karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-24 00:08:23

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-12-31 11:58:42 
Poissa
sintti
sintti

:cry:
Just sain tulokset lekurilta, soitti ja oli hyvin huolissaan.
Mulla on ollut aina korkea kolesteroli, vuoden karppauksen myötä ei juurikaan ole siihen ollut vaikutusta tosin paino on pudonnut lähes 10kg ja kokoa pienemmäksi vaatekerta
Kokonaiskolesteroli 7
4,9 ldl joku huonokolesteroli
2,35 joku trikini
1,19 joku hdl

mitähän tässä tekis, palaisko entiseen ruokavalioon vai jatkasko karppausta? lääkäri pelotteli että jos ei ota ja ala popsiin pillereitä tulee sepelivaltimotauti ja jonkutyypin diapetes, rupespa masentaan ihan urakalla.

ViestiLähetetty: 2012-12-31 12:12:15 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kerros vähäsen millainen sun ruokavalio on, se kun vaikuttaa tosi paljon tuohon kolesteroliin. Kokonaiskolesteroli ei ole se tärkein tekijä mutta nuo suhteet olisi tietysti hyvä saada toisinpäin, eli huonoa kolesterolia alemmas ja triglyseridejä myös. Jos ne arvot ovat aina olleet korkeat niin entinen ruokavaliosi ei niitä myöskään korjaa, eli koeta säätää tätä nykyistä paremmaksi.

ViestiLähetetty: 2012-12-31 12:43:17 
Poissa
sintti
sintti

Viikolla se yleensä meneen kutakuinkin, että
aamupala duunissa: 1 näkkäri jonka päälle kinkkua juustoa kurkkua semmonen sopiva nippu (vois toki sen näkkärin tehdä kotona karpimmaksi vaihtoehdoksi)
päivällä usein öljyssä paistettua kaalia tai kukkakaalimuusia tai parsakaalia, ja jotain lihaa tai kalaa mitä nyt sattuu oleen ja salaattia.
Iltaruuaksi samantyyppisiä ratkaisuja tai jotain leivinuunissa tehtyä pataa, riippuu onko uuninlämmityspäivä.
Pois olen jättänyt ruokavaliosta käytännössä kokonaan: vehnäjauho,sokeri,makarooni,peruna,bataatti.
Olutta on tullut kyllä otettua viikonloppuisin ja koskenkorvaa, niitä pitää vähentää en tiiä sit miten vaikuttavat kolesterooleihin.
Vuos sitten otettiin kaikki arvot mitä verestä saa yksityisellä puolella kun mulla on vakuutus, niin kaikki muut oli hyvät niin sokerit kuin maksa-arvot jne..ainoastaan tuo kolesterolimörkö oli korkea (ja se on korkea myös isällä ja äidillä), äiti sai kolesterolilääkkeet muutama vuosi sitten ja sairastu niitten aloittamisen jälkeen sokeritautiin, tiedä sit oliko yhteydessä kolesterolilääkkeisiin.
Vähän pelonsekaiset fiilikset uskoakko lääkäriä vai kuunnella omaa kroppaa, oon kuitenkin suht hyvässä kunnossa kun punttia treenannut vuosia, painoa on nyt 83kg pituus 173 vyötärön ympärys 95.

ViestiLähetetty: 2012-12-31 13:10:54 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

matoo79 kirjoitti:
Olutta on tullut kyllä otettua viikonloppuisin ja koskenkorvaa, niitä pitää vähentää en tiiä sit miten vaikuttavat kolesterooleihin.

Runsas alkoholinkäyttö näkyy triglyissä, joka arvo sulla onkin karppajaksi tosi huono.

Mä luin jostain just vähän aikaa sit että kolesterolilääkeet voi aiheuttaa diabetestä.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2012-12-31 13:49:04 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Laitapa edelliset kolesteroliarvot näkyviin myös, että voi vertailla.

Tuolta voi lukea kolesteroliasioista:
viewtopic.php?f=1&t=55128

Suosittelen tutustumaan aiheeseen paremmin. Aloita Ravnskovin lisäluvusta:
http://www.rasalas.fi/RavnskovinLisaluku.pdf

Kirjallisuutta:
Uffe Ravnskov: Kolesterolimyytti
Malcolm Kendrick: Ei sittenkään kolesteroli

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2012-12-31 20:57:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kirrimirri kirjoitti:
Runsas alkoholinkäyttö näkyy triglyissä, joka arvo sulla onkin karppajaksi tosi huono.

-toisaalta taitaa olla kovin yksilöllistä.Minä olen ollut väkevän suurkuluttaja koko aikuisen ikäni ja triglyt taisi olla 0,60 viimeksi mitattaessa ja lääkäri kehoitti jatkamaan kerman juomista.

Tämän hetkisistä arvoista en tiedä(reilu vuosi sitten mitattu viimeksi),olen edelleen viinan perään,hoikka ja hyvin terveeksi itseni kokeva.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?

ViestiLähetetty: 2013-01-01 01:52:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

täällä olis esimakua tohon - ei sittenkään kolesteroli - kirjaan. se muutti minun maailmankuvan.

http://www.prometheus.fi/terveys/kole.htm

sieltä lainattua:

Lainaa:
No, missä vaiheessa tyydyttyneet rasvahapot muuntuvat kolesteroliksi?

Vastaus: eivät ne muutukaan. Kolesterolia ei synny tyydyttyneistä rasvahapoista. Maksassa muodostunut kolesteroli lähtee liikkeelle aineena, jonka nimi on Asetyyli-co A. Tämä ei ole rasva; se on jotakin rasvan kaltaista. Siinä on useita typpi-atomeja, ja tämä typpi on peräisin valkuaisaineista.
Tyydyttynyt rasvahappo >< Kolesteroli

Ensimmäinen seikka tässä on se, että tyydyttyneellä rasvahapolla ja kolesterolilla ei kemiallisesti ole mitään yhtäläisyyttä, ne ovat täysin erilaisia aineita; kolesterolia ei tehdä rasvoista. Miksi siis tyydyttyneiden rasvahappojen syömisen pitäisi lisätä maksan tuottaman kolesterolin määrää? Se ei voi sitä tehdä, eikä se myöskään sitä tee.

ViestiLähetetty: 2013-01-01 09:43:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kirrimirri kirjoitti:
matoo79 kirjoitti:

Niin, paljonkos sitä olutta on tullut viikonlopuisin otettua? Isossa tuopissa on noin 15g hiilareita, enkä oikein usko, että yhteen on jäänyt.
Mikä siinä on, että ensimmäiseksi epäilet karpausta, vaikka sulla on ihan todellisiakin epäterveitä elintapoja, joilla ei ole karppauksen kanss mitään tekemistä? Et kai tosissasi kuvittele, että koskenkorva on terveellisempää kuin rasva? Vai oliko se entinen ruokavalio alkoholiton?
Labrahoitajaäitini, joka noita työkseen mittailee, sanoi, että trigly on pulla- ja viinavakio, eli se nousee hiilareista ja alkoholista. Se on myös ilmeisen nopeasti reagoiva, eli viikonlopun kännäys näkyy heti, kun taas hdl ja ldl muuttuvat pidemmällä tähtäimellä. Äitikään ei ole muuten koskaan sanonut sanaakaan alkoholinkäytöstäni. Olutta on aina ollut jääkaapissani, eikä suinkaan koristeena, mutta auta armias, kun äiti näki kulutusmaitopurkin... :D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00