Täällä oli joskus aiheesta keskustelua, mutta en muista oliko se vanhalla palstalla. Pääseekö sinne enää? Joku kirjoitti saaneensa sappioireita. Mulla itselläni on sapen toimintahäiriö, mutta EI tiettävästi kiviä (jollei niitä oo tullut sitten tutkimuksen...). Mulla liian rasvainen ruoka aiheuttaa yksinkertaisesti kuvotuksen tunnetta, olen lukenut että se olisi elimistön täysin normaali reaktio liikaan rasvaan. Yleensähän lääkäreitten neuvo on, ei liikaa rasvaa. Mulle lekuri sanoi aikoinaan vain, että sappipotilaan pitää kuunnella kroppaansa ja syödä sitä, mikä hyvältä tuntuu. Minusta se oli viisas neuvo. Jos sappesi oireilee ja olet vielä aloitusvaiheessa, etkä halua lisätä rehujen määrää, syö enemmän vähärasvaista lihaa, jätä makkarat ja pekonit ja munat vähemmälle. Mutta sappihan saattaa reagoida myös kurkkuun tms. ihmeelliseen, tosin mulla ei oo istä ikinä tapahtunut.
Alakarpatttuani (ja hyväkarpattuani sitä ennen useamman vuoden) nyt vuoden verran olen havainnut, että sappeni sietää nykyisin yhtä ja toista, mitä se ennen ei tehnyt

. Varsinaista syytä siihen en tiedä.