karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-03 13:30:26

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 55 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Puoli vuotta karppina
ViestiLähetetty: 2004-07-19 12:10:37 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Puolivuotispäivä ohittui viikko sitten ja sen kunniaksi päätin aloittaa pienet ketoosit. Tuttu maku tuli suuhun parin päivän päästä. Yhteenvetona tästä puolesta vuodesta haluan sanoa:
- syön nykyään kasviksia ja proteiineja tosi paljon
- olen alkanut käyttää oliiviöljyä ruanlaitossa enkä "pelkää" rasvaisia
ruokia
- olen hylännyt kevyttuotteet ja roskaruuat (korkean hh:n ruuat)
- olen oppinut ymmärtämään ravinnon merkityksen omalle hyvinvoinnille,
se merkitsee minulle enemmän kuin esim. liikunnan lisääminen
- kiloja lähtenyt 11
- kropan kiinteytymistä on tapahtunut ilman liikunnan lisäämistä
(lapsiperheessä liikuntaa tulee huomaamatta muutenkin)
- maitokahvi on vaihtunut mustaan
- punaviini maistuu nyt paremmalta kuin valkkari tai siideri
- makean himot "hallittavissa", pieni määrä riittää
- tuttavat suhtautuvat karppaamiseen kolmen perustyypin mukaisesti:
a) asiasta kiinostuneet, alkavat itsekin kokeilla
b) neutraalia, asia ei kiinnosta pätkän vertaa
c) hiilareiden puolustajat, eivät voi ymmärtää tätä ollenkaan
Tunnen vihdoinkin olevani sinut ruuan kanssa, tällaista tasapainoa ei ole ennen ollut :D . Olen tyytyväinen itseeni ja elämääni.
Eniten yllätystä on tuottanut makumieltymysten muuttuminen. Ajattelen sen olevan seurausta siitä, että makuhermot (tai mitä lie) ovat herkistyneet nyt muillekin mauille kuin sokerille ja suolalle, joiden käyttö on tällä tavoin syöden todella vähäntynyt. :idea:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-19 12:34:17 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hienoa on lukea tuollaista!
Täällä on kohta tulossa "2 kk- synttärit", mutta perässä tullaan pikkuhiljaa.

Kysyisin: miksi olet jättänyt kahvista maidon/kerman pois?

Minulla on tapahtunut tasan päinvastoin. Olen aina juonut liikaa kahvia, ennen mustana, nykyisin (vähemmän) kerman kanssa.

Eniten hämmästelen vatsan kuntoa. Söin ennen jatkuvasti närästyslääkkeitä. Nyt ei ole närästänyt "miesmuistiin". Ravitsemusihmiset ovat ihmeissään. Rasvaisen ruoan pitäsi nimenomaan aiheuttaa liikahappoisuutta. Vaikka syön mustia viinimarjoja pakastimesta, ne eivät silti aiheuta vatsavaivoja. Käsittämätöntä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-19 12:56:00 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Hih, eipä ole tosiaan meilläkään Rennietä kulunut sen koommin, kun 20 kk sitten aloitettiin! Ja rasvaista possua grillataan tämän tästä, ja muikkua voissa paistetaan. Kyllä se närästyksen syy taisi meidän perheessä olla vilja. Ja loppuivat muuten miehen peräpukamatkin. :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-19 13:06:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minuakin ihmetytti tuo maidon/kerman pois jättäminen kahvista. Mielestäni molemmat vaihtoehdot käyvät, mustana tai sitten ei.

Närästys oli jatkuva riesa menneinä vuosina, aina kun lipesin. Tosin myös Zonella ajoittain. Eli se vilja.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-19 14:35:35 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tasan vuosi mennyt. Ensin 4 kk vähäkalorisella. Sitten Heikkilä-herätys 3 kk. Atkinsilainen helmikuussa. Nyt en tiedä mikä. Varmaan mukaeltu Heikkilä. Paino pudonnut 14 kg. Pallomaha ja lantio miinus 14 cm.

Nyt on tullut mieliteko perunanlastuihin, hapankerma+sipulimaustetut.
Pari pussia olen syönyt. Suuhun jää epämukava olo. Myös turvotus seuraa. Jos pystyisin jakamaan yhden 300 g:n pussin kolmelle päivälle. mutta kun ei, koko pussi yhdellä syömisellä.

Voi voi! Tavoitteen saavuttaminen ei näköjään anna mahdollisuutta palata entiseen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-19 14:40:06 
Poissa
sintti
sintti

Tyhmä kysymys: Entäs rasvaton maito kahvissa?

Ennen join kahvia ehkä 6-8 mukillista päivässä, nyt olen jättänyt aamukahviin. Mustasta en juuri pidä, koska se on liian kitkerää ja kerma kahvissa taas ei maistu minulle. Tuntuu siltä kuin kieli tarttuisi kitalakeen :) . Maitoa en muuten juo.

Juu - minulla on varastossa lisää tyhmiä kysymyksiä, sillä olen todella aloittelija tällä polulla, mutta suokaa anteeksi.

Mutta Fisulle tosiaankin isot onnittelut - menestystarinasi kuulostaa kyllä todella hienolta!!! :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-19 14:57:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Newfish kirjoitti:
Tyhmä kysymys: Entäs rasvaton maito kahvissa?

Ennen join kahvia ehkä 6-8 mukillista päivässä, nyt olen jättänyt aamukahviin. Mustasta en juuri pidä, koska se on liian kitkerää ja kerma kahvissa taas ei maistu minulle. Tuntuu siltä kuin kieli tarttuisi kitalakeen :) . Maitoa en muuten juo.

Juu - minulla on varastossa lisää tyhmiä kysymyksiä, sillä olen todella aloittelija tällä polulla, mutta suokaa anteeksi.

Mutta Fisulle tosiaankin isot onnittelut - menestystarinasi kuulostaa kyllä todella hienolta!!! :)

Sellaista asiaa kuin "tyhmä kysymys" ei ole olemassa. (Poikkeuksena tietenkin Taistelutantereen tietoisesti saivartelevat vieraat ja sehän taas vain vahvistaa säännön).

Rasvaton maito on epäterveellinen teollisuustuote. Parasta olisi siis kahviin luomumaito suoraan tilalta. Tai kerma. En itse pidä kerman mausta kahvissa, joten laitan sitä, mitä on tarjolla, jos kahvi on pahaa. Jos kahvi on hyvää, juon mustana. Jos ei juo litrakaupalla kahvia, niin määrät jää pieniksi. Jos taas juo, olisi syytä vähentää.

Päivän McBride: Pitää kofeiinissa pahimpana sen diureettista vaikutusta.

"Caffeine acts as a diuretic, which means it causes your body to eliminate more water than the amount you take in. Every time you drink a beverage that contains caffeine, you will need to drink extra water just to make up for the difference. The body has many mechanisms to adjust its processes and get by on what it is given, but for optimum health, weight loss and maintenance, a plentiful supply of water is needed.

Studies have shown that caffeine intake does increase the release of free fatty acids from the adipose tissue during exercise when compared to placebo. Exercise performance was also enhanced, believed to be due to the use of fatty acids for energy and the sparing of glucose stores. Other studies, however found no difference in fatty acid and glucose concentrations in the blood, or in exercise performance, in trained endurance athletes using caffeine or placebo. (The difference may be trained versus untrained athletes).

My major concern with caffeine consumption for adults is the diuretic effect, as described earlier. I would also think that with such large amounts of caffeine, your body will probably adapt to it and will not have as large a response each time you use it. If you find it helps your exercise endurance, then you are probably getting enhanced fatty acid release. Using it before your exercise routines and less at other times of the day should help maintain its effectiveness. Also, be sure you drink enough water to keep your tissues well hydrated."

Viestin otsikko: Kiitos!
ViestiLähetetty: 2004-07-19 15:15:22 
Poissa
sintti
sintti

Fiksuun kysymykseen fiksu vastaus! :)

Tuo sinun sääntösi vaikutti kyllä varsin hyvältä. Ja luulenpa että tuohon mustaan kahviinkin kyllä taas tottuu kun totuttelee. Minulla menee tätä nykyä kahvia pari mukillista aamulla ja joskus yksi päivällä, jos siltä tuntuu, vaikka muuten tuo juonti on vähentynyt. Tai itseasiassa olen kyllä vähentänyt sitä ihan tietoisesti, mutta varovaisesti. Kerran lopetin kahvin juonnin muutamaksi päiväksi ja näköjään olen niin paha kofeiinin orja, että päänsärkyä ja kiukkuiluahan siitä seurasi. Parempi siis vähentää kuin lopettaa kokonaan. Varsinkin kun kahvi kuitenkin on hyvää. :) Jossain vaiheessa voisi tietysti siirtyä kofeiinittomaan vaihtoehtoon, kun tuo aine näyttää tosiaankin olevan aikamoista myrkkyä.

Kiitos myös tosiaan tuosta selvennyksestä viestisi lopussa... muistan lukeneeni jotain vastaavaa aiemminkin, mutta kertaus tekee hyvää. Vettä tulee onneksi juotua päivittäin aika paljon, joten se nyt ainakin on hyvä - eipähän pääse kuivahtamaan! :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-19 19:31:46 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mirka kirjoitti:
Ja loppuivat muuten miehen peräpukamatkin. :D

Munkin mies kärsii silloin tälloin peräpukamista - ovatko nekin viljan syonnin syy? Onko muilla näistä kokemusta? Mun mies syo kyllä aika epäterveellisesti ja mä olen aina ajatellut niiden johtuvan kuidun puutteesta ja ummetuksesta, mutta nyt rupesi toi vilja-aspekti kiinnostamaan. Onko tästä olemassa tutkimuksia? Tai tietääko kukaan mitä peräpukama on englanniksi?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-19 19:35:27 
Poissa
prinssieversti
prinssieversti

Puntari kirjoitti:
Tai tietääko kukaan mitä peräpukama on englanniksi?

Hemorrhoid. Ja älä kysy mistä tiedän :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-19 19:38:25 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kiitos!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-19 20:36:13 
Poissa
ikikarppi
ikikarppi

NÄRÄSTYS (epäilys palleatyrästä) on minullakin kokonaan poissa vaikka olisin koko päivän kaksin kerroin pää alaspäin,,,(kuten viimeaikoina olin muuratessani altaan reunoihin kivilaattoja !!! Ennen ei olisi onnistunut puolta tuntia kauempaa!!! :lol:

Viestin otsikko: uusille
ViestiLähetetty: 2004-07-19 20:49:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ellin00ra aloitti alakarppaamisen joskus tammikuun puolivälissä, kiloja katos 15 noin puolen kilon viikkotahtia... Välillä toki jumi, mutta hyppäs sitten aina kerralla kunnolla alas... Persus, maha ja reidet kapeni silmissä... Rinnat ei lainkaan (vaikka olisi kyllä voinut, mikä yleensä vähäkalorisissa dieteissäni on tapahtunut).
Sitten eksyin raiteilta; kaljaa liikaa, pizzaa usein jne. Paino nousi kolmisen kiloa kahdessa ja puolessa kuukaudessa. Ihme ettei enempää... :shock:
No nyt olen taas remmissä ja joudutte taas juttujani lukemaan(lue:kestämään).
Siksi tähän ketjuun kirjoitin, kun piti sanomani, että närästys ja muut vatsavaivat minultakin katosivat kokonaan,unentarve väheni, energisyys lisääntyi... eli pelkkää positiivista.
Hiuksiani on kyllä lähtenyt huomattavasti enemmän kuin koskaan aikaisemmin.. Kellään kokemusta? Syön kalkki-pii mitä lie, omega3 ja vitamiinejä purkista...

Viestin otsikko: Re: uusille
ViestiLähetetty: 2004-07-19 20:55:43 
Poissa
prinssieversti
prinssieversti

ellin00ra kirjoitti:
Hiuksiani on kyllä lähtenyt huomattavasti enemmän kuin koskaan aikaisemmin.. Kellään kokemusta? Syön kalkki-pii mitä lie, omega3 ja vitamiinejä purkista...

Outo homma sinänsä, jotkut sanoo niinkuin sinä, ja jotkut päinvastoin. Itse joudun ravaamaan nykyään parturissa paljon tiheämmin kuin ennen... No en valita, vaarini oli jo puolikalju tässä iässä :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-19 21:44:59 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Joo, siis maitokahvi alkoi maistua ihan vain tympeälle, pahalle. Mustana paljon parempaa. Ensin en oikein uskonut sitä itsekään, mutta näin on näppylät. :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-19 22:00:50 
Poissa
sintti
sintti

Jännä nähdä, kuinka tää alakarppaus vaikuttaa mun hiustenkasvuun. Tällä hetkellä on nimittäin tollanen viiden millin pehmoinen "vauvatukka", ku syöpähoitojen takia lähti kaikki karvat. :lol:
Hoidot on tosin jo ohi, ja tukkaa alkaa pukkaamaan. Toivomuksena ois kiharapilvi entisen piikkisuoran tilalla, mut katotaan ny kuinka vähähiilarinen ruokavalio vaikuttaa... :P

Nii joo, ja tää on mun eka viesti tänne, vaikka jonku aikaa oonki jo "taustaillu". :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-19 23:11:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ellinoora: Tere tulemasta takaisi :D itsekin hairahduksen poluilta itseäni keräilen ja suunnattomia vaurioita korjailen..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-20 00:40:48 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hienoa , kun muilla paino tippuu! Minulla se ei tipu millään. Muutaman kuukauden olen vähähiilarisella ollut, mutta paino ei tipu.
Syönyt olen kyllä hyvin. Paremmin ,kuin painonvartijolla.
Toivoisin kyllä painon alenemista niinkuin muillakin...
Jotkut jopa nauttii alkoholistakin, mutta juuri se tuntuu rankaisevan minua HETI, kun uskallan maistaa. PAINO EI TIPU.
En edes harrasta kapakoita, joten en ole suurkuluttaja.

Ihokaan ei ole parantunut, niinkuin joillakin.
Mikähän vika minussa on?

Ainoa huomattava seikka on, etten ole niin huonotuulinen kuukautisia edeltävänä aikana. Sekin on jo hyvä asia.
Onko muut kokeneet samanlaisia asioita? ...Tietenkin ovat luulen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-20 05:50:40 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tiedäthän näppylä yleisimmät syyt painon putoamattomuuteen? Eli nyt ainakin se alkoholi, joka joillakin todellakin pysäyttää painon putoamisen tyystin, eli sitä et ilmeisesti saisi nauttia pisaraakaan painoasi tiputtaessa. Toinen mikä tuli mieleen on sitten se, että ootko laskennut kaloreita? Eli syötkö liikaa? Saatko liikaa rasvaa/hiilareita? Syötkö säännöllisesti jne?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-20 10:44:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Entä pähkinöiden ja juuston kulutus? ja muistatko juoda tarpeeksi vettä.

Minullakin on paino laskenut hyvin hitaasti. Maaliskuusta kesäkuuhun ei tapahtunut juuri mitään mutta nyt näyttäisi kääntyneen laskuun, realistinen tavoitepaino 65 kg on enää 2-3 kg:n päässä (salainen toive on painaa 62 kg kun se sointuisi pituuteen, 162 cm, niin mukavasti 8) )
Naama on kyllä kaventunut ja kiinteytynyt ilman ihmevoiteita ja ihottumat ovat lähes poissa. Sappikohtauksiakaan ei ole ollut (paitsi kerran kun innostuin syömään dietorelleja koko pussillisen yhden päivän aikana :oops: )

Puolivuotias karppi olen minäkin.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 55 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00