karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-29 09:56:47

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Kysymys jäätelöstä
ViestiLähetetty: 2004-08-10 10:57:32 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Ostin Philipsin jäätelökoneen ja olen Heikkilän ohjeen mukaan muutaman kerran sitä käyttänyt ja ongelmia on ollut, osaisittekohan auttaa avutonta.

Valmistan seoksen aivan Heikkilän ohjeen mukaan ja jäähdytän sen ennen koneeseen laittamista. Käynnistän koneen ennen seoksen lisäämistä, kone siis pyörii (ohjeen mukaan) kun lisään seoksen kulhoon.

MUTTA MIKSI osa jäätelöstä junttautuu, ikäänkuin jäätyy kiinni pohjalla olevaan kylmäyksikköön?

Ohjeissa näin sanotaan käyvän JOS kone ei ole käynnisä kun seoksen lisää kulhoon, no mulla kone käy ihan varmasti!

Lisäksi ohjeissa mainitaan että näin voi käydä JOS kone pyörii liian kauan aikaa. Olen ottanut jäätelön pois heti kun valo alkaa vilkkua elikka vaadittu 40 minuuttia on kulunut.

Missä siis vika? Osaako joku opastaa.

Muuten jäätelö on kyllä hyvää ja täyteläisen kermaista mutta harmittaa moinen jäätyminen ja tahtoisin tietää mitä teen väärin :oops:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-10 12:02:20 
Poissa
sintti
sintti

Meilläkin on Philips ja olen pitänyt sitä pohjaan jäätymistä koneen ominaisuutena. Ei sitä meillä paljon sinne tartu ja ainahan sen voi kaapia suuhunsa sitä mukaan kun se sulaa. :D Vai tarttuuko teillä kovin paljon kokonaissatsista? Jos löytyy ratkaisu niin kerrothan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-10 21:23:05 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

No on ongelmia minullakin!
Ostin sellaisen , luulisin italialainen, ja kiinni jämähtää! :-k
On jäätelön teko halut mennyt kokonaan ja olenkin sortunut kaupan jäätelöihin. Taitaa mennä karppaamiset poskelleen tämän takia!

Tarkasti olen ohjeitakin lukenut. Sisua ei ole minulta puuttunut, sen verran olen yritellyt. Nyt se kippo on seissyt n. 2kk pakastimessa. Enkä tiä, milloin kokeilen taas.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-11 07:43:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Samoja ongelmia täälläkin, vekotin on ollut pakkasessa pitkään. Yhtenä päivänä sen taas kaivoin kaapista. Olin huolella tehnyt massan valmiiksi ja se takuuvarmasti oli kylmää. Kone ei ehtinyt pyöriä edes niin kauan että jätski olis ollut ihan kiinteää vaan ropeli jumittui, reunoilla ja pohjassa oli paljon tavaraa.

Jäätelö sinällään oli erinomaisen makuista ja vedeltiin se miehen kanssa heti (lapset olivat jo nukkumassa :wink: ) lopun sitten annoin sulaa astiassa ja kauhoin siitä suuhun.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-11 10:45:26 
Poissa
sintti
sintti

Meillä on myös tuo phillipsin kone, eikä sen kanssa ole ollut ongelmia. Tosin laiskuuksissani en ole jäätelömassa laittaessani lämmittänyt enkä jäädyttänyt mitään, sekottelen vain aineet (keltuaiset ja kerman suoraan jääkaapista + muut lisukkeet) yhteen, pistän koneen pyörimään ja kaadan aineet sinne. Jonkun verran, ihan pikkusen siis, tarttuu pohjaan, mutta se ei estä sekotinta pyörimästä. Voisiko se jumiutuminen johtua siitä, että olet jäähdyttänyt jäätelömassan liian kylmäksi ennen koneeseen laittamista?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-11 11:41:04 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Kiitos vastauksista.

Ehkä tosiaan kyse on vain normaalista, tuohon koneeseen kuuluvasta piirteestä, sillä suurin osa (n. 4/5) valmistuu ihan kunnolliseksi jäätelöksi ja tuo jämähdys ei estä "ropelin" pyörimistä.

Ehkä kokeilen "Harmin" tapaa ja katsotaan miten käy akan :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-11 12:02:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Reunoihin ja pohjaan on minullakin jäänyt ohut jäätynyt kerros, joka ei estä ropelia pyörimästä. Usein olen laittanut koneeseen valmiiksi jäähileistä massaa (saa kun sekoittaa marjat jäisinä muna-kerma-rahkaseokseen) ja normaalisti on toiminut, paitsi että prosessi nopeutuu huomattavasti.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00