karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-13 17:17:03

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Ph-tasapaino ja reuma
ViestiLähetetty: 2008-05-21 12:04:13 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

En löytänyt ph-tasapainosta mitään juttua joten aloitetaan uusi ketju.

Olen tässä lukenut Pentti Kossilan, Vihdoinkin ratkaisu reumasairauksiin- kirjaa vuodelta 1986. Olen aiemmin lukenut myös Kossilan kaksi muutakin kirjaa ja olen asioista aika paljon samaa mieltä hänen kanssaan, tietenkin myös kyseenalaistaen asioita.

Olettekos mittailleet koskaan aamuisin virtsasta millainen ph-tasapaino karpatessanne on? Itse en ole täysipäiväisesti jaksanut karpata enää pitkään aikaan, mutta aamu virtsani ph on 6 eli vähän hapan ja kärsin monista happaman elimistön oireista.

Kossilan näkemys on että reumasairaudet tulevat happamaaan elimistöön ja neuvoo jättämään lihat, kasvisvalkuiaiset ja maitotuotteet pois, kuten myös teen, kahvin ja sokerin. Täysjyväviljaa taas saa syödä.

Nyt en sitten tiedä mitä ruokavaliota tässä pitäisi noudattaa, että pääsisi jännetuppitulehdus ja golfkyynärpää-vaivoistani eroon, lisäksi on paljon kaikkia tällä hetkellä vähemmän vaivaavia reumaattisia oireita. Joo, nyt joku sanoo ettei jännetuppitulehdus ja golfkyynärpää ole reumaattisia vaivoja, mutta lukekaapa toi kirja ensin...

Onkos teillä ihmiset kokemuksia näistä asioista?

Itse olen ihan hämmentynyt miten tässä nyt pitäisi syödä, molemmissa ruokavalioissa on omat hyvät puolensa.

Viestin otsikko: Re: Ph-tasapaino ja reuma
ViestiLähetetty: 2008-05-21 13:52:03 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

Ainakin tuo ruokalista vaikuttaa järjettömältä.

Reumasairas tarvitsee hyvälaatuista proteiinia, koska kyseessä on rappeuttava sairaus. Miten ihmeessä esimerkiksi lihassolut voivat uusiutua kunnolla, jos ei saa kunnollista proteiinia.

Viljatuotteiden tärkkelys on sokeria. Lisätaakka muutekin kärsivälle elimistölle ja voi edesauttaa tulehdusten kehittymistä ja ylläpitää sitä.

Viljassa on lisäksi mm. fytiiniä, joka estää ravinteiden imeytymistä

ViestiLähetetty: 2008-05-21 15:27:37 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

-

"Se alkaa päivittäin lämpimänraukeasta olotilasta, kunnes joku äkin rupeaa liukasteetta kairaamaan patukkaansa hanuriisi ja ehkäpä pahimmassa tapauksessa, mitä pimeimpänä talviaamuna – mitä oikein tapahtuu? - herätyskello soi" - Eränkävijä

ViestiLähetetty: 2008-05-21 22:24:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

pH-tasapainosta on ollut kyllä juttua ja yhden pH-kirjan olen lukenutkin. Uskoo, ken haluaa pH-teoriaan....
Siinä ne ohjeet oli pitkälle karppausta, tosin siinä suositeltiin aika pitkälle kasvipainotteista ruokavaliota. Pääpiirteittäiset ohjeet oli seuraavanlaisia: Useimpien kasvisten aineenvaihduntatuotteet ovat emäksisiä ja sen takia kasviksia kannattaa syödä. Viljojen ja sokerien aineenvaihduntatuotteet ovat yleensä happamia, joten niitä kannattaa välttää. Sitrushedelmien aineenvaihduntatuotteet ovat emäksisiä, joten niitä kannattaa syödä. Rasva on melko neutraalia happo-emästasapainon kannalta. Juodun veden pitäisi olla emäksistä (kuten useat kivennäisvedet) tai veden voi myös tehdä emäksiseksi lisäämällä siihen hieman ruokasoodaa.

Mutta joo, olen kyllä sitä mieltä, että kyllä lihaa voi syödä kohtuudella. Mutta ruokasooda on muuten kätevä aine... Jos sattuu vaikka närästämään, niin siihen auttaa tehokkaasti vesi, jossa on seassa ruokasoodaa. Pahaa se on, jos soodaa on liikaa, mutta kyllä minä ainakin sen alas saan. Jos sortuu syömään hiilareita, mulle ainakin tulee helposti närästystä..

Laihduttaminen on helpompaa ja mukavampaa täydellä vatsalla! :D

ViestiLähetetty: 2008-05-21 22:28:13 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Jutta kirjoitti:
Kossilan näkemys on että reumasairaudet tulevat happamaaan elimistöön ja neuvoo jättämään lihat, kasvisvalkuiaiset ja maitotuotteet pois, kuten myös teen, kahvin ja sokerin. Täysjyväviljaa taas saa syödä.

... vaikka vilja ja erityisesti täysjyvävilja sekä leseet happamamoittavat paljon enemmän kuin mikään muu???

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2008-05-21 22:48:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Jutta kirjoitti:

... vaikka vilja ja erityisesti täysjyvävilja sekä leseet happamamoittavat paljon enemmän kuin mikään muu???

Muistaakseni Kossila myöntää täysviljatuotteiden happoisuuden, mutta pitää niitä sallittuina siksi, että niistä saa kuitua edistämään suolen toimintaa.

Eikös karpin suoli toimi kunnolla, joten kuitua ei tarvitse ottaa täysjyväviljasta (eikä muutenkaan).

ViestiLähetetty: 2008-05-22 07:49:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jutta kirjoitti:
Nyt en sitten tiedä mitä ruokavaliota tässä pitäisi noudattaa, että pääsisi jännetuppitulehdus ja golfkyynärpää-vaivoistani eroon, lisäksi on paljon kaikkia tällä hetkellä vähemmän vaivaavia reumaattisia oireita.

Itse pääsin eroon ranne- ja kantapäävaivoista ja monista muistakin kolotuksista, kun aloitin astangajoogan. Miksei joku muu vastaava liikkuvuutta lisäävä liikunta toimisi myös. Kannattaa ainakin kokeilla. Pitää muista varoivainen aloitus, ettei saa itseään vielä kipeemmäksi.

mvh, jag

ViestiLähetetty: 2008-05-22 08:14:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Viljaa ja täysjyväviljaa ei kannata syödä kuidun takia. Tehokkaammin suolen toimintaa ylläpitää runsas kasvisten syönti, niistä saa kuitua paljon enemmän suhteessa energiasisältöön. Joissain kasviksissa kuidun määrä on kuivapainosta huomattavan korkea ja kasviksissa tulee samalla nautittua nestettä. Lisäksi niistä saa kaikkea muuta hyvää. Kuituhan aiheuttaa helposti ummetusta, koska useimmilla ihmisillä nesteen määrä jää vähäiseksi ja kuidun olisi hyvä saada turvota kunnolla jo ennen nauttimista. (Kokeile tehdä psyllium-puuroa, niin huomaat kuinka kuitu voi sitoa uskomattoman määrän vettä)

Olen kuullut/lukenut, että erilaiset rasvat voisivat rauhoittaa elimistön tulehduksia. Näitä ovat esimerksi kalaöljyjen EPA ja DHA ja ilmeisesti kookosöljy. Mausteista mm. inkivääri ja kurkuma on myös anti-inflammatorisia.

Laihduttaminen on helpompaa ja mukavampaa täydellä vatsalla! :D

ViestiLähetetty: 2008-05-22 10:29:02 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Eli tulen siihen johtopäätökseen, että ruokavalioni tulisi olla karppi, mutta huomioiden ph-tasapainoasiat. Koostuen runsaista määristä kasviksia ja vähäisesti lihaa ja maitotuotteita, välttäen muita happamoittavia aineita kuten sokeria, viljoja, kahvia, teetä. Lisäksi olen ottanut ruokavaliooni koivuntuhkauutteen, joka on hyvin emäksistä ja kalevalainen jäsenkorjaaja (kävin sellaisella, ei vielä siitä apua, ehkä ensi kerralla) myi minulle Aloe Vera mehua, siitäkin pitäisi kuulemma olla hyötyä. Se sisältää paljon hyviä aineita + on emäksistä. E-EPA kalaöljyä on tullut syötyä ja ostin vielä soijalesitiiniäkin Kossilan innoittamana, sen pitäisi auttaa ainaskin verenkiertoon, poistaa kalkkeumia.

Joogasta tykkään suuresti, tosin laji on tähän asti ollut hathajooga, sitä harrastan nykyisin kotioloissa vain satunnaisesti.

Ongelma vaan on että kädet pitäisi saada heti kuntoon, ei olisi varaa olla sairaslomalla...
:cry:

ViestiLähetetty: 2008-05-22 12:11:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jutta kirjoitti:
Lisäksi olen ottanut ruokavaliooni koivuntuhkauutteen, joka on hyvin emäksistä

Tuolla terveet eväät -osiossa ja vaivaiskarppien nivelreuma-ketjussa kyselin onko kellään kokemusta koivuntuhkasta (olin just lukenut Kossilaa :D ). Mielelläni kuulisin sun kokemuksia myöhemmin. Että oliko apua, mitä huomasit? Saitko koivuntuhkaa tuhkana, jonka keität liuokseksi?

ViestiLähetetty: 2008-05-22 14:56:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jutta kirjoitti:
... Joogasta tykkään suuresti, tosin laji on tähän asti ollut hathajooga, sitä harrastan nykyisin kotioloissa vain satunnaisesti. ...

Melkeinpä joka päivä kannattaisi jotain tehdä. Jo pelkät aurinkoterkut aamuisin, joissa ollaan adho mukha svanasanassa jonkin aikaa (5 hengitystä) venyttää hyvin käsiä. Joka aamu aluksi vaikka kolme ja sitten pikku hiljaa enemmän. Käteen ei saa sattua, kun tekee.

Ensin menisin kyllä itse vaikka osteopaatin juttusille. Sieltä saa ainakin asiantuntevia neuvoja.

Ikävä vaiva ja tuskin tulee 'heti' kuntoon. Sori jos kuulostan pessimistiseltä, mutta tarkoitan että kärsivällisyyttä kaivataan. Itse en usko pelkän dieetin auttavan vaan oikeanlaisella liikunnalla se paranee.

ViestiLähetetty: 2008-05-22 16:09:37 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

jag kirjoitti:
Itse en usko pelkän dieetin auttavan vaan oikeanlaisella liikunnalla se paranee.

Voi se tietty olla noinkin... mutta omalta kohdaltani laittaisin nuo tasan toisin päin.

Oikean- tai vääränlaisnen liikunta ei ole koskaan auttanut.
Mutta oikeanlainen ruoka on :)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2008-05-22 18:40:13 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Perus ituhippeilyä. Terveys löytyy soijajuustolla kuorrutetusta kasvisgratiinista. Enää kiistellään saako sen paistaa vai ei. Mustat silmänaluset, paperinvalkea iho ja kymmenen sentin hauis on tervehtymisen merkkejä, kato keho detoksifioi kaikesta lihasta!

ViestiLähetetty: 2008-05-22 18:51:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ :smt043 :smt044 :smt005

Jännetuppiin ja tenniskyynärpäihin auttaa akupunktio, oikeat työasennot, venyttely, hyvä lihaskunto ja luja usko edellämainittuihin.

ViestiLähetetty: 2008-05-25 00:18:27 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Milkkis:
Koivuntuhkaa olen aikoinaan ostanut luontaistuotekaupasta, jonka keitän liuokseksi. Tulee paljon edullisemmaksi kuin mikään Valmariini. Olen aiemminkin sitä joskus käyttänyt, mutta toistaiseksi ei ole mitään havaintoja vaikutuksista, käyttö on ollut niin vähäistä.

Maanantaina pääsen fysioterapeutin juttusille, josko sieltä löytyisi se auttava pelastus :roll:

ViestiLähetetty: 2008-05-25 06:12:44 
Poissa
Leijona
Leijona

Nikomakhos kirjoitti:
Perus ituhippeilyä. Terveys löytyy soijajuustolla kuorrutetusta kasvisgratiinista. Enää kiistellään saako sen paistaa vai ei. Mustat silmänaluset, paperinvalkea iho ja kymmenen sentin hauis on tervehtymisen merkkejä, kato keho detoksifioi kaikesta lihasta!

Tää oli hyvä...paistaa vai ei :)

ViestiLähetetty: 2008-05-25 08:22:46 
Poissa
tuhmakarppi
tuhmakarppi

Jutta kirjoitti:
Olettekos mittailleet koskaan aamuisin virtsasta millainen ph-tasapaino karpatessanne on?

Miten tämä ph mitataan? Saako esim. apteekista jotain liuskoja?

ViestiLähetetty: 2008-05-25 09:27:05 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Jutta kirjoitti:
Olettekos mittailleet koskaan aamuisin virtsasta millainen ph-tasapaino karpatessanne on?

Voisihan tuon toki testsata.

Mutta voisin lyödä jo etukäteen vetoa, että kokonaisuus ilman täysjyväviljaa, niukahkoilla valkuaisilla, lähes olemattomilla jauhoilla ja irtosokerilla sekä ylettömän runsaalla eläinrasvalla on vähemmän hapan kuin tässä esitetyllä ihmevirityksellä :lol:

ViestiLähetetty: 2008-05-25 09:30:04 
Poissa
Leijona
Leijona

Pissaa purkkiin ja kasta lakmuspaperi siihe. Luontaistuotteesta tai apteekista saapi noita.

ViestiLähetetty: 2008-05-25 09:30:57 
Poissa
Leijona
Leijona

els on jälleen kerran oikeassa. :)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00