karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-13 23:26:41

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Kuinka paljon on vähän?
ViestiLähetetty: 2012-11-19 17:52:23 
Poissa
sintti
sintti

Tuli tässä mieleen näin uudelleen aloittelevana, että mitenkä löytäisi sen oikean hiilihydraattimäärän? En kuitenkaan ketoosiin halua, vaan ennen inttiäkin karppaus oli vaan elämäntapa (vain vähän aikaa tosin, intti senkin pilasi). Tällä ruokavaliolla on jotenkin parempi olo, nukkuu paremmin, vatsa toimii paremmin jne jne.. Kuitenkaan en haluaisi turhia alkaa stressaamaan hiilareiden päälle. Eli jos vaikka raflaan sattuu eksymään frendiporukalla, eikä jaksa alkaa nysväämään perunoita kasviksiksi (yleensä kyllä hoituu), vaan jostain kumman syystä tahtoo olla hiljaa.
Salilla ja lenkilläkin tulee käytyä, joten kai niitä hiilareitakin on hyvä popsia. Ja en halua siihenkään jamaan joutua, että syön jotain ainetta liikaa ja lihoan.

Eli kuinka paljon on vähän? (Vai selviääkö vain kokeilemalla? Vinkit tietenkin auttaisivat.)

TL:DR: Joskus tulee tilanteita ettei hiilareita voi välttää. Minkälainen määrä on vähän siten, ettei tarvitse alkaa stressaamaan, että onpas se elämäntapa nyt pilalla kun joutui hiilareita mättämään? (Hiilari/rasva/proteiini)

ViestiLähetetty: 2012-11-19 17:54:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Myös uutena aloittajana en ole ehkä pätevin, mutta ateriamatriisista olen vähän katsonut mallia, että mikä on vähän, tosi vähän ja paljon :mrgreen:

Se itselle sopiva löytynee kokeilemalla :)

Big Dragon -> Small Dragon -päiväkirja: tarinaa nutrauskatkaisuhoidosta karppaukseen

ViestiLähetetty: 2012-11-19 18:34:00 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ripest kirjoitti:
Eli kuinka paljon on vähän? (Vai selviääkö vain kokeilemalla? Vinkit tietenkin auttaisivat.)

TL:DR: Joskus tulee tilanteita ettei hiilareita voi välttää. Minkälainen määrä on vähän siten, ettei tarvitse alkaa stressaamaan, että onpas se elämäntapa nyt pilalla kun joutui hiilareita mättämään? (Hiilari/rasva/proteiini)

Sanoisin, että alle 50g on vähän ja alle 20g todella vähän. Itselläkin ongelma, jos on kylässä että kuinka jos tarjolla on vain hiilaria. Itse voin silloin tällöis syödä pullan tai leivoksen, eikä se vaikuta muutakuin ehkä turvotuksena, mutta kyllä olo taas normalisoituu päivän sisällä. Ainut haitta voi olla, että hiilarit alkavat himottamaan enemmän... [-X

(Tarkoitus ei ole mainostaa. Kyseessä on voittoa tavoittelematon liike.)

ViestiLähetetty: 2012-11-19 18:39:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen ymmärtänyt että 170g hh on karppauksen (VHH:n) jonkin asteinen yläraja.
Eli ihminen on rasvapoltolla suurin piirtein tuon rajan alla.
20 g hh on monelle ketoosin yläraja, tosin vaihtelee yksilön mukaan.

Eli tuolla välillä liikutaan kun puhutaan VHH:sta tai karppauksesta.

170g hiilaria sisältää jo paljon vaihtoehtoja.
Yleensä kuitenkin riittää kun jättää pois perunan, riisin, pastan ja leivän.
Sitten alkaa hifistely.

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2012-11-19 18:45:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^170g? Vai kuitenkin 70g? Kuulostaa nimittäin aika paljolta tuo 170 gr, tuohon määräänhän saa mättää melkein mitä vaan, jos poisluetaan kaikki pullat sun muut. Eli vaikka normaali maitosuklaata saa latoa yli 300 grammaa, jne.

ViestiLähetetty: 2012-11-19 20:47:42 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Taitaa olla joku jenkkiluku tuo 170g ja liittyä hyväkarppaukseen tai mikä lie hiilarien laatutietoisuuteen tms?
Noilla ja runsailla valkuaisilla on aika turhaa kenenkään taviksen haaveilla sen enempää rasvapoltosta kuin ketoosistakaan,
ja rasvapoltonkin kanssa käy useimmilla noilla rajoilla huonosti; himourheilijat mahdollisesti?

Volek ja Phinney ehdottavat karppauksen ylärajaksi noin 100g,
linkki kuvaan: viewtopic.php?p=1461726#p1461726

Ruotsin nykyisen LCHF'n mukaan 100g on jo hyväkarppausta kun karppiraja on tiputettu tuonne viiteenkymmeneen.

Vaikka onhan näitä määritteitä :)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2012-11-19 21:20:44 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

els kirjoitti:
Taitaa olla joku jenkkiluku tuo 170g

Niin vai onko joku Jenkkilän painomitta joka vastaa meidän grammoja? Kilohan on liki 2 paunaa.

ViestiLähetetty: 2012-11-19 21:25:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kyllä tuo 170 g on ihan miesmuistista vedetty. :oops: :oops:
Jostain sen olin muistavinani.
Mutta alle 70 pääsee helposti,

ViestiLähetetty: 2012-11-20 01:42:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ripest kirjoitti:
Joskus tulee tilanteita ettei hiilareita voi välttää. Minkälainen määrä on vähän siten, ettei tarvitse alkaa stressaamaan, että onpas se elämäntapa nyt pilalla kun joutui hiilareita mättämään?
Esim. 2 perunaa on sellainen määrä josta ei tarvitse alkaa stressaamaan että elämäntapa on pilalla.

ViestiLähetetty: 2012-11-20 01:48:10 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Antti Heikkilän suosittelema yläraja on 72g Sen ylimenevä olis sitten hyväkarppausta. Itse kandee kokeilla, samaten ehkä opetella kysymään niitä kasvislisukkeita? On off systeemi ei niinkään taida vastata tarkoitustaan.

Ja luonnollisesti itsekukin päättää ne omat rajansa.

ViestiLähetetty: 2012-11-20 09:10:19 
Poissa
himokarppi
himokarppi

jepejee kirjoitti:
^170g? Vai kuitenkin 70g? Kuulostaa nimittäin aika paljolta tuo 170 gr, tuohon määräänhän saa mättää melkein mitä vaan, jos poisluetaan kaikki pullat sun muut. Eli vaikka normaali maitosuklaata saa latoa yli 300 grammaa, jne.

Hölmöä tuollaisst rajat kun se nyt vain on niin tapauskohtaisita. 170g kaikki kaikessa on kyllä todella paljon ja ei ole enää edes karppausta sillä tavalla miten mä sen ymmärrän.

ViestiLähetetty: 2012-11-20 10:41:49 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Karppaustyylejähän on useampia, on aika iso ero esimerkiksi Dukanin ja LCHFn välillä, se mikä jossain tyylissä on normaalia onkin paljon tai liikaa jossain toisessa. Koska kaikille ei sama tyyli tai ruoka-aineet sovi niin olisi monesti helpompi auttaa aloittajia, jos he kertoisivat millä tyylillä aikovat karpata. Esimerkiksi minulle ei se ns täsmäkarppaus ruisleivällä ym. sovi, mutta normaali LCHF sellaisella parinkymmenen gramman hiilareilla jo kohta viisi vuotta edelleen on pitänyt lääkkeet poissa.

ViestiLähetetty: 2012-11-20 11:31:57 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Enemmän minua ravintolassa ahdistaa se että tarjolla on monesti vaan jotain ranskalaisia perunoita - ei niinkään sen takia että se on perunaa vaan se että se on transrasvoineen yms aikamoista sontaa, ja missä lie vanhassa halvassa shittiöljyssä kypsennettynä. Mutta jos on jotain parempaa tarjolla niin sitten ei ongelmaa.

ViestiLähetetty: 2012-11-20 11:45:11 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Daliz kirjoitti:
Enemmän minua ravintolassa ahdistaa se että tarjolla on monesti vaan jotain ranskalaisia perunoita - ei niinkään sen takia että se on perunaa vaan se että se on transrasvoineen yms aikamoista sontaa, ja missä lie vanhassa halvassa shittiöljyssä kypsennettynä. Mutta jos on jotain parempaa tarjolla niin sitten ei ongelmaa.

Hyvissä ravintoloissa ei ole pääasiassa ranskalaisia.

ViestiLähetetty: 2012-11-20 11:49:28 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Daliz kirjoitti:

Ranskalaiset perunat saa ihan helposti vaihdettua kasviksiin ravintolassa kun vaan pyytää. Kasvikset voi pyytää paistamaan voissa.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2012-11-20 11:56:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Saa ne yleensä vaihdettua, tosin ei aina. Pointti oli se että voisinkin syödä jotain perunaa joskus jos se olisi jotain muuta kun rasvakeitinperunaa.

Ja joo hyvässä ravintolassa saa varmaan laadukkaampaa, se vaan riippuu minkälaisen hinnan perse kestää :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2012-11-20 11:58:01 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Riippuu varmaan vähän siitäkin, kuinka usein siellä ravintolassa syö... Itse käyn kiinalaisessa noin kerran vuodessa, ja silloin kyllä vetelen surutta riisiä. :D Joka paikassa olen kyllä saanut helposti vaihdettua kasvikset pottujen tilalle. Ei siitä tarvitse mitään numeroa tehdä. Kavereille voi vaikka kertoa olevansa tärkkelysallergikko, jos ei kehtaa kertoa olevansa VHH:lla. :lol:

iHerbin 5 $:n alennuskoodi uusille tilaajille PUK081

http://Vitacost.com is my fave place for health. Shop thru my link and get $10 off! http://bit.ly/uWuFCB

ViestiLähetetty: 2012-11-20 12:12:01 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Daliz kirjoitti:
Saa ne yleensä vaihdettua, tosin ei aina. Pointti oli se että voisinkin syödä jotain perunaa joskus jos se olisi jotain muuta kun rasvakeitinperunaa.

Ja joo hyvässä ravintolassa saa varmaan laadukkaampaa, se vaan riippuu minkälaisen hinnan perse kestää :mrgreen:

Tämä ihan totta. Itse ajattelen niin, että kannattaa ennemmin käydä (vielä) harvemmin, mutta maksaa hiukan enemmän, niin saa hyvää. Toisaalta, sosiaalisten syiden vuoksi ei aina välttämättä onnistu, ja muutenkin ihmiset arvostaa asioita eri tavalla.

ViestiLähetetty: 2012-11-20 16:31:34 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos vastauksista! :)

Ja tosiaan täsmennyksenä, kun joku sitä kysyi, niin sellasta karppausta siis olen ajatellut, että hiilareita voisi jonkun 70-90g(?)~ vedellä päivässä. En kauhean tarkkaan noitakaan ole räknäillyt, vaan sanon ihan mututuntumalla. Tosin tässäkin se vaihtelisi päivittäin, koska esimerkiksi nyt olen ollut laiska ja duuniin (raksa hommia) en ole jaksanut tehdä eväitä vaan on tullut käytyä duuniporukalla jossain lounas-/kebupaikassa. Aika vähällä hiilarimäärällä siinäkin kuitenkin selviää, ainakin oletan niin. En kuitenkaan osaa sanoa esimerkiksi pizzan hiilarimäärää. Yhteen sellaseenkin tullut sorruttua. :O

Toimiiko tälläinen hieman vaihteleva hiilariannos per päivä vai pitäisikö koittaa mahdollisimman tasaisesti vetää? (~10-15g/pv heitto?)

ViestiLähetetty: 2012-11-20 16:42:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toimivuus selviää omalle kohdalle kokeilemalla.
Vakiolause täällä: Me olemme yksilöitä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00