karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-21 15:55:42

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2018-12-24 09:14:06 
Poissa
tuhmakarppi
tuhmakarppi

Luin jonkun väitöstutkimuksen, jossa sanottiin että lihominen on yhteydessä rasvasolujen mitokondrioitten toiminnan häiriintymiseen. Kun ensimmäisen kerran karppasin, hoikistuin vaivattomasti. Nyt karpatessa tuntuu, ettei rasvasoluissa tapahdu enää minkäänlaista antautumista. Mikä tähän vaikuttaa? Miksi ne mitokondriot menevät epäkuntoon?

Olen myös aika ymmälläni siitä, miten pitäisi karpata. Yritin ketokarppausta, mutta kroppani rupesi piiputtamaan. Sen lisäksi luin, että kilpparin vajaatoiminnassakaan ketokarppaus ei ole paras. Lisäsin siis jonkin verran hiilaria. Kokeilin nostaa myös rasvan määrää mutta en huomannut lisärasvalla olevan merkitystä esim nälänhallinnassa. Jossain sanotaan, että syö eniten proteiinia, jossain sanotaan että liika proteiini ei ole hyvästä. Jossain sanotaan että syö eniten rasvaa, jossain taas että nelikymppisen naisen kannattaa karppauksessakin rajoittaa rasvan määrää. Jotkut syövät täällä palstalla jo pelkkää lihaa, toiset taas ryystävät rasvaa. Minä en oikein osaa valita mitään linjaa, syön vähän sitä sun tätä.

Luin myös tutkimuksesta, että kalorirajoitus laihdutti miehiä helpommin kuin naisia, jossain tutkimuksessa. Sen lisäksi jos nainen laihtui rajoittamalla kaloreita, huomattiin, että tämän luut haurastuivat. Naisen rasvakudoksella on siis myös suojaavia vaikutuksia, varsinkin kai tuolla reisi- ja takapuolirasvalla, siksihän se kroppa pitää siitä kiinni, varsinkin kun naiselle tulee ikää. Miten saada kroppa luovuttamaan rasvaa sopivasti, niin että luut ja nivelet pysyvät kuitenkin kunnossa?

Kyllä minä tiedän, että jos olen syyskuusta asti karpannut, ei vielä pitäisi täällä itkeä. Lyhyt aikahan se on. Mutta kun kylpylässä katselin tuota mahtavaa alaosastoani peilistä, en voinut olla miettimättä, että millä hitolla tuota ahteria saisi pienemmäksi. #-o

ViestiLähetetty: 2018-12-25 13:17:23 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Rasvasolut eivät luovuta rasvaa jos insuliinitasot ovat korkealla. Muutenkin rasvapolttoiseksi siirtyminen tietysti helpottaa niiden aineenvaihduntaa. Siirtymiskausi voi kestää useamman viikon ja piiputus voi johtua niistä tai vaikkapa suolan puutteesta. Kun syö hiilareita niin tarvitaan enemmän kilpparihormooneja eli moni pystyy ketoillessa vähentämään kilpirauhaslääkitystä ja saa jopa ylitoimintaoireita jos ei vähennä. Itsellä rankat vajisoireet hävisivät vähitellen ketogeenisen LCHF ruokavalion myötä. Sofie Hexebergin kirja Ruoalla terveeksi kertoo potilastapauksin ja laboratoriotuloksin aika hyvin noista metabolisten vaivojen hoidosta ruokavaliolla. Tapahtuuko sitten laihtumista ja juuri tietyistä vartalon paikoista onkin eri asia.

Karppaustyylejä on tosiaan useampia, niiden yhdistäminen ja sekoittaminen ei oikein toimi, kannattaa valita yksi suunta jota noudattaa ja säätää sitä sitten ajan myötä omien mieltymysten mukaiseksi. Ja minusta on hyvä jos jo alkuun yrittää löytää siihen ruokavalioon sopivat ruoat joista tykkää, silloin se eksyminen ei ole niin helppoa.
Toivottavasti löytyy se oma!

ViestiLähetetty: 2018-12-25 14:43:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^^^
Katson hyvinkin kontra / kiistanalaista videota joulu päivän ratoksi, ravinnoksi lämmitetty/kuumennenntu rasvasolu v. raaka rasva (kasvis rasvat sitten erikeseen vielä kauheampana) kaikki suunnilleen 8 ekan minuutin sisällä.
Mikähän jeppe lienee, katson kuitenkin.

Aajonus - Cancer Control Society 2011
https://www.youtube.com/watch?v=3RoT-G5 ... rykIOG9l8c

ViestiLähetetty: 2018-12-26 09:28:35 
Poissa
tuhmakarppi
tuhmakarppi

Sitä muistaakseni joku muukin on täällä sanonut, että kannattaa valita se suunta ja pysyä siinä. Kun nyt sitten vain osais valita. :?

Yritin etsiä googlella tietoa Annika Dahlqvistista ja huomasin, että hänestä ei ole edes wikipedia-artikkelia olemassa. Hänen olemassaolonsa taitaa olla yhtä kiusallista kuin Antti Heikkilänkin. Eräästä blogista löysin, miten Annika syö, eli esimerkki hänen päivästään:

Aamupala

1 kuppi jogurttia + 2 rkl siemensekoitusta (pellavansiemeniä, auringonkukansiemeniä, kurpitsansiemeniä, kookoslastuja tai murskattua pähkinää)
1 kuppi kahvia kermalla, ilman sokeria
mahdollisesti 1-2 kananmunaa jos haluat pysyä kylläisenä pitkään, esim. myöhäiseen lounaaseen saakka
Lounas

kuppi kahvia kermalla
pieni leivänpala (näkkileipää, hapankorppua) voilla ja 1-2 siivua rasvaista juustoa.
Mahdollisesti kananmunaa
Päivällinen (yleensä 17-aikaan)

juureksia
proteiinipitoista ruokaa (kalaa, lihaa, kanaa, lammasta) tai kananmunaa ja pekonia
Ei missään nimessä perunaa, pastaa tai riisiä
Illalla

kuppi teetä joskus
siivu rasvaista, maukasta juustoa

Minun silmiini hän syö kyllä todella vähän.

Liikunnasta voin sanoa sen verran, että olen kallistunut Antti Heikkilän ajatuksiin siitä, että pitkäkestoinen aerobinen liikunta ei laihduta vaan HIIT-tyylinen. Itse en ole koskaan laihtunut pyöräilystä, hiihdosta ja uinnista. Sen kerran kun liikunta teki kroppaan muutoksia, tein sellaista HIIT-tyylistä kotijumppaa. Otin kuvat ennen ja jälkeen ja olin ihmeissäni. Ehkä mun pitää ottaa se taas kuvioon mukaan. Se vain, että olen tykännyt työmatkapyöräillä (18 km per päivä) ja nyt taas alkoi hiihtokausi.

ViestiLähetetty: 2018-12-26 09:45:28 
Poissa
tuhmakarppi
tuhmakarppi

Nyt rupesin kyllä miettimään, että kroppa rupesi syksyllä piiputtamaan ketogeenisella ruualla, mutta silloin juuri poljin tuon 18 km n. 3-4 krt viikossa. Ehkä siinä vaiheessa olisi kannattanut rajoittaa tuota liikuntaa. Pyöräilyn tosin jouduin lopettamaan lokakuun lopussa, kun selkö rupesi vihoittelemaan. Mutta olin jo siinä vaiheessa lisännyt vähän hiilariakin, ja piiputus loppui. Kummasta sitten johtuikaan. Ehkä mun pitäisi kuitenkin kokeilla uudestaan tuota ketogeenista.

ViestiLähetetty: 2018-12-26 10:19:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kokeile ketogeenistä, ja liiku vain fiiliksen mukaan! Alussa jos tulee jotain, niin yrittäisit vain jatkaa. Alun ongelmat, piiputukset voivat johtua siitä ettei keho ole vielä tottunut.

ViestiLähetetty: 2018-12-26 10:34:56 
Poissa
tuhmakarppi
tuhmakarppi

Saatat olla oikeassa...

ViestiLähetetty: 2018-12-26 12:13:56 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Etusivulta pääsee tuonne Karppaustyylit osioon ja siellä on noita eri tyylisuuntia esitelty.
Tuo Annikan esitelty päivä on tosiaan varmaan hänelle sopiva, hänellähän oli ennen vähähiilarista myös kituilua ja hän myös siinä vaiheessa aika lähellä eläkeikää eli vatsaongelmaisena jättäisin siemenet ja leivän pois, muutenkin ja söisin nälän mukaan eli luultavasti enemmän. Lähinnä LCHFssä seurataan vain hiilareita, ei harrasteta välipaloja ja korvataan poisjätetyt hiilarit rasvalla. Painon normalisoituminen perustuu hormoonien toiminnan tervehtymiseen eikä se välttämättä ole laihdutusruokavalio.
Ketodieetinkin voi koostaa monella tavalla eli jos sen valitset, niin toivottavasti menee hyvin.

ViestiLähetetty: 2018-12-26 12:20:54 
Poissa
tuhmakarppi
tuhmakarppi

Noita eri tyylejä olen lueskellut kyllä mutta en ole osannut oikein päättää. Hormonithan mulla on just nyt vähän vaikea juttu, kun olen semmoisissa hoidoissa, joissa joudun käyttämään hormonivalmisteita. Mutta teen sen minkä pystyn. Kattoo nyt...

ViestiLähetetty: 2018-12-26 14:33:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vastaus otsikon kysymykseen: Vähentämällä hiilihydraatit niin alas kuin sielu sietää ja sitten vielä vähän alemmas. Tällä konstilla saa insuliinitason alhaiseksi ja rasva saa luvan tulla poltetuksi. Maitotuotteita kovia (höylättäviä) juustoja ja voita lukuun ottamatta kyllä välttelisin. Karnivoria voi kokeilla kuukauden verran, haittaa siitä ei sen enempää ole, kun ne hiilihydraattien vieroitusoireet täytyy kuitenkin kärsiä.

ViestiLähetetty: 2018-12-26 15:43:00 
Poissa
tuhmakarppi
tuhmakarppi

Catharsis kirjoitti:
Vastaus otsikon kysymykseen: Vähentämällä hiilihydraatit niin alas kuin sielu sietää ja sitten vielä vähän alemmas. Tällä konstilla saa insuliinitason alhaiseksi ja rasva saa luvan tulla poltetuksi. Maitotuotteita kovia (höylättäviä) juustoja ja voita lukuun ottamatta kyllä välttelisin. Karnivoria voi kokeilla kuukauden verran, haittaa siitä ei sen enempää ole, kun ne hiilihydraattien vieroitusoireet täytyy kuitenkin kärsiä.

Ei minusta ole mitenkään pelkän lihan syöjäksi. :? Vastakysymyksen esittäisin kuitenkin: miksi monet eivät silti laihdu, vaikka hiilarit on melkein nollissa?

ViestiLähetetty: 2018-12-26 16:13:52 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Tarpeeksi montaa kertaa jojoiltu, kituhistoriaa jolla saatu säästöliekki päälle, lääkkeet, stressi, vatsan dysbioosi, eipä taida monta onnistua syömään nollahiilareilla, silloin kannattaa laskea KAIKKI mitä pannaan suuhun, myös lisäravinteet ja vaikkapa se kahvikin.
Sitten on tietysti ihan sairauksia jotka estävät tai häiritsevät painonpudotusta. Monelle karpille se toinen kerta ei onnistukkaan yhtä helposti kuin ekakerralla, itse olen huomannut että se hiilarien sieto laskee ajan mittaan eli se aikaisempi ruokavalio ei enää toimikkaan. Lisää syitä varmaan löytyy. Vuorotyökin sekoittaa elimistön kellorytmiä.

ViestiLähetetty: 2018-12-26 17:05:22 
Poissa
tuhmakarppi
tuhmakarppi

Tuntuu vaan että menee kauheen monimutkaseksi... :?

ViestiLähetetty: 2018-12-26 17:39:43 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Kyllähän sen saa monimutkaiseksikin mutta jos aloittaa jollakin tyylillä muutaman viikon ja tunnustelee miten menee niin sitten voi alkaa tehdä niitä omia säätöjä, perushan on että vähän hiilareita, proteiineja hyvistä lähteistä riittävästi ja rasvaa joku vaikka 150 gramman nurkille, ei välipaloja vaan kaksi tai kolme ateriaa ja vältellään siemenöljyjä ja viljoja, vähähiilarisia kasviksia löytyy kyllä aika paljon jos ei niistä halua luopua. Sitten on noita eri pätkäpaastoja ja vaikkapa karnivoori, Heikkilän nykyinen keto. Mutta minusta niistä siirtymävaiheen ongelmista pääsee yleensä jos noudattaa jotain tyyliä ja sitten kun se keho alkaa kunnolla olla rasvapolttoinen voi säätää lisää. Ja kun saa sen oman optimi hiilaritason selville niin on helpompi päästä pois niistä ns repsuista. Ja jos itse hyväksyy sen oman ruokavalion niin ei sitä sen kummemmin kukaan oikeastaan edes huomaa jos ei ala itse puolustelemaan. Jos joku kommentoi minulle niin totean vain että Ihanko totta, niinkö ajattelet.

ViestiLähetetty: 2018-12-26 18:25:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Narf kirjoitti:
Ei minusta ole mitenkään pelkän lihan syöjäksi. :? Vastakysymyksen esittäisin kuitenkin: miksi monet eivät silti laihdu, vaikka hiilarit on melkein nollissa?

Kehon oma rasva ei tule käyttöön, jos sitä tulee liikaa/tarpeeksi ruoasta. Rasva pitäisi omasta mielestäni olla aina sidoksissa siihen proteiiniin (rasvainen liha, kala, juustot, jne). Muuta rasvaa en käyttäisi kuin paistinrasvana. Esimerkiksi bulletbroof-kahvi kookosöljyllä tai vastaava on täysin turhake ja yksi syistä mikä estää/hidastaa laihtumista. Vaikka ketoruokaan liittyykin jonkin verran "metabolista etua", ei sitä rasvaa voi vapaasti läträtä, jos haluaa pudottaa painoaan. Ylläpidossa siitä tuskin on haittaa.

Kaikki eivät silti laihdu. Oma kehoni on sieltä itsepäisimmästä päästä. Olen aina ollut lihava, sokerivedellä syötetty äidinmaidon niukkuuden vuoksi. Vain nuoruusvuosina 17-22 vuotiaana olin lyhyen aikaa normaalipainoinen, silloinkin "pehmeästi kuorrutettuna". Luulen, että myöhemmällä iällä lihoneet laihtuvat helpommin.

ViestiLähetetty: 2018-12-27 08:36:22 
Poissa
tuhmakarppi
tuhmakarppi

Voi olla, että jos aion oikeasti valita jonkun suunnan ja pysyä siinä, mun kannattaa lukea vähemmän karppilaa. Täällä on niin erilaisia näkemyksiä ja neuvoja, että jos noudattelen välillä tätä ja sitten taas tuota, ei hommasta taida tulla mitään. Ehkä olisi järkevintä lukea jokin kirja ja alita suuntauksensa siitä. Onko Annika Dahlqvistilta tullut mitään kirja suomeksi? Tuskinpa. Mikähän olisi hyvä, uudehko kirja? Pitäisköhän se Heikkilä tilata. Toki englanniksikin onnistuu lukea. Olen vain tosi huonosti tietoinen mistään krijallisuudesta. Ehkäpä täällä karppilassa on niistä juttua tuolla kirjallisuusosiossa vai mikä se nyt on. Pitääpä mennä tutkimaan.

ViestiLähetetty: 2018-12-27 08:53:00 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Näyttäisi Adlibriksellä olevan kolme Annikan kirjaa suomeksi, LCHF suunnan Ruokavallankumous myös tykätty, Hexeberg norjalainen VHH lääkäri, Heikkilä tietysti. Atkinsia löytyy jne. Kivikautinen ruokavalio.

ViestiLähetetty: 2018-12-27 09:26:30 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Narf kirjoitti:
Voi olla, että jos aion oikeasti valita jonkun suunnan ja pysyä siinä, mun kannattaa lukea vähemmän karppilaa. Täällä on niin erilaisia näkemyksiä ja neuvoja, että jos noudattelen välillä tätä ja sitten taas tuota, ei hommasta taida tulla mitään. Ehkä olisi järkevintä lukea jokin kirja ja alita suuntauksensa siitä. Onko Annika Dahlqvistilta tullut mitään kirja suomeksi? Tuskinpa. Mikähän olisi hyvä, uudehko kirja? Pitäisköhän se Heikkilä tilata. Toki englanniksikin onnistuu lukea. Olen vain tosi huonosti tietoinen mistään krijallisuudesta. Ehkäpä täällä karppilassa on niistä juttua tuolla kirjallisuusosiossa vai mikä se nyt on. Pitääpä mennä tutkimaan.

Tee niin. Hyvä suunnitelma. Karppilassa saa niin ristiriitaisia neuvoja että siitä vain sekaisin menee. Luet jonkun kirjan ja noudatat sen ohjeita eikä karppilan jokaisen muka tietäviä ohjeita.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2018-12-27 10:38:34 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Laita yksäri niin voin lähettä tai sinä voit käydä hakemassa Annikan kirjan lainaan.
Tuli bongattua se kierrätyksestä joskus alkuvuonna : )

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2018-12-27 19:45:19 
Poissa
tuhmakarppi
tuhmakarppi

Mikäs Dahlqvist sulla muuten olikaan els? Kävin äsken palauttamassa kirjoja kirjastoon ja nappasin mukaan Dahlqvistin kirjan nimeltä Karppaus, opas & keittokirja (2010). Sen lisäksi otin dr Mark Hymanin kirjan Eat fat, get thin. Jälkimmäinen ainakin pitää parhaana rasvana esim. avocadoa. Että en nyt tiä, onko se mistään kotoisin. Vähän selailin noita, Dahlqvistin kirja vaikuttaa hyvältä mutta siinä ei kyllä vaikuta olevan mitään sellaista, mitä en jo tietäisi. No, pitää lukea vielä vähän tarkemmin.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00