karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-19 19:53:30

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: hyväkarppaus
ViestiLähetetty: 2004-06-27 20:17:05 
karppauksen teho voisi perustua siihen että kun ei syö hiilihydraatteja,verensokeriraso ei nouse kovin korkealle ja insuliinia ei erity liikaa.hiiihydraatteja välttelemällä voi siis säädellä insuliinin erittymistä.insuliinin erittyminen aiheutta nälkää ja tarpeen syödä ja sitä kautta se voi aiheuttaa lihomista ,varsinkin jos sokeriaineenvaihdunnassa on häikkää.
olin elävän ravinnon dieetillä ja verensokerit voi hypoglykemiasta huolimatta oikein hyvin.mietin että mihin tämä perustuu ja tulin seuraavaan lopputulokseen:hiilihydraattien laatu.elävän ravinnon dieetissä ei syödä pastaa riisiä perunaa ,koska ovat kypsennettyjä ja viljatuotteiden saanti on suosituksia alhaisempi.elävän ravinnon hiiihydraatit tulee siis hedelmistä,vihanneksista,juureksista ja marjoista.lisäksi kun kasviksia ei keitetä niiden kuitu on eri muodossa kuin keitetyn kasviksen ja niistä ehkä siis energia imeytyy verenkiertoon hitaammin kuin keitetyistä.mielestäni hypoglykemiaongelma siis liittyy siihen että syöty ruoka nostaa verensokeria liian nopeasti.minulla on oireet vähentynyt jo ihan sillä että jätin valkoisen sokerin pois.
minulle rasva-proteiinidieetissä on nimittäin kyllä se ongelma että suojaravintoaineita tulee vähänlaisesti ja kuitenkin verensokerin nousua pitäisi pystyä hiillitsemään.elävän ravinto ja karppaus on ensi ajattelemalta hyvin erilaiset dieetit,mutta tarkemmin ajateltuna niiden teho voi perustua ihan samaan eli insuliinin erittymisen vähentämiseen ruokavalion avulla.mulle muuten diabeteshoitaja suositteli 2-3-välein valkuaispitoista ja pitkäkuituisia hiilihydraatteja sisältävää ruokaa.tolonen mielestäni jossain sanoi myös ettei kannata yrittää venyttää ruokailuväliä,koska siitä on seurauksena se, että insuliinia erittyy vielä enemmän kuin yleensä eli niin sanottu sudennälkä josta taas seuraa että ihminen ahmii ruokaa ja syö sitä vielä enemmän kuin söisi jos pitäisi ruokailuvälit tasaisena.ja tämä ei ole provo ,enkä kaipaa oikeassa olevia neuvoja,vaan ihan mielipiteitä asiasta.olen itse sitä mieltä että sokeriaineenvaihdunnan häiriö on ihan olemassa oleva ongelma,jota pitää jollain keinolla hoitaa

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-27 20:28:20 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

isadora, tässä olen pitkälti samaa mieltä kanssasi.

Nuo zone/SBD-tyyliset ruokavaliot voi tehdä ilman lihaa ja läskiä, jos haluaa. Hyväkarppaaminen onnistuu vielä lakto-ovo vegetaarinakin, vaikkei ehkä ihan ilman eläinvalkuaista. Siemenet ja pähkinät korvaavat suuren osan rasvantarpeesta ja melkoisen osan valkuaisestakin.

Mutta tarvittavaa pitkäketjuista omega-3' ei oikein saa kuin kalana tai kalaöljynä. Ja aika tarkka saa olla, että saa riittävästi ja riittävän monipuolista valkuaista; sen vähintään 1.5 g/kilo tarvitsee meistä jokseenkin jokainen.

terv. joinakin-päivinä-lähes-lakto-ovovege-els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-27 21:34:44 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Samoilla jäljillä tässä ollaan. Ja kasviksia ja marjojahan karppaajatkin nimenomaan syövät, niillähän nämä tärkkelykset korvataan. Kasviksissa, marjoissa ja monissa hedelmissäkin on hiilihydraatteja aika vähän, eli hiilaripuolella on paljon yhteistä ER:n kanssa. Liian runsaasta insuliinintuotannosta (hyperinsulinemia) näyttäisi olevan monta muutakin haittaa kuin lihomistaipumus, mutta se on yksi niistä. Pitkäketjuiset tärkkelykset kannattaa unohtaa, se on kauan sitten vanhentunutta teoriaa. Tärkkelystä on kahta sorttia, joista toinen on hitaampaa, mutta yleensä tärkkelykset, esim. vilja, kuitupitoisuudesta riippumatta nostavat insuliinia yhtä paljon. Esim. tumma riisi tai kokojyvävilja ei ole insuliinin suhteen parempi kuin valkoinen, mutta verensokeria se nostaa kyllä hitaammin.

Olennaisin ero taitaa olla, että me emme karsasta eläintuotteita, ja uskomme runsaaseen proteiininsaantiin.

Oma nyrkkisääntöni päivän kasaamiseen on puolisen kiloa proteiiniruokaa, yleensä 2 munaa aamulla ja sitten päivällä ja illalla lihaa tai kalaa n. 200 g (en punnitse). Saman verran eli puoli kiloa kasviksia, kuten on virallinen suosituskin, se on tavoiteminimi. Joskus kiireessä alittuu, mutta usein myös ylittyy reippaasti. Pähkinöitä tai manteleita meilläkin syödään melkein päivittäin. Vanha hypoglykemisti olen minäkin, sokerin jättäminen jo 20 vuotta sitten auttoi, mutta tämä alkoi sitten pelittää oikein toden teolla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-28 16:34:28 
mirkalle
miksi olit kaksi päivää elävällä ravinnolla?yrititkö ratkoa sillä hygolykemiaa?
karppaat siis hypoglykemian takia?teitkö muuta kuin jätit sokerin pois alkuvaiheessa,siis ennen karppausta,joka tehosi hypoglykemiaan?kärsitkö enää ollenkaan hypoglykemiaoireista ja millaisia oireita sulla oli?
ohjeet koski pitkäketjuisia hiilihydraatteja ei tärkkelystä,mielestäni pitkäketjuinen hiilari tarkoittaa hitaasti imeytyvää ja lyhytketjuinen nopeasti imeytyvää hiilaria
taistelutantereen maksa ja diabetes-jutun mukaan ongelma on siinä ettei maksa enää varastoi sokeri kunnolla vararavinnoksi ja sen takia jos ei hypoglykemisti syö tasaisin väliajoin ravinnosta tulee puute,kun vararavintoa ei ole saatavilla.eli jollakin keinolla maksa pitäisi saada takaisin varastoimaan sokeria?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-28 16:41:24 
luin tuon jutun vielä uudestaan eli ongelma on se ettei insuliini toimi kunnolla ja minun mielestäni silloin pitäisi syödä ruokia jotka parantavat insuliinin vaikutusta

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-28 17:06:30 
miksi insuliini ei tehoa

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-28 17:41:42 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Insuliinin tehoamattomuutta kutsutaan insuliiniresistenssiksi. Se johtaa yhä suurempaan insuliinintuotantoon (hyperinsulinemia), ja lopussa häämöttää 2-tyypin diabetes ja SV-taudit.

Elävää ravintoa kokeilin pari päivää ihan uteliaisuuttani, kun miehen sisko siitä innostui ja näin kirjan hänellä. Hypoglykemia on ollut riesana koluikäisestä saakka. En tunne maksan toimintaa, mutta olen ymmärtänyt, että liian koholla oleva insuliini estää varastorasvojen käyttöä. Oireet helpottivat, kun jätin lääkärin suosituksesta sokerin, mutta edelleen noin neljän tunnin ateriavälin jälkeen pysähdyin kuin vieteriauto, jos en saanut murua rinnan alle. Ja enemmän tai vähemmän väsynyt olin melkein jatkuvasti. Kunnon väittely, innostuminen tai stressitilanne vasta sai minut "päälle". Ehkä tähän liittyy muitakin hormoneita tai ties mitä.

Alakarppaamisesta innostuin kahden viikon kokeiluun lähinnä uteliaisuudesta kuten elävään ravintoonkin, kun kiloja oli kertynyt liikaa. Koko ajatus tuntui pöhköltä, mutta samalla vastasi lapsuuden salaisia haaveitani siitä, miten olisin halunnut syödä. Ja kuitenkin suosittelijana oli ilmeisesti toimilupansa säilyttänyt suomalainen lääkäri.

Väsyväisyyttäni pidin pysyvänä ominaisuutenani, ongelmana oli BMI 27:ään kivunnut paino. Kolmantena päivänä tajusin, että tuo väsyneisyys oli täysin poissa, eikä kuuden tunnin syömisväli tuntunut paljon missään. Vieteriauto oli muuttunut durasellpupuksi. Samalla hävisivät ylävatsan kivut, joten totesin että tämä kokeilu jämähti nyt tähän, tapahtui painolle mitä tahansa. Ja sekin sitten tippui hiljalleen 16 kg. Vasta paljon myöhemmin tulin huomanneeksi, että vuosia vaivannut ihottuma hävisi myöskin. Epäilen nyt, että olin aina kärsinyt huonon glukoosinsiedon ohella keliakiasta tms.

Viestin otsikko: isadora
ViestiLähetetty: 2004-06-29 15:18:04 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

mirka,sanot insuliinikeskustelussa että "maidon ja piimän suhteen olen löysäillyt myös".yritätkö olla kokonaan ilman maitotuotteita ja jos yrität miksi?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-29 15:30:34 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mielenkiintoisia nuo erilaiset dieettivaihtoehdot. Vieläkään en itse tiedä, että johtuuko mahtavan hyvä oloni siitä, että olen jättänyt pois jauhot ja sokerin, vai myös siitä, että syön paljon proteiinia. Yritän nyt ensin saada pois jotain kilojakin, ja sitten vasta tutustun noihin muihin vaihtoehtoihin. Zonea olen mukaillut noin kuukauden verran, mutta eipä vaikutusta kilojen suhteen, olo on tosin pysynyt hyvänä. Viikonloppuna palasin takaisin Atkinsinduktioon, ja tällä kertaa lähti ainakin nesteet heti liikkeelle. Jotain on elimistössä tapahtunut. Saa nähdä, että lähteekö tällä kertaa myös kiloja enemminkin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-29 17:24:44 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Eikun päin vastoin, tiukalla linjalla esim. Heikkilä korvaa maidon kermalla, koska kermassa on vähemmän hiilareita kuin maidossa (n. 5 %). Eli olen juonut maitoa ja piimää hiukan vapaammin, ehkä puoli litraa päivässä, joskin raskausaikana tuntui, että ne väsyttivät enemmän kuin juusto.

Tykkään kuitenkin uskoa noihin pelastajabakteereihin, eli siis G-piimää tai A-jugurttia tai bulgarialaista. Silloin kun juon aamulla kahvia, se on latte, ja siinä menee maitoa kolmisen desiä. Juustoa syön myös, kalsiumin ja proteiinin kulutus kun on nyt suurta kun imetän, ja juustossa on mukavasti molempia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-29 17:37:11 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Vakavasti luulen että tuo maidon korvaaminen kermalla on Heikkilältä vähintään puoliksi huumoria. :lol:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00