karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-02 10:55:41

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Ruokalasku
ViestiLähetetty: 2004-06-19 07:57:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pratt tuossa jo aiemmin vähän nosti kissan häntää, mutta tehdään tästä nyt ihan oma topikki.

Totta on, että ei sitä omalle hyvinvoinnille oikein osaa hintalappua laittaa. Käyttäväthän monet lääkkeisiinkin hurjasti rahaa, mutta eivät pidä sitä minään, kuuluuhan se asiaan että saadaan kroppa terveeksi! :o Miksei siis voisi käyttää kunnolla rahaa ruokaan ja sitä kautta vaikuttaa omaan terveyteen - ihmettelen vaan :?

Olen kotihoidon tuella, joten tuota rahaa ei ole kauheasti käytettävissä. Ruoka on kuitenkin se asia mistä en tingi. Toisaalta minulla on aikaa laittaa sitä ruokaa, tehdä kaikki perusraaka-aineista ja jopa jossain määrin hiukan itse kasvattaakin vihanneksia näin kesällä. Lisäksi hyödynnän metsän marjat ja sienet syksyn tullen.

Ruokalaskun ei tarvitse olla huima alakappiruokavaliossa. Kukaan ei käske ostamaan filettä. Käytän hyväkseni tarjoukset ja pakastin on kovassa käytössä. Teen päivällistä niin ison annoksen, että sitä riittää seuraavan päivän lounaalle. En osta esim. valmiita broilerisuikaleita vaan ostan rintapaloja ja itse sitten irrotan luut ja suikaloin lihan - vaatii hiukan enemmän vaivaa mutta kyllä siinä kilohinnassa säästää! Vihanneksia ostan yleensä sen mukaan mikä milloinkin on edullisinta, kalliimpia vain "mausteeksi"

Pyöritän tätä meidän taloutta n.500e/kk ja luvussa on mukana myös pesuaineet, paperit ja pienemmän vaipat jne. Mielestäni se on aika hyvin 4-henkiseltä perheeltä.

En tiedä miten sitten on aikaa tehdä ja laittaa jos ja kun jossain vaiheessa menen/pääsen/joudun töihin... :?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-19 08:38:03 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Noin 14 v sitten, kun nuorimmainen oli vielä vaippaiässä, ja me aikuiset asuntoa peruskorjaavia vastavalmistuneita, pidin kirjaa menoistamme. Silloin söimme "tavisruokaa" mutta osittain eko-vegetaaritaustan takia varsin "terveellisesti": oli aamupuuroa, itse leivottua puoliruisleipää, tuoremehuja, vihanneksia, pakastemarjoja - ja tietysti riisiä, perunaa ja pastaa. Päivittäistavaralaskumme tuolloin oli alle 350€, siis inflaatio huomioon ottaen aika lähellä Esikon tasoa.

Nykyisin perheeseen kuuluu neljä yli 15v ihmistä, joista kaksi kasvavaa. Työpaikalla tai koulussa eivät muut syö; minä teen sen satunnaisesti (kuukausikulut siitä alle 30€). Käytän tarjouksia, mutten juokse niiden perässä; hyväkarppina voin valita myös puolivalmisteita ja talossa kuluu aika paljon täyslihaleikkeleitä, kun en enää ehdi päivittäiseen ruoanlaittoon. Koko perhe karppaa, mutta muut syövät päivittäin myös leipää (ehkä 0-3 palaa per päivä) minä vain satunnaisesti.

Teen käytännössä kaikki perheen päivittäistavaraostokset. Ruokaan + terveydenhoitoon näyttää meiltä kuluvan kuukaudessa 200 - 250€ per henki. Tuohon lukuun mahtuvat jo citronellet (talossa ainakin kaksi juoppoa), kalliit mantelit (12€/kilo 8) ), suklaa (Fazerin kaikenväriset, kulutus keskivertopalstalaisia runsaampaa) ja "lääkkeet" (se on siis kalaöljykapselit ja kalanmaksaöljy; edes kosteusvoiteita ei enää perheessä tarvita säännöllisesti, varsinaisista lääkkeistä puhumattakaan).

Mikäli ymmärsin tilastokeskuksen elinkustannustaulukot oikein, perheemme ruoka-&-terveydenhoito-kulut ovat suomalaista keskitasoa matalammat.

terv. els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00