onko liian "kansantajuista" tällaiselle teoreetikolle vai selostetaanko kaikki tutkimuksiin viitaten? Ja jos nyt kokeeksi tilaan vain yhden, niin kummasta kannattaa aloittaa? Varmaan ykkösosasta? Niin ja millä linjalla tuo on rasvojen suhteen?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-07 08:45:48 
Teksti on ymmärrettävää, mutta ei populistista (siis ei mitään tyyliin "eikä tässä vielä kaikki..." :lol: ). Tutkimusviitteet on kerrottu lopussa.
Oletan, että olet nuori, niinpä suosittelen ykkösosaa, toinen kirja on jotenkin minusta semmoinen enempi vaihdevuosia lähestvää inspiroiva :D.
Rasvojen suhteen S. on sillä linjalla, että niiden määrää ei kontrolloida, paitsi jos olet sekä insuliiniresistentti eivätkä lisämunuaisesi toimi, silloin kontrolloidaan tyydyttyneiden rasvojen määrää. Mutta tämä ei tarkoita, että hän pitäisi tyydyttyneitä rasvoja vaarallisina. Transrasvoista hän varoittaa, kuten muutkin. Öljyfobioita sillä ei ole, aika kattavasti kaikki käyvät (kuten muuten soijatuotteetkin ;)). Kaikki ruoka pitäisi syödä täysrasvaisena ("Real fats are life-giving substances. Do not be afraid to eat real fats."). Mitä aktiivisempi olet, sitä enemmän pitäisi rasvoja syödä. jne.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-07 08:57:40 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Kyllä se taitaa olla tilauksen paikka, surffaanpa kirjakauppaan.

Lainaa:
Real fats are life-giving substances
En voi sille mitään mutta tuosta tuli mieleen Petteri Jussilan esiintyminen päivärinnassa... "Tää on hyvä tuote, tää tukee elämää"...

Mulla alkaa nyt taas olla syömiset jonkinlaisessa "käännekohdassa", liikuntaa alkaa kertyä sen verran paljon että ihan kohta on pakko alkaa lisätä kalorimääriä. Eli tässä vaiheessa pitäisi ottaa selkeä kanta rasvoihin ja hiilareihin ja miettiä kummasta pääosin lisä pitäisi hankkia.

Viestin otsikko: Re: Schwarzbeinin alkeet
ViestiLähetetty: 2004-06-07 09:01:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

rouvaQ kirjoitti:
Pähkinänkuoressa tämä homma:

Ensin on tutkittava, mihin metaboliseen kategoriaan kuuluu:
1. Insuliinisensitiivinen, jonka lisämunuaiset toimivat terveesti (siis tuottavat mm. adrenaliinia)
2. Insuliinisensitiivinen, jolla on häiriintynyt lisämunuaisten toiminta
3. Insuliiniresistentti, jolla terveesti toimivat lisämunuaiset ja
4. Insuliiniresistentti, jolla häiriintynyt lisämunuaisten toiminta.

Tämä viimeksi mainittu ryhmä on hankalin parannettava, koska siihen kuuluvat ovat tuhonneet hormoonibalanssissa low cal-low fat-dieeteillä, roskaruualla, liiallisella stressillä, tupakalla, viinalla, huumeilla ja/tai liiallisella treenaamisella. Sen mihin ryhmään kuuluu voi testata lääkärillä tai yrittää päätellä, kuten itse olen tehnyt. Kuvittelin kuuluvani ryhmään 3, huomasin ajan mittaan kuuluneeni ryhmään 4...

Kertoisitko mitenkä suoritit päättelyn?
Entä millä testeillä lääkäri nuo selvittää?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-07 09:10:56 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Hmm... Olin jo melkein tilaamassa mutta sitten huomasin julkaisuvuoden... tuo vanhin kirja on jo aika vanha. Ainakin amazonissa monet olivat sitä mieltä että tuossa kakkososassa on aika paljon samoja juttuja kuin ykkösessäkin. Missaisinko nyt jotain jos ostaisinkin tuon kakkosen?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-07 09:14:40 
Ne tutkitaan ihan hormonitutkimuksina laboratoriokokeina. Niitä itsepäättelyohjeita löytyy netistä, Schwarzbein-keskusteluryhmästä (forum-lowcarber. org) jne.

esim.
http://www.rxforwellness.com/learningch ... ss_1.shtml

tai
http://www.drrind.com/scorecardmatrix.asp

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-07 09:17:35 
Totta 96 taisi ilmestyä se. Kyllä kakkosessa on paljon samaa kuin ykkösessäkin, sama perusta, painopiste on vain toinen. Kakkosessa se on enemmän "tuotteistanut" oppinsa. Ykkönen on yleisempää asiaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-07 09:46:30 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Niin siinä nyt sitten kävi, että molemmat on tulossa. Oli sellainen alennus amazonissa, että molemmat tulee kotiin saakka samalla hintaa kuin Heikkilän uusin maksaisi kirjakaupassa. Nyt vaan sitten odottelemaan...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-07 11:50:45 
Muistin vuoden väärin: -99 ilmestyivät keittokirjat ja eka principle. Hyvä, että tilasit molemmat, päällekkäisyyksistä huolimatta ne minusta täydentää toisiaan hyvin. Olen kauheasti ihmetellyt noitten suomalaiskirjojen hintoja :shock: , 33 euroa! Tilasin Amazonista Atkinsin 7:llä eurolla, Lylen kaikki 4 kirjaa sain nettiversiona 50 dollarilla...

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00