karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-27 13:38:30

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Tukos suolessa
ViestiLähetetty: 2004-05-25 12:09:10 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Millä olette hoitaneet ummetuksen? Onko sitä ilmaantunut?

Kyse ei ole nyt vain pienestä "täyteläisyyden tunteesta", vaan taitaa olla suurempi tukos eli jööti kyseessä. Eilen otin jo glaubersuolaa (puoli pussia). Ei mitään vaikutusta. Vatsa vain murahti pari kertaa ja asettui sitten aloilleen. Siis seuraavanakaan aamuna ei tapahtunut mitään eli siis tänään.

Aamulla soitin sairaanhoitajatutulle joka neuvoi apteekkiin ostamaan sopivia valmisteita. Kävinkin hakemassa aineet ja olen ottanut nyt saamaani valmistetta kaksinkertaisen annoksen. ...hyvin rauhallista on vatsassa... vaikka join vettäkin todella runsaasti sen kanssa. Paketin kyljessä tosin oli että vaikutusaika on noin 6-12 tuntia. Jos tämäkään ei auta, niin sitten järeämmät aseet käyttöön eli glaubersuolaa koko pussillinen.

Tämän vatsan toimintahäiriö alkoi ensimmäisen viikon puolivälissä. Parina päivänä vatsa toimi vielä suht normaalisti, mutta sitten alkoi jumittamaan. (Ei ole muuten houstu enää väljät ---> ei edes yllä nappi kiinni :shock: )

Siis tätä ennen totta kai olen noudattanut saamiani ohjeita. Eli olen syönyt kasviksia, leseitä yms.

Ummetus ei ole minulle mikään tavallinen vaiva. Yleensä ei näitä ongelmia ole. Miten vatsa saadaan toimimaan jatkossa normaalisti? ( Siis kunhan tästä jöötistä pääsen eroon.... :? )

Juu, että tämmöistä vaivaa tänään. Ollut itse asiassa jo pitemmän aikaa. Millehän palstalle tämä olisi kuulunut? Onko tämä "yleistä keskustelua" vai "off topic"? Muilla kun tämä alakarppaaminen tuntuu parantavan kaikki vaivat!!! :wink: Mulla on nyt vähän nämä "perusjutut" ongelmana!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-25 12:21:24 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Minulla oli alkuvaiheessa, mutta ei noin vaikeaa. Pari ruokalusikallista pellavansiemeniä jugurtin tai sokerittoman mehukeiton kanssa riitti. raskausaikana oli vaikeampaa, ummetus tahtoo olla silloin ongelma ilman alakarppaamistakin. Silloin vatsa toimi päivittäin, kun pellavan lisäksi söin kuivattuja luumuja. Hiilareita tosin, jotka ehkä vievät pois ketoosista, mutta ei se nyt maailmaa kaada. Teen vaihtaminen maitokahviin auttoi selvästi myös.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-25 12:43:40 
Poissa
sintti
sintti

Minulla oli ummetusta muutamana päivänä aloittaessani alakarppauksen. Otin silloin (ja otan usein vieläkin, myös kuitujen tähden) ruokalusikallisen pari pellavasiemenrouhetta veteen tai kuitupitoiseen mehukeittoon sekoitettuna. Mielestäni parhaiten auttaa, jos ottaa pellavansiemeniä 1 rkl aamulla - 1 rkl illalla.

Lisäksi lisäsin leseiden käyttöä. Koska syön lähes päivittäin jauhelihapihvejä tai -mureketta, aloin laittaa jauhelihataikinaan leseitä. Kaipa leseitä voi laittaa muihinkin ruokiin? (Mielikuvitus petti nyt :cry: .)

Aloitusvaiheen jälkeen aloin syömään muutaman kerran viikossa Morriganin pellavaleipäsiä, joihin laitetaan myös pellavasiemenrouhetta ja (vehnä)leseitä. Tekevät erittäin hyvää vatsan toiminnalle.

Ihan allkuvaiheessa huomasin myös syöväni liian vähän kasviksia ja nostin reippaasti salaattien, kurkun, kaalien määriä.

Ja lopuksi PALJON vettä :D !

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-25 12:58:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Noin paha ummetus kyllä kannattaa hoitaa lääkkeillä. Jatkossa sitten edellä olevien neuvojen jatkoksi psyllium-kuitu.

Viestin otsikko: ummetus
ViestiLähetetty: 2004-05-25 14:01:48 
Todellinen "räjäytysaine" on SENNA-tee. Saa apteekista. Pari teelusikallista desiin kiehuvaa vettä. Ainakin minulla toimii. Itse asiassa tarvitsen vain puolet ja ripuli on taattu.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00