Anteeksi, jos vaivaan kysymyksellä, joka on aiemmin käsitelty. Satun vaan olemaan niin mahdottoman huono käyttämään hakua, etten koskaan meinaa löytää
juuri sitä tietoa, mitä tarvitsen. Ohjatkaa vanhoihin keskusteluihin, jos tämä avaus on täysin tarpeeton.
Kysymys kuuluu: miten kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivän kannattaa koostaa ruokavalionsa? Olen lukenut, että ristikukkaiset kasvit ja soija kannattaa jättää pois tai ainakin minimoida. Soijaa nyt en syö muutenkaan. Parsa-, kukka- ja kiinankaali sitä vastoin ovat suosikkejani, enkä mielellään luopuisi niistä, ellei minulla ole riittäviä perusteita olettaa, että niiden pois jättämisestä oikeasti on terveydellistä etua.
Entä onko kasviksista esimerkiksi jäävuorisalaatti sukua kaaleille? (Joo, olen niin tyhmä, etten löytänyt tähän vastausta googlettamalla.

) Onko mitään muita kasviksia, joita tulisi välttää? Jossain mainittiin lanttukin, mutta se ei ruokavaliooni kuulu entuudestaan, joten sitä jään tuskin kaipaamaan.
Sitten tärkeä kysymys. Mitä vajokin kannattaa syödä? Mitä jää puuttumaan, jos koostaan ruokavalioni monipuolisesti (mahdollisimman pitkälle luomu-) kokolihasta (lammasta, possua, nautaa, joskus kanaa, pari kertaa viikossa Norjan lohta), riistasta, luomu-kananmunista, luomu-voista, kesäisin kotimaisista ja talvisin etelä-eurooppalaisista kasviksista (tomaatti, kurkku, jäävuorisalaatti, kaikenlaiset ei-kaalisukuiset vihreät salaatit, punainen ja vihreä paprika, porkkana pieninä määrinä, herkkusieni, kesäkurpitsa, munakoiso), kotimaisista marjoista, kylmäpuristetusta neitsyt oliiviöljystä, laadukkaasta kookosöljystä (vielä
kin ostamatta), täysrasvaisista, mahdollisimman käsittelemättömistä maitotuotteista ja pieninä määrinä erilaisista pähkinöistä? Onko listassa jotain "kiellettyä", siis potentiaalisesti haitallista?
Suuri kiitos, jos joku jaksaa vastata! Nyt kun karppauksen perusteet alkaa olla hallinnassa, aion panostaa tähän ruokavalioon kunnolla ja tehdä tästä juuri itselleni sopivan. Neuvoja tullaan kaipaamaan...