karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-24 23:22:32

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Sappikivitauti
ViestiLähetetty: 2004-07-09 12:55:12 
Poissa
sintti
sintti

Olen tuossa pohtinut sellaista asiaa,, että miten sappikivitauti suhtautuu tähän diettiin. Itse olen ainakin huomannut, että jos syö paljon rasvaista/pelkkää lihaa&munia, niin kylkeen alkaa pistämään helposti ts. sapen kohtaan. Atkinsin kirjassahan jotain muistaakseni oli, että voi sappipotilaille aiheuttaa oireita...

Onko muilla kokemuksia?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-12 08:37:19 
Täällä oli joskus aiheesta keskustelua, mutta en muista oliko se vanhalla palstalla. Pääseekö sinne enää? Joku kirjoitti saaneensa sappioireita. Mulla itselläni on sapen toimintahäiriö, mutta EI tiettävästi kiviä (jollei niitä oo tullut sitten tutkimuksen...). Mulla liian rasvainen ruoka aiheuttaa yksinkertaisesti kuvotuksen tunnetta, olen lukenut että se olisi elimistön täysin normaali reaktio liikaan rasvaan. Yleensähän lääkäreitten neuvo on, ei liikaa rasvaa. Mulle lekuri sanoi aikoinaan vain, että sappipotilaan pitää kuunnella kroppaansa ja syödä sitä, mikä hyvältä tuntuu. Minusta se oli viisas neuvo. Jos sappesi oireilee ja olet vielä aloitusvaiheessa, etkä halua lisätä rehujen määrää, syö enemmän vähärasvaista lihaa, jätä makkarat ja pekonit ja munat vähemmälle. Mutta sappihan saattaa reagoida myös kurkkuun tms. ihmeelliseen, tosin mulla ei oo istä ikinä tapahtunut.
Alakarpatttuani (ja hyväkarpattuani sitä ennen useamman vuoden) nyt vuoden verran olen havainnut, että sappeni sietää nykyisin yhtä ja toista, mitä se ennen ei tehnyt :D . Varsinaista syytä siihen en tiedä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-12 09:16:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla oli myös kyljessä "sapen kohdalla" pistelyä alkuvaiheessa, mutta korjaantui lisäämällä veden juontia. Tosin en koskaan saanut selville, oliko kyse sapesta vai jostain muusta, siinä kohtaa kun tietääkseni sijaitsee muitakin sisäelimiä.

Kuva
iHerb -koodini on JOK311; saat sillä ensitilaajana 5 $ alennuksen.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00