karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-17 16:17:00

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 155 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 58 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Onko PCOS-naisia?
ViestiLähetetty: 2004-11-22 15:15:39 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minä kun työkseni PCOS:nkin hoitoa pähkäilen, niin tulipahan mieleen, että vähähiilarisuus voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu näille potilaille. joiden syndroomaan kuuluu usein myös insuliiniresistenssi. Olisiko täällä naisia, jotka olisivat PCOS:aansa saaneet näin helpotusta vaikkapa kierron säännöllistymisenä/hirsutismin tai aknen vähenemisenä/vyötärölihavuuden pienenemisenä? Vai otanko omia potilaitani koekaniineiksi?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-22 15:36:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Oma PCOs:ni näkyy vain taipumuksena (ei siis täytenä syndroomana) ultrassa, mutta ylimääräiset kilot ovat vyötäröllä ja sieltä myöskin hyvää vauhtia sulamassa. Myöskin iho tuntuu olevan paremmassa kunnossa, varsinkin alussa ero on selkeä. Tilanne on nyt hieman notkahtanut (3kk alakarpilla) mutta edelleen lähtötilannetta parempi.

Että tässä omat kokemukseni. Jollain sellaisella joka oikeasti kärsii PCOS:sta voi olla vielä parempia tarinoita kerrottavana.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-22 17:09:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla sitä tutkitaan parastaikaa! Oireet täsmää ja sitten vielä tää vaikeus saada painoa tippumaan (muutenkin kuin näiden viimesen puolen vuoden sisään sattuneiden repsahdusten vuoksi). Aloitin Diformin lääkityksen, jolla koitetaan nyt sitten jos tämä paino lähtisi laskuun hieman helpommin. Paino ei ainakaan noussut mitään hirveitä lukemia tämän viimeisen päättötyö-repsahduksen aikana, joten ehkäpä siitä on jotain hyötyä mahdollisesti. Saatan saada useita kiloja painoa lisää muutamassa päivässä ja niitä on ollut todella vaikeaa saada pois.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-22 17:13:42 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

*huitoo hulluna*
PCOs vaivaa muakin... Ja rassaa ihan vaivoksi asti :? On hirutismia, läskiä mahassa, aknea (murkkuna ollessa ei tuostakaan ollu tietoo).

Aikonaan ku laihutin paikkareissa n.20 kg, kuukautiset tulivat vähä vielä säännöllisimmiksi (aiemmin olivat 36-80pvä kierrolla, nykysin n.34-38 )

Nyt karppaan etupäässä laihtumisen ja oman olotilan kohotuksen vuoksi.
(vatsavaivat ovat lähes tipotiessään)

Menna (jolla järki jäässä :shock: )

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-22 20:45:38 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Painonhallintahan on oikeastaan ainoa tehokas keino yrittää hallita PCOS:aa, ja siinä oraaliset diabeteslääkkeet ovat antaneet toivoa viime aikoina. Siitäkin on kyllä ollut jo puhetta, että PCOS-naisille runsashiilihydraattisen ruokavalion avulla laihduttaminen voi olla vieläkin hankalampaa kuin ilman kyseistä syndroomaa eleleville, ja mietitty pitäisikö suositella enemmän proteiinipainotteista. Mutta ehkä ei kuitenkaan rasvojen suhteen ihan rajoittamatonta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-22 21:46:00 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Mikäs tämä POCS oikein on? Polttoaineensyöttöjärjestelmä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-22 22:51:36 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

karpaasi kirjoitti:
Mikäs tämä POCS oikein on? Polttoaineensyöttöjärjestelmä?

Polykystiset ovariot elikkäs monirakkulaiset munasarjat- syndrooma (meniköhän oikeen :oops: )

Luokiteltaskohan ne naistentauteihin 8) :lol:
(yleensä ko. naisilla testosteronia elimistössä pikkasen liikaa :roll: )

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-22 22:57:23 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Siis bulgarialainen kuulantyöntäjätauti? Ei sillä. Voi olla kysyntääkin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-23 08:33:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Menna kirjoitti:
Polykystiset ovariot elikkäs monirakkulaiset munasarjat- syndrooma (meniköhän oikeen :oops: )

Luokiteltaskohan ne naistentauteihin 8) :lol:
(yleensä ko. naisilla testosteronia elimistössä pikkasen liikaa :roll: )

Minulla on hypogonadismi eli sukurauhasten vaikea vajaatoiminta, siksi minä olen hormonikorvaushoidossa. Hirsutismiin taas käytetään lääkettä nimeltä Androcur. OTOH, kun olen blondi niin blondille kasvaa nukkaa muutenkin paljon eikä sitä saa pois millään. Olen tosin tavannut muutaman onnellisen blondin joille nukka ei kasva tai sen saa pois laserilla (karva on juurestaan tumma)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-23 09:33:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Diane Novaa syötetään myös yleisesti (ja hyvin tuloksin) PCOS naisille. Itsekin on niitä nappaillut koko aikuisiän. Niitä voi olla myös kiittäminen siitä etten ole bulgaarialainen kuulantyöntäjä. :D :D :D Se, miten saada munasarjat toimimaan 15-vuoden nappien popsimisen jälkeen onkin sitten ihan oma tarinansa... :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-23 10:28:32 
Poissa
sintti
sintti

Mitähän kaikkia tauteja mulla on? Kaikkien kertomat oireet tuntuu aina sopivan, vai onko niin että kun välttelee tutkimuksia niin voi aina syyttää oireistaan omaa päätään. Tämä ei ole loukkaus muita kohtaan, uskon että ihmisillä on kaikennäköisiä vaivoja joihin on hyvä hakea apua, minä kiukuttelen itseni kanssa :oops:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-23 11:52:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä ainakin oon ensimmäistä kertaa elämässäni toivonut, että mulla os joku sairaus... se selittäis niin paljon asioita joiden kanssa oon taistellu pienen ikäni. Äitin ja isin geenien kiitos, oon luonnonblondi ja muistutan ennemmin jääkarhua, kuin itäsaksalaista kuulantyöntäjää :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-23 11:57:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Morrigan kirjoitti:
Mä ainakin oon ensimmäistä kertaa elämässäni toivonut, että mulla os joku sairaus... se selittäis niin paljon asioita joiden kanssa oon taistellu pienen ikäni. Äitin ja isin geenien kiitos, oon luonnonblondi ja muistutan ennemmin jääkarhua, kuin itäsaksalaista kuulantyöntäjää :lol:

Ei jääkarhulla ole punaista lettiä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-23 12:05:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No joo voi olla jos se on jostain sanut käpäliinsä hiusväriä... :D On muuten oikeesti törkeen näköstä, kun oma oikee väri on paljon vaaleempi mitä värjätty hius ja sitten ku naisen paras ystävä juurikasvu yllättää niin sitä näyttää ihan kaljulta... 2 senttiä levee jakaus ja päänahka näkyy hullusti :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-26 07:34:11 
Poissa
sintti
sintti

Kuulisin mielelläni kokemuksianne karppaamisen vaikutuksista hormoonitoimintaan ja erityisesti juuri niiltä, joilla on pcos. Itselläni ei ole ollut vuoden 1999 jälkeen kuukautisia ja muutoinkin on kaikki asiaan kuuluvat oireet. Olisi kiva kuulla onko karppaaminen auttanut ja miten pitkään itse kullakin on mennyt ennen kuin on huomannut olevan selvästi hyötyä? Itse laihdutan ennen kaikkea paremman olon ja terveyden vuoksi, mutta hiljainen toive olisi saada vielä joskus kuukautiset toimimaan ja ehkäpä vielä joskus se lapsikin. Ikää vain on pian 35 v, joten aikaa ei ole tuhlattavaksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-26 22:30:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vajaa 2viikkoa aloitettuani karppaamisen alkoivat myös kuukautiset oltuaan jotain 8kk teillä tietämättömillä :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-28 11:42:02 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Susie kirjoitti:
Diane Novaa syötetään myös yleisesti (ja hyvin tuloksin) PCOS naisille. Itsekin on niitä nappaillut koko aikuisiän. Niitä voi olla myös kiittäminen siitä etten ole bulgaarialainen kuulantyöntäjä. :D :D :D Se, miten saada munasarjat toimimaan 15-vuoden nappien popsimisen jälkeen onkin sitten ihan oma tarinansa... :roll:

Niin, tuli myös mieleen, että ei ne e-pillerit kauheesti auta PCOS:n mahdollisesti auheuttamaan lapsettomuuteen...

Oliskohan ruokavaliosta apua? Ystäväni nimittäin kärsii syndroomasta ja on huolissaan voiko koskaan lapsia saadakaan...

Douglas Adams
The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-28 20:47:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

kesäheinä kirjoitti:
Susie kirjoitti:

Niin, tuli myös mieleen, että ei ne e-pillerit kauheesti auta PCOS:n mahdollisesti auheuttamaan lapsettomuuteen...

Oliskohan ruokavaliosta apua? Ystäväni nimittäin kärsii syndroomasta ja on huolissaan voiko koskaan lapsia saadakaan...

Minulle tämä ruokavalio tepsi. Kolme muksua kiljumassa taustalla
sen todisteeksi :p

-yupik

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-28 21:15:12 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

yupik kirjoitti:
kesäheinä kirjoitti:
Susie kirjoitti:

Minulle tämä ruokavalio tepsi. Kolme muksua kiljumassa taustalla
sen todisteeksi :p

-yupik

Pitäisköhän siis ystävälleni oikein tosissaan puhua ruokavalion puolesta...Hän oli saanut muihin vaivoihinsa oikein GI-dieetin ohjeet.

Olisihan se mukava, jos olisi apua :wink:

Douglas Adams
The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-29 12:01:43 
Poissa
sintti
sintti

ootteko huomanneet, että keskivartalolihavuus elikä pömppömaha olisi oleellisesti vähentynyt. Itse huomasin heti muutaman karppauspäivän jälkeen, että tavanomainen turvotus hävisi, mutta muutoin läskit mahassa ovat kyllä todella tiukassa. Pitää kai alkaa jumppaamaankin. Ja entäs karvan kasvu, onko rauhoittunut? Sitten minua kiinnostaa vielä hormooniarvoissa tapahtuneet muutokset, onko esim. testosteroni-arvo laskenut? Itsellä on melkein kaikki mahdolliset arvot päin metsää ja toivon niiden korjaantuvan ajan mittaan. Onko lääkäri määrännyt teille metformiinia ja millaisia kokemuksia sen käytöstä?

[/url]

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 155 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 58 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00