karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-25 12:24:10

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Aivosumu, väsymys, tokkura
ViestiLähetetty: 2015-04-05 19:56:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ajattelin näin yleisemmin jos täällä olisi kokemusta pidempään jatkuneesta toisinaan olevasta aivosumusta tms tokkurasta? Tai muuten mistä vois johtua? Oliskohan kilpirauhasella mitään tekemistä asian kanssa?

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2015-04-05 21:27:11 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Kyllä se yksi vajiksen oireista on, mutta minusta siihen kyllä silloin liittyisi muitakin. Minulla se e ollut niitä ensimmäisiä oireita vaan kehittyi hitaasti. Ja poistui melkein ekana ihan normi LCHFllä.

ViestiLähetetty: 2015-04-05 21:33:40 
Poissa
carb au lait
carb au lait

Oliko sulla pieni lapsi?
Sekin voi tehdä..muistelen
katkonaisia unia,huolehtimista..

ViestiLähetetty: 2015-04-05 21:51:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jaana k kirjoitti:
Oliko sulla pieni lapsi?
Sekin voi tehdä..muistelen
katkonaisia unia,huolehtimista..

Ei tämä itseeni liity :) Ajattelin jos vähän avoimemmin pohtisi tätä. Ei taida ihan yksiselitteinen asia tämäkään olla.

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2015-04-06 16:33:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Koita ensin, onko kysymys suolapulasta. Halpa testata, eikä ole vaarallista...

ViestiLähetetty: 2015-04-07 10:45:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulla toisinaan on tuollainen olo. Suolaa purkista suuhun on tähän mennessä aina helpottanut.

ViestiLähetetty: 2015-04-07 10:59:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Diabetes?

ViestiLähetetty: 2015-04-07 11:47:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jonkinlaista aivosumua oli, kun ärtynyt suoleni alunperin ärtyi. Vuonna 2002. Silloin olin onnellinen, en taatusti masentunut. Ostettiin mökkitontti ja mentiin naimisiin. Silti syksyllä nukahdin sohvalle, jos istahdin siihen. Olin väsynyt, mutta myös kummallisen tahmea, vaikka kunto oli paras vuosiin.

Lääkäri kehotti syömään säännöllisesti ja aina kaurapuuroa aamulla. Solisluun kohdalla oli turvonnut imusolmuke, jota epäiltiin syöväksi, mutta eihän se mikään syöpä ollut, vaan suolisto siellä kiukutteli. Lääkäri sanoi, ettei se suolistosta johdu, koska tulehdusarvot ovat normaalit.

Silloin sisuunnuin ja menin googlettelemaan. Ja jatkoin ja jatkoin, ryhdyin ruokavaliokokeiluille, joista hiivadieetti oli ensimmäinen ja kas kummaa, jossain vaiheessa luovutin jo verta, mitä en ollut koskaan aiemmin voinut tehdä, koska hemoglobiini oli aina ollut niin alhainen, vaikka voin muuten hyvin.

Siitä sitten vähitellen vhh:lle. Kokeiluja on ollut välissä ja viljat tekevät minulle sen aivosumun. Samoin lisäaineet ja sokeri aiheuttavat ripulia. Kun suolisto on hyvässä kunnossa, on mielikin.

Kookosöljy, kalaöljy, D-vitamiini, kurkuma, jodi. Siinä lisäravinteita, joita on tullut käytettyä. Kalaöljy on ollut nyt poissa jo kauan ja hyvin on mennyt silti.

Tuota aivosumua valittavat lähes kaikki, joilla on autoimmuuni tulehduksellinen suolistosairaus. Ainakin joskus. Mssennusta esiintyy samalla, mutta ei välttämättä.

Minulla ei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa eikä diabetestä eikä muutakaan todettua sairautta. Paitsi se Ärtynyt suoli -roskadiagnoosi.

ViestiLähetetty: 2015-04-07 13:35:09 
Poissa
sintti
sintti

Itselläni oli tuollaista aivosumua ennen kuin aloitin syömään D-vitamiinia. Sen jälkeen sitä ei ole esiintynyt.
Kannattaa ainakin kokeilla.

ViestiLähetetty: 2015-04-07 14:20:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Leenuliinutiinu kirjoitti:
Jonkinlaista aivosumua oli, kun ärtynyt suoleni alunperin ärtyi. Vuonna 2002. Silloin olin onnellinen, en taatusti masentunut. Ostettiin mökkitontti ja mentiin naimisiin. Silti syksyllä nukahdin sohvalle, jos istahdin siihen. Olin väsynyt, mutta myös kummallisen tahmea, vaikka kunto oli paras vuosiin.

Lääkäri kehotti syömään säännöllisesti ja aina kaurapuuroa aamulla. Solisluun kohdalla oli turvonnut imusolmuke, jota epäiltiin syöväksi, mutta eihän se mikään syöpä ollut, vaan suolisto siellä kiukutteli. Lääkäri sanoi, ettei se suolistosta johdu, koska tulehdusarvot ovat normaalit.

Silloin sisuunnuin ja menin googlettelemaan. Ja jatkoin ja jatkoin, ryhdyin ruokavaliokokeiluille, joista hiivadieetti oli ensimmäinen ja kas kummaa, jossain vaiheessa luovutin jo verta, mitä en ollut koskaan aiemmin voinut tehdä, koska hemoglobiini oli aina ollut niin alhainen, vaikka voin muuten hyvin.

Siitä sitten vähitellen vhh:lle. Kokeiluja on ollut välissä ja viljat tekevät minulle sen aivosumun. Samoin lisäaineet ja sokeri aiheuttavat ripulia. Kun suolisto on hyvässä kunnossa, on mielikin.

Kookosöljy, kalaöljy, D-vitamiini, kurkuma, jodi. Siinä lisäravinteita, joita on tullut käytettyä. Kalaöljy on ollut nyt poissa jo kauan ja hyvin on mennyt silti.

Tuota aivosumua valittavat lähes kaikki, joilla on autoimmuuni tulehduksellinen suolistosairaus. Ainakin joskus. Mssennusta esiintyy samalla, mutta ei välttämättä.

Minulla ei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa eikä diabetestä eikä muutakaan todettua sairautta. Paitsi se Ärtynyt suoli -roskadiagnoosi.

Mielenkiintoista! Miten pian sinulla tuo aivosumu helpotti? Esim viljojen pois jätössä, niin huomaako tuota paranemista miten pian? Tietysti varmasti on yksilöllisiä eroja..

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2015-04-07 14:21:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

meli kirjoitti:
Minulla toisinaan on tuollainen olo. Suolaa purkista suuhun on tähän mennessä aina helpottanut.

Miten paljon tuota suolaa olisi hyvä ottaa kerta annostuksena?

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2015-04-07 14:28:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

MInä saan aivosumun gluteeniviljasta. Ruisleipäpitoisina takavuosina ei vain huomannut mitään, koska se olo oli sama joka päivä ja luulin sitä normaalioloksi. Gluteeniviljojen syömisen loputtua mieli kirkastui ja unentarve väheni noin tunnin per vrk.

Saatan joskus syödä gluteeniviljaa, esim naan-leivän muodossa jos olen vaikka ravintolassa syömässä, viime kerrasta tosin on jo muutama vuosi. KOska altistus on nykyään niin satunnaista, huomaan sen jonkin aikaa aterian jälkeen alkavan sumuisen olon päässä todella helposti nykyään. Gluteeniton hiilihydraattimättö ei tuota samanlaista.

Oma teoriani on että kun en enää saa ravinnosta opioidipeptidi eksorfiinia, niin siitä se sumun häviäminen johtuu. Sitä muuten kutsutaan gluteomorfiiniksi kun se on veri-aivoesteen ohittanut, joten ihan vaan nimestäkin voi päätellä että tuottaa aivosumua. Vai tunteeko joku pirtsakoita heroinisteja? :D Määrät ja nautintatapa toki erilaiset, mutta opiaatti on opiaatti eikä edes voissa paistaminen auta asiaa.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-04-07 14:32:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

suopursu kirjoitti:
Diabetes?

Oliko kysymys esitetty minulle, kun se juuri minun viestini jälkeen tuli? Minun kohdallani kyse ei ole diabeteksesta. Tiedän, koska se tokkura oli minulla ensimmäistä kertaa synnytyksen jälkeisinä päivinä sairaalassa ja koko raskauden ajan seurattiin, onko merkkejä diabeteksesta, ja minulla ei ollut. Minulle tuo tokkura tulee mitä ilmeisimmin suolavajauksesta, koska suolansyönnillä se olo normalisoituu heti. Sairaalassa ruoka on tunnetusti vähäsuolaista, siksi juuri synnytyssairaalassa kärsin tokkurasta - siihen hetkeen asti, kun lisäsin suolaa.

Vielä kotioloissakin olen joitakin kertoja herännyt tokkuraisena. Tokkura-aamuja edeltävinä päivinä on yleensä tullut syötyä rasvaisemmin kuin normaalisti, ja seurauksena kylläisyys on tullut vähällä suolamäärällä. Olen oppinut, että kaksi suolapitoista ateriaa päivässä on minulle liian vähän. Kylläisyyden kannalta kaksi ateriaa riittää minulle mainiosti, jos koostan ne tarpeeksi rasvaisiksi. Mutta jotta saisin syötyä tarpeeksi suolaa, olen kokenut parhaaksi vähentää rasvan osuutta sen verran, että jaksan syödä vielä illalla jotain. Kolmen suolapitoisen aterian rytmillä minulle ei ole tähän mennessä sitä tokkuraa tullut. Rasvakalorit olen korvannut hiilareilla.

ViestiLähetetty: 2015-04-07 14:36:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Yufina kirjoitti:
meli kirjoitti:

Miten paljon tuota suolaa olisi hyvä ottaa kerta annostuksena?

En ole mitannut. Olen vain ripotellut suolaa suoraan suuhun ja jatkanut syömistä niin kauan, kun maistuu hyvältä. Ihan yhtäkkiä on sitten alkanut maistua liikasuolaiselta, siinä vaiheessa on jo yleensä ollut normaali olo.

ViestiLähetetty: 2015-04-07 14:45:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

meli kirjoitti:
suopursu kirjoitti:
Diabetes?

Oliko kysymys esitetty minulle, kun se juuri minun viestini jälkeen tuli? Minun kohdallani kyse ei ole diabeteksesta. Tiedän, koska se tokkura oli minulla ensimmäistä kertaa synnytyksen jälkeisinä päivinä sairaalassa ja koko raskauden ajan seurattiin, onko merkkejä diabeteksesta, ja minulla ei ollut. Minulle tuo tokkura tulee mitä ilmeisimmin suolavajauksesta, koska suolansyönnillä se olo normalisoituu heti. Sairaalassa ruoka on tunnetusti vähäsuolaista, siksi juuri synnytyssairaalassa kärsin tokkurasta - siihen hetkeen asti, kun lisäsin suolaa.

Vielä kotioloissakin olen joitakin kertoja herännyt tokkuraisena. Tokkura-aamuja edeltävinä päivinä on yleensä tullut syötyä rasvaisemmin kuin normaalisti, ja seurauksena kylläisyys on tullut vähällä suolamäärällä. Olen oppinut, että kaksi suolapitoista ateriaa päivässä on minulle liian vähän. Kylläisyyden kannalta kaksi ateriaa riittää minulle mainiosti, jos koostan ne tarpeeksi rasvaisiksi. Mutta jotta saisin syötyä tarpeeksi suolaa, olen kokenut parhaaksi vähentää rasvan osuutta sen verran, että jaksan syödä vielä illalla jotain. Kolmen suolapitoisen aterian rytmillä minulle ei ole tähän mennessä sitä tokkuraa tullut. Rasvakalorit olen korvannut hiilareilla.

Ihan aloittajalle oli tarkoitettu, biabeteksessä on nimittäin noita samoja oireita.

ViestiLähetetty: 2015-04-08 11:15:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulla ja Toisinsyöjällä on samankaltaisia kokemuksia ja myös samankaltaisia syömätapoja niistä johtuen.

En osaa sanoa kuinka nopeasti viljojen poisjättö vaikuttaa, se riippuu syödyn viljan määrästäkin. Pieni tokkura ja raukeus tulee heti runsaasta hiilihydraattimäärästä, mutta aivosumuun tarvitaan vähän enemmän ja pitempi jakso. Alun perin voin paremmin jo muutaman viikon päästä dieetin aloituksesta, mutta silloin en syönyt rasvoja mitenkään erikoisen paljon. Ja söin yhä hiivatonta täysjyväruisleipää, jätin viljat kokonaan vain muutamaksi viikoksi eikä aivosumu palannut pelkän leivän myötä. Kyse on kokonaisvaltaisesta lisäaineettomasta ruuasta.

Jossain vaiheessa luin Zone-dieetistä ja alkuaikana noudatin "silmämääräistä zonea".

En ollut syönyt juurikaan viljoja tänä talvena, vain vähän hapankorppua toisinaan ja silti oli aloitekyvyttömyyttä, joka viittaa burn outiin enemmän kuin aivosumuun. Siihen auttoi kookosöljy ja kurkuma! Hassua kyllä.

Tai sitten elämä vain vaihtelee.

ViestiLähetetty: 2015-04-08 12:11:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Maksan kunto ja mitä se käy läpi prosessoidessaan jotain voi myos aiheuttaaa aivosumua, jos niin niin saa olla tarkkana mitä syo kun vaikuttaa kovasti silloin, miten se meni, liika proteini lihasta nostaa ammoniakki arvoja ja....
Noi viljat tuotiin esille, kyllä nekin vaikuttaa oman kokemukseni mukaan, nyt kun mietin asiaa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00