Suurin osa mun laihdutushistoriastani koostuu paikkareittein opeista.
Ensimmäinen varsinainen laihdutukseni oli kuitenkin oikeastaa kuntoiluvaihe tuossa 80luvun loppupuolella, kävin punttisalilla jopa 5 - 6 kertaa viikossa, pyöräilin joka paikkaan jne. jne. kunto oli kova ja kilotkin karisivat pikkuhiljaa.
Kunnes elämä "vakiintui" ja kiloja tuli reippaasti lisää, silloin löysin paikkarit. Ensimmäisellä kerralla sain pudotettua 28kg ja olin jo mielestäni hoikka - 72kg. Näin meni pari vuotta, elämäntilanne muuttui taas ja lihoin. MEnin uudestaan paikkareihin, ajatuksena oli että nyt onnistuu, ekalla kerralla jäi hiukan kesken, pari kiloa olisi pitänyt pudottaa että olisin päässyt kunniajäseneksi ja päässyt opettelemaan sitä tasapainoilua. NO, uusi yritys päättyi reiluun 20kg pudotukseen, alkupaino oli kyllä suurempi kuin silloin ekalla kerralla aloittaessa.
Taas meni pari vuotta ja lihominen alkoi ensimmäinen lapsi syntyi ja paino oli taas sellaisissa lukemissa missä ei ollut koskaan ennen ollut. Ei muuta kuin paikkareihin. Pudotusta oli nyt sellainen 16kg ja siihen jäi. Tuntui että tästä ei tule mitään ja paikkarit tuntui olevan ainoa mahdollinen tie.
Toisen lapsen syntymä oli fyysisesti rankka kokemus, sain III asteen repeämät ja paraneminen oli todella työn takana eikä tämä hurja elopaino tuntunut auttavan asiaa. Laihdutus olisi siis välttämätön juttu, mutta paikkareihin en halunnut mennä - ajattelin että pakko on olla joku toinen konsti. Menin kirjastoon etsimään motivaatiolukemista ja törmäsin Michel Montignacin kirjaan "laihdutusmenetelmä naisille", luin sen yhdeltä istumalta ja ajattelin että setähän kirjoittaa minusta - klassisesta jojo-laihduttajasta. Sitten äitini lisäsi vielä vettä myllyyn ja kertoi tuttavapariskunnastaan joka oli laihduttanut hurjasti ko.menetelmällä.
No, pari viikkoa käytin siihen että luin lisää, kirjoja, netistä etsin tietoa jne. Ja sitten aloitin, liityin nettilaihdutusryhmään jossa on myös suuren elopainon omaavia laihduttajia, he taivat tosin kaikki laihdutella paikkareitten opeilla. Tuntui aivan uskomattomalta että kun söin kunnolla niin paino tippui! Mutta ihmeellisin asia oli oman hyvinvoinnin huomaaminen. Iho-oireet laantuivat, ilmavaivat katosivat ja yleinen vireystaso nousi pilviin! Ensimmäistä kertaa huomasin todella että se, mitä tuosta isosta aukosta mättää sisään vaikuttaa todella koko kroppaan. Painon nopea putoaminen ei ollutkaan enää se ykkösjuttu, tiesin jo, että paino kyllä tippuu mutta nopeudella ei ole enää niin suurta merkitystä, pääasia on se, että itse voin todella hyvin.
Niin, tuo nettilaihdutusporukka on kutistunut aika lailla, mutta valitettavasti vain henkilömääräisesti.... yks porukasta on saanut yli 25kg pudotettua, muutamalle on tullut pari kiloa lisää ja loput seilaavat suurinpiirtein samoissa lukemissa. Minulta on kadonntu n.16kg ja voin sanoa että kyllä se mulle on ollut kivuttominta. Olen tätä alakarppausta koettanut mainostaa mutta suhteelisen huonoin tuloksin... kyllä suurin osa, varsinkin paikkareissa käyvistä on aivopesty niin tuohon kaloriteoriaan että vaikeaa on muuttaa heidän käsityksiään vaikka huomaavat mun tulokset ja tietävät kuinka helppoa on ollut...