karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-17 18:51:38

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Syke koholla
ViestiLähetetty: 2018-11-16 20:24:50 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tervehdys :smt006

- Pohdin tässä, että jos on vähänkään herkkä adrenaliini-/kortisolitasojen nousulle, niin voisiko ketoositila ja todella matalat hiilihydraatit aiheuttaa leposykkeen nousua??

Mietin, että olenko nyt jälleen saanut sympaattisen hermostoni ylikuormittumaan/-virittymään vetämällä hiilarit liian alas. On nimittäin kokemusta aiemminkin samoista asioista, mutta siitä useampi vuosi aikaa ja oireet olivat silloin enemmänkin kohtauksellisia ja liittyivät homealtistukseen, mutta samaan aikaan silloinkin söin varsin vähän hiilihydraatteja, kun taustalla niin pitkä historia vähähiilihydraattisen ruokavalion parissa.

Ehdin syödä tässä välillä pari vuotta enemmän hiilihydraatteja ja koko ongelma katosi tuolloin. - Päätin kuitenkin viime kesän alussa kokeilla ketogeenistä uudelleen ja katsoa, miten se tänä päivänä elimistössäni toimii. No alkuun tosiaan toimi, kunnes alkoikin ilmetä väsynyttä ilmettä, kasvoturvotusta jne. muuta ihmeellistä oiretta. Nyt viimeisimpänä sitten tämä syke asia, joka tietenkin voi liittyä moneen tekijään, mutta selkeää ylikuormituksen oireistoa tämän mielestäni nyt on.

Uni on ollut pidempään epäsäännöllistä ja varsin usein jäänyt myös liian vähiin. - Tiedän jo valmiiksi, että huono uni ja ketogeeninen ei varmastikaan ole hyvä yhdistelmä.

Olen nyt pyrkinyt pitämään hiilihydraatteja tasolla 70-80g ja sillä alkoi nuo muut ongelmat korjaantua hetimmiten, näytän taas itseltäni, kasvoturvotus on poissa ja silmissä on taas tuttua eloa ja kirkkautta (ero on oikeasti jopa dramaattinen vrt. hh-tasoon 20-30g), mutta toki nyt tämän syke asian myötä pohdin, onko tarvetta nostaa hh-tasoa edelleen.

Liikunta ei ole ollut mitään kovinkaan kovatehoista, vaan enemmänkin pitkiä kävelylenkkejä ja välillä jotain intervalleja/vetoja/hyppelyitä lenkkien aikana. Lenkillä olen käynyt niin kauan, kuin jaksan muistaa, eikä se koskaan ole rasittanut minua, vaan päinvastoin.

Tämä syke-asia on nyt jotenkin ihan pyllystä, kun olin kertaalleen koko ongelmasta päässyt jo eroon, niin nyt se sitten ilmaantui takaisin. Sykkeet nyt tosiaan useamman päivän olleet päälle 70, mikä on minulle liikaa, eikä tunnu laskevan oikein unenkaan aikana ja on heti herätessä päälle 70. - Tavallisesti normaali syke on istualtaan mitattuna ollut välillä 55-66. Nyt mittaukset näyttävät lukemia 71-75, mikä on aivan liian korkea.

Tuossa alkusyksystä vielä eräässä koulutuksessa mitattiin omaa syketasoa ja silloin sain lukemat, jotka huomattavasti alhaisemmat, kuin muilla. - Eli syketasoni ja myös sympaattisen hermoston toiminta on ollut todella rauhallista ja balanssissa.

Mietin, että onko tässä nyt käynyt niin, että kun ketoosi nostaa adrenaliini- ja kortisolitasot jo itsessään aika tappiin käsittääkseni, niin elimistöni on sitten reagoinut siihen ja tässä on muodostunut jonkinlainen yrlirasitus-/stressitila. - Tällaista ongelmaa ei tosiaan korkeammilla hiilareilla ole ollut, vaikka välillä olisikin unet jääneet vähiin tai joku stressaava tilanne ollut.

- Minkälaisia ajatuksia herää??

Kysymyksen olisi voinut laittaa myös suoraan ketokarppeihin, mutta ajattelin, että ehkä tällä yleisellä puolella saisi enemmän vastauksia.

Viestin otsikko: Re: Syke koholla
ViestiLähetetty: 2018-11-16 20:32:28 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Mä oon 67- vuotias ja mun syke on useimmiten 59 kun verenpainetta mittaan. Silloin on kyl oltu paikoillaan.

ViestiLähetetty: 2018-11-16 20:41:42 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Greda Carpo kirjoitti:
Mä oon 67- vuotias ja mun syke on useimmiten 59 kun verenpainetta mittaan. Silloin on kyl oltu paikoillaan.
No nii-in, Tämä on mulle liian korkea sykkeen taso, eikä se mielestäni ole nyt normaalia, että tunnen sen kehossani koko ajan ja etenkin nukkumaan mennessä.

ViestiLähetetty: 2018-11-16 20:45:47 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Kantsuisko mennä lääkäriin?

ViestiLähetetty: 2018-11-16 20:48:37 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Greda Carpo kirjoitti:
Kantsuisko mennä lääkäriin?
Mä en ole kokenut tarvetta käydä lääkärissä moniin vuosiin. - Viimeksi kävin hakemassa varmistuksen omalle homealtistus-diagnoosilleni ja siitäkin on yli neljä vuotta aikaa.

En tiedä mitä ne lääkärissä pystyisi tälle tekemään? - Toteamaan, että vältä stressiä, nuku ja nosta hiilihydraatteja?

ViestiLähetetty: 2018-11-16 21:19:44 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Näköjään tuo syke nyt laski 66. Mutta on se silti aamuisin turhan korkea minusta ja koko eilisen illan nakutti siellä päälle 70.

ViestiLähetetty: 2018-11-16 21:34:16 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Onks siihen joku syy?

ViestiLähetetty: 2018-11-16 21:41:23 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tarkoitatko siis syytä ylipäätään kohonneeseen sykkeeseen vai siihen, että se nyt laski? - En tiedä miksi se nyt laski, mutta olen viime aikoina nukkunut tosi huonosti ja tosiaan, mennyt varsin vähillä hiilihydraateilla ja sen lisäksi ollut stressaava tilanne, mitä tavallisesti en juurikaan koe, kun olen huono stressaamaan. - Liekö siinä syy, että sykkeet kohonnet.

ViestiLähetetty: 2018-11-16 22:13:20 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Koitapa lisätä suolan käyttöä ihan sillai rutkasti. Jotain kunnon suolaa ruokalusikallinen ylimääräistä (yritä edes :lol: ) ja kerro sitten muuttuiko mikään. Mulla on jo kokemusta kahden ihmisen vastaavista ongelmista jotka katosivat kuin pieru saharaan ko tempulla.

ViestiLähetetty: 2018-11-16 22:20:41 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Joulupukki kirjoitti:
Koitapa lisätä suolan käyttöä ihan sillai rutkasti. Jotain kunnon suolaa ruokalusikallinen ylimääräistä (yritä edes :lol: ) ja kerro sitten muuttuiko mikään. Mulla on jo kokemusta kahden ihmisen vastaavista ongelmista jotka katosivat kuin pieru saharaan ko tempulla.

Aijaa! :shock: - No hitsi, tämä olikin nyt hyvä neuvo! Kiitos hurjasti. [-o< Siis olen kyllä koittanut syödä suolaa, sitä säästelemättä, mutta kun mietin asiaa realistisesti, niin ei hemmetti sitä on oikeasti haastavaa saada niin paljoa, kuin se ketogeenisellä/low carbilla oikeasti vaatisi, ellei oikeasti kiinnitä asiaan huomiota. Etenkin, kun en syö mitään prosessoitua, missä suolaa olisi valmiiksi. - Olin nyt jotenkin aivan unohtanut tämän koko suola-asian kesän jälkeen. :shock:

Mun mielestä meillä koulussa oli puhetta, että ketolla suolan määrä saisi olla vähintään jonkun 12-15g päivässä, ellen aivan väärin muista. Eli kuitenkin puhutaan siis lähes kolmesta teelusikallisesta, mikä ei ole aivan vähän. :o

ViestiLähetetty: 2018-11-16 22:33:51 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Eiks ookkin jännä että kaikki täällä varmaan asian tietävät mutta tuppaa unohtumaan? Mulla imetysaikana suolan vähäinen määrä korreloi heti maidon määrään, joten otin kippoon heti aamusta sen ruokalusikallisen ja maiskuttelin menemään ihan pelkältäänkin jos en saanut kaikkea ruokaan menemään. Ja raskausaikana korreloi pahoinvointiin, mutta tämän tajusin vasta ihan viimeisinä viikkoina #-o Oon tässä testaillut ahkerasti eri suolahiutaleita ja tämä on ihan ehdoton suosikki https://www.foodie.fi/entry/cornish-150 ... 0155200132

ViestiLähetetty: 2018-11-16 22:37:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Seuraanpa jos sattus tulemaan hyviä neuvoja omallekin kohdalle.
Mulla sydän hakkaa tosi usein, pulssi on useinkin vp mitatessa yli 80.
Ja näin illalla kun makoilen ja oon tietsikalla ihan rauhassa niin ykskaks alkaa pulssi hakata.
Inhottava kun tuntuu korvissakin se pauke.
Suolaa syön joka päivä reilusti. Tänäänkin ainakin tuon 3 tl, osaksi vuorisuolaa, osaksi merisuolaa.
Vai vieläkö enemmän tarttis syödä :-k

--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*

ViestiLähetetty: 2018-11-16 22:46:51 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Joulupukki kirjoitti:
Eiks ookkin jännä että kaikki täällä varmaan asian tietävät mutta tuppaa unohtumaan? Mulla imetysaikana suolan vähäinen määrä korreloi heti maidon määrään, joten otin kippoon heti aamusta sen ruokalusikallisen ja maiskuttelin menemään ihan pelkältäänkin jos en saanut kaikkea ruokaan menemään. Ja raskausaikana korreloi pahoinvointiin, mutta tämän tajusin vasta ihan viimeisinä viikkoina #-o Oon tässä testaillut ahkerasti eri suolahiutaleita ja tämä on ihan ehdoton suosikki https://www.foodie.fi/entry/cornish-150 ... 0155200132

No onhan todella! - Kaikki tietävät, mutta tuppaa unohtumaan. Aivan hyvä, että on sitten kollegoja, jotka muistuttavat perusasioista. :mrgreen:

Täytynee ehkä suolavettä ruveta juomaan taas, siitäkin voisi olla jeesiä, kun ruokaan ei tosiaan ihan niin helpolla kaikkea saa uppoamaan. Mulla vaihdellen ollut käytössä eri suolaa, meri- ja ruususuolaa. Maldonista tykkään ruoanlaitossa ja ruususuolaa laittanut sitten suolaveteen. Tuota mainitsemaasi en ole vielä testannut, mutta varmaan tarvii testata myös se! - Kiitos vinkistä! :)

ViestiLähetetty: 2018-11-17 08:08:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Juodun nesteen määrä vaukuttaa mulla pulssiin, mitä vähempi vettä sen korkeampi pulssi

ViestiLähetetty: 2018-11-18 21:09:48 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

MotionK kirjoitti:
Juodun nesteen määrä vaukuttaa mulla pulssiin, mitä vähempi vettä sen korkeampi pulssi

Aijaa! Mulla ei ole nautitun nesteen määrä tainnut muuttua, siksi hieman epäilen, että se tässä tekisi, mutta toki nesteytys on todella tärkeää ja voihan liian vähäinen nesteen määrä tuollaista varmasti myös aiheuttaa.

Enemmän tämä tuntuu siltä, että sympaattinen hermosto käy kierroksilla. :-k - Suolaa olen lisäillyt veteen nyt reilusti, katsotaan josko siitä apua. Samoin nukkumiseen kiinnitän huomiota, ettei jäisi liian vähiin.

ViestiLähetetty: 2018-11-19 13:00:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mullakin tuntuu välillä sykkeet kohoilemaan, ilman erityistä syytä, tai sitä syytä on vaikea löytää. Tuli tässä mieleeni tästä suolasta ja sen vähyydestä kun puhutaan niin, että voisko suolan vaje elimistössä aiheuttaa astmaatikolla yskimistä ja liman nousua keuhkoputkista? Kun nyt jonkin aikaa mulla on ollut semmoista kiusaava köhää, toki jokin aika sitten oli ihan flunssa, jonka jälkiä tää myös saattaa olla.. Mutta toisaalta astmaatikoille suositellaan suolahuonehoitoja ja suolapiippuja, voisko suun kautta nautittu "lääke" auttaa yhtä lailla? Tämä vaan tuli mieleeni kun tuo suolan syönti tuppaa olemaan lähes piilosuolan (juustojen) varassa. Ja just tuo syke on välillä koholla. Eikös joskus täällä jossain ollut puhe verenpaineen kohoamisesta liian vähällä suolalla, tosin voi olla että muistelen jotain väärin :lol:

ViestiLähetetty: 2018-11-19 13:20:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kaikki olemme reippaita koe-eläimiä! Sillä se selviää, auttaako.

ViestiLähetetty: 2018-11-19 20:39:41 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Arin ketjun viestistä päättelin, että suolan lisäys on auttanut Gretaakin?
Ari oli aikoinaan sekä niukkasuolaisella että niukkarasvaisella, eikä siitä yleensä hyvää seuraa...

(Ja jooei, se ei ollut tuohon aikaan mitenkään vain yhden ihmisen karppaustyyli; niukkasuolainen ja niukkarasvainen kitukarppaus oli enemmän sääntö kuin poikkeus karppilan alkuaikoina, joten ei ihme, että ongelmatkin näkyivät)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2018-11-19 20:46:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Voihan se suolavesi auttaa vähempään liman lisääntymiseen nielussa. Juon yleensä 1-1,5litraa miedosti suolattua vettä päivässä ja paljas kraanavesi ei maistu niin hyvältä. Astmahan on myös ja flunssa-aikaan huuhdon nenänsisustan lämpimällä suolavedellä nenäkannun avulla.

ViestiLähetetty: 2018-11-20 20:43:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Harmi, kun tässä ei pysty tägäämään ihmisiä, joille vastaa, pitäisi aina lainata tekstiä, niin sekin vähän hassu sitten, kun ei kehtaa jokaista kommenttia lainata :mrgreen: Mutta vastaan nyt näin yleisesti, että tuo suolan lisäys mahd. auttoi omalla kohdallani, mutta epäilen oireiden nyt tulleen enemmän, tai ainakin osaltaan, sisäilmaongelmaisissa paikoissa käymisestä. Vaikka siis en ole sympaattisella hermostollani hometoksiineihin reagoinutkaan moneen vuoteen, en ennen tätä. - Ja tämä nyt toki on saanut pohtimaan, onko ketoosi tai nämä nykyisetkään hiilihydraattimäärät (n.70-80g/vrk.) sittenkään hyväksi itselleni, kun tuntuu, että oireita, joista on jo eroon päässyt aiemmin, on palannut takaisin.

Suolaa olen nyt kuitenkin aamuisin veteen laittanut, kaiken varalta, täytyy nyt seurailla tilannetta, mutta hyvin on sykkeet nyt pysyneet alle 70, yleisimmin välillä 61-66. Syömisen jälkeen nousevat, mutta tämä ihan normaali ilmiö käsittääkseni.

liljankukkalle tuosta liman noususta ja yskimisestä piti sanoa, että kyseessähän on kuitenkin keuhkojen tapa puhdistautua, eli limaa nousee, jos hengitysteissä on jotain, mikä ei sinne kuulu. - Siksi limaa erittyy niin paljon esimerkiksi flunssassa ollessa. Maitotaloustuotteet tosin myös aiheuttavat monille limaisuutta ja mikäli juustoja paljon kuluu, voisi tuossa olla yksi asia, jota kannattanee tarkastella, mikäli limaisuus jatkuu. Mutta kun mainitsit tuossa, että olit jokin aika sitten flunssassa, niin hyvinkin saattaa siihen liittyä ja voithan tuota suolan lisäystä kokeilla, josko siitä apua olisi. :)

Ketolla, hyvin matalilla hiilareilla mentäessä, saa suolaa syödä päivässä herkästi jonkun 3-6 teelusikallistakin, ellei sitä mistään muualta tule. Eli aikamoisista määristä puhutaan kuitenkin. 12-15g taisi grammamääräisesti olla suositus, mistä meillä puhuttiin yhdellä luennolla. - Tuollainen määrä suolaa on kyllä pienoinen haaste, jos ja kun syö kaiken ruoan niin puhtaista lähteistä, ettei suolaa sen ruoan mukana juurikaan valmiiksi tule, ellei sitten syö välillä jotain meetvurstia, oliiveja tms.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00