karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-25 18:21:23

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-09-07 06:38:13 
Poissa
sintti
sintti

Haluaisin kuulla omia kokemuksia epileptikoilta, onko ruokavalion muutos vaikuttanut kohtausoireisiin, kohtausten lukumäärään, kestoon..? Minkä alatyypin karppauksella olet vaikutuksia saanut aikakiseksi?
Pojalla haluaisin kokeilla karppiruokavaliota koska itsekin sitä toteutan ja ainakin oma oloni on parantunut huimasti vaikka en mitään tiettävästi sairastakkaan, pojalla hankalahko epilepsia joka jyllää kohtauksilla lääkkeistä huolimatta. Tiukkaan ketokarppiin en lähde silti, se on viimeinen oljenkorsi pojan kohdalla jos ei lääkkeet auta, ja se vaatii jo sairaalaseurannan..

-Inno-

ViestiLähetetty: 2010-09-08 08:29:56 
Poissa
sintti
sintti

Itsellä ei epilepsiaa ole, mutta vaimolla on. Karppaus ei täysin poistanut kohtauksia, mutta sanoisin silti että vähensi niitä. Kenties juuri verensokerin heilahtelujen paransi tilannetta. Uusi lääkitys sitten käytännössä poisti kohtaukset (Topimax). Toki vaimolla se epilepsia ei ole kovin paha. Mielestäni kannattaa ainakin kokeilla. Meillä ei lasketa hiilareita kovin tarkkaan, ehkä aika lähellä alakarppia kumminkin.

ViestiLähetetty: 2010-09-09 08:44:20 
Poissa
sintti
sintti

Hei!
Kiitos kommentistasi :D
Seuraava kontrolli marraskuussa joten otan asian puheeksi lääkärin kanssa. Pojalla menee nyt jo topimax mutta se ei auta pitämään kohtauksia poissa ja siitä on mielestäni enempi haittaa kuin hyötyä..
Eri asia miten pojan saa syömään karpimmin, nykyään maistuu lähinnä kaurapuuro isolla voisilmällä ja tankkimaito :roll:
-Inno-

ViestiLähetetty: 2010-09-11 16:02:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onhan tuota ketogeenistä ruokavaliota käytetty hyvin tuloksin lasten epilepsian hoitoon. Täälläkin on joskus ollut puhetta siitä. En vain muista ketjun nimeä/olinpaikkaa, koska asia ei koske itseäni. Vois olla jossain tuolla mediaosastolla. Hakusanoilla voisit yrittää hakea, ellei joku muu osaa lonkalta heittää linkkiä.

ViestiLähetetty: 2010-09-11 16:08:47 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Varmaan muitakin viestejä asian tiimoilta löytyy, mutta tässä yksi:
Duodecim: Muunnettu Atkins helpotti kehitysvammaisen elämää

ViestiLähetetty: 2010-09-11 16:37:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hei Inno! Itse en ole epileptikko, enkä parin vuoden terveysnörtteilyllä hirveän hyvin aihetta tunnekaan, mutta sellainen tuli mieleen, että erikoissilmälääkäri Kaisu Viikarin mukaan yksi epilepsialle altistava ärsyke on silmän sädelihaksen rasitus lähityössä, jota tulisi korjata käyttämällä plussalaseja tai lisäämällä plussaa lukulaseihin. Ajatuksena on tavallaan se, että esim. norminäköinen voi lukea kirjaa ihan hyvin ilman laseja, mutta esim +2-laseilla hän näkee tekstin ihan yhtä hyvin lukiessa, mutta silmän sädelihas ei väsy/kramppaa.

Ray Peatilla on epilepsiasta myös mielipiteitä, mutta sillä on moniakin radikaaleja mielipiteitä, enkä suosittelisi sen juttuja noin vaan. Sen mielestä esim. joidenkin ihmisten pitää olla tosi tarkkoja ettei juo yhtään liikaa vettä, koska muuten voi seurata mm. lihaspuolen ongelmia ja epilepsiaa.

ViestiLähetetty: 2011-01-25 09:18:05 
Poissa
sintti
sintti

Tässä eräs vaikeahoitoisesta epilepsiasta kärsivä tapaus. Ikää on 25-vuotta ja viimeiset seitsemän vuotta olen kärsinyt tästä vaikeahoitoisesta epistä, eli kohtaukset ei mene ohi, vaikka lääkkeitä miten muuttelisi. Kohtaukset eivät vaarallisia minulla ole, mutta eihän niitä vain saisi olla yhtään. Aloitin karppauksen vuodenvaihteessa, koska myös painoa koitan pudottaa. Noh, arvasinkin erään asian koituvan ongelmaksi. Jo ennen tätä karppaustani lääkärini huomautteli aina alhaisista natrium-arvoista ja että pitäisi suolaa lisätä ruokaan. Vietin syksyä mahdollisimman vähällä vedenjuonnilla, koska se ne suolat vei vielä pahemmin.

Noh, nyt toki aloin juoda enemmän vettä, mikä teki tuon... Kohtauksia alkoi tulla päivittäin, vaikka miten juon natrium-pitoista vichyä, johon vielä lisään merisuolaa. Tämä on oma teoriani pääasiassa, mutta lääkärini on jo ennen asian vahvistanut. Onneksi kohta on kontrolli, jossa voin taas saada vahvistuksia. Minulle kun suunnitellaan jotain toimenpiteitä raskautta ajatellen.

ViestiLähetetty: 2011-01-25 10:00:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Meillä on tyttärellä ollut nyt nelisen vuotta vaikeahoitoinen epilepsia. Kaikenlaisia lääkkeitä ja niiden yhdistelmiä on kokeiltu, tällä hetkellä Debrakine, Trileptal ja Frisium. Kävimme myös Kuopiossa tutkimuksissa mahdollista aivoleikkausta varten, mutta epilepsia ehti muuttua jo sellaiseksi, jota ei voi leikkauksella parantaa. Seuraavaksi on suunnitteilla tiukan ketodieetin kokeilu. Kohtaukset on nyt tuolla lääkeyhdistelmällä saatu pienemmiksi eikä sairaalareissuja ole ollut enää pariin vuoteen. Tytär on ollut varsinainen hiilarihiiri koko ikänsä, pikkuhiljaa on muutettu ruokavaliota vähähiilarisemmaksi. Topimaxilla tytär laihtui 20 kiloa muutamassa kuukaudessa, ruokahalu katosi ja lopulta katosi makuaistikin ja koko aika tytär muuttui agressiivisemmaksi ja pahantuulisemmaksi tai sitten sai hillittömiä itkukohtauksia, lääkkeen lopettaminen oli suunnaton helpotus meille kaikille. Keppra ei myöskään sopinut, senkin vaikutus psyykeen ja olotilaan oli pahempi kuin lääkkeestä saadut hyödyt.
Jokin noista kolmesta nyt käytössä olevasta lääkkeestä poistaa kivennäisiä elimistöstä, joten esimerkiksi samaa tekevä Coca Cola on täysin kiellettyjen listalla niin kuin myös muut limsat. Kesti pitkän aikaa saada kivennäisaineet tasapainoon ja nyt oheislääkityksenä menee kaliumia, kalsiumia ja D-vitamiinia päivittäin. Kannattaa pyytää lääkäriltä että natriumin lisäksi tutkittaisiin kalium, kalsium ja D-vitamiinipitoisuuskin. Kivennäisaineiden liian vähäinen määrä elimistössä aiheuttaa myöskin kohtauksia, jopa sydänkohtauksia.
Tilasin Amazonilta Keto-Kid kirjan, jossa lääkäriäiti kertoo poikansa parantumisesta ja tiukasta dieetistä jota noudattavat, joten reseptejä ja ohjeita jo olisi, kunhan vaan saavat aikaseksi aloituksen. Neurologi on puoli vuotta aikataulustaan jäljessä, joten saas nyt nähdä.

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2011-01-25 10:10:56 
Poissa
sintti
sintti

diesel kirjoitti:
Meillä on tyttärellä ollut nyt nelisen vuotta vaikeahoitoinen epilepsia. Kaikenlaisia lääkkeitä ja niiden yhdistelmiä on kokeiltu, tällä hetkellä Debrakine, Trileptal ja Frisium. Kävimme myös Kuopiossa tutkimuksissa mahdollista aivoleikkausta varten, mutta epilepsia ehti muuttua jo sellaiseksi, jota ei voi leikkauksella parantaa. Seuraavaksi on suunnitteilla tiukan ketodieetin kokeilu. Kohtaukset on nyt tuolla lääkeyhdistelmällä saatu pienemmiksi eikä sairaalareissuja ole ollut enää pariin vuoteen. Tytär on ollut varsinainen hiilarihiiri koko ikänsä, pikkuhiljaa on muutettu ruokavaliota vähähiilarisemmaksi. Topimaxilla tytär laihtui 20 kiloa muutamassa kuukaudessa, ruokahalu katosi ja lopulta katosi makuaistikin ja koko aika tytär muuttui agressiivisemmaksi ja pahantuulisemmaksi tai sitten sai hillittömiä itkukohtauksia, lääkkeen lopettaminen oli suunnaton helpotus meille kaikille. Keppra ei myöskään sopinut, senkin vaikutus psyykeen ja olotilaan oli pahempi kuin lääkkeestä saadut hyödyt.
Jokin noista kolmesta nyt käytössä olevasta lääkkeestä poistaa kivennäisiä elimistöstä, joten esimerkiksi samaa tekevä Coca Cola on täysin kiellettyjen listalla niin kuin myös muut limsat. Kesti pitkän aikaa saada kivennäisaineet tasapainoon ja nyt oheislääkityksenä menee kaliumia, kalsiumia ja D-vitamiinia päivittäin. Kannattaa pyytää lääkäriltä että natriumin lisäksi tutkittaisiin kalium, kalsium ja D-vitamiinipitoisuuskin. Kivennäisaineiden liian vähäinen määrä elimistössä aiheuttaa myöskin kohtauksia, jopa sydänkohtauksia.
Tilasin Amazonilta Keto-Kid kirjan, jossa lääkäriäiti kertoo poikansa parantumisesta ja tiukasta dieetistä jota noudattavat, joten reseptejä ja ohjeita jo olisi, kunhan vaan saavat aikaseksi aloituksen. Neurologi on puoli vuotta aikataulustaan jäljessä, joten saas nyt nähdä.

Kiitos, että noteerasit viestini, harvassa saan mitään sanojani tukevaa kommenttia. Minä en ennen karppaus-kokeiluani perunaa oikeastaan syönytkään, samoin pastan koin liian turvottavaksi. Mutta ennen sentään vatsa toimi ja kohtaukset olivat vähemmällä (en juonut vettä niin paljoa).

Kalium minulta aina tsekataankin, se on aina ok. Tuo natriumille haitallinen lääke minulla on Trileptal (2x600mg). Keppra ja Frisium ovat muut lääkkeeni ja ne ovat mielestäni ok. Minulla epilepsiani on monella tapaa hankala, eikä tuo leikkaus välttämättä koskaan toteudu. Silti oireet eivät mene pois, onneksi ne eivät ole hengenvaarallisia sentään. Toisaalta olen itse sillä kannalla, etten halua hoitaa monia asioita pillereillä, palaisin mieluummin entiseen ruokailutapaani, johon kuuluisi riisi ja tumma pasta. En ole koskaan ollut mikään jumalaton hiilarisyöppö, mitä tulee kotiruokaani. Roskaruoka on oma juttunsa :mrgreen:

Minulla lääkäri on siitä jännä, että hän totesi ensin minun olevan oikeassa, mitä tuli veden juonnin haitallisuuteen ja myöhemmin hiilarikokeiluun. Silti nuo yhdessä käyvät jo pahasta...

ViestiLähetetty: 2011-01-25 11:51:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Meillä tuo illalla otettava Frisium piti puolittaa, sillä kokonaisesta tytär tulee ihan selvään "humalaan", samoin Deprakinen annostusta piti vähentää sen haittavaikutusten pienentämiseksi. Se taas aiheutti luultavasti sen että kohtauksia tulee hieman entistä useammin, mutta onneksi pieninä.
Kivennäisten saannin tueksi teen luu- ja lihaliemet itse ja nimenomaan niin että lihaliemessä on se luu pääasiana, mielellään vielä pätkittynä että luuydin tulee myös liemeen ja nämä liemet ovat melkein kaiken ruoanlaiton peruste.
Kahvinjuontia on tyttärellä pitänyt myös rajoittaa, sekin on diureetti ja poistaa kehosta nesteen mukana kivennäisiä. Tytär ei ole kauhean innokas juomaan vettä, joskus on veri ollut kokeissa liiankin "tiheää", nyt asia on ratkaistu mehulla, jota tytär laittaa veteen vain pienen määrän mauksi, mutta lieko joku sisäsyntyinen tieto hänelläkin siitä ettei liika veden juontikaan ole hänelle hyväksi.
Pasta ja perunamuusi ovat aina olleet tyttären herkkua, mutta omakin huomio paremmasta voinnista ja painon kasvun pysähtymisestä ovat saaneet hänet tyytymään rajoituksiin.

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2011-02-04 16:14:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:smt041 Jahuu, jippiii, kutsu tuli, 18.2. menemme keskustelemaan ketogeenisestä dieetistä tyttären epilepsian parannuksena. Kaikillahan se ei ole auttanut, mutta kokeilematta ei tiedä. Viikko ensin sairaalassa joten aloituskin on turvallinen.

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2011-02-04 16:25:01 
Poissa
sintti
sintti

diesel: Hyvä, että toivo elää :)

Minä jouduin ostamaan leipää ja riisit+makaronit (täysjyvinä toki) kaappiin takaisin. Elimistö kaipasi erityisesti sitä ruisleipää. Toki sain hieman ilmavaivoja takaisin päin, mutta se on minulle pieni haitta karmeaan ripulointiin verrattuna. Nyt toimii vatsa entiseen tapaan.

Lääkäri myös kielsi sen liian veden juomisen. Tuo Trileptal laskee enemmän niitä natriumeja kuin mitä saattaa kuvitella ja se vesi on siinä sitten huono vaihtoehto. Lääkäri myös piti huonona ideana tätä karppaus-kokeiluani. Sain toki kohtauksiakin heti enemmän, kun tämän aloitin. Nyt olen niiltäkin ollut rauhassa.

ViestiLähetetty: 2011-02-04 22:17:02 
Poissa
sintti
sintti

Hei!
Mulla todettiin viime huhtikuussa myoklooninen epilepsia ja karppasin koko viime kevään ja kesän. Silloin hiukset lähtivät päästä ja ovat nyt vasta vahvistuneet. Mulla oireet helpottuivat huomattavasti. Deprakinella olen ollut alusta lähtien. Kohtaukset eivät mulla ole pahat,muiden mielestä lähes huomaamattomat mutta "humalainen" olotila ja puheentuottamisen vaikeus(kohtaus) olivat karpilla poissa. Syksyllä repsahdin ja aloin saamaan painoa yhteensä 15kg ja nyt olen taas aloittanut karpin. Nykinät ja mieletön päiväväsymys ja yhtäkkinen nukkumisen tarve ovat poissa.

ViestiLähetetty: 2011-02-04 23:09:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tyttäreltä tuo Debrakine vei alussa hiuksia, nyt on tasoittunut.

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2011-02-04 23:23:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulla ei ole epilepsiasta henkilökohtaista tai lähipiirin kokemusta, mutta Uusi Atkins uusi sinä -kirjan juuri lukeneena muistin että siinä puhutaan ketogeenisen dieetin käyttämisestä nimenomaan lasten hallitsemattoman epilepsian hoidossa. Yksi kirjoittajista hoitaa näitä lapsia työkseen. Ehkä kannattaa kurkata siitä tarkemmin olisiko jotain lisätietoa/viitteitä. Tsemppiä teille ja Diesel varmaan pitää ajan tasalla hoidon etenemisestä.

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-02-04 23:48:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jep, kerron kyllä kun alkuun päästään. USAssahan tätä on käytetty jo iät ja ajat, Suomessa vasta muutamassa sairaalassa, joista yksi on onneksi tuo meidän keskussairaala. Ketokid kirjan kirjoittaja hoiti oman poikansa epilepsian pois dieetillä, mutta hän olikin lääkäri, minä en uskalla kokeilla omin päin, enkä ilman kontrollia. Mutta sen verran on kokemusta karppiruoasta tyttärellä, että se tuntuu sopivan ja rauhoittavan ylivilkkautta. Eikä Debrakinen painoa nostava vaikutus enää lihota satakiloiseksi.

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2011-02-05 10:56:03 
Poissa
sintti
sintti

Joo, toivottavasti tosiaan lapsilla auttaa. Entisessä työssäni sain törmätä tuohon Atkinsiin epilepsian hoidossa. Nimenomaan ravitsemisterapeutin kanssa juttelin, miten hän sen laittoi käytäntöön.

Mä olen tosiaan 25-vuotias ja opiskellut jo kroppani käyttäytymistä aika pitkät tovit. Huomasin varsinkin suurempien rasvamäärien tekevän hallaa. Kuopiossa on ilmeisesti enemmän noita epilepsia-guruja, joista yhdellä kävin (oma hoito siis Turussa). Yllättävää miten täällä päässä omalääkärin sanat ja tuon sanat poikkeavat niin kovasti toisistaan.

Noh, nyt körötellään vähemmillä nesteillä ja enemmillä hiilareilla (silti karppimielellä). Hyvin on mennyt onneksi... Sitä balanssia kaipailee jo hiljalleen. Taistelussa epilepsia vs. painonhallinta kuitenkin epi vie voiton.

ViestiLähetetty: 2011-02-05 20:48:54 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Muistaakseni Antti Heikkilä on jossain luettelossaan myös maininnut epilepsian, siis sellaisessa luettelossa, mihin tauteihin vhh tuo helpotuksen. Mä oon myös epileptikko, nuoruusiän myokloninen epilepsia on diagnoosi, lääkityksenä Lamictal. Sikäli oon onnellisessa asemassa, että mulla ei oo lääkityksen aloittamisen (kesä 2005) jälkeen tullut yhtään kohtausta. Alkulääkkeenä oli Deprakine, mutta se lihotti mua ja sit vaihdettiin Lamictaliin, vaihtovaihe sujui myös hyvin. Nyt ois kai sama mitä lääkettä söisin kun raskaudet ja kotiäitys on tuonu kiloja tehokkaammin kuin mikään lääke ikinä :wink:. Ja toisaalta diagnoosi huomioiden oon jo siinä iässäkin, että yleensä oireet onkin lieviä tai olemattomia, kyseinen epilepsiatyyppihän on aggressiivisimmillaan 15-25 -vuotiailla jolloin se myös yleensä todetaan.

Hirveästi en oo huomannu siis epilepsian suhteen olotilassa muutoksia karppaan tai en. Ainut jos menee oikeen sokerimässäilyks, että verensokeri tekee äkkinäisiä nousuja ja laskuja niin sitten voi olla vähän outo olo, mutta ei siis mitää varsinaisia kohtauksia. Mut järkeenkäyvää on, että kun verensokeri saadaan tasaiseksi, se tasaa myös epilepsian tilaa. Koska epilepsiahan on sairaus, jonka hyvä hoito vaatii kaikestaankin tasaista elämää -tasainen unirytmi, tasaiset ruokailuvälit, ja muutenkin tasainen olotila niin sitä paremmin yleensä menee, jos ei hirveästi tarvi stressata jne.

ViestiLähetetty: 2016-07-10 20:21:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Täällä yksi untuvikko epileptikko, karppaus on tuttua huttua jo vuosien ajalta. :smt039

Diagnoosin epilepsiasta (lievämuotoinen ohimolohkoepilepsia) sain toukokuussa ja lääkitykseksi määrättiin Trileptal. Taustalla on yksi tajuttomuus-kouristuskohtaus (viimevuoden marraskuussa) ja vuosien ajan sitä ennen n. 2kk-1,5 vuoden välein lieviä, nopeasti ohimenneitä tajunnanhämärtymiskohtauksia, jotka aikanaan diagnosoitiin päin honkia... Nyt epilepsia todettiin unideprivaatio-eeg:n jälkeen.

Trileptalin aloittamiseen liittyviä sivuvaikutuksia olen pyrkinyt hallitsemaan ketogeenisella ruokavaliolla. Suht pienillä oireilla selvisinkin, mutta 2 kk lääkkeen käytön aloittamisesta suola-arvoni putosi 126:een ja nyt sitten vedän "hätäapuna" suolatabletteja x-määrän päivässä ja olotila vaihtelee aika kovasti. Päällimmäisenä: väsyttää hirmusti ja välillä oksettaa/heikottaa, mutta toki, olen kyllä nyt lipsunut ruokavaliostakin. Ensiviikolla täytyy taas ottaa itseäni niskasta kiinni... Harmittaisi lääkitystä vaihtaakaan, mutta en tiedä miten tuon suola-asian kanssa tulee käymään. Elokuun alussa mittaillaan taas suola-arvoja ja katsotaan tilannetta..

Kuva

Kuva

ViestiLähetetty: 2016-07-10 21:48:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:D Tyttärellä alkaa kohta kuudes vuosi modifioidulla Atkinsilla, paino on pysynyt normaalina, veriarvot loistavina, suolakin normaali, tosin ihan alarajalla. Kohtauksia on harvakseltaan ja yleensä pysyvät pieninä, lääkitys on aika alarajoilla sekin ja nyt taas kokeillaan, jos pääsisi Frisiumista eroon, muru kerrallaan vähentäen.

Fac ut vivas.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00