karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-19 06:44:19

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2004-05-25 09:33:27 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Hei, Maija!

Kun aloin (kesällä 2000) lääkärituttuni ja John Weaverin ryhmä tulkitsivat Searsin zonen alunperin aika rajoittavia ohjeita niin, ettei rasvojen ja valkuaisen osalta laadulla ollut juurikaan merkitystä, mutta että hiilihydraateissa kannattaa olla tarkka. Muutakin kokeilleena olen joka kerta palannut tähän systeemiin, koska se toimii minulle.

Omalla vältettävien listallani ovat siksi nimenomaan nuo (ennen rakastamani) perusruoat eli leipä, peruna, pasta, riisi ja mehut - niitä voisi kutsua vaikka bulkkihiilareiksi. Näistä riisiä en ole syönyt vuosiin, pastaa käytin padassa eilenkin, mutta vain muutaman kierremakaroonin verran padalliseen kanantähteitä. Perunoita olen maistanut jouluna ja toisten lautasilta ravintolassa, ja taidan seuraavaksi syödä kun uudet siiklit kypsyvät.

Mutta viljatuotteita vain rajoitan minkä pystyn. Leipää (ruista ja muuta) muut voivat syödä ja siitä saa sopivilla päällysteillä kokonaisen aterian, mikä suunnattomasti helpottaa töitäni talon ruokahuoltajana. Makeita viljatuotteita talossa ei enää ole - sekin on hiukan väärin vanhalle jauhopeukalolle, mutta minkäs teet. Niiden sijaan syömme jälkkäreinä päivittäin rahkaa, suklaata, jäätelöä, tokaijia tai Brunbergin pusuja (pieninä annoksina toki).

Vilja ei sovi minulle, vaikken olen keliaatikko eikä vilja-allergioita ei ole todettu, lapsuuden kauraa lukuunottamtta. Viljatuotteiden syönti vaikuttaa nimenomaan yliherkkyysoireisiin, ei ruoka-allergian tapaan. Eli kun ruoka-allergiassa minulla turposivat ensin suun limakalvot ja iho ja sitten aloin voida pahoin niin näiden jauhojen kanssa käy kuin siitepöly- tai eläinallergioissa: ensin alkaa väsyttää tolkuttomasti, sitten kirvelee silmissä ja nenä alkaa vuotaa ja lopulta alkaa kutina, yleensä kaulalta ja käsivarsista ja kasvoista ...

Näkkäriä tai kokojyväruisleivää tai moniviljasämpylää tai pitsaa tai pullaa tai keksejä tai perunalastuja (sniff): yhden palan voin syödä valkuaisella tasapainotettuna ja se väsyttää vain joskus, kahta en juuri koskaan ilman oireita. (... parempi kai olisi, jos jättäisin ne kononaan rauhaan, mutta kun ovat niin helppoja käyttää ja niin hyvän makuisiakin ...)

Kyseessä ei näytä olevan Sears'in insuliiniohjattu eikosanoiditasapaino, koska insuliinia nostavat maitotuotteet eivät aiheuta ongelmaa, ja koska pelkkä ruoan tasapainotus valkuaisella ei riitä. Kyse ei myöskään ole isoista hiilarimääristä aiheutuva glykogeenivarastojen ylivuodosta, koska varastoni ovat tavallisestikin pienet, vaikken ketoosissa olekaan. Itse kutsun sitä tällä hetkellä yliherkkyydeksi verensokerin vaihteluille.

Siitä ei ole tietoa, kuinka monella muulla suomalaisella tämä vaiva on. Mutta kovasti näyttää siltä, että kaltaisiani kyllä löytyy aika monia. Eikä nykyinen ruishype tee meille erityisemmän hyvää; kokojyväviljan pois jättäminen saadaan helposti kuullostamaan lähes jumalanpilkalta.

terv. els

Eli kysymykseesi: Syön tuoreiden vihannesten lisäksi juustoja, lihaa, lihamakkaroita, leikkeleitä ja pähkinöitä; munia ehkä kerran, pari viikossa. Jätän aterioilla usein lämpimän lisukkeen väliiin, koska en pidä keitetyistä kasviksista. Koko aterian korvaan usein salaatilla, jossa on valkuaista, salaatinkastiketta ja jotain voimakkaan vihreää ja aromaattista (ituja, yrttejä, ruohosipulia, retiisejä), joskus myös hedelmiä. Paistan rypsiöljyllä, voilla ja pekonirasvalla. Ainoa "lääkelisäni" on päivittäinen annos kalanmaksaöljyä. En syö kalaa (koska olen sille edelleen allerginen) enkä soijaa (koska en pidä mausta). Pysyn näin oireettomana.

Edesmennyt ZoneHomen ylläpitäjä ja suuresti arvostamani John Weaver kehotti kokeilemaan mihin regoimme, koska kroppamme ovat yksilöllisiä. Lääkäreitä ei kannata syyttää liikaa; miten he pääsisivät ihosi sisään testaamaan? Nämä allergiat ainakin minulla toimivat niin, että sokerivaihtelut vahvistavat kaikkia muita oireita, vaikken taatusti ole allerginen verensokerille... Ei sitä ole helppoa todeta eikä ymmrtääkään nykyaikana, jolloin oletetaan että kukin yksittäinen tauti hoidetaan omalla pillerillään. Varmaan siksi moni ammattilainenkin kuvittelee, että kaikki mitä yksittäinen testi ei paljasta on psykosomaattista, liittyy se sitten syömishäiriöihin, allergioihin, hormooneihin (jatka listaa ...).

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-26 08:00:21 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kiitokset kattavasta vastauksesta! Osasin positiivisin mielin odottaa suurin piirtein Sinulta samantyylistä ruokavaliota, jota nyt itsekin pyrin noudattamaan. Tämä antoi uskoa siihen, että elämä ilman viljaa on hyväksi myös minulle, eikä vain johdu korvien välistä :wink:

Kertomuksesi vahvisti tiedon siitä, minkä olen jo itsekin omalla kohdallani kokenut. Mm. RUISLEIPÄ (*aaltoja) aiheuttaa sen, että en voi olla kissaisessa kodissa. Pullat, keksit ja muut höttöherkut tuovat ehkä pahemman väsymyksen ja mieliteot kuin ruisleipä, mutta oireet muutoin ovat aikalailla samoja. Onhan se hurjaa tehdä VERTAILUA pullan ja ruisleivän välille??! Sehän on kuin mainitsemaasi jumalanpilkkaa. :D

Minullakaan ei koskaan ole todettu keliakiaa. Minulla ei ole ollut ns. keliakian oireita, jotka edes viittaisivat sinne päin. Vasta alakarpatessani ja oltuani miltei vuoden ilman viljatuotteita, oireet tulevat laakista. Jos ei ihan illassa, niin kuin yleensä käy, viimeistään kahdessa.

Toisaalta herkkuja kaivatessaan sitä on oppinut tekemään kaikenlaisia lc-variaatioita miltei jokaisesta totutusta ohjeesta. Tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että esimerkiksi parin päivän aikainen Fun Light-mehun lipitys toi myös oireita. Meillä on kamalan makuista kaivovettä ja jouduin olosuhteiden pakosta juomaan pari-kolme päivää Fun Lightilla terästettyä vettä. Vaikka löträsin tiivistettä sekaan niin vähän kuin mahdollista, oireet olivat siltikin samat kuin itse sokerilla tai muulla väsymystä aiheuttavalla tuotteella. No, Fun Lightin "luonnollisuuskaan" ei ole varmasti kovin ihmiselimistölle sopivaa kamaa.

Kananmunien vähyys yllätti. Toisaalta, en minäkään niitä päivittäin syö. Silloin kun muistan kananmunat jääkaapissa, saatan ajoittain syödä niitä päivässä useammankin.

Hedelmien määrällinen saanti on vähentynyt varmasti 90% edellisistä ruokailutottumuksista. Sen sijaan syön mm. mansikoita, mustikoita, vadelmia, lakkoja, oman pihan luumuja, omenoita ja karviaisia. Mm. tuontiomenoiden olen huomannut väsyttävän kummasti ja aiheuttavan inhottavan olon. Ne myrkyt kenties. Kaupan hedelmätiskit eivät enää houkuttele, kun kuvittelen, kuinka ne raahataan Suomeen asti raakoina. Ja koska ne ovat raakoja, niihin pitää suihkuttaa kypsyttämisaineita (tjsp). Puhumattakaan niistä esim. banaanien tuholaismyrkyistä. Joten olen sanonut niille ei kiitos. "Tyydyn" oman pakkasen antiin ja käytän kasviksia: kaalia, parsakaalia, kukkakaalia, salaattivihanneksia sitäkin useammin. Eikä ainakaan toistaiseksi ole keripukkia kylässä...

Kiitos mielenkiintoisesta vastauksesta Els! Nyt jaksan taas hyvin mielin tänäänkin syödä naudan sisäfileen jämät parsakaalin ja valkosipulin kera, ilman, että tarvitsen sitä hiivatin kaurapuuroa... :wink:
Ehkä tämä kaurapuuron jälkeinen nuhakin tästä hieman helpottuisi...

Nautitaan kesästä :)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00