Noin 14 v sitten, kun nuorimmainen oli vielä vaippaiässä, ja me aikuiset asuntoa peruskorjaavia vastavalmistuneita, pidin kirjaa menoistamme. Silloin söimme "tavisruokaa" mutta osittain eko-vegetaaritaustan takia varsin "terveellisesti": oli aamupuuroa, itse leivottua puoliruisleipää, tuoremehuja, vihanneksia, pakastemarjoja - ja tietysti riisiä, perunaa ja pastaa. Päivittäistavaralaskumme tuolloin oli alle 350€, siis inflaatio huomioon ottaen aika lähellä Esikon tasoa.
Nykyisin perheeseen kuuluu neljä yli 15v ihmistä, joista kaksi kasvavaa. Työpaikalla tai koulussa eivät muut syö; minä teen sen satunnaisesti (kuukausikulut siitä alle 30€). Käytän tarjouksia, mutten juokse niiden perässä; hyväkarppina voin valita myös puolivalmisteita ja talossa kuluu aika paljon täyslihaleikkeleitä, kun en enää ehdi päivittäiseen ruoanlaittoon. Koko perhe karppaa, mutta muut syövät päivittäin myös leipää (ehkä 0-3 palaa per päivä) minä vain satunnaisesti.
Teen käytännössä kaikki perheen päivittäistavaraostokset. Ruokaan + terveydenhoitoon näyttää meiltä kuluvan kuukaudessa 200 - 250€ per henki. Tuohon lukuun mahtuvat jo citronellet (talossa ainakin kaksi juoppoa), kalliit mantelit (12€/kilo

), suklaa (Fazerin kaikenväriset, kulutus keskivertopalstalaisia runsaampaa) ja "lääkkeet" (se on siis kalaöljykapselit ja kalanmaksaöljy; edes kosteusvoiteita ei enää perheessä tarvita säännöllisesti, varsinaisista lääkkeistä puhumattakaan).
Mikäli ymmärsin tilastokeskuksen elinkustannustaulukot oikein, perheemme ruoka-&-terveydenhoito-kulut ovat suomalaista keskitasoa matalammat.
terv. els