karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-21 17:42:14

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Mitä mieltä maidosta?
ViestiLähetetty: 2004-05-23 08:45:52 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Mitä ajattelette maidosta? Se nostaa nykytiedoilla insuliinia lähes valkoisen leivän verran (vaikka GI onkin matala), paha juttu, toisaalta sisältää kalsiumia edullisessa ja vähärasvaisessa muodossa, hyvä juttu. Olen nimittäin nähnyt tutkimuksen, jonka mukaan 1200-1300 mg päivittäisellä maitotuotteesta saadulla kalsiumilla laihdutustulos parani selvästi, erityisesti keskivartalon rasva hupeni jopa 60 % enemmän kuin vähäkalsium verrokkilaihduttajilla. Tablettikalsium ei tehonnut vastaavasti.

Tuo määrä kalsiumia kertyy litrasta maitoa (hiilareita n. 50 g) tai 200 g juustoa (rasvaa ja tyyristä, ja huhujen mukaan aiheuttaa jumitusta, mutta ei hiilreita), tai kompromissina puoli litraa maitoa + 100 g juustoa...

Täällä on varmasti kuulolla hiilariherkkää porukkaa, aiheuttaako maito väsymysoireita? Prantaako vai huonontaako laihdutusta? Kertokaa kokemuksia!

Viestin otsikko: Re: Mitä mieltä maidosta?
ViestiLähetetty: 2004-05-23 09:05:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Mitä ajattelette maidosta? Se nostaa nykytiedoilla insuliinia lähes valkoisen leivän verran (vaikka GI onkin matala), paha juttu, toisaalta sisältää kalsiumia edullisessa ja vähärasvaisessa muodossa, hyvä juttu. Olen nimittäin nähnyt tutkimuksen, jonka mukaan 1200-1300 mg päivittäisellä maitotuotteesta saadulla kalsiumilla laihdutustulos parani selvästi, erityisesti keskivartalon rasva hupeni jopa 60 % enemmän kuin vähäkalsium verrokkilaihduttajilla. Tablettikalsium ei tehonnut vastaavasti.

Tuo määrä kalsiumia kertyy litrasta maitoa (hiilareita n. 50 g) tai 200 g juustoa (rasvaa ja tyyristä, ja huhujen mukaan aiheuttaa jumitusta, mutta ei hiilreita), tai kompromissina puoli litraa maitoa + 100 g juustoa...

Täällä on varmasti kuulolla hiilariherkkää porukkaa, aiheuttaako maito väsymysoireita? Prantaako vai huonontaako laihdutusta? Kertokaa kokemuksia!

Rasvahan ei ole pahaksi vaan hyväksi (paitsi transrasvat) ja laihduttavien mineraalien lähteitä on toki muitakin kuin maito ja juusto. Siis kalsium ei ole ainoa laihduttava mineraali, vaan esimerkiksi magnesium laihduttaa.

Oma kalsiumin saantini on ollut 0,745 grammaa eli noin puolet tuosta. Myöskään Atkins ei riemusta hihku kalsiumin suhteen (suositus 200-400 mg) syystä tai toisesta.

Muistaakseni myös C-vitamiini on tärkeä laihduttamista edistävä aines.

Näiden kanssa joutuu pakostikin tekemään kompromisseja ja erilaisia yhdistelmiä. Atkinsin vastaus tähän on pillereiden napsiminen.

Aiheen vierestä aiheesta lääkärien terrori:
KIPUPOTILASYHDISTYS SULKI KESKUSTELU-FORUMINSA LÄÄKÄRILIITON UHKAILUUN!

sirPRESS © Markku Rouhiainen 210504

? Kipupotilasyhdistys on joutunut sulkemaan keskusteluforuminsa Internetissä sen jälkeen kun lääkäriliitto uhkasi yhdistystä vaikeuksilla sen kritisoitua voimakkaasti vakuutuslääkäreiden toimintaa. Yhdistyksen jäsenten on mahdotonta ymmärtää, että heidän etujärjestönsä ei ajakaan jäsentensä vaan vakuutuslääkäreiden etua.

Aiheesta lisää ||||| SIRMAKKA®PLUS+

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-23 10:16:03 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

En löytänyt pub.medin haulla tutkimusta, jossa magnesium edistäisi rasvanpolttoa? Mistä tuo tieto? Magnesiumia on kaakaojauhossa ja maidossa, litrassa maitoa jo puolet RDA:sta, joten tuhti, makeuttamaton kaakao olisi hyvä sekä kalsiumin että magnesiumin lähde.

Tykkäisin saada ravinteeni mieluummin ruoasta kuin pillereistä, ja tuota rasvanpolttoa edistävää vaikutusta nimenomaan pillerikalsiumilla ei saatu aikaan.

Mustaleimaemmentaalissa on lähes 900 mg kalsiumia, joten sitä riittää jo vähän reilu 100 g.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-23 10:35:49 
Poissa
chilikarppi
chilikarppi

Kalsiumilla terästettyjä maitoja löytyy myös, eli niitä voi juoda vähemmän ja saa enemmän kalsiumia.

Muistattehan että kalsiumia saa myös muistakin kuin maito tuotteista.

Mielestäni olisi kuitenkin paras saada kaikki tarvitsema ruoasta luonnollisesti, kuin että alkaa "luonnottomasti" popsimaan niitä purkista, jollei siihen sitten ole erityistä tai väliaikaista syytä...

Mutta ehkäpä juuri kovassa laihdutus vaiheessa on hyvä siirtyä purkkiin, jotta painon saa alas.

http://www.ktl.fi/fineli/

Viestin otsikko: Re: Mitä mieltä maidosta?
ViestiLähetetty: 2004-05-23 12:55:06 
Poissa
sintti
sintti

Mirka kirjoitti:
Mitä ajattelette maidosta?

Antti Heikkilä on ilmeisesti onnistunut aivopesemään minut 8-[ , ja hänen sanojaan lainaten (Hyvän olon keittokirja): "Eli lyhyesti maito, joka alkuperäisessä muodossaan on täydellinen, luonnonmukainen ja elävä ravinto, muuttuu muokkauksen mukana epäterveelliseksi jopiksi ellei suorastaan myrkyksi."

En käytä maitoa. Jos käyttäisin niin sitten ainakin luomumaitoa ja täysrasvasta. Käytän kermaa, kookosmaitoa ja -kermaa sekä juustoja. Lisäksi kasviksissa ja vihanneksissa on paljon kalsiumia (kaikki kaalit on nannaa).

Itse en vartavasten laihduta, joten sitä puolta asiasta en ole tullut tutkineeksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-23 13:24:05 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Millä tavalla kerma on maitoa parempaa, sama prosessointi? Pari prossaa vähemmän hiilareita, ja melkoinen hintaero.

Minä olen käyttänyt maitoa teessä ja kahvissa, ja välillä keittänyt kaakaota. Kermaan siirtyminen nostaisi ruokalaskua ja lisäisi rasvan määrää, kun nytkin laskujeni mukaan sitä menee helposti yli 100 g päivässä. Luomumaitoa ei saa täysrasvaisena, vain kevyenä. Tilamaito olisi tietysti parasta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-23 14:08:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
En löytänyt pub.medin haulla tutkimusta, jossa magnesium edistäisi rasvanpolttoa? Mistä tuo tieto?

Atkinsin kirjasta. Samaan syssyyn hän suosittelee myös kromia laihduttajille.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-23 14:12:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Millä tavalla kerma on maitoa parempaa, sama prosessointi? Pari prossaa vähemmän hiilareita, ja melkoinen hintaero.

Minä olen käyttänyt maitoa teessä ja kahvissa, ja välillä keittänyt kaakaota. Kermaan siirtyminen nostaisi ruokalaskua ja lisäisi rasvan määrää, kun nytkin laskujeni mukaan sitä menee helposti yli 100 g päivässä. Luomumaitoa ei saa täysrasvaisena, vain kevyenä. Tilamaito olisi tietysti parasta.

Atkinsin mukaan maito tehokkaasti pilaa teestä saatavan hyödyn. (Vihreän ja joissain tapauksissa mustankin ) teen juonti on hänen mukaansa suunnilleen parhaita asioita mitä ihminen voi terveytensä edistämiseksi tehdä. Mutta teetä ei saa pilata maidolla.

Mielenkiintoinen toteamus tuosta "luomu"maidosta.

Rasvan määrällä on merkitystä ainoastaan silloin kun ne rasvat ovat transrasvoja.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-23 14:58:11 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Heikkilä on viimeisimmässä kirjassaan eri mieltä. Jos rasvaa syö hyvin paljon, elimistö ei polta varastorasvaa, vaikka miten olisi ketoosissa. Ketoaineet syntyvät silloin syödystä rasvasta. En tiedä, onko sillä käytännön merkitystä kuitenkaan, itse laihdutin 16 kiloa ilosesti bernaisea ja hollandaisea syöden, jopa 100 g voita yhdellä aterialla... olen mietinyt, tulisiko semmoisen jälkeen sitten vähentäneeksi syömistä seuraavina päivinä, kun itsellläni on melkein ollut semmoinen kokemus, että tuo rasvatankkaus vain nopeuttaisi painon putoamista.

Atkins on kirjoitettu yli kymmenen vuotta sitten, ja sen jälkeen on tullut paljon uutta tutkimusta, mm. tuo kalsium-juttu. Juuston siis pitäisi edistää laihtumista, koska runsaasti kalsiumia, hyvää proteiinia ja lisäksi ei nosta insuliinia, mutta kuitenkin tuntuu olevan kokemusta, että se jumittaisi?

Onko kellään kokemusta maidon vaikutuksesta verensokeriin? Aiheuttaako insuliinipiikki hypoglykemiaa vai ei?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-23 15:18:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Heikkilä on viimeisimmässä kirjassaan eri mieltä. Jos rasvaa syö hyvin paljon, elimistö ei polta varastorasvaa, vaikka miten olisi ketoosissa. Ketoaineet syntyvät silloin syödystä rasvasta.

Maailman tehokkain dieetti on rasvapaasto. Mitenkähän Heikkilä selittää sen? (Toisaalta rasvapaastossa myös kalorit on vedetty mielettömän alhaisiksi).

Mirka kirjoitti:
Atkins on kirjoitettu yli kymmenen vuotta sitten, ja sen jälkeen on tullut paljon uutta tutkimusta, mm. tuo kalsium-juttu. Juuston siis pitäisi edistää laihtumista, koska runsaasti kalsiumia, hyvää proteiinia ja lisäksi ei nosta insuliinia, mutta kuitenkin tuntuu olevan kokemusta, että se jumittaisi?

Onko kellään kokemusta maidon vaikutuksesta verensokeriin? Aiheuttaako insuliinipiikki hypoglykemiaa vai ei?

Maidon GI on 43 eli keskikorkea ja 2,5 desin kuorma on 5.

Juusto (ja silloin maitotuotteetkin) jumittaa jos se ruokkii hiivaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-23 15:55:50 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Maidon insuliinia nostava vaikutus on huomattavasti suurempi kuin sen keskitasoa oleva GI antaa ymmärtää. Yleensähän GI korreloi insuliinineritykseen varsin pitkälle, mutta maito, jugurtti, jäätelö ja suklaa ovat poikkeavat. Insuliinimittauksia on tehty vasta aika vähän, koska huomattavasti hankalampia kuin GI eli verensokerin mittaaminen. Minulla on artikkeli, jossa pari kymmentä ruokaa on mitattu. Alimpia arvoja saivat kananmuna ja maapähkinät. Liha ja kala nostavat yllättäen hiukan enemmän kuin puuro. Muuten vastaavat suurin piirtein GI-arvoja.
Yllättävää on myös se, että kokojyvä vilja ja valkaistu antavat täsmälleen saman insuliinivasteen, samoin valkoinen riisi/tumma riisi. Leipä on hyvin paha myös insuliinimittauksissa. Eli jos viljaa aikoo syödä, niin puuroa.

Heikkilä korostaakin uusimmassa kirjassaan, että hiilihydraattien kokonaismäärä on lopulta ratkaisevampi kuin niiden GI.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-23 16:18:04 
Mirka kirjoitti:
Liha ja kala nostavat yllättäen hiukan enemmän kuin puuro.
Yllättävää on myös se, että kokojyvä vilja ja valkaistu antavat täsmälleen saman insuliinivasteen, samoin valkoinen riisi/tumma riisi.

Tämähän meni monimutkaiseksi. :?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-23 16:21:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hups, ton viimeisimmän kirjoitin minä.
Kohta pitää syödä kuin kemisti, että varmasti laihtuu. Toisaalta, minähän syön jo nyt kuin kemisti.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-23 17:00:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Aiheuttaako insuliinipiikki hypoglykemiaa vai ei?

Minulla on hypoglykemiasta eiliselta illalta aika inhottava kokemus :cry:

Olin syönyt normaalin munakas-aamiaiseni ja lounaaksi parsakaalia, vihreitä papuja ja broiskun koiven. Illalla menimme sitten hääpäivän kunniaksi teatteriin ja kolmen ruokalajin illalliselle. Koska oli myöhä, ennenkuin ehdimme lempiravintolaamme, tilasimme jo etukäteen puhelimitse molemmille ns. yllätysmenun viineineen. Itselle nyt ensimmäistä kertaa olosuhteiden pakosta, ennen olen aina tietenkin vaihdattanut lisäkkeeksi kasvikset. Nyt en siihen siis pystynyt ja ajattelin, ettei kai se mitään haittaa, vaikka kerran syökin jonkun gourmet-peruna- tai riisimössön. No, pääruoan kanssa oli parmesanrisottoa, salaattia, sieniä ja kukkispyreetä.

Ruoka oli taivaallisen hyvää, mutta jonkin ajan kuluttua ruokailusta jälkkäriä eteen tuotaessa minua alkoi kummasti pyörryttää ja silmissä sumenemaan. Mahassakin oli outo olo. Pölvästi minä hoipuin vessaan, jossa lysähdin pöntön päälle istumaan, enkä päässyt liikkeelle, vaikka pari kertaa yritin. En nähnyt mitään. Sydän hakkasi. Kylmä hiki puski koko kehosta ja hiki valui niskassa noroina. Karmea kokemus. Mies soitti ravintolasalin puolelta pariin otteeseen, mutten juuri kyennyt sanomaan mitää. Oli juuri sitten tulossa hakemaan minua sieltä, kun vihdoin heikotus meni ohi ja pääsin takaisin pöytään. Mies sai kaksi annosta jälkkäriä ja molemmat jälkiruokaviinit.

Sitten välittömästi taksilla kotiin.

Alkoholia olin nauttinut teatterissa yhden lyhyen drinkin väliajalla ja lasin valkkaria alkuruoalla ja lasin punaista pääruoalla.

Kotona tutkin therapia fennicasta hypoglykemian oireet ja ne täsmäsivät ns. aterianjälkeiseen hypoglykemiaan.

Mitähän tämä tarkoitti?

Viestin otsikko: Maidosta...
ViestiLähetetty: 2004-05-23 19:58:27 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hmm, olen itsekin vähän pohdiskellut maitotuotteiden kanssa, että syödäkö vaiko eikö syödä... Mutta kaksi asiaa on varmaa:

1) Minähän en aamukahvistani maidon kera luovu. EN! Mä en saa moottoreita enkä tietokonetta käyntiin ilman starttausta.. :twisted:
(Sitä voikin sitten miettiä, että kumpi on parempi: loraus laktoositonta maitojuomaa, jossa on vähemmän hiilareita eikä laktoosia, mutta on enemmän prosessoitua ja homogenoitua VAI loraus luomumaitoa, jossa on suht paljon hiilareita, mutta se on vähemmän prosessoitua ja homogenoimatonta...)

2) Ja juusto - rakkaani!! Sinua en jätä. :lol:
(Minulla se ei jumita painoa - sitä paitsi siitä saa oivasti proteiinia, kalsiumia ja se on homogenoimatonta plus taivaallisen hyvää...)

Eli ilmeisesti jäljelle jää se "syödä, syödä"... :wink: No can do.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-23 21:37:15 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Kokemuksia maidosta ja hiukan rasvapaastosta.

Zonahtava perheemme on käyttänyt maittuotteita vapaasti, vaikka makeaa maitoa käytän vain minä ja nykyisin vain maitojauheena kahvissa; niissä ei ole ollut ongelmia näinä neljänä vuonna (muut kolme olivat tosin normaalipainoisia jo ennekin ja vain minä huitelin siellä 27 BMI:n paikkeilla). Allergiaoireita eivät maitotuotteet ole minussa herättäneet, mutta nopeat hiilarit hiukankin isompina määrinä tekevät sen joka kokeilukerralla. Toisaalta, koska en ole koskaan pyrkinytkään ketoosiin, maidon proteiininkin osittainen muuttuminen glykogeeniksi (sitähän insuliini tekee hiilareille ja valkuaisille) ei ole vaivannut.

Rasvapaasto taas sellaisena kun Atkins sen selitti tarkoitti 1000 kalorin päiväannosta. Sen pitäisi taatusti laihduttaa - mutta se kyllä tarkoittaa aika tarkkaa laskemista, koska rasvatuoteista 1000 kaloria tulee hyvin helposti.

Ja ottamatta kantaa siihen kuinka paljon enemmän kroppa kuluttaa low-carbissa verrattuna viralliseen tapaa (vai kuluttaako lainkaan enempää), aika monen tahon mukaan kyseessä on myös kaloriteorian mukainen tapa: näistä ruoista tulee hlepommin kylläiseksi ja näiden syönnin jälkeen keho alkaa herkemmin käyttää omia varastojaan ruoan jälkeen, ja kumpikin tekijä leikkaa nälkää - ja siis kaloreita. Tämä yksin tekee hiilarien rajoituksesta tehokkaamman tavan. Vaikka laihtumatta voi olla millä tahansa ruoakvaliolla, kunhan vain ahtaa sisään enemmän kuin kuluttaa.

terv. els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-24 00:40:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Yhdyn itse täysin sydämin tuohon elsin viimeiseen kappaleeseen!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-24 08:32:51 
Poissa
sintti
sintti

Mirka kirjoitti:

Käytän luomukuohukermaa tai kuohukermaa (ei homogenointia). Jos yksikin mekaaninen käsittelyvaihe jää pois jonkun elintarvikkeen prosessoinnissa, niin aina parempi. Koska en ole juonut maitoa 12-vuotiaasta lähtien (kahvinikin juon mustana), käytän kermaakin vain ruoanvalmistuksessa, jossa se onkin mahtava lisuke. Hiilarikammo ei ole puraissut niin kovasti, että muutama prossa siihen vaikuttaisi. Hintaa minun ei onneksi tarvitse hirveästi vahdata, eikähän kerman kulutuskaan ole kovin suurta luokkaa, kun sitä vain joskus ruokiin lorauttelee. Rasvakammosta olen päässyt lopullisesti. :o

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-24 09:49:40 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Minä olen pääasiassa keho.net:istä seuraillut ravitsemuskeskustelua, ja lieventänyt kantaani kaloreihin. Kalorit ovat olemassa sikäli, että ne ovat yksi tapa mitata ruokaa, ja kalorit vaikuttavat painonpudotukseen. Kuitenkin katson vakuuttavasti osoitetuksi, että kalorit käyttäytyvät eri tavoin kropassa riippuen siitä, mistä ne tulevat, ja kulutuksen arvioiminen on lähes mahdottoman monimutkaista. Siksi kalorien laskeminen ei ole välttämättä mielekkäin tapa laihduttaa.

Vh-dieetti toimii käytännössä monilla, ehkä useimmilla erinomaisesti, sen näkee näiltä sivuiltakin. Miksi, mikä rooli on vähentyneillä kaloreilla, mikä rooli on ketoosilla, mikä rooli on alentuneella insuliinitasolla (erään tutkimuksen mukaan alenee tällä ruokavaliolla noin 30 %, vaikka insuliinitasot eivät aivan tarkasti vastaakaan GI-arvoja), mikä rooli on lisääntyneellä rasvalla tai proteiinilla (Proteiinin kalorit ovat vähemmän taloudellisia kuin hiilareiden, eli runsasproteiinisella ruokavaliolla saa syödä enemmän)? Näistä varmaan tulevina vuosina tutkimus tuo uutta tietoa.

Olennaista nyt on se, että käytännössä homma toimii. Hienosäätöä ehkä tutkimus ja karppaajien käytännön kokemukset voivat tuoda.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00