karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-03 17:54:56

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: pekonista ja viinaksista...
ViestiLähetetty: 2008-05-13 16:09:14 
Poissa
sintti
sintti

En ainakaan heti löytänyt mitään keskustelua aiheesta, mutta koska olen melko aloittelija tarvitsisin viisaiden apuja!! voi olla tyhmä kysymys, mutta voiko jumini johtua pekonin syömisestä aamupalaksi? muuten päivällä ainoat hiilarit tulevat kasviksista lihan "kaverina", mutta pitäisikö alkaa pienentämään kalorimääriä, jotta pääsisin jumin yli? pekoni nyt on melko kaloripitoista...

toinen juttu: olen kuullut että viina estää ketoosin? pitääkö paikkansa? jos meinaan jotain olen juonut niin lähinnä light-limppaa ja viinaa. kiitoksia jo avusta ja hyvä jos sain jonkun hymyilemään avuttomuudellani:)

ViestiLähetetty: 2008-05-13 16:16:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ainakin lightlimppa jumittaa toisilla. Ja viina tietysti voi tehdä sitä kans. Jättäisin ne ensin pois ja söisin pekonia hyvällä ruokahalulla :)

ViestiLähetetty: 2008-05-13 20:05:37 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

lepu kirjoitti:
voiko jumini johtua pekonin syömisestä aamupalaksi? muuten päivällä ainoat hiilarit tulevat kasviksista lihan "kaverina"

toinen juttu: olen kuullut että viina estää ketoosin? pitääkö paikkansa? jos meinaan jotain olen juonut niin lähinnä light-limppaa ja viinaa. kiitoksia jo avusta ja hyvä jos sain jonkun hymyilemään avuttomuudellani:)

En ole ihan varma mitä tarkoitat aamupekonilla ja "muuten päivän ainoilla hiilareilla kasviksista lihan kaverina".
Tiedät varmaan, että pekonissa on hiilareita 0., eli pekonista et saa grammaakaan hh:ia.

Tuohon iäisyyskysymykseen alko ja ketoosi, en sano mittään, niitä asioita ovat ainakin pappa, els, mirka ym. paljonkin selvitelleet. Jospa katsoisit vaikka sanalla "alkoholi" hausta.
Mun oma kantapään kautta opittu kokemukseni on se, että jos aion laihtua, mun on kieltäydyttävä alkosta lähes kokonaan jotain satunnaista viinilasillista lukuunottamatta. Näin ei ole läheskään kaikilla, mutta minulla on.
Silläpä tässä on nyt menossa heti vapulta aloitettu tipaton tiukistelutoukokuu.

ViestiLähetetty: 2008-05-13 21:32:46 
Poissa
sintti
sintti

tarkoitin sitä, että yleensä syön aamupalaksi pari palaa pekonia ja olen lukenut palstoilta, että jossain vaiheessa tarvii alkaa seuraamaan kalorimääriä, jotta laihtuisi lisää. (niinkuin sanoin, pekonista kaloreita löytyy)

ja hiilarina ovat melko alhaalla, että ketoosi on hakusessa. mutta kuinka tärkeää on alkaa seuraamaan kalorimääriä, kun esim mulla tavoite/normaalipaino on 10kg päässä?

ViestiLähetetty: 2008-05-13 22:29:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

lepu kirjoitti:
tarkoitin sitä, että yleensä syön aamupalaksi pari palaa pekonia ja olen lukenut palstoilta, että jossain vaiheessa tarvii alkaa seuraamaan kalorimääriä, jotta laihtuisi lisää. (niinkuin sanoin, pekonista kaloreita löytyy)

ja hiilarina ovat melko alhaalla, että ketoosi on hakusessa. mutta kuinka tärkeää on alkaa seuraamaan kalorimääriä, kun esim mulla tavoite/normaalipaino on 10kg päässä?

Pari palaa ei varmasti ole ongelma, paitsi jos se on liian vähän riittävän rasvan saannin kannalta.
Kuinka pitkään olet ollut vhh ruokavaliolla ?
Alussa ei kannata hötkyillä..

Third, it becomes self-evident.
— Arthur Schopenhauer

ViestiLähetetty: 2008-05-13 22:38:18 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

lepu kirjoitti:

Palstalla kerrotaan kaikenlaisesta muustakin.
Myös sellaisista, jotka ovat päässeet jumistaan lisäämällä rasvakaloreita :lol:

Mutta aika harva viinalla tosissaan läträävä on löytänyt ketogeenisesta ruokavaliosta järkevää vaihtoehtoa. Paitsi silloin kun ne "tosissaan käytetyt" viinat jäävät pois, ja ketogeenisella aletaan hoitaa vaikkapa rasvamaksaa...

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2008-05-14 06:54:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

lepu kirjoitti:

Kokonaisuus ratkaisee. Et ole yhtään kertonut, mitä syöt päivällä, illalla? Mikäli jumi tulee, eikä se lähde rasvakaloreita lisäämällä (els yllä) ei ole välttämätöntä karsia siitä aamupekonista, joka pitää hyvin nälkää. Voi ihan yhtä hyvin muokata muita päivän syömisiään.

ViestiLähetetty: 2008-05-14 08:31:20 
Poissa
sintti
sintti

aamupala: sen pari palaa pekonia ja joskus munakasta
lounas: kanaa tai lihaa höyrytettyjen kasvisten kanssa
päivällinen: sama
jos illalla vielä hiukoo ni syön pari nakkia (niitä vähä hh)

kaiken paistan voissa, myös kasviksiin lisään nokareen voita. olen nyt ollut vähä hh:lla n.6 viikkoa ja jumi tuntui tulevan. viimeksi olin vähä hh:lla viime vuoden lopussa ja silloin kun tuli jumi niin luovutin, enkä halua luovuttaa tällä kertaa. mutten jotenkin uskaltaisi lisätä rasvan määrää, terveyssedät on manipuloinu mun pään melko hyvin monen laihdutusyrityksen jälkeen...mutta mihin ja mitä voisin lisätä?

ViestiLähetetty: 2008-05-14 08:43:04 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Sinuna lisäisin rasvaa joka paikkaan.
Nokareilla saa liian vähän.

Paitsi tietysti jos kokeilet BMI kahdestakympistä kohti BMI viittätoista.

Missäs ne laitit ja viinakset tulevat mukaan kun tuossa listassa niitä ei näkynyt lainkaan?

ViestiLähetetty: 2008-05-14 08:50:05 
Poissa
sintti
sintti

lähinnä viikonloppuisin jos jotain alkopitoista haluan ottaa. viikolla lähinnä juon sokerittomia mehuja (jos laittilimsaa menee niin ehkä 1l viikolla) mutta sen kerran kun jotain viinaa otan, niin laittilimsaan ne sekoittelen...

ViestiLähetetty: 2008-05-14 09:12:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

lepu kirjoitti:
lähinnä viikonloppuisin jos jotain alkopitoista haluan ottaa. viikolla lähinnä juon sokerittomia mehuja (jos laittilimsaa menee niin ehkä 1l viikolla) mutta sen kerran kun jotain viinaa otan, niin laittilimsaan ne sekoittelen...

Mitä ihmeen sokerittomia mehuja???? Kivennäisvettä ja/tai raanavettä pitää ihmisen juoman :)

perj. 13.4 -07 83,5kg

ViestiLähetetty: 2008-05-14 14:11:52 
Poissa
sintti
sintti

fun-light mehutiiviisteestä ootko kuullut? niitä sokerittomia mehuja...ja tietenkin vettä juon, mutta tolla lähinnä tarkoitin, että jos en juo vettä, koska vedessähän ei ole mitään lisäaineita... #-o arvelin mainita niitä, joista jumini voisi johtua. en arvellut, että erikseen pitäisi mainita veden juonti... :lol:

ViestiLähetetty: 2008-05-14 15:34:45 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Aika monesti voi olla apua jos lukee vaikka Roope-sedän kirjan... Tai Varpun tai jonkun muun vhh-kirjan. Niissä selviää sekin, miksi funlight ei ole ihmisten eikä muidenkaan elollisten juomaa..

Mikä sun BMI nyt on? Voi olla että loppurutistukseen pitää katsoa myös vähän kaloreita, mutta pari palaa pekonia on aika vähän. Enemmän ihmettelisin jos sitä menisi aamutuimaan 2 pakettia.

ViestiLähetetty: 2008-05-14 15:47:20 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Mikä BMI ja paljonko ynnä kuinka usein laittia (myös mehut) päivässä?

Kumpikin vaikuttaa, jos yrittää säätää painoaan karppaamalla, koska silloin omat hormoonit ja niiden vaikutus ohittaa usein kirkkaasti kalorit. Ja nuo kaksi vaikuttavat heihin.

ViestiLähetetty: 2008-05-14 16:40:05 
Poissa
sintti
sintti

laittimehua menee varmaan 2-3 lasillista per päivä, loput juonnit vettä. BMI tällä hetkellä 28 ja 22-24 ois tavoitteena! kiloja nyt 82,7 ja tarkotus ois siis saada se sinne ainakin 70kg pintaan...hieno aloitus oli, sain painon nyt 6 viikon aikana 90kg:sta tähän, mutta jumia pelkään nyt paljon, koska viimeksikin turhauduin siitä hyvän alun jälkeen... :cry:

ja muuten kuinka paljon porukka harrastaa liikuntaa? olen nyt innostunut crosstrainerilla vetämään sellasen puolisen tuntia per päivä näin alkuun:)

ViestiLähetetty: 2008-05-14 16:57:08 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

tuo liikunnan lisääminen voi olla syy jumiin. Lihas kerää nestettä liikkuessaan vai miten se nyt meni! Ja kauanko jumisi on kestänyt??
Alle viikon?
Alle kuukauden?

Ylipainohan kehittyy usein vuosien väärän syömisen takia, joten ei se millään "kuurillakaan" voi ihan muutamassa viikossa lähteä,

Sulla on iso pudotus lyhyessä aikaa, joten ollut varmaan ihan odtettavissa että ei se koko aikaa noin tasaisesti putoa?!

Itsellä ainakin jumittelee aina sillon tällön, esim menkkojen aikana (nainen kun siis olen ylläri ylläri :D). Saattaa olla ettei paino vaikka puoleentoista viikkoon liiku mihinkään tai jopa nousee vaikka kilolla, mut sit se taas jossain vaiheessa hupsahtaa alaspäin ihan "yllättäen"!

ViestiLähetetty: 2008-05-14 17:18:44 
Poissa
sintti
sintti

Nenne kirjoitti:
tuo liikunnan lisääminen voi olla syy jumiin. Lihas kerää nestettä liikkuessaan vai miten se nyt meni! Ja kauanko jumisi on kestänyt??
Alle viikon?
Alle kuukauden?

Ylipainohan kehittyy usein vuosien väärän syömisen takia, joten ei se millään "kuurillakaan" voi ihan muutamassa viikossa lähteä,

Sulla on iso pudotus lyhyessä aikaa, joten ollut varmaan ihan odtettavissa että ei se koko aikaa noin tasaisesti putoa?!

Itsellä ainakin jumittelee aina sillon tällön, esim menkkojen aikana (nainen kun siis olen ylläri ylläri :D). Saattaa olla ettei paino vaikka puoleentoista viikkoon liiku mihinkään tai jopa nousee vaikka kilolla, mut sit se taas jossain vaiheessa hupsahtaa alaspäin ihan "yllättäen"!

liikunta ois syy jumiin...??no se kuulostais melko järkevältä, koska 2 viikkoa on nyt jumia ollut ja just näitten 2 viikon aikana olen aika reippaasti lisännyt liikuntaa...kumma juttu...
ja joo, tiesin kyllä ettei paino tota vauhtia voi koko ajan tippua mutta edes pari sataa grammaakin tyydyttäis, vaan nyt ei ole grammaakaan tippunut:( mutta jos ottaisin vähän rennommin tuon liikkumisen kanssa ja toivotaan että se taas lähtis sitten tippumaan!

ViestiLähetetty: 2008-05-14 17:22:46 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

en osaa varmaa sanoa (siis omaa kokemusta) tohon liikkumiseen kun liikuntatottumukset on pysyny jo pitkään samanlaisina. Joten en siis äkkiä oo lisänny liikunnan määrää!

Mutta joka tapauksessa käsitykseni mukaan liikunnaan lisääminen sitoo kroppaa nestettä ja muutenkin läskin alkaessa väistyä lihaksen teiltä saattaa paino nousta/jumia koska lihas on aina läskiä painavampaa.

Miltä vaatteiden suhteen tuntuu?
Tai mitä mittanauha näyttää?
Kutistua voi meinaan myös joskus ilman et vaa´an lukema muuttuisi :D

ViestiLähetetty: 2008-05-14 18:15:39 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

lepu kirjoitti:
laittimehua menee varmaan 2-3 lasillista per päivä, loput juonnit vettä. BMI tällä hetkellä 28 ja 22-24 ois tavoitteena! kiloja nyt 82,7 ja tarkotus ois siis saada se sinne ainakin 70kg pintaan...hieno aloitus oli, sain painon nyt 6 viikon aikana 90kg:sta tähän, mutta jumia pelkään nyt paljon, koska viimeksikin turhauduin siitä hyvän alun jälkeen... :cry:

Sori että vastaan nyt vastarannankiiskenä, kun kerran aloin ketjussa, joka oikeasti ei minulle kuulu (kuten eivät laihdutusasiat yleensäkään; ja juujoo, on minultakin kiloja tippunut pariinkin otteeseen, mutta aina vain sivutuotteena, ei ensisijaisena päämääränä... Siksi en katso kuuluvani tähän ketjuun) Yritän pysyä jatkossa poissa näistä.

1. Sulla on kuudessa viikossa kadonnut yli kilo ja viikko! Se on ihan himmeetä, tyylistä riippumatta. Hienosti tehty!

2. Mutta JOS motivaatiosi karpata liittyy painonpudotukseen vaa'alla, olet tavallaan jo hävinnyt. Silloin voit yhtä hyvin laihduttaa ihan millä tavalla vaan - ja laihtumisen jälkeen lihoa takaisin, kuten useimmat vain laihdutuksen takia kuurilla olevat, syystä riippumatta. Ja menettää sen kuuluisan "motivaation" viimeistään siinä vaiheessa kun jojoilu ei enää onnistukaan. Näin käy yllättävän monelle keventäjälle ja paikkarille, mutta jonkun verran myös teille "motivaatiokarpeille".

3. Jos haluat päästä jonkinlaiseen sopuun kroppasi kanssa (painossa, jossa se on terve ja tyytyväinen, riippumatta vaa'an lukemista), pitäisi ensin oppia tekemään ruokaa ja syömään niin, ettei mikään repsu vedä puoleensa. Minulla tuon opettelemiseen meni vuosia - enkä ole huippukokki vieläkään, mutta viinilasillisen ja kermakaakaomukillisen kera syöty yksinkertainen päivällinen voittaa kirkkaasti sekä laittiljuomat ruualla/ruoanjälkeen/vapaalla että jokseenkin kaikki isommat viikonloppuviinoittelut. Ja se puolestaan näkyy painossa.

Onnea matkaan, mitä teetkin. Itse joisin aterioiden välillä vain vettä, lisäisin aterioille rasvaa niin paljon kuin sielu sietää. Ja tekisin mitä hyvänsä, että saisin makua (luonnon raaka-aineista) niihin ruokiin, joita karppina saat aterioilla syödä mahasi täyteen ihan itsekurittakin.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2008-05-14 18:25:17 
Poissa
sintti
sintti

vaatteet tuntus jotenkin löysemmiltä!(vaikka välillä ajattelee että kylläpäs vaatteet kiristää--alitajuntasta varmaankin :lol: )
mutta tarkoitus olisi nyt tehdä karppauksesta elämäntapa, koska aiemmin ajattelin että laihdutan karppauksella ja sitten pikkuhiljaa nostaisin itseni takaisin pastan maailmaan (hölmö minä) mutta nyt ei ole 6 viikkoon tehnyt mieli pastaa yms. ja sen takia onkin hienoa että nuo vanhat mieliteot eivät ole palanneet ja kropassa virtaa mielin määrin!! tuntuu paljon paremmalta kuin hiilaripöhön aikoihin:)
alunperin lähdin karppaukseen mukaan että saan ne ylimääräiset kilot pois ja tarkoituksena se vieläkin olisi, mutta että sen tavoitepainon tultua (joskus) jatkan kuitenkin karppausta sillä kuinka hyvä olo tällä hetkellä on:)kiitoksia teille paljon avusta!!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00