Tässä Antti Heikkilän sivuilta löytämäni kertomus. Itselläni myös rentokarppauksen kiristäminen auttoi. Suolaa en ole vältellyt.
Lainaa:
Vähähiilihydraattinen ruokavalio paransi minut!!
Hei,
Olen ollut jo vuoden ilman menieren oireita vähähiilihydraatisen ruokavalion ansiosta. Aina jos lipsun dieetistä, oireet alkavat palautua muutaman päivän viiveellä. AINA. Noudattaessani tätä ruokavaliota siedän myös suolaa "normaalisti".
Olen heivannut betasercit pois käytöstä, otan edelleen puolikkaan nesteenpoistajan/pv, mutta kun loppuvat, aion kokeilla ilman.
Edellinen vuosi ennen tätä ruokavaliota oli tukala, paha jakso oli joka kuukausi ja viime vuoden syyskuussa laskin päätyneeni oksennuskohtauksiin yhdeksänä päivänä, aina muutaman päivän välein. Tämä siis jatkui vuoden verran.
Olen ollut aina hyvin kiinnostunut ravintoasioista, lukenut paljon sekä harrastanut urheilua, juoksua, punttia ja nk. fitness-elämän tyyliä, Tilanne oli jo sietämätön. Uskoin vaan puhtaasti tuota suolarajoitusta ja söin lääkkeitä. Silti tuntui, ettei ollut mitään järkeä, tolkkua siitä milloin meniere iski ja milloin laantui. En ymmärtänyt selitystä, miksi se iski vaikka olin 0-suolalla ja vedellä..
Jo menieren alkuvaiheilla toteisin että sokeri ei sovi tähän ruokavalioon ja tulin vähitellen tulokseen, että kaikkia hiilihydraatteja on alettava vähentämään/välttämään , koska kaikki hiilihydraatti muutuu hitaammin tai nopeammin lopulta kehossa sokeriksi. (Tästä kannattaa itse lukea vaikka netistä monimutkainen asia ja vaatii perehtymistä).
Kiitän parantumisestani tietysti itseäni, että jaksoin hakea vastausta kysymyksiin, mutta ennen kaikkea Antti Heikkilää ja hänen kirjojaan, jotka ovat antaneet uskon ja ymmärryksen vähähiilihydraattiseen ruokavaloon. Päädyin lukemaan hänen kirjansa ensimmäisen kerran erään lehtijutun luettuani.
Dieetin aloittamisen ensimmäiset viikot oli keholle hieman raskasta, voi olla päänsärkyä, väsymystä, kun keho alkaa käyttää hiilarivarastojen sijaan kehon rasvavarastoja, mutta jo viikon jälkeen olo on ollut mainio ja erittäin energinen, nyt jo vuoden verran. Tämä dieetti alkaa auttaa välittömästi, jo parissa päivässä.
Plussana on vielä, että useimmilla paino putoaa jopa useamman kilon, minullakin putosi pari kolme. Itselläni ei ole äärimmäisen "ankara" dieetti, syön päivässä noin 50-70g hiilareita, yleensä urheilun jälkeen osan siitä palautuakseni paremmin.
Repsahdin viime viikolla ruokavalion kanssa muutaman päivänä peräkkäin syömään karkkia ja leipää muun perheen ohella ja oireet alkoi kolmen päivän jälkeen palautua: korvan humina alkoi ja pakokauhu iski. äkkiä linja takaisin, vettä ja hiilarit hiiteen! Eilen aamulenkin jälkeen olo normalisoitui ja nyt on poissa. Huh.
Siksi päätin tulla tänne kertomaan kokemuksistani.
Toivon sydämestäni pohjasta, että joku löytää tästä tien parempaan oloon.
Saana