karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-01 15:55:19

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Jäätelöä!
ViestiLähetetty: 2004-05-24 05:13:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Huomasin kaupassa uuden mansikkajäätelön, Carte D'or Light. Hiilareita näkyi olevan muistaakseni 22/100 g. Ostinpa kokeeksi, ja söinkin n. 2 dl. Illalla olo oli lievästi sanottuna kaasuinen ja tukala. Masu tuli kipeäksi, ja niitä ilmalaivoja, joita ei ole n. neljään kuukauteen kuulunut, oli riittävästi!
t. nimim. "Edelleen etsin sitä jäätelöä, jossa ei olisi sokeria eikä hiilareita"

ViestiLähetetty: 2004-05-24 06:33:43 
Eli Sun Ice merkkiä ja se aprikoosin makuinen olikohan noin 5ghiilareita/100g jäätelö (en oo varma tosta lukemasta, mutta muistan että oli tosi vähän koska olin tosi yllättyny) pakkaus koko tosin on ainakin litra :roll: ja on muuten nannaa ei tuu maha kipeeks ja sopii laktoosi ongelmaisillekin :D

Terveisin jäätelöfani :D :D

ViestiLähetetty: 2004-05-24 06:37:19 
Poissa
sintti
sintti

vieras jäätelöfani löytyy siis nimimerkin BN takaa :)

Viestin otsikko: Re: Jäätelöä!
ViestiLähetetty: 2004-05-24 09:51:02 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kippura kirjoitti:
Illalla olo oli lievästi sanottuna kaasuinen ja tukala.

Vaikka sama jäätelö tehtäisiin aspartaamilla makeutettuna, saattaisi olosi silti olla kupliva ja turvonnut. Sen tekevät nimittäin jäätelön stabilointi- emulgointi ja sakeuttamisaineet.

Katso itse Carte d'Orin valmistusaineluetteloa, et kovin monta "luonnollista" valmistusainetta sieltä löydä! E412 ja muita vastaavia (sorbitolit yms) on runsaasti!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-24 10:36:12 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Juu, sen Sun Icen aprikoosijäätelö on aika helmi - tosin on virhe ostaa se 1,5 l:n pakkaus ja mutustella sitä sitten pitkin iltaa... 8) Heh..
Myös Ingmanin sokeriton suklaatuutti on ihan OK, mutta siinä se vohveli onkin sitten vehnäjauhoa ynnä muuta mukavaa.. Ehkä voi lipoa sen jäätelön ja heittää voffelit mäkeen?
Siis: Onko se Carte d´Or tosiaan sokeritonta?? Jess, mä luulin nimittäin, että se on vaan vähärasvaista, mutta sokeripakattua "kevyt"jäätelöä...
Eihän noi tietenkään ole luonnollista lähelläkään, mutta jäätelökesän ne voi pelastaa, jos joskus pitää sitä jätskiä syödä. :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-24 11:03:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä syön (silloin harvoin kun syön) jäätelöni mahdollisimman "aitona": kermaa ja sokeria. Jätän suosiolla kaikki "extrat" ostamatta.

Esim. eskimot on kooltaan sen verran pieniä, että yksi tikku ei liikkuvalle, ruokavalioon jo tottuneelle paljoa venettä keikauta. Tietenkin jos se laukaisee mässyputken niin ei kannata syödä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-24 13:36:03 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Maiston vadelman makuista sokton rasvaton pikarijäätelöä, oisko ollu sun icen tuotteita. Maistui ylimakealle, jotenkin liian väkevälle mun suussa, en tykänny. Aspartaami varmaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-24 14:20:18 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Tässä olen huomaavinani pientä heilahtelua sen mukaan, millä systeemillä on karppajaksi ryhtynyt. Ne, jotka alkoivat zone - Monti - Enig - Schwartsbein - linjalla, eivät hirvittävästi välitä makeutusaineista, mutteivät myöskään kovin paljon pelkää satunnaista sokeria. Ketopuolelta tulevat taas ovat tottuneet käyttämään tarvittaessa myös makeutusaineita.

Meillä jäätelö on aina aitoa kermajäätelöä; tuutit sellaisenaan muulle perheelle (itsellä ei tee mieli) ja "palikkajätski" kaikille rahkalla leikattuna (siis puolet jäätelöä, puolet maitorahkaa). Tai jätskin sijaan vaniljasokerilla maustettua rahka-ranskankerma-hedelmä/marja sekoitusta.

terv. els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-24 14:31:31 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Minäkin olen päätynyt siihen, että pienet määrät sokeria eivät kaada venettä. Syön kaupan suklaata tai Lidlin jäätelöä (mahtavan hyviä) joskus, mutta hyvin pienen määrän, 1-2 palaa suklaata tai vajaa pallollinen eli noin 2 rkl jäätelöä, eikä missään tapauksessa joka päivä. Hermesetas Goldia (aspartaami) käytän mm. marjarahkoissa, ja joskus hyppysellisen hedelmäsokeria kuumennettavissa ruoissa, kuten eräissä kiinalaisissa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-24 14:37:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minäkin allekirjoitan rahka-kerma-hedelmä/marja vaniljasokerilla maustettuna. :P Se ei vain meillä yleensä pakasteeseen asti ehdi, se kun on niin hyvää että tulee heti syötyä. ;)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-25 08:21:23 
voi raivostus! kaupan jäätelöaltaastahan löytyy vaikka kuinka paljon sokerittomia jätskejä (ainakin ruoholahden citymarketista missä kävin kurkkimassa). ainoo typerä asia on se, että mulla on maitoallergia ja kaikissa soijajätskeissä on hirveesti sokerii! AAARGH!! sanokaa heti jos tärmäätte sokerittomaan soijajädeen! :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-25 08:43:32 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

hoo kirjoitti:
voi raivostus! kaupan jäätelöaltaastahan löytyy vaikka kuinka paljon sokerittomia jätskejä (ainakin ruoholahden citymarketista missä kävin kurkkimassa). ainoo typerä asia on se, että mulla on maitoallergia ja kaikissa soijajätskeissä on hirveesti sokerii! AAARGH!! sanokaa heti jos tärmäätte sokerittomaan soijajädeen! :roll:

Jaahans ja samassa "putiikissa" jopa käyty, mutta mä en kylläkään löytänyt sokerittomia jädejä (tai siis hiilihydraatti vapaita/vähähiilarisia)... Missä merkeissä ei siis tuota sokeria ollut? Maitoallergia ilmeisesti saattaa kuulua niihin allergioihin, jotka helpottuu tällä ruokavaliolla; näin ainakin oon kuullu...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-25 09:21:03 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Keliakiaa tutkiva professori esitelmöi viime talvena radiossa, että monen maitoyliherkkyyden takana onkin viljayliherkkyys/keliakia. Kun vilja/gluteeni poistetaan ruokavaliosta, suoli saattaa kuntoutua ja sietää maidonkin.

Itselläni epäilen vähän tällaista, 1. raskauden aikana en sietänyt laktoosia lainkaan, Hylaa kyllä, mutta olin kovasti turvonnut koko ajan. Kun tällä ruokavaliolla huomasin turvotuksen liittyvän viljaan ja jätin sen pois, niin 2. raskauden aikana ei ollut maidon kanssa mitään ongelmaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-25 10:04:42 
hmm... jännä juttu tuo allergiahomma. oliskohan noin? se ois kyl sairaan jees! mutta siis huom, maitoproteiiniallergia on täysin eri asia kuin laktoosi-intoleranssi. en siedä hylaa ollenkaan ja laktoosittomat juustot on pahimpia. oireet on kauhee nokkosihottuma, kutina ja limakalvojen kirvely. et ei tee kyl mieli kokeilla noin muuten vaan, et käviskö se maito... apteekista saa vissiin semmosia Imutest-nimisiä allergiatestejä. on kyl hiukka kalliit enkä tiiä kuinka luotettavat. kellään kokemusta?

glenni: en kyl muista merkkejä ku heivasin ne takas sinne altaaseen saman tien. tais olla ainaki apetitilla jotai persikkajädee ja sit oli muistaakseni valiolla jotain hylajädee joka oli sokeritonta. tosin en kyl kattonu, et kui paljo niis ois sitte ollu hiilareita jostai muista lähteistä. joku oli ainaki makeutettu aspartaamilla. siel oli yks altaanpääty täynnä "erikoisjäätelöitä", eli soija, sokton, hyla, rasvaton jne. niissä sokerittomissa oli hintalapuissa semmoset keltaset kehykset, et eihän niitä voinu olla huomaamatta...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-25 10:11:26 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

hoo kirjoitti:
niissä sokerittomissa oli hintalapuissa semmoset keltaset kehykset, et eihän niitä voinu olla huomaamatta...

Jäin kiinni liian kiireisestä katsastamisesta :) No jospa sitä kävis tällä viikolla kattomassa uudemman kerran joku päivä! Kiitokset hoo!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-25 11:09:00 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

hoo, tietääkseni testit ovat aika epäluotettavia. Allergia tosiaan eri kuin intoleranssi, ehkä ei kannata lähteä leikkimään.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-25 11:45:35 
Poissa
sintti
sintti

Maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi ovat tosiaan kaksi tyystin eri asiaa. Laktoosi-intoleranssia ei oikeastaan voi edes pitää sairautena vaan enemmänkin ominaisuutena, joka on suurimmalla osalla tämän maapallon aikuisväestöstä. Skandinaviassa tämä vaiva on itse asiassa varsin harvinainen, ja siksi onkin hiukan huvittavaa miten suuri numero asiasta on täällä tehty :wink:

Jäätelögallup: oikeaa jätskiä, viime aikoina lidlin saksanpähkinä on ollut ylivoimainen ykkönen. Tingin sitten jostain muusta... mä oon tällainen kapinakarppi nykyään :D En aio ostaa mitään aprikoosijätskejä, koska makuna aprikoosi EVVK, olkoon sitten miten vähähiilarista tahansa. Olisipa loistavaa, jos markkinoille tulisi keinomakeutettu (ei sorbitolia!) kunnon kermajäätelö... vaikkapa pähkinä-toffee-linjalta. Slurp, olisi oikea toiveiden täyttymys :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-25 11:57:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mirka kirjoitti:
hoo, tietääkseni testit ovat aika epäluotettavia. Allergia tosiaan eri kuin intoleranssi, ehkä ei kannata lähteä leikkimään.

No ei ne allergiaakaan kovin hyvin mittaa... Kun mulla nimittäin on kaks koiruutta kotona ja sit kävin allergiatesteissä, joiden tulos oli, että en oo millekään allerginen, niin meinasin jo korkata shamppanjapullon ;) Lääkäri sitten tiputti maanpinnalle ja sano, että jos oon koirille allerginen, niin se ja mitkään muutkaan allergiat ei välttämättä näy noissa testeissä...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-25 12:03:09 
Poissa
sintti
sintti

Onkos teillä kellään jäätelökonetta? Mistä hankittu, merkki, hinta ja käyttökokemukset?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-25 13:04:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

On, kirppikseltä hankittu Philips. Maksoi 10 euroa :D

Ainiin, lupasin lainata sen yhdelle alakarppiystävälle, enkä ole vieläkään muistanut sitä :oops: Niin, ja lupasin reseptejäkin reseptiosioon, mutta olen unohtanut nekin... :oops: Anteeksi, 4 päivää kesälomaan.... sittenvarmaanehkäjosvaikkasaisiaikaan... Pikkuisen pukkaa lopputerssiä :)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00