karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-04 19:59:16

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2004-06-15 21:28:19 
Poissa
sintti
sintti

Oma alakarppihistoriani on jo miltei puolentoista vuoden ikäinen ja tämänkin saitin ahkera lukija olen ollut jo useita kuukausia.

Viime keväänä hurahdin innolla paleoon ja saavutin pääsiäisen tienoilla elämäni parhaan olotilan. Olin timmi ja hoikka, farkut tippuivat päältä ja juoksin vaivatta 15km lenkkejä. Kolme työpaikkaa ja muutamaan poikaystävää myöhemmin olinkin jouluun mennessä rapakunnossa ja 10kg surullisempi.

Uusi vuosi alkoin vankoin ruotuun palaamis aikein, mutta erittäin tiukasta kurista, Heikkilään ja Atkinsiin tutustumisesta ja omasta koti-ruokarovastista huolimatta, ei painoa ole lähtehyt 2-3kg enemmän.

Tunnen yrittäneeni kaiken, lihapaastoja myöten, olen epäillyt painon jumittamisen syyksi kaikkea liian suurista kalorimääristä tulehduskipulääkkeisiin. Rehellinen tilannearvio on että jatkuvat hiiliriorgiat ovat uhkaavasti oven takana. Olokaan ei ole ollut erityisen hyvä, kun hiilarit on olleet jo kuukausia todella minimissä.

Pelastaakseni kroppani ja mielenterveyteni, olen päättänyt lähteä Montin kelkkaan, vaikka alunperin olen häntä vierastanutkin turhan ranskalaisen tyylin ja vähintäänkin omituisen kirjakäännöksen takia.

Tässä vaiheessa siis pyytäisin viisaampieni apua:

1. Mitä tarkoittaa täysi rasvattomuus huonompien hiilareiden kanssa? Näkkärille ei voi aamiaisella vetää edes 13% Hovia? Miten öljy? Ei pestokastikkeita täysjyväpastan kanssa?

2. Lukemassani kirjaversiossa ei otettu kantaa tummaan suklaaseen, koska sitä ei Suomesta saa (?!?), mikä onkaan siis Montin ja ah-niin-ihanan tumman suklaan suhde?

Muutenkin kaipailisin vähän Montiheittelyä enemmänkin, ei varmasti ketään haittaa ja saattaisi auttaa muita samassa tilanteessa olevia, ja ehkä motivoida uuteen yritykseen!

Ebba

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-16 06:58:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Heips!

Kannattaa kyllä kokeilla, eihän muuten tiedä mikä itselle sopii :) Minä olen lukenut kirjoista sen "laihdutusohjelma naisille" ja se taitaa olla se toiseksi uusin, uusinta en ole lukenut - ei ole ollut kirjastossa, enkä raaski ostaa kun mitään järisyttäviä eroja ei ole tuohon edelliseen.

Mutta noihin sun kysymyksiin:
1. Olen ymmärtänyt että täysi rasvattomuus tarkoittaa juuri sitä ettei rasvoja niitten hiilareitten kanssa laihdutusvaiheessa. Eli näkkärin päälle voit tehdä rahkasta leivtteet, sekaan vaan yrttejä ym. mausteita oman maun mukaan. Ja pastan kanssa vaan rasvatonta soosia, eli esim. tomaattikastike.

2. Muistan kyllä lukeneeni että tumma suklaa (70%) olisi ihan ok pieninä määrinä mutta en nyt muista oliko se jo laihdutusvaiheessa.... itse olen sitä pieniä määriä joskus nauttinut

Oma ruokavalioni ei ole enää puhdasta montia, seikkailen jossain omissa vesissä, mutta esim. hedelmiä syön ja käytän siihen montin sääntöä, toimii ainakin mulla. Esim. omena pistää aika tehokkaasti nesteet liikkeelle.

Hiilariateriat on mulla aika vähissä koska mun mielestä esim. pasta tai riisi tomaattikastikkeella on tylsää ruokaa, mielummin teen kunnon kastikkeen ja nautin sen kesäkurpisan kera. Mut nää on taas niitä makuasioita!

Joukossamme on myös montin noudattajia, esim. Onnistunut on ollut ruokavaliolla jo pitkään ja kuuluu mielestäni jo asiantuntija kastiin tässä asiassa :) ehkä halunnet kommeitoida tätäkin topiikkia hiukan kattavammin :?:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-16 08:41:34 
Montignac kehottaa välttämään suklaata ykkösvaiheessa eli painonpudotusvaiheessa, ylläpitovaiheessa se suorastaan KUULUU hänen ruokavalioonsa, tosi tummana ja mahdollisimman sokerittomana versiona.

Montin dieetin tylsään puoleen kuuluu juuri tuo jako alkuvaiheessa (tämä oli täysin henkilökohtainen mielipide :D ) hiilarit ja rasvat erilleen. Se on myös se ravinto-opillisesti hiukan kyseenalainen kohta, jolle ei ehkä ihmisen aineenvaihdunnasta perusteita löydy. Mutta Monti toimii joillakuilla ihmisillä loistavasti, se lienee pääasia.

Yksi vaihtoehto sinulle Ebba olisi ehkä hiilareitten varovainen lisääminen noin ylipäätään. Minua itseäni perusalakarppaaminen suorastaan lihotti, sain painoni takaisin laskusuuntaan vain ottamalla mukaan ruokavaliooni runsaasti marjoja ja kohtuullisesti hedelmiä, jukurttia jne., ja rajoittamalla voin, kerman, juustojen ja pähkinöitten syöntiä (syön niitä, mutta todella rajallisesti).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-16 08:55:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

rouvaQ kirjoitti:
Montin dieetin tylsään puoleen kuuluu juuri tuo jako alkuvaiheessa (tämä oli täysin henkilökohtainen mielipide :D ) hiilarit ja rasvat erilleen. Se on myös se ravinto-opillisesti hiukan kyseenalainen kohta, jolle ei ehkä ihmisen aineenvaihdunnasta perusteita löydy.

Täälläkin on ollut keskestelua aiheesta, teoria hieman keskeneräinen mutta saattaa liittyä insuliiniaineenvaihduntaan johon myös rasvat vaikuttavat :?:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-17 15:36:02 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ebba, siirtymisesi Montignacin suuntaan kiinnostaa kovasti! Olen itse alakarpannut neljä kuukautta ja painoa on lähtenyt yhteensä vain 4 kiloa, josta puoli on nyt tullut takaisin :evil: Pakko on siis tehdä jotain tarkistuksia ruokavalioon. Itse ajattelin kokeilla kerman, juuston, pähkinöiden ja muutenkin rasvan vähentämistä ruokavaliosta. Ja laittaa, nyyh, valkoviinin pannaan kokonaan! Mutta mielelläni siis kuulisin kuinka Monty-vääntösi tuottaa tulosta ja miten nyt syöt eri tavalla!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-17 15:48:13 
Poissa
prinssieversti
prinssieversti

Lilli kirjoitti:
Itse ajattelin kokeilla kerman, juuston, pähkinöiden ja muutenkin rasvan vähentämistä ruokavaliosta

Niin, noi pähkinät & juustot jumittelee monilla. Etenkin pähkinät ilmeisimmin.

Viestin otsikko: Montista
ViestiLähetetty: 2004-06-18 10:07:11 
Ymmärtääkseni Montin perimmäinen ajatus ja idea liittyy todellakin sokeriaineenvaihduntaan ja siihen, että hänen menetelmällään haima kuntoutuu jatkuvasta rasituksesta ja sitä kautta keho ja terveys tasapainottuu. Laihtuminen on hyvä (sivutuote) motivaattori, mutta kilot tulee taatusti takasin jos alkaa repshtelemaan - laihtumismielessä suklaata ym toki voi syödä, mutta ei se haiman "parantumista" edesauta, tarvitaan vähintään 3 kuukautta ykkösvaihetta (sokeritonta ja kofeiinitonta jne), jotta haima ehtii kuntoutua.

Sinänsä Montin menetelmä ei ole mielestäni niinkään sen tylsempi kun jokin muu hyvä-vähähiilarinen ruokavalio, mutta monipuolinen se on, vitamiinien ja hivenaineiden suhteen. Monti myös suosittelee enemmän hyvien rasvojen käyttöä, kun voin, kerman jne. Sehän tässä laihtumisen perhanassa, sekä näissä yhdistelmissä ja vähähiilisruokavalioissa kun kalorien laskussakin on niin hankalaa, että uusissa ruokatavoissa on todellakin parasta pysytellä lopun ikää, muuten palataan lähtöruutuun armotta. Ja itse ainakin mietin, että kykenenkö siihen. Ja toki perinteisin keinoin kaloreitakin laskemalla varmasti laihtuu (ja syömisten valinta on pidemmän päälle helpompaa kun ihan kaikkea voi syödä ja lähes miten vain, vrt margariinia leivälle jne), mutta kun laskuopit ei kiinnosta ja niin elämä tuntuu vain kieltäytymisten jatkumolta. Ja montilla esim makeanhimot pysyy paremmin kurissa. Perusjuttu laihtumisen suhteen toki näissäkin monteissa yms varmasti on osin myös se, että kaloreita tulee pakosti paljon alle kulutuksen, jos ei nyt ala vetämään simona rasvaa kitusiin. Itse ainakaan en ehdi enkä pysty syömään lähellekään sitä määrää kaloreita mikä niitä laskemalla (vrt painonvartijat ja tämän "kutrin" uusiokeksimä perinteinen laihdutusmenetelmä) ylittyy heittämällä päivittäin. Ja se on huolestuttavaa ajatellen, että takapakkia tulee taatusti ennemmin tai myöhemmin, repsahduspeikko vaanii selän takana, vietellen joko väliaikaiseen tai lopulliseen turmioon...

Aloittelijan näkökulmasta pohdiskeltuna, toivottavasti ei herneitä toisia päin viskellen :-k

ViestiLähetetty: 2004-06-18 14:03:28 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ebba kirjoitti:
Pelastaakseni kroppani ja mielenterveyteni, olen päättänyt lähteä Montin kelkkaan, vaikka alunperin olen häntä vierastanutkin turhan ranskalaisen tyylin ja vähintäänkin omituisen kirjakäännöksen takia.

Tässä vaiheessa siis pyytäisin viisaampieni apua:

1. Mitä tarkoittaa täysi rasvattomuus huonompien hiilareiden kanssa? Näkkärille ei voi aamiaisella vetää edes 13% Hovia? Miten öljy? Ei pestokastikkeita täysjyväpastan kanssa?

2. Lukemassani kirjaversiossa ei otettu kantaa tummaan suklaaseen, koska sitä ei Suomesta saa (?!?), mikä onkaan siis Montin ja ah-niin-ihanan tumman suklaan suhde?

Muutama vastaus ja kommentti kysymyksiisi:

Uusimmassa kirjassa (hiilihydraatti)aamiaisen osalta todetaan selkeästi: "Mitä sitten voi levittää leivälle tai korpulle? I-vaiheessa on paras välttää voita ja margariinia, joita voi silloin tällöin käyttää II-vaiheessa" (siis painon ylläpitovaiheessa eli Montignac'in normaalissa ruokavaliossa
(josta laihdutusvaihe on tilapäinen (n. 2 - 3 kk:n sovellus / itselläni kesti 5 kk).

Ajatuksena on (kuten täällä on jo esitetty) "varastohormoni" insuliinin mahdollinen vaikutus rasvojen varastoitumiseen sokerin (glukoosin) varastoitumisen ohella. Vaiheessa I vaihtoehdossa 2: "Aterian perustan muodostavat valkuaisaineet ja hiilihydraatit. Siihen sisältyy niukasti tai ei lainkaan tyydyttyneitä rasvoja ja vähän moni- tai kertatyydyttymättömiä rasvoja".

(Hiilihydraatti)"aamiaisella syödään lähinnä hyviä hiilihydraatteja, rasvaa vähän tai ei ollenkaan". Edeleen vaihetta I: "Jos ateria (päivällinen) ei sisällä tyydyttyneitä rasvoja ja moni- ja kertatyydyttymättömien rasvojen määrä pysyy hyvin pienenä, hiilihydraattien glykemiaindeksi voi olla 35-50".

Näyttää siltä, että Montignac on (taustajoukkoineneen) ollut kaukaa viisas ja "nähnyt" nyt jo yleistyvät insuliini-indeksi -tutkimukset. Muutkin kuin huonot hiilihydraatit (hyvät hiilihydraatit, eräät proteiinit ja rasvat voivat siis huolimatta glykemiaindeksiä alentavasta ominaisuudestaan nostaakin insuliinin erittymistä.

Vanhassa kirjassahan oli lisäksi juuri tuo ohje: "Älä sekoita toisiinsa huonoja hiilihydraatteja ja rasvoja niin vaiheessa I kuin vaiheessa II sekä "varoaikarajat" hiilihydraateille ja rasvoille tyyliin: "Odota hiilihydraattiaterian jälkeen kolme tuntia ennenkuin nautit rasvoja" (rasva-aterian) ja "Odota rasva-aterian jälkeen viisi tuntia (itse sovelsin 3-4 tuntia) ennenkuin nautit hiilihydraatteja". Näin jälkeepäin ajatellen ihan "järkeenkäypiä ohjeita insulini-indeksin tultua kuvaan.

Siksi hän ei ymmärtääkseni suosittele laihdutusvaiheessa (hyvienkään) hiilihydraattiaterioiden yhteydessä terveellisten rasvojen käyttöä kuin minimaalisesti; esim. hiilihydraatti-proteiiniaterian yhteydessä salaattikastikkeissa (rypsi/oliiviöljy-viinietikkaseokset).

Netisivuillaan (http://www.montignac.nl/en/method.html) löytyy tällaista:
"7. Separation of fats and carbohydrates By separating fats and carbohydrates in the first or three months one can speed up the loss of weight."

Tähän insuliini-indeksiin (eli myös hiilihydraattirasva -asiaan) liittyvää eriasteista tietoa näkyy jo netissäkin:

Healthyeatingclub.com:

Insulin Index - "High protein and high fat foods stimulate greater insulin responses than predicted by the level of glycaemia and in a study of insulin responses to 1000kJ portions of common foods, ordinary bread showed amongst the highest scores of any of the foods tested. More exaggerated insulin responses are seen when people with underlying insulin resistance consume high GI foods".

Mendosan sivusto:
URL: http://www.mendosa.com/insulin_index.htm

"They tested only 38 foods and found that glycemic and insulin scores were highly correlated. There most interesting finding was that "protein-rich foods and bakery products (rich in fat and refined carbohydrate) elicited insulin responses that were disproportionately higher than their glycemic responses."

Atkins to Zone Online
URL: http://atkinszone.com/Insulin_Index.html

"The researchers did find that jellybeans (made of sugar and animal protein) produced the highest mean IS, whereas peanuts (an oily legume) had the lowest IS. The reference food, white bread, consistently had the highest glucose and insulin responses, and had a higher insulin score than most of the other foods. On average fish produced twice as much insulin secretion as did the equivalent portion of eggs. Amongst the few fruits examined, oranges and apples produced significantly lower scores than grapes and bananas, despite similar carbohydrate content. Potatoes had significantly higher scores than all of the other carbohydrate-rich foods. White and brown rice have similar scores, as do white and brown pasta. Despite containing similar amounts of carbohydrate, jellybeans induced double the insulin secretion as any of the four fruits. These findings are presented in the figure below, showing both scores for all 38 foods, in their food groups."

The Anabolic Power of Insulin
URL: http://www.testosterone.net/html/body_149ins.html
URL: http://www.johnberardi.com/articles/nut ... nsulin.htm

"However, several studies since have shown that some low glycemic index foods have huge insulin responses! So the correlation between glycemic index and insulin response breaks down with some foods. For example, milk products have a very low glycemic index. But they promote insulin responses parallel to the highest glycemic foods. What's the deal? Well, it appears that there are several other factors that determine insulin release besides carb content and the rate of carb absorption.

This is why the insulin index was generated. This index actually measures insulin response to a food. So rather than assuming insulin response is correlated with carb absorption, these researchers decided to go ahead and measure it. And their results were eye opening!"

"Since milk products have a low GI but a high II, these foods aren't optimal when you want to keep insulin low. Other example foods or meal combinations for this situation are baked beans in sauce, meals with refined sugars and fats, and meals that are protein and carbohydrate rich. Each of these foods/combos have low GI scores but high II scores, none of which are optimal for low insulin times. But remember, some times you want high insulin so don't relegate these foods/combos to a dark corner of your nutritional closet."

Uusimmassa kirjassa tummasta suklaasta puhutaan kappaleessa "Jälkiruoat" vaiheen I yhteydessä. "Montignac'in menetelmän mukaisia jälkiruokia voi valmistaa ... sekä tummasta suklaasta, jossa kaakaota on yli 70%. Kirjan lopussa olevasta reseptikokoelmasta löytyy jälkiruokiakin, mutta ne kuuluvat oikeastaan vasta menetelmän toiseen vaiheeseen."

Vanhassa kirjassa hän mainitsee vain heikkoudekseen suklaan, mutta muistaakseni jollain hänen nettisivuillan mainitaan jo tuo 70% suklaa.

Itse nautin silloin tällöin Lindtin 70-85% suklaasta (Stockmann).

Lopuksi voisin todeta, että Montignac'in laihdutusvaiheella ja sen ohjeilla on ilmeinen vissi merkityksensä ja niiden tiukahko noudattaminen auttoi ainakin minua laihtumaan. Vanha sanontakin lienee olemassa: "Vara on viisautta eikä vahingon enne".

P.S. Unohda omituiset kirjakäännökset ja turhan jyrkätkin kiellot (ajattele "vältä") ja löydä tekstistä itse "pihvi" niin asiat tulevat ymmärrettävimmiksi. Uudet ravinnetutkimukset tuntuvat yhä enemmän vain tukevan myös glykemiaindeksiin/-kuormaan
perustuvien ruokavalioiden (joista Montignac yksi vanhimmista) niin laihdutusvaikutuksia kuin terveellisyyttä.

Montignac'illa onnistunut

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-21 14:03:02 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kertoisitteko Montia pidempään seuranneet pari asiaa:

- onko All Branit rasvattoman maidon kera OK hyvähiilarinen vaihtoehto? Jostain luin, että muslin ja murojen tulisi olla täysin sokerittomia, mutta mitä tallaisia merkkejä on ja mistä niitä olette löytäneet?

- mistä saa sokeritonta hilloa (paitsi itse tekemällä) ?

- mikä olisi hyvä välipala lounaan ja päivällisen välissä? Vai pärjäättekö lounaasta iltaan asti ilman snäkkejä?

kyselee epätietoinen Lilli

PS. EBBA, kuinka Monti-kelkkailusi alku sujuu?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-21 14:21:00 
Muroja ei voi pitää hyvähiilarisena vaihtoehtona, sillä se on muussattua, käännettyä ja väännettyä ja rapeutettua ja ties mitä. Glykeeminen indeksi on korkea.
Rasvatonta maitoa en osta koskaan, koska se ei edes värjää kahvia. Jos tekee hirveästi mieli hilloa, niin vähän, mieluummin marjoja.

Hyviä välipaloja ovat:

- pala juustoa ja hedelmä
- pari kunnollista lihaista nakkia ja paprikaa
- kourallinen pähkinöitä
- makrillia tomaatissa (helppo säilyttää työpöydän laatikossa)
- maustamaton (luomu)jogurtti, marjojen ja auringokukansiemenien kera (hilloa tai sokeria ripaus, sen verran, ettei irvistytä)
- avokado

Jatkakaa toiset...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-21 17:08:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Lilli kirjoitti:
Kertoisitteko Montia pidempään seuranneet pari asiaa:

- onko All Branit rasvattoman maidon kera OK hyvähiilarinen vaihtoehto? Jostain luin, että muslin ja murojen tulisi olla täysin sokerittomia, mutta mitä tallaisia merkkejä on ja mistä niitä olette löytäneet?

- mistä saa sokeritonta hilloa (paitsi itse tekemällä) ?

- mikä olisi hyvä välipala lounaan ja päivällisen välissä? Vai pärjäättekö lounaasta iltaan asti ilman snäkkejä?

kyselee epätietoinen Lilli

Montignac'in ruokavaliossa:

All-Branit ovat ihan OK, tosin laihdutusvaiheessa suossittelen All-Bran Plussaa. Näiden vähäinen sokerimäärä ei estänyt minua laihtumasta. Käytä huoletta rasvatonta maitoa (ellei maito ole muuten ongelmana) tai rasvatonta piimää (myös Gefilus) tai Valion easvattomia jogurtteja (aspartamilla maustettu) ellet vierasta tätä makeutusainetta. Itse olen vielä hengissä.

Toinen vaihtoehto on todella täysjyvämyslit (joita itse myös käytän) ns. perinteinen mysli (vähäiset maissihiutaleet eivät ole minulle oleet ongelma) jatietenkin täysjyväpuurot (kaura/ruis).

Sokeritonta hilloa on vaikea löytää (saksalaisista voisi löytyä), itse käytän fruktoosilla makeutettuja tai marjoja.

Hyvä välipala Montignac'in ruokavaliossa ovat aina hedelmät (omena ja päärynä varsinkin, joissa runsaasti liukoista kuitua eli pektiiniä). Myös
rasvattomat (lue sokerittomat) ja luonnon jogurtit (Bulgarian) käyvät mainiosti. Vaihtoehtona voivat olla myös juustot (suosi vähärasvaisempia)
tai pähkinät ja mantelit.

Itse syön myös usein iltapalana hedelmiä tai pähkinöitä tai juustoja (mieluummin vähärasvaisia).

Montignaci'lla ja sitä soveltaen onnistunut.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-21 20:09:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Prisman valikoimissa on ainakin sokeroimattomia hilloja!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-22 14:52:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Noissa sokeroimattomissakin hilloissa on ansoja :( eli monet (jos ei kaikki, en tiedä) on makeutettu hedelmämehulla/ tiivistetyllä hedelmämehulla. Eli tiedoksi vain, voi vaikuttaa verensokeriin aika lailla, ja nopeita hiilareitakin on. Mutta kenelle nuo sopivat, niin ihan kiva, ja ovat ainakin sokeroituja hilloja parempi vaihtoehto.

Viestin otsikko: alku aina hankalaa
ViestiLähetetty: 2004-06-22 19:40:52 
Poissa
sintti
sintti

Huh.

Ensiksikin kiitos kaikille jo evästystä antaneille. Tiedän toki, että terve järki on paras väline myös ala/hyväkarppauksessa, mutta monet omat otaksumat ja oivallukset on aina mukava kuulla itseään kokeneempien ja paremmin onnistuneiden suusta - tai siis kynästä.

Nyt on takana ruokailujen kannalta helvetilinen reissi Itä-Suomeen. Monti oli vain kirjan muodossa mukana, ja päivän aterioiden perusainekset olivat lihalörtsyjä, pehmistä ja jauhomakkaraa. Siideriä toki unohtumatta.

Herätys oli aika tervetullut, sillä oli mielessäni jo alkanut lipsua montinkin noudattamisesta. Olo on tällä hetkellä uskomattoman hirveä. Vatsa on kuin potkupallo ja tuntuu kuin jalkapallojoukkueellinen bulgaarialaisia puukkomurhaajia haluaisi selvittää välejään. Olen tänään yrittänyt hyvitellä syömällä vain puuroa, hedelmiä, lohta ja kasviksia.
Ei muuten tee daim-kakkua mieli, vaikka sitä itse kaverin läksiäisiin eilen leivoinkin.

Tämä saitti on ihana ja seuraan mielelläni ihmisten seikkailua karppivesissä. Ajattelin kuitenkin päästää nettiranteeni ja vaakasilmäni kuukauden lomalla. Luvassa siis neljä viikkoa maaseudun rauhaa, montia seuraten ja gradua kirjoitellen.

Palaan asiaa elokuun alussa, ja toivottavasti voin jakaa hyviä kokemuksia muustakin kuin naapureiden verhojenvärin vaihtumisen kyttäämisestä.

Hyvää karppikesänjatkoa toivottaen ja vielä suuren kiitoksen kommenteinneille osoittaen

Ikuisesti sinun salainen sininen aka Ebba

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00