karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-26 03:10:32

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Keskustelua lääkärillä
ViestiLähetetty: 2017-09-25 07:34:27 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Olen 56-vuotias perusterve mies, takana 11 vuotta karppausta. Ei ylipainoa, ei tupakointia, viinaksia "suositusten mukaan". Kolesterolit nyt 6,8 (ensimmäisen vuoden jälkeen 4,9). Työterveyslääkäri kuuntelee kommenttini tutkimuksista ja asenteista Suomen ulkopuolella, mutta toteaa lakonisesti että meillä kohonnut kolesteroli on edelleen sydäntautien pitävä ennusmerkki. Ei ehdottanut lääkitystä, "kovien rasvojen" vähentämistä suositteli. Millä retoriikalla olette parjänneet omien lääkäreittenne kanssa?

ViestiLähetetty: 2017-09-25 07:37:13 
Poissa
voinen
voinen

Olen kuunnellut sujuvasti ja tehnyt sitten niin kuin itse tahdon. Ei niiden kanssa ole pystynyt keskustelemaan järkevästi.

Kuuntelen Kroppaa

ViestiLähetetty: 2017-09-25 07:41:28 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Joo, aikas hyvä konsti tuokin. Mulla on se hyvä puoli että olen nainen ja ikääntyvillä naisilla ainakin norjalaistutkimuksen mukaan kohonnut kolesteroli on suojaava tekijä. Sen kortin sit nostan esiin. Ei niillä lekureilla ole aikaa kinata nykyään.

ViestiLähetetty: 2017-09-25 08:48:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En juuri käy lääkärissä kuin tikkejä ja jäykkäkouristustehostetta saamassa, mutta JOS eteen tulisi tilanne jossa kolesterolini olisi esimerkiksi 6,8 sanoisin lääkärille seuraavaa:

Tiesitkö, että kolesterolini muuttuisi normaaliksi ihan vain muuttamalla Ruotsiin, jossa lääkinnän raja on 7?
Tiesitkö, että Saksassa aletaan lääkitä arvolla 4,5?
Tiesitkö, että samalla kertaa otetusta verinäytteestä mitatuissa kokonaiskolesteroliarvoissa voi jopa puolen yksikön ero, eli tiesitkö kuinka epätarkka testi on?
Tiesitkö, että Käypä Hoito suositusten kolesterolityöryhmän kuudesta jäsenestä viisi oli saanut tutkimusrahoitusta kolesterolilääkkeitä valmistavilta yrityksiltä?

Ja kun nyt tiedät tämän kaiken, eikö se aseta suomen Käypä Hoito suositukset kolesterolin osalta aika epäilyttävään valoon?

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2017-09-25 09:30:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä on toisinsyöjä. :lol: Hyvällä tavalla sanottuna. :wink:

Jos mä haluun pysyä väleissä mun lääkärin kanssa (eli riippuu mikä lääkäri ja miksi käyn), niin kuuntelen sujuvasti. Nyökkään ja kiitän. En selittele. Sitten teen tilanteesta omat ratkaisut ja toimin niiden mukaisesti.

Jatkossa kaikenlaiseen hoitoon vaikuttaa, jos papereissa lukee lääkevastainen, tai vastentahtoinen suosituksiin tms. Nimimerkillä erittäin ikäviä kokemuksia asiasta.

Joten kantsii miettiä.

ViestiLähetetty: 2017-09-25 09:35:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lääkärin miellyttäminen on minun tärkeysjärjestysasteikossani jossain sijalla Ö. Lääkärin saa vaihdettua ihan vaan pyytämällä, myös omalääkärin.

Toisaalta: Hyvähän tässä perusterveen on mutista, kun lääkäriä tarvitaan lähinnä tikkeihin, rokotuksiin ja noin kerran per 15 vuotta sairaslomapaperiin, kun tulee oikea influenssa. Tilanne voisi olla toinen, jos olisi kroonisia sairauksia.

Mutta eikös niistä potilaspapereiden merkinnöistäkin voi valittaa jos kokee ne asiattomiksi?

Ainoan psykiatrikäyntini ikinä vuonna 2000 - olin yrittäjä ja tarvitsin sairaslomaa burnoutista toipuakseni ja ainoa syy käynnille oli sairaslomapaperi Kelaa varten - aloitin sanomalla psykiatrille:
"Lähdetään sitten siitä, että ikinä en tule syömään ainuttakaan pilleriä."

Ei haitannut millään tavoin vastaanoton tunnelmaa, psykiatrin asenne oli loistava, eikä haitannut myöskään sairasloman saamista.
Toisaalta, oli säkä psykiatrin kanssa: Satuin kuulemaan yhteiseltä tutulta, että oli lopettanut julkisen sektorin työn ja siirtynyt johonkin luontaishoitola-tyyppiseen paikkaan töihin. Eli eipä ollut psykiatrikaan kovin lääkekeskeinen. :D

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2017-09-25 09:54:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Juuri noin, perusterveen on hyvä mutista... :smt040

Lääkärin saa kyllä vaihdettua, kyllä. Erikoislääkäreitä jotka hoitavat potilaita, eivätkä tee vain tutkimustyötä, on harvassa. Ja vielä vaikeampaa on löytää lääkäri, jonka kanssa "synkkaa", olkoonkin hän vt-linjan edustaja. Ja aina täytyy muistaa, että karppi ei ole helppo potilas.

Valituksia voi tehdä. Jos niistä oikeesti olisi hyötyä. 2x olen tehnyt, ei auttanut. Koneisto pyörii edelleen, ja merkinnät pysyvät, koska lääkäri "oli oikeassa".
Seuraavaksi -jos jaksaisin- valittaisin Euroopan Ihmisoikeustuomioistuimeen, tai mikä sen nimi nyt onkaan.

Jos joku joskus löytää jonkun hyvän lääkärin, niin kannattaa pitää hänestä kiinni, maksakoon mitä maksaa.

ViestiLähetetty: 2017-09-25 09:59:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Normaalisti psykiatrikäynnin lääkkeistä kieltäytymisellä aloittaminen aiheuttaa hoitovastainen merkinnän ja olen kuullut että jotkut eivät ole saaneet lainkaan sairaslomaa ennen kuin suostuvat nappeja syömään. Minulla kävi ihan järjettömän hyvä säkä, kun sain ainokaiselle käynnilleni yhtä lääkevastaisen psykiatrin kuin mitä itse olen.

ViestiLähetetty: 2017-09-25 10:06:54 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Kaikki merkinnät ei näy omakannassa.

ViestiLähetetty: 2017-09-25 10:14:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ ei niin.
Lääkäreillä joku sisäinen merkintäkanta.
En pysty todistamaan, mutta lekuri kerran vihjasi mun edelliseen keissiin, ja siitä ei ollut tietoa omakannassa.

ViestiLähetetty: 2017-09-25 11:01:56 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Viime kerralla pyysin etukäteen Apojen mittaukset ja neuvottelin kaikesta niin pitkään,
että tähän suostuttiin (jajoo maksoin ne, mutta silti piti neuvotella)

Tämän jälkeen oli puhelimessa helppo vastata, että katso itse... jos toki piti samalla hänelle mitä ne tarkoittivat, kun sanoi tietävänsä niistä eimitään... mutta oli kuitenkin kaivanut käyrästön HUSsin tjsp tietokannasta eteensä, koska seurasi selitystäni. Kaikenlainen kolesterolikeskustelu loppui siihen kuin seinään. Onneksi.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2017-09-25 12:06:28 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Täällä ei taideta enää harrastaa yleistä kolesterolimittausta, mutta niitä joita statinoidaan ei päästetä irti, koska jos arvot ovat hyvät niin ne ovat sitä juuri statinien ansiosta. Ja sitä lääkäriuskoa kyllä löytyy vielä ikätoverien keskuudessa varsinkin.
Itse suunnittelen aika tarkkaan lääkärikäynnit ja varsinkin jos on diagnoosi jo, niin voi katsoa mitä siihen yleensä määrätään ja valmistautua mitä ei halua, vaikkapa olla koekaniinina uusille uljaille ja kalliille lääkkeille. Kyllä ainakin oma lääkärini kuuntelee ihan ilman jankkaamista. Joskus voi kokeilla jotain ihan vain tarkistaakseen että onko itse väärässä, niinkinhän voi käydä.

ViestiLähetetty: 2017-09-26 11:30:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuohon psykiatria/mielenterveyspuoleen sanoisin oman tuoreen kokemuksen.

Masennukseni/depressioni/ahdistukseni on oireillut jo kuukausia(alkuvuodestakin ehkä jossain määrin?)mutta hoidon piiriin ajauduin vasta elokuussa tilanteen mennessä tosi synkäksi.Olen kerran käynyt päivystysaikana mielenterveysHOITAJAN(sairaanhoitaja kai sit titteliltään?)luona,päivystysaikana mielenterveysLÄÄKÄRIN luona ja kerran (ei päivystyksellisenä) sosiaalityöntekijän luona.
Kertaakaan ei ole vilautettu "hoitovastaisuutta" vaikka olen ollut vähintään varauksellinen lääkehoitoa kohtaan(en kylläkään suoranaisesti sanonut kieltäytyväni lopullisesti.lähinnä siksi,että saatan senkin kortin aivan oikeasti katsoa,vaikkakin tuon puolen lääkkeitä varsinkin arastelen),ja sairaanhoitaja jopa ensikäynnillä sanoi(jonkun ajan päästä odottavasta lääkäriajasta)että lääkäri tulee ilman muuta kirjoittamaan koko kuukauden(osin takautuvasti)sairaslomaa ihan kyselemättä.
Ja niin siinä kävi,ei asiassa ollut mitään ehdollisuuksia,vaan sairaslomaa kirjoitettiin (osin takautuvasti) koko syyskuuksi.
Lääkkeistä minulle ei ole varsinaisessa ehdotusmielessä puhuttu vielä kertaakaan.Ei vaikka kaikilla heidän "mittareillaan" minulla katsotaan olevan syvä masennus,ja vakava ahdistus.Tosin itse en tiedä millaisia "asteikkoja" noissa asioissa on,koko alan termistö on melko vierasta.

Unilääkkeitä(tenox) minulle on pyynnöstäni kirjoitettu,ja sosiaalityöntekijä sanoi,että lääkärin kanssa kannattaa noista unilääkeasioista(ei siis viitannut muihin lääkkeisiin)puhua,kun minulla on ollut ongelmia "suden hetken" heräämisten kanssa siinä yöllä 3.00 aikoihin,ja että sitä unen jatkuvuutta voisi koittaa parantaa jollain toisella lääkkeellä.Tosin tuo on nyt ollut satunnaista viime aikoina tuo heräily,eikä siihen satunnaisuuteen tunnu vaikuttava,että otanko tenoxia vai enkö ota.

Huomenna ollaan taas vähän viisaampia,kun olisi lääkäriaika,ja tiedossa kai jotain terapiasuunnitelman tapaista,keskustelua sairasloman jatkosta ja mahdolliset varovaiset lääketiedustelut.
Unilääkkeen kanssa minun ei tarvitse ehkä enää säätää,nukun kohtuu hyvin ilman tenoxiakin,jota kyllä käytän rauhoittamaan mieltäni paniikkikohtausten tapaisten iskiessä.ja tosiaan ne jatkuvat yöheräilyt ovat alkaneet jäädä pois.
Tuohonkin "paniikkiin" varmaan olisi kyllä joku parempikin konsti(lääke tai luonnolliset keinot),mutta kyllähän tenoxilla rauhoittavakin vaikutus on.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?

ViestiLähetetty: 2017-09-26 11:38:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Asiat ovat muuttuneet ilmeisesti sitten vuoden 2000, tai sitten on alueellisia eroja:
Silloin burnouttini aikoihin pyörin myös mielenterveysaiheisella keskustelupalstalla vertaistukea saamassa (kyseistä foorumia ei enää ole) ja siellä oli aika paljon epätoivoisia ihmisiä, joille lääkäri sanoi suoraan, että esim. KELAn kuntoutustukea (jota laittomasti käytetään itse asiassa silloinkin, kun pitäisi ihan vaan oikeasti korvata terapiaa) terapiaan ei saa, ellei suostu syömään lääkkeitä. Ei ollut vain muutama yksittäistapaus, vaan lähes aina terapia torpattiin lääkärin toimesta, ellei suostunut lääkkeisiin.

Ihan vaan sairasloman torppaamista lääkkeistä kieltätytyvälle ei sentään tapahtunut.

Sen sijaan lääkkeiden tuputus oli aivan uskomatonta: Eräs kirjoittaja raportoi työterveyshuollon määräaikaistarkastuksesta (oli töissä Englannissa, ehkä siellä oli jo silloin vielä isommat lääkintähalut lääkärillä) seuraavaa:

Fyysisten juttujen jälkeen lääkäri kysyi miten on noin muuten mennyt. Kirjoittaja kertoi sanoneensa että muuten ihan hyvin, mutta vähän on ollut alakuloa juuri nyt, kun pitkä ihmissuhde päättyi. Lääkäri kysyi välittömästi, haluaako hän mielialalääkettä ko. alakuloon.

Eli normaali ihmissuhteen päättymisen jälkeinen surutyö oli lääkärin mielestä mieliallääkkene väärti juttu.

ViestiLähetetty: 2017-09-26 14:57:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

oma Ex-Ex-Ex-puoliso sai ainakin 2007 kuulla,että jotain mielenterveystoimiston ulkopuolista (ehkä juuri tuo kelatuettu josta yllä kirjoitat?)terapiaa ei ole tarjolla ilman sitoutumista 3kk lääkekokeiluun.
Toivon todella,että jotain olisi muuttunut noista ajoista.

Jonkinlaisen terapian tarpeessa minä olen(olisin ollut jo kauan?)itseni kanssa ja menneisyyden mörköjeni painimisen kanssa.

Tässä on monta asiaa päällekkäin,ja kuormittavuutta aiheuttavia tekijöitä on monelta (selvästi osoitettavalta)ajalta elämänpolullani,sekä pisempää epämääräisempää ajattomampaa vellontaa huonojen ympäristöolosuhteiden ja taloustilanteen paineessa,vankina olon tunnetta,pakenemisen kykenemättömyyden tunnetta.

Mutta rikki olen.pahasti.
ehkä eka kerran elämässäni näissä mitoissa.Huonoja jaksoja ja alakuloa ja psykosomaattista oireilua on kuulunut värikkään elämäni mutkiin ennenkin.Mutta nyt puhutaan ihan pahoista mielenter...sairausongelmista ja sairaslomat tullevat kestämään kauemmin kuin elämäni kesälomat yhteensä.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00