karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-04 20:06:10

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 53 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-03-15 13:35:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Viikon jatkuneen flunssan seurauksena pää täynnä räkää. Lääkäri oli sitä mieltä, että antibiootti kannattaa ehdottomasti ottaa. Muuta vaihtoehtoa ei siis ollut. Tänään käytin särkyyn ensimmäisen särkylääkkeen ja kivut loppuivat siihen.

Mitäs mieltä olette? Ymmärsin, että suuri osa tulehduksista parantuisi ilman antibioottihoitoakin? Mutta ilmeisesti tuo viikko oli se, mikä teki sen että pitäisi ottaa?

Milloin ylipäätään on hyvä ottaa tuo antibiootti?

Vai pitäisikö tässä kokeilla tätä :lol:

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2016-03-15 13:42:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Riippuu ihmisestä. Minä en söisi poskiontelontulehdukseen, mutta se johtuu siitä että poskionteloni ovat sen muotoiset, että ne ennen pitkää tyhjenevät itsestään kun se tulehdus on mennyt ohi. Siihen on joskus mennyt muutama viikkokin; ensin tulehdus vaimenee ja sitten jossain vaiheessa vain tulee kaikki ulos sieltä poskionteloista - vinkeän kirkkaanvihreänä, jos aikaa on kulunut jonkin verran.

Eli jos tiedät että sinulla poskiontelontulehdukset kroonistuvat helposti, tai on jo jouduttu joskus niiden mallin vuoksi (muoto vaikuttaa siihen jämähtääkö lima, vai tuleeko itsekseen ulos) punkteeraamaan, voisi olla matalampi kynnys ottaa se antibiootti.

Jos kuitenkin kysymys on vain siitä että poskionteloissa on vähän jotain limaa ja tulehdusta (oireet: Kun lyöt kevyesti otsaan kämmenpohjalla, tuntuu kipua poskionteloissa, ylähampaat mahdollisesti jomottavat, kun niiden juuret ylettyvät sinne poskionteloihin saakka), mutta sinulla ei ole aiempaa punkteeraus/kroonistuva poskiontelontulehdus -historiaa, harkitsisin sitä antibioottia toisenkin kerran ennen kuin söisin.

Ne antibiootit kas kun usein vain nopeuttavat muutenkin itsestään paranevan tulehduksen paranemista muutamalla päivällä. Suolistobakteereilta voi siitä kuurista toipumiseen sen sijaan mennä yli vuosi...

Viimeksi jätin tyynesti syömättä 2010 influenssan jälkitautina saatuun keuhkoputkentulehdukseen määrätyt antibiootit, koska kokemuksesta tiedän että ne vain tosiaan nopeuttavat sitä paranemista muutamalla päivällä, vaikka se paranisi myös ihan itsekseen. Ja niin se paranikin. Olen viimeksi syönyt antibioottikuurin vuonna 1993 (streptokokki C, harvinaisempi, siihen täytyy syödä ikävien jälkitautien mahdollisuuden vuoksi) ja myös sen vuoksi olen niin tarkka että en turhaan niitä syö.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2016-03-15 13:50:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tosiaan särkylääkkeen jälkeen olo on suht normaali. Joten siinäkin mielessä ihmettelin. Jännää kyllä, että antibioottia pitäisi ottaa sitten kolme päivää vielä oireiden helpottamisenkin jälkeen.

En kyllä muista että milloin viimeksi olisi ollut mitään tällaista. Ehkä lapsena? Ja kun tässäkään oireet eivät ole mitään mahdottomia olleet. No pitää nyt vielä katsoa mitä kaikkea muuta se sinne reseptiin oli kirjoittanut..

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2016-03-15 13:57:32 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Mulla on viimeisestä antibioottikuurista nyt yli kymmenen vuotta. Sitä ennen niitä meni hurjimpina vuosina 5 kuuria vuodessa, juuri poskiontelontulehduksiin. Minä en ottaisi jos yleistila on hyvä ja ontelot eivät ole täysin tukossa. Itselläni siitepölyaika oireilee joskus poskionteloiden turpoamisena, jolloin on auttanut apteekin reseptittömät suihkeet: Flixonase ja Nasofan. Näitä kun ruuttaa niin jo illalla valuu tavarat ulos ja turvotus häipyy. Tosin en edes muista olenko tarvinnut näitäkään viimeiseen viiteen vuoteen.

Kerran oli oli vähän kiikunkaakun olisiko pitänyt hakea antibioottikuuri. Päätin sitten nenäkannuun laittaa suolaveden lisäksi betadinea jonkin verran ja holvasin sen nenästä läpi. Ei tarvinnut kuuria :lol:

ViestiLähetetty: 2016-03-15 13:59:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Viimeisimmän tutkimuksen mukaan antibiootit eivät edes ole se paras ratkaisu poskiontelontulehdukseen, vaan se yleensä paranee ihan itsestään:

http://newsnetwork.mayoclinic.org/discu ... tibiotics/
http://www.wsj.com/articles/new-thinkin ... 1428356464

Lääkärit eivät ajattele paljoakaan antibiootteja määrätessään; tiettyihin sairauksiin niitä vain kirjoitellaan suht automaattisesti ehkä ajatellen että ihminen pääsee töihin sitten sen muutaman päivän aikaisemmin kuin muuten ja se on riittävä peruste suolistobakteerien joukkomurhalle. :?

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2016-03-15 14:12:18 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Hitsi kun on harva pää itellä nykyään #-o

Juu en ole todellakaan tarvinnut edes noita suihkeita moneen vuoteen kun kerran sattumalta tein oil pullingia samaan aikaan kun oli poskiontelot vähän tukossa. Ilmeisesti sitä rasvaa kulkeutuu nenänielun kautta vähän tuonne poskionteloidenkin tienoille koska se myös auttoi tyhjentämään jämähtäneen liman tuolta onteloista. Eli, kokeilisin sinuna nyt eka tuon oil pullingin, sitten ehkä nuo apteekin suihkeet ja sitten vasta ne antibiootit. Ja antibiootit heti jos kuumetta pukkaa.

ViestiLähetetty: 2016-03-15 15:10:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itseasiassa tein juurikin eilen ja tänään tuota oil pullingia, :D kun vähän näytti siltä että hampaitakin vihloaa. Pitänee noita suihkeita käydä ostamassa ensi alkuun.

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2016-03-15 15:43:47 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Muutamankin poskiontelontulehduksen selättänyt ja antibiootit välttänyt ihan vain ahkeralla nenäkannun käytöllä.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2016-03-18 11:59:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuo nenäkannu on ihan kiva kapistus, kahdesti päivässä. Samalla hain jotain nenäsumutetta, jota oli reseptiin määrätty. En tiedä auttako se.

3,5 särkylääkettä on tähän tautiin käytetty. Vielä näyttää siltä että jomotusta on, mutta enää puolikas särkylääke näyttäisi helpottavan seuraavaan päivään asti. Tänään tosin en vielä ole ottanut, mutta ehkä pitäisi.

Samoin omenaviinietikkamehua on mennyt ja vähän reilummin mausteita, kurkumasta valkosipuliin.

Nyt kun vielä tietäisi, että kuinka kaunan tästä parantuminen yleensä kestää. Vai pitääkö tässä kohta vain turvautua antibiootteihin, jos ei tämä jomotus lopu? :?

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2016-03-18 12:03:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kyllä minä olen ollut valmis kestämään lievää poskionteloiden arkuutta pari viikkoakin mieluummin, kuin syönyt antibiootit. Ellei nouse yhtäkkiä kuume, tai poskionteloiden kivut yhtäkkiä lisäänny, niin kaikki on ihan vaan siitä omasta sietokyvystä kiinni.

ViestiLähetetty: 2016-03-18 12:13:09 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Noista avaavista suihkeista ja lääkkeistä (Duact). Niitä EI SAA KÄYTTÄÄ YLI 10 VRK! Supistavat verisuonia, ja pitkään käytettäessä siis nenän limakalvot saava koko ajan vähemmän verta, mistä seuraa sitten kudostuhoa. Näin kertoi suullisesti lääkäri, virallisesti (mustaa valkoisella) taas puhutaan ns rebound-ilmiöstä, jolloin pitkäaikaisesta käytöstä voi seurata limakalvoturvotus ja tukkoisuus, joka ilmeisestikin johtuu lääkkeen presynaptisia alfa2 reseptoreja stimuloivasta ja noradrenaliinin vapautumista vähentävästä vaikutuksesta.

Eräs lääkäri tässä juuri kertoi, että elimistöllä kestää kokonainen vuosi toipua antibioottikuurista. Jokainen harkitkoon milloin kuuri on oikeasti enemmän hyödyksi kuin haitaksi.

ViestiLähetetty: 2016-03-18 13:33:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Oma suihke on Dymista. Muistaisin että apteekissa sanottiin, että se soveltuu pitkäaikaiseen käyttöön. No hyöty on tähän asti ollut hieman epäselvä. Mutta en sitä silti kovin pitkiä aikoja ole ajatellut käyttää. :D Mielestäni koitti vielä selittää että teho alkaa vasta(!) kahden viikon päästä. :lol: Tämä kait näiden reseptilääkkeiden tarkoituskin on. :shock:

Kiva kuulla, että tämän kanssa voi siis elää pidempääkin. Harmi ettei lääkäristä saa tällaista kannusta, vaan ensimmäiseksi kuurille. :evil:

Tosiaan puolikas särkylääke vie oireet pois seuraavaan päivään asti. Jotta syytä ei kait ole huolestua.
Kaverikin sanoi että lääkäri oli käskenyt hänen vain jatkaa särkylääkkeiden käyttöä vielä toisenkin viikon, kun kuume ei ollut helpottanut. Että pitkä on vielä matka. Toki silti niiden käytönkin minimoiminen olisi varmaan ihan hyvästä.

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2016-03-18 13:59:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo, kannattaa minimoida, sillä särkylääkkeistä voi kehittyä päivittäisellä käytöllä ns. särkylääkepäänsärky: Päätä särkee ellei ota lääkettä... siitä vierottuminen sitten taas ottaa muutaman päivän päänsäryn sietämistä.

Minä en ole omiini satunnaisiin poskiontelontulehduksiini ottanut edes särkylääkkeitä saati sitten nenäsuihkeita yms, mutta minulla on kyllä aika korkea kipukynnys, se on pakko myöntää. Tosin varsinkaan en kyllä ottaisi johonkin joka paranee 2-3 viikossa muutenkin mitään, mistä farmaseutti sanoo että sen teo alkaa vasta kahden viikon päästä. :shock:

ViestiLähetetty: 2016-03-19 11:30:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eilen illemmalla kipu sitten kuitenkin yltyi, jotta päätin ottaa puolikkaan, niin ei mene koko ilta piloille. Ongelma vain oli siinä että kylässä tarjottiin 1g tablettia. Kun pyysin pienempää, niin kehuttiin vain että niitä menee välillä kaksikin kerralla. :lol: Kannusti sen tabletin kiltisti syömään. Otin vain pienen siivun. Saas nähdä miten tämän kanssa tänään menee.

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2016-03-19 12:10:32 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ilmeisesti siis grammainen parasetamooli kyseessä? Saahan sitä tupla-annoksia popsimalla näppärästi maksansa pilalle. Jo 7g/vrk nimittäin riittää saamaan maksassa vaurioita, eli se 3g on tosiaan maksimi mitä suositellaan ja joskus lääkärin valvonnassa 4g.

ViestiLähetetty: 2016-03-19 12:20:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Muistin yhtäkkiä, mitä itse viimeksi tein, kun flunssan jäljiltä kolotteli vähän poskionteloissa.
Tässä siis akupunktiopainantasarja, jota olen itse käyttänyt nuhaan ja poskiontelontulehdukseen:

Ensin hieman yleistä asiaa painanta-akupunktiosta:
Akupunktiopiste on kooltaan 0,5 x 0,5 millimetriä. Kynnenreuna tai sukkapuikon pää tms. käy oikein hyvin tarkoitukseen. Yhtä pistettä painetaan 1-3 minuuttia ja on tärkeää, että hoitosarja tehdään juuri siinä järjestyksessä, kuin missä pisteet on annettu. Sarjan voi tehdä 2-3 kertaa päivässä.

Mistä tiedät, että löysit sen oikean pisteen?
Sähköakupunktiolaite on siinä suhteessa helppo, sillä koska ihon sähkönvastus on pisteen kohdalla erilainen kuin muussa ihossa, laite pystyy havaitsemaan sen ja piippaa löytymisen merkiksi. Mutta ei se mahdotonta ole painamallakaan: Akupunktiopiste on herkempi kuin ympäröivä iho. Kun painat esim. sukkapuikolla pistettä, on kokemus paitsi hieman kivuliaampi kuin ihossa siinä ympärillä, myös eräällä tavalla ’sähköinen.’ Kun pisteeseen osuu hyvin kohdalleen, tuntuu kuin siihen saisi ihan pikkuruisia sähköiskuja sarjassa. Herkät ihmiset voivat myös tuntea pisteestä johonkin suuntaan lähtevällä meridiaanilla tuntemuksia.

Jos jokin paikka on oikein kipeä, koko ympäröivä alue voi reagoida tuntemuksiltaan kuin akupunktiopiste, siis myös niistä kohdista joissa sellaisia ei ole. Sellaisessa tilanteessa koko tuolla tavoin reagoivaa aluetta voi myös hoitaa ja se on hyödyllistä. Helpoin esimerkki on nyrjähtänyt nilkka, kokemuksen mukaan sähköakupunktiolaite piippaa tällöin koko kipeällä nilkan alueella ja sitä voi ja kannattaa myös hoitaa. Mutta myös poskiontelotulehduksessa tällaista reagoivaa aluetta voi olla pään ja kasvojen alueella muuallakin kuin hoitosarjan pisteiden kohdalla ja painella kannattaa siis kohdista, joissa siltä tuntuu. Itse olen tehnyt yleensä niin, että ensin olen tehnyt varsinaisen hoitosarjan ja sitten hoitanut lisää niistä kohdista joista sopivalta tuntuu.

Nenän tulehdusten hoitosarja

1. Kehon keskilinjalla 1 cm hiusrajasta alaspäïn otsalla

2. Kulmakarvojen sisänurkassa. Pisteen kohdalla kallon luissa tuntuu pieni kuoppa ja tämä piste on yleensä todella arka, joten se on sikäli helppo löytää. Muista hoitaa sekä oikea että vasen puoli. Tämä piste on yksinään hyvä päänsäryn hoitoon.

3. Painanteessa noin 4,4 mm silmän sisänurkan yläpuolella. Muista hoitaa sekä oikea että vasen puoli.

4. Nenän päässä. Piste on ainakin minulla nenänpäässä siinä kohtaa joka tavallaan osoittaa suoraan eteenpäin. (Tämä erotuksena sille, että se olisi nenänpään ylä- tai alaosassa.)

5. Sierainten sivussa. Piste löytyy pari milliä sivuun siitä, missä nenän reuna ja poski kohtaavat, ei siis aivan siiinä taitekohdassa. Muista hoitaa sekä oikea että vasen puoli. Nämä pisteet yksinään käytettynä avaavat tukkoiset sieraimet parissa minuutissa, riippumatta siitä onko tukkoisuuden syy flunssa tai esimerkiksi allergia. Näitä pisteitä tulee minun käytettyä sen vuoksi ihan yksinäänkin joskus tukkoisen nenän avaamiseen.

6. Päälaella. Jos kuvittelet korvalehden yläosan keskikohdasta linjan poikki päälaen toisen korvalehden samaan kohtaan ja nenän keskikohdasta toisen linjan niskaan, piste sijaitsee näiden linjojen risteyskohdassa. (Tämä piste on yksinään hyvä päänsäryn hoitoon.)

7. Hiusrajassa niskan kahden lihasharjanteen ulkosyrjällä. Eli siis niskassa on kaularangan kummallakin puolella kaksi lihasharjannetta jotka tunnet kun jännität niskalihaksia. Muista hoitaa sekä oikea että vasen puoli.

8. Kehon pystysuoralla keskilinjalla ylhäällä niskakuopassa.

9. Peukalonhangassa. Tätä pistettä voi myös painaa laajalti sormin kummaltakin puolelta, mutta löytyy se sukkapuikollakin kun vähän etsii. Piste on hyvin herkkä. Muista hoitaa sekä oikea että vasen puoli. Yksinään toimii myös päänsärkyyn ja piristävästi.

10. Säären ulkosyrjällä polvilumpion ulkoreunan kohdalla 6,6 cm lumpion alapuolella.

ViestiLähetetty: 2016-03-21 10:11:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Blääh! Arvauskeskuksen hoitaja oli sitä mieltä, että antibiootti pitää ehdottomasti syödä, ennen kuin sieltä saa mitään apua.
Samoin se säteilee hyvin tuonne hampaaseen. Yritin sinnekin josko vika olisikin hampaissa. Mutta ei ainakaan vielä tuota tutkita.

Jännää että kipu on vain iltapäivän jälkeen. Ja iltaa nähden voimistuu, niin että puolikas tabletti vie säryn pois. Senkö takia nyt pitäisi syödä antibioottia.
Äänestä kyllä huomaa etten ihan tervekään ole.

Nenäsuihkekin alkaa vaikuttamaan vasta muutaman päivän jälkeen. >.<

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2016-03-21 10:14:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ylähampaiden juuret ulottuvat sinne poskionteloon saakka, joten ihan jo pelkkä nuha voi tehdä ylähampaat aroiksi, saati sitten poskiontelontulehdus.
Arvauskeskus ei pysty auttamaan missään muussa muodossa kuin lääkkeillä, sen vuoksi he niitä tarjoavat.

ViestiLähetetty: 2016-03-21 10:21:41 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Mulla ei koskaan ole poskiontelontulehdus oireillut varsinaisella kivulla. Epämukavaa oloa se kyllä on aiheuttanut, kun kaikki ilmareiät ovat turvonneet umpeen ja kuume on noussut herkästi. Onko nyt mitenkään mahdollista että sulla onkin hampaan juuri tulehtunut? Tuossa sun suihkeessa on toinen vaikuttava aine sama kuin Nasofanissa. Mulla se on toiminut aikalailla välittömästi, toki paljon paremmin pidempään käytettynä. Mites tuo räkä, lähteekö ihan niistämällä vai onko paikat tukossa?

Mullahan tulehtui kerran hampaan juuri ja se oli helvetin kipeä. Hammaslääkäri sitä katsoi ja sanoi että tässä hampaassa ei ole kerrassaan mitään muuta vikaa kuin väri, se näyttää kuolleelta. Ja niinhän se oli, hampilääkäri porasi sen auki ja totesi ettei ole ketään kotona. Hampaan keskusta oli vuosien saatossa kuivunut pois. Olin sen lapsena kolauttanut pahasti asfalttiin ja ilmeisesti oli silloin sanonut bye bye. 20 vuotta myöhemmin se alkoi oireilemaan kun ostin sähköhammasharjan. Hammas juurihoidettiin ja kipukin rauhoittui :lol:

ViestiLähetetty: 2016-03-21 10:31:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuota myös epäilin että juuri olisi tulehtunut. Mutta ei sitä kannata tutkia ennen kuin on antibiootit syöty. Vai pitääkö tässä vain kiltisti kertoa että olen syönyt, jotta saisi apua.
Jotenkin tuntuu ettei nenä niin tukossa olisi, räkää sieltä tulee kyllä kun niistää. Ilmeisesti niistänyt jo liikaa kun vähän araksi mennyt tuo nenä ja tuli kerran vertakin. Kuumetta ei ole ollut.

Oil pullingia tässä nyt koittanut myös, mutta se ei taida enää auttaa tulehtuneeseen juureen?

Entäs tuo nokkakannun käyttö. Tuntuu että ei sekään mitään ihmeellistä tee. Mutta voiko sitä käyttää liikaa tai liian pitkään?

Praise the lard!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 53 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00