karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-13 04:05:03

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 48 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2018-11-26 15:50:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiinnostaisi tietää minkälaisia ketoarvoja on mittailtu ketoosissa?
Itselläni on verensokerista mittaava mutta eikös niissä muissakin ole joku väriasteikko josta näkee että mihin haarukkaan
arvot suunnilleen sijoittuvat?

ViestiLähetetty: 2018-11-26 16:10:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ketoosia voi mitata kolmella tavalla: https://hvmn.com/blog/ketosis/top-3-way ... or-ketosis

1) Verensokerimittarilla voi mitata ketoaineita, jos siihen mittariin saa ostaa erillisiä ketoaineliuskoja (ovat kalliita, noin 1 €/kpl). Pelkällä verensokerimittarilla yleensä ei voi päätellä ketoaineista mitään.

2) Ketoaineliuskoja saa ostaa apteekista (ketosticks), joilla ketoosia voi mittailla virtsasta. Tämä arvio tehdään vertailemalla liuskan väriä pakkauksen värikarttaan.

3) Kolmas menetelmä on ulospuhallusanalysaattori, jolla voi tehdä rajoittamattoman määrän mittauksia. Itsellä ollut ketonix reilun viisi vuotta.

Ketonix: https://cdon.fi/pienkoneet/ketonix-usb- ... -p39344439
Toinen analysaattori: https://ketohc.com/products/khc-m3-ketone-breath-meter

ViestiLähetetty: 2018-11-26 16:17:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla on siis itselläni ketoaineet verestä mittaava laite kotona :D
Muiden ihmisten ketoaineiden määrää ketoosissa kyselen.
Minkälaisia arvoja sulla on ollut? Mahtavatko olla mitenkään vertailukelpoisia esim. tuon oman Freestyle -ketomittarin kanssa?

ViestiLähetetty: 2018-11-26 16:21:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kun itse mittailen Ketonixilla (asetonia), niin niillä ei ole suoraa vastaavuustaulukkoa olemassa. Tässä on kuitenkin kuvaaja, josta asiaa voi hiukan tutkailla.

Liitteet:
1 The Ketone Zone small.png
1 The Ketone Zone small.png [ 182.88 KiB | Katsottu 5563 kertaa ]

ViestiLähetetty: 2018-11-26 16:27:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Oikeasti?
Jos, niin ihan mahtavaa :mrgreen:
Olen ollut välillä huolissani kun ketoaineita on ollut 1,5 -1,9 ja melkein soitin ambulanssin kun ketoaineet olivat 2,3.
Mulla siis takana joku aika sitten hoidettu ketoasidoosi, siksi asia kiinnostaa.
Toki tilanne voi kohdallani olla hieman erilainen (tyypin 2 diabetes) kuin terveellä ihmisellä. Jatkan ketoaineiden tiivistä seurantaa.

ViestiLähetetty: 2018-11-26 16:55:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

D2 myös itsellä, tosin yli 7 vuotta jo remissiossa. Aamusokereita mittailen nykyisin harvoin, koska tuo ketoosin tarkistaminen on vähemmän tuskaista "puhalluspillillä". Jos on ketoosissa, niin sokerit eivät voi olla kovin sekaisin.

ViestiLähetetty: 2018-11-26 16:58:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Catharsis kirjoitti:
D2 myös itsellä, tosin yli 7 vuotta jo remissiossa. Aamusokereita mittailen nykyisin harvoin, koska tuo ketoosin tarkistaminen on vähemmän tuskaista "puhalluspillillä". Jos on ketoosissa, niin sokerit eivät voi olla kovin sekaisin.

Totta. Omalla kohdalla ikävä kyllä vielä haetaan tasapainoa tuon ketoasidoosin ja sitä edeltävien viikkojen jälkeen.

ViestiLähetetty: 2018-11-26 17:05:01 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

Catharsis kirjoitti:
Kun itse mittailen Ketonixilla (asetonia), niin niillä ei ole suoraa vastaavuustaulukkoa olemassa. Tässä on kuitenkin kuvaaja, josta asiaa voi hiukan tutkailla.

Mulla keikkuu 0.5-1.5, ei diabetesta, mutta endon mukaan harmaalla alueella.
Pitää puhallella :lol:

Kotona!

ViestiLähetetty: 2018-11-26 18:24:32 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Puuttime kirjoitti:
Totta. Omalla kohdalla ikävä kyllä vielä haetaan tasapainoa tuon ketoasidoosin ja sitä edeltävien viikkojen jälkeen.

Se ei muuten edelleenkään ollut ketoasidoosi vaan vain metaboolinen asidoosi.
Ketoasidoosissa sokeritkin olisivat olleet todella korkealla - eikä sitä todellakaan korjata glukoositipalla.
Mutta metabooliseen asidoosiin (jokamikä ei ole hengenvaarallinen vaikkakin kurja) glukoositippa on hieno juttu.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2018-11-26 19:48:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Puuttime kirjoitti:

Se ei muuten edelleenkään ollut ketoasidoosi vaan vain metaboolinen asidoosi.
Ketoasidoosissa sokeritkin olisivat olleet todella korkealla - eikä sitä todellakaan korjata glukoositipalla.
Mutta metabooliseen asidoosiin (jokamikä ei ole hengenvaarallinen vaikkakin kurja) glukoositippa on hieno juttu.

Ketoasidoosini johtui todennäköisesti pitkästä huonosti syömisestä (vatsakipujen vuoksi söin tosi vähän ja sekin vähä puuroja ja mehukeittoja) sekä tietystä diabeteslääkkeestä joka kyllä laski sokerit. Tämän lääkkeen kohdalla on näitä "normiverensokerillisia" ketoasidooseja ilmeisesti sattunut. Lukee lääkkeen tiedoissa ja on tiedossa myös Fimeassa.
Minun tilani korjattiin insuliini-infuusiolla, ei glukoositipalla. Lääkäreiden mielestä tila johtui vähähiilihyraattisesta ruokavaliosta, tietenkin.

Lainaus ko. (siis tyypin 2 diabeteksen hoitoon tarkoitettu lääke) lääkkeen tiedoista:

diabeettinen ketoasidoosi, jota esiintyy harvoin (saattaa esiintyä enintään 1 käyttäjällä 1 000:sta)

Diabeettisen ketoasidoosin merkkejä saattavat olla (katso myös kohta 2 Varoitukset ja varotoimet):

virtsan tai veren kohonnut ketonipitoisuus
nopea painonlasku
pahoinvointi tai oksentelu
mahakipu
voimakas jano
nopeutunut tai syventynyt hengitys
sekavuus
epätavallinen uneliaisuus tai väsymys
makealta tuoksuva hengitys, makea tai metallinen maku suussa tai muutos virtsan tai hien hajussa.

Tämä sairaustila saattaa kehittyä veren glukoosipitoisuudesta riippumatta.

ViestiLähetetty: 2018-11-26 20:04:37 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Ja lääkärienkö mielestä puuro mehukeiton kanssa on vähähiilarinen ruokavalio? :roll:

ViestiLähetetty: 2018-11-26 20:36:39 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

*** ok, lääkejuttuja. Ne tekevät kummia **

ViestiLähetetty: 2018-11-26 22:51:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulla iltamittauksella näkyy olevan usein tuo optimaalinen ketoositila kun ketonixilla puhallan. Aamupäivällä on just vihreällä.

ViestiLähetetty: 2018-11-27 08:02:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Greda Carpo kirjoitti:
Ja lääkärienkö mielestä puuro mehukeiton kanssa on vähähiilarinen ruokavalio? :roll:

Ilmeisesti kun kerroin olevani normaalisti vähähiilihydraattisella ruokavaliolla niin heillä räjähti päässä jotain eivätkä sen jälkeen kyenneet
järkevään ajatteluun. Kaikki mitä sanoin, kuulosti heidän korvissaan sanalta "vaarallinen karppaus."
Koska tosiaan, ihan sama mitä sanoin, he olivat tylyjä ja epäystävällisiä. Hetkittäin ihan hyökkääviä kun piti oikein puheeni päälle alkaa huutamaan. Eivät ollekaan rekisteröineet tosiaan sitä että en ollut melkein 2 kuukauteen pystynyt syömään muuta kuin hiilihydraatteja ja niitäkin vain muutaman lusikallisen päivässä.

ViestiLähetetty: 2018-11-27 08:14:48 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Aika hyvin on lääkäritkin peloteltu (eikä vain diabeetikot, joita olen tavannut), sano...

ViestiLähetetty: 2018-11-27 08:43:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Aika hyvin on lääkäritkin peloteltu (eikä vain diabeetikot, joita olen tavannut), sano...

Siltä tosiaan tuntuu.
Mua alkaa ihan oikeasti jo kyllästyttää tämä että saa toistuvasti taistella ja puolustaa itseään lääkäreitä vastaan
kun haluaa pysyä parhaassa mahdollisessa kunnossa eikä tietentahtoen sairastuttaa itseään enempää.
Tulee jo ihan epäuskoinen tunne, että eihän tämä voi olla edes totta.
Jos olisin elämäni aikana aina uskonut lääkäreitä enkä itse ottanut asioista selvää ja ollut kiinnostunut omasta terveydestäni
ja ajoittain tapellut vastaan ja ollut ihan suoraan noudattamatta lääkärin neuvoja ja hakematta minulle määrättyjä lääkkeitä niin olisin ihan varmasti tällä hetkellä (55-vuotiaana) todella ylipainoinen ja sairas ellen jopa kuollut.
Ihan käsittämätön ajatus että ihmisen pitää itse taistella oman hyvinvointinsa puolesta, (useimmat) lääkärit eivät sitä tee.
Ei heitä kiinnosta. Haluavat vain määrätä lääkkeitä. Mutta niinhan se heidänkin kohdallaan menee, että kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.

ViestiLähetetty: 2018-11-27 11:22:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mikähän mahtoi olla käyttämäsi diabetes-lääke nimeltään? Ehkä etenisi metaboliahäiriön syy ja sille nimi?
Asenteet kyllä jylläävät, valitettavasti.

ViestiLähetetty: 2018-11-27 11:29:48 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Luultavasti SGLT2 estäjä jonka sivuoireina on ketoasidoosi ja josta on usempia varoituksia, kauppanimiä on useampia https://pharmacafennica.fi/spc/2952643 ja tuossa myös yleisesti lääkeryhmästä.

ViestiLähetetty: 2018-11-27 11:39:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Puuttime kirjoitti:
en kyenneet
järkevään ajatteluun. Kaikki mitä sanoin, kuulosti heidän korvissaan sanalta "vaarallinen karppaus."
Koska tosiaan, ihan sama mitä sanoin, he olivat tylyjä ja epäystävällisiä..

Niin tuttua: Ihan tuossa alkuvaiheessa karppausta mittautin kolesterolit (ne turhat, joita virallinen puoli mittaa), kun äiti oli huolestunut kolesterolistani.

Lääkäri kun kehui että kokonaiskole on vain 4,4 ja sanoin siihen että kiva, syön nimittäin 100 g voita päivässä, lääkärin vastaus oli "höpö höpö." Tuossa kohtaa oli myös juuri mitattu verenpaine, joka oli 117/75...

Oikeasti tuossa kohtaa olisi pitänyt kysyä "Väitätkö että valehtelen syömäni voin määrästä?" ja jatkaa keskustelua ja eritoten kysyen ehkä myös minne voi tehdä ilmoituksen lääkärin asiattomasta käytöksestä. Eivät ne lopeta sitä ilman jotain huomautuksia tai sanktioita.

Mutta olin tuolloin vasta aloittanut karppauksen (rasvamääräkin siksi päivittäin noin pieni) ja kyseessä oli gynekologikäynti, jonka yhteydessä vaan lääkäri kertoi labrasta tulleet tulokset ettei niistä tarvitsisii erikseen soittaa, niinpä annoin lääkärin erittäin asiattoman höpöhöpöttelyn jäädä omaan arvoonsa.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2018-11-27 12:49:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Luultavasti, mahdollisesti, todennäköisesti SGLT2 ei ole vastaus lääkkeen nimitiedusteluun, mutta voi hyvin ollakin.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 48 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00