karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-19 06:28:05

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Magnesium ja rytmihäiriöt?
ViestiLähetetty: 2004-05-22 14:45:47 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Magnesiumin sanotaan olevan hyväksi sydämelle ja aloinkin syödä sitä joskus loppusyksystä atkinsin myötä. Jonkinlaisia lihaskramppeja sain, joten noudatin jostain löytämiäni neuvoja ja aloin syödä päivittäin magnesiumia.

Nyt minulla on ollut todella paljon rytmihäiriöitä, siis sellaista ei-vaarallista "muljahtelua", mutta joka jatkuu ja on päivittäistä. Kävin EKG:ssäkin, mutta jhäiriöitä ei tietenkään sillä hetkellä saatu dokumentoitua. Olen "kuunnellut itseäni" yli kuukauden ja se sydämen epätasapainoisuus on tosiaan jatkuvaa.

Nyt lopetin magnesiumin syömisen - ja rytmihäiriöt ovat vähentyneet ja jos ei loppuneet kokonaan, niin niitä ei ole enää jatkuvasti! Onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia? Selitystä? :?: :?: :?:

ViestiLähetetty: 2004-05-22 19:40:06 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Kyllä vähän samanlaisia kokemuksia on. Heräilen aamuyöstä siihen, että sääriä kramppaa. Siis siitä huolimatta, että otan iltaisin magnesiumtabletin ja kalkkitabletin. Yleensä minulla on myös silloin lievää "pumputusta" sydämessä.

Muutenkin päivän mittaan saattaa aina silloin tällöin sydän pomppia liikaa. Olen saanut sen kyllä asettumaan juomalla runsaasti (ainakin litran tai pari) vettä ja lepäämällä.

Juuri tätä samaa asiaa mietiskelin tässä illalla ja olin ajatellut ottaa sen täällä puheeksi. Atkinsin ohjeiden mukaisesti pitäisi sydänhäiriöiden takia ottaa kaliumia. Missäpä sitä vain on? Vissyssä sitä ainkin on minun tietoni mukaan. Joinkin sitä tänä iltana pari lasillista. Muita kaliumin lähteitä en tiedä.

Miten paljon pitäisi magnesiumia ottaa, että aamuöiset krampit loppuisivat? Krampit ovat lähinnä kiusallisia, mutta rytmihäiriöt lievästi pelottavia. Joten hyvät neuvot ovat nyt tarpeen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-22 20:09:42 
Poissa
modekarppi
modekarppi

Parhaita kaliuminlähteitä lienevät vihreät vihannekset. Myöskin mineraalisuolasta löytyy.

Natrium-kaliumtasapaino elimistössä on tärkeä myös sydämen toiminnan kannalta. Molempia siis tarvitaan sopivassa määrin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-22 20:28:31 
Poissa
chilikarppi
chilikarppi

Kaliumia saa suolasta, soijaproteiinista, soijajauho, lihaliemitiiviste, kutunmaito, soijarouhe, vehnälese, perunalastu, vehnänalkio, soijapihvi, herkkusieni, soijapapu, persilija, manteli.

Suolassa sitä on eniten, sitten listan loppua kohden kalium pitoisuus on pienempi. Ihminen tarvitsee kaliumia 3.5 grammaa päivä ja 100 grammassa manteleita sitä on 0.7g, kutunmaidossa 1.5g, soijarouheessa 1.4g, vehnäleseissä 1.3g, paistetussa herkkusienessä 0.8g.

http://www.ktl.fi/fineli/

ViestiLähetetty: 2004-05-22 20:34:18 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

armatar kirjoitti:
Miten paljon pitäisi magnesiumia ottaa, että aamuöiset krampit loppuisivat? Krampit ovat lähinnä kiusallisia, mutta rytmihäiriöt lievästi pelottavia. Joten hyvät neuvot ovat nyt tarpeen.

Itse olen ottanut kolme tablettia illalla ja yhden aamulla. Tuo kolme iltaisin on riittänyt poistamaan krampit aamuöisin. Rytmihäiriöitä en ole havainnut, mutta kuulostavat sangen pelottavilta!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-22 20:40:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Rytmihäiriöt ovat oikeasti pelottavia. Olen itse kärsinyt niistä jo aika pitkään, sattuvat tulemaan milloin sattuvat. Samoin silloin tällöin kärsin suonenvedosta jaloissa, mutta mitään yhteyttä en ole näiden kahden välillä nähnyt. :shock:
Täytyykin ryhtyä tarkkailemaan tilannetta, että ovatko jotenkin yhteydessä toisiinsa...

Viestin otsikko: Krampit ja hiilarit
ViestiLähetetty: 2004-05-22 23:18:15 
Poissa
sintti
sintti

Minulla oli viime viikonvaihteessa tosi kovia kramppeja, ja vielä maanantaina aamulla kun kävelin töihin noin kilometrin matkanpätkän niin oikea pohje oli ihan tönkkö - luulin jo etten pääse perille ollenkaan.

Olin jo töistä lähtiessä menossa ostamaan magnesium-kalium -tabletteja, mutta sitten aloin miettiä syömisiäni. Huomasin että olin syönyt monta päivää ennen kramppien ilmaantumista enemmän (huonojakin) hiilareita kuin tavallisesti. Normaali hiilarimääräni on 20-30 g. Eipä muuta kuin tiistaina heti ruotuun ja Atkinsin aloitusvaiheeseen. Ainoat hiilarit ovat siitä lähtien tulleet kasviksista (siis tietysti myös esim. kananmunissa ja vaikkapa palvikalkkunassa on minimaalisesti hiilareita, mutta niitä en jaksa laskeskella).

Olin myös huomaamattani vähentänyt kasvisten syöntiä, mikä tilanne on nyt korjaantunut. Tomaattia, varhaiskaalia, kukka- ja parsakaalia jne. kuluu taas ihan kiitettävästi. Eikä kukaan varmaan arvaa, että krampit loppu siihen paikkaan :!:

Tällä en nyt ollenkaan halua puhua magnesium-kalium -lisäystä vastaan vaan päinvastoin olen päättänyt, että seuraavan kerran kun/jos krampit taas iskevät (ja olen noudattanut vähä-hyvähiilarista elämäntapaani moitteettomasti) aion porhaltaa suoraa päätä lähimpään apteekkiin apua hakemaan.

Minulla vaan tuntuivat ehkä juuri nuo kaalien käytön lisäykset auttavan - ehkä niissä on jotain hyvähiilarista taikaa :P !

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-23 05:58:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minullakin kramppasi jaloissa, oli joskus sydämentykytyksiä ja lisäksi jatkuva elohiiri silmässä. Ostin purkin magnesiumia ja annosteluohjeen vastaisesti syön vain yhden tabun päivässä (ohjeen mukaan pitäisi syödä 4!). Kramppeja ei enää ole ollut eikä tykytyksiä, ja elohiirtä esiintyy enää satunnaisesti (esim. sidukka-illan jälkeen). Magnesiumhan poistuu elimistöstä virtsan mukana, joten esim. nestettä voimakkaasti poistavat ruoka-aineet tai nesteenpoistolääkkeet vaativat magnesium-lisää.

Lisäksi yhdyn edelliseen kirjoittajaan: lisää vihreitä kasviksia! Niiden käyttö jotenkin hiipuu jossain vaiheessa...

ViestiLähetetty: 2004-05-23 07:52:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

ketoozi kirjoitti:

Nyt minulla on ollut todella paljon rytmihäiriöitä, siis sellaista ei-vaarallista "muljahtelua", mutta joka jatkuu ja on päivittäistä.
Onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia? Selitystä? :?: :?: :?:

Minulla magnesiumin aloittaminen aiheutti sydämeen kipua, mutta nyt se tuntuu laantuneen. Aikoinaan kramppaili pahastikin, mutta nyt ovat krampit vähentyneet. ehkä se johtuu siitä, että otan myös kaliumia.

Hatusta vetämä selitykseni sydämen kivuille oli sydänlihaksen tottumattomuus tuollaiseen määrään magnesiumia. Ei pelkästään alakarppiruoka, vaan moderni ravitsemus ylipäätään on köyhää magnesiumista ja tämä saattaa olla eka kerta, kun elimistö saa tarpeeksi magnesiumia.

Ehkäpä sydän pomppii muutaman lisäpompun ihan siitä ilosta että kerrankin saa magnesiumia. :)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00