karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-21 05:38:22

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 35 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-05-16 13:40:13 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minkä merkkisiä pähkinöitä te ostatte? Siis isoissa pusseissa.

Mua ärsyttää kun ostamani pähkinät on usein huonosti säilytettyjä, niin että niistä on tullut ihan pehmeitä. Pähkinöiden kuuluu rouskua hampaissa! En uskalla ostaa mitään isoja pusseja (jotka olis kätevämpiä ja edullisempia) kun en halua valtavaa määrää pehmeitä pähkinöitä riesakseni.

ViestiLähetetty: 2008-05-16 13:43:20 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Mä vältän noita isoja pusseja, koska ne on kalliita ja niiden hyllykierto on siksi hitaampaa kuin noiden pienempien pussien. Jos tykkäät ostaa mielellään ison pussillisen kerralla, niin Lidlin Royal Nuts -pähkinäsekoitus tai Sirius saksanpähkinät ovat sellaisia. Punnitse & Säästä -kaupasta voi ostaa ison erän kerralla ilman että se on jo valmiiksi vanhaa.

ViestiLähetetty: 2008-05-16 13:46:32 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Jeps, olenkin juuri (paluu)muuttamassa kaupunkiin, jossa on Punnitse ja säästä. Se saattaa ratkaista ongelman, enpä tullutkaan ajatelleeksi!

ViestiLähetetty: 2008-05-16 13:57:09 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Kampin K-marketissa on myytävänä saksanpähkinää, pekaania, pistaasia, paraa ja muitakin 1 kg pusseissa.

ViestiLähetetty: 2008-05-16 14:58:34 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

^ Tuskin nyt kilon pusseissa kuitenkaan. Jos mulla on sama merkki mielessa kuin mita sa ajattelit, ne taitaa olla 500 g, kun ne parapahkinat ainakin maksaa jotain 6-7 e.

ViestiLähetetty: 2008-05-16 15:02:24 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Hantsu kirjoitti:
^ Tuskin nyt kilon pusseissa kuitenkaan. Jos mulla on sama merkki mielessa kuin mita sa ajattelit, ne taitaa olla 500 g, kun ne parapahkinat ainakin maksaa jotain 6-7 e.

Kilon pussi saksanpähkinää oli siellä 19,90, jos oikein muistan. Olivat kyllä tosi isoja pusseja.

ViestiLähetetty: 2008-05-16 17:08:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Rainbown pähkinäsekoitus on aivan ihana ja edullinen. :smt007

Edit. Pussi sisältää suolaamattomia ja paahtamattomia manteleita, hassel-, cashew-, saksan- ja pekaanipähkinöitä. Hinta on jotain 2,5 euron paikkeilla ja pussin koko on 200g.

Pähkinät ovat mielestäni selvästi laadukkaampia kuin esim. Lidlin pähkinäsekoituksessa. Suosittelen kokeilemaan!

Tässä vielä tietoa tuotteesta: http://www.rainbow.fi/default.asp?viewI ... uctID=1701

ViestiLähetetty: 2008-05-16 18:11:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä en käyttäisi kerralla pähkinöihin kahtaa kymmentä euroa. :shock: Siksi ostankin niitä halpispähkinöitä silloin, kun pähkinöitä tekee mieli - ei kovinkaan usein. Tai menen Filmtowniin ja ostan halvalla kasan pistaasipähkinöitä. :roll:

Kuva

ViestiLähetetty: 2008-05-16 21:29:20 
Poissa
sintti
sintti

Mulle kävi taas niin päin et olen yleensä ostanut sellasen kilon pussin maapähkinöitä ja ne on aina olleet loistavia. Nyt ostin pienen pussin koska se on halvempi a miten kävikään. Koko pussin sisältö on "vanhahkoa" ei oo ees kunnon rapeita vaan sellasia tiedätte kyllä..

ViestiLähetetty: 2008-05-18 07:59:51 
Poissa
taistelukala
taistelukala

Minä ostan pähkinäni irtotavarana veljeni kautta, joka taas hankkii ne suoraan maahantuojalta. Ovat tosi tuoreita ja ihan eri luokkaa kuin kaupan hyllyissä. Sain semmoisia saksanpähkinöitä (joku eri lajike) jotka eivät ole kitkeriä, mitä ne yleensä ovat. Siksi olen tykästynyt niihin, ovat mahkeahkoja, samoin tykkään hasseleista kovasti. Mulla meneekin pähkinöitä vähintään kourallinen päivässä. Pähkinöitten säilyttämisessä pitää olla huolellinen, ne nimittäin härskiintyvät helposti ja muuttuvat jopa haitallisiksi. Ite säilytän pakkasessa.

ViestiLähetetty: 2008-05-18 08:13:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

S-ketjulla on niitä hillittömän herkullisia ja koukuttavia cashew-suolapähkinöitä sinisävyisessä 400g pussissa. Oliko se nyt X-tra vai mikä se niiden halppismerkki?!

Koukuttavuutensa vuoksi harrastan niitä enää harvemmin, ja olen siirtynyt saman ketjun tavallisiin suolapähkinöihin, ja niitäkin syön lähinnä kourallisen salaatin seassa.

ViestiLähetetty: 2008-05-18 08:31:29 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Dumpo kirjoitti:
Minä ostan pähkinäni irtotavarana veljeni kautta, joka taas hankkii ne suoraan maahantuojalta. Ovat tosi tuoreita ja ihan eri luokkaa kuin kaupan hyllyissä. Sain semmoisia saksanpähkinöitä (joku eri lajike) jotka eivät ole kitkeriä, mitä ne yleensä ovat. Siksi olen tykästynyt niihin, ovat mahkeahkoja, samoin tykkään hasseleista kovasti. Mulla meneekin pähkinöitä vähintään kourallinen päivässä. Pähkinöitten säilyttämisessä pitää olla huolellinen, ne nimittäin härskiintyvät helposti ja muuttuvat jopa haitallisiksi. Ite säilytän pakkasessa.

Mitenkäs tuo pakkassäilytys oikein toimii? Jäätyvätkö ne pähkinät siellä niin, että niitä pitää sulatella ennen syömistä? Mä haluaisin kanssa olla tosi tarkka tuon säilytyksen kanssa, joten olen alkanut pitää siemeniä ja pähkinöitä jääkaapissa. Onko se riittävän turvallinen paikka? Tosin pellavansiemenet ja mantelit mulla taitaa edelleen olla kuivakaapissa...

ViestiLähetetty: 2008-05-18 08:48:50 
Poissa
taistelukala
taistelukala

Luin netistä jokin aika sitten jonkun "pähkinäexpertin" kirjoitusta ja siinä se henkilö sanoi että vähintään jääkaappi, mieluiten pakkanen. Varsinkin jos säilyttää isompia annoksia pähkinää. Kun otan pakkasesta kourallisen pussista, niin vetelen ne heti nassuun ja ovat ihanan rapsakoita ja ihan pureskeltavissa. Sulavat melkein samantien jos haluaa huoneenlämpöisiä syödä. Eli pakkanen ei hidasta syömistahtia :wink: :mrgreen: .

ViestiLähetetty: 2008-05-18 09:01:59 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Suola(maa)pähkinöistä ainoat syötävät ovat Taffelia, ainakin meidän perheraatimme mielestä. Muissa on joku ihmeellinen makeahko sivumaku. Taffelit ovat myös selkeästi kookkaimpia.

Muitakin lajeja syömme mielellämme. Lidlin Royal Nuts ja saksanpähkinät myydään muuten aika hyvin tuoreuden säilyttävissä pusseissa.

Jääkaapissa säilytämme.

ViestiLähetetty: 2008-05-18 10:29:20 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Dumpo kirjoitti:
Luin netistä jokin aika sitten jonkun "pähkinäexpertin" kirjoitusta ja siinä se henkilö sanoi että vähintään jääkaappi, mieluiten pakkanen. Varsinkin jos säilyttää isompia annoksia pähkinää. Kun otan pakkasesta kourallisen pussista, niin vetelen ne heti nassuun ja ovat ihanan rapsakoita ja ihan pureskeltavissa. Sulavat melkein samantien jos haluaa huoneenlämpöisiä syödä. Eli pakkanen ei hidasta syömistahtia :wink: :mrgreen: .

Ei mulla yleensä isompia satseja oo säilytettävänä. Lidlin saksanpähkinäpussi kestää mulla semmoset pari viikkoa. Mutta pitää kokeilla tuotta pakkassäilytystä. Ei mulla niin väliä, ovatko huoneenlämpöisiä. Rapsakkuus on tärkeintä. Voikos pakkaseen laittaa sitten siemeniäkin? Mulla on jääkaapissa nimittäin siemensekoitus, jossa on pinjan- ja auringonkukansiemeniä...Niin ja minkälaisessa pussissa sulla ne siellä pakkasessa on? Käviskö paperipussi, vai olisiko ihan sellainen tavallinen pakastuspussi paras vaihtoehto? Pahoittelen tätä kysymystulvaa, mutta haluan tosissani pitää huolen, etten söisi pilaantuneita pähkinöitä...

ViestiLähetetty: 2008-05-18 10:38:06 
Poissa
taistelukala
taistelukala

Ei haittaa vaikka kyselet :mrgreen: ! Itelläni auringonkukan siemenet pakkasessa, niitä on kilo. Tykkään niitä napsia aina silloin tällöin ja laittaa salaattiin. Onhan nuo siemenet luonnossakin pakkasessa (siellä missä talvi) ja säilyvät hyvin. Olen laittanut pähkinät ja siemenet minigrip-pusseihin, koska en halua niihin tarttuvan mitään hajua tai makua. Rasiakin hyvä, vaan vie enemmän tilaa. Haluan myös olla ehdottoman varma että pähkinäni ovat hyvälaatuisia ja -makuisia. Olen niin monta kertaa saanut pettyä pilaantuneisiin pähkinöihin, varsinkin hasseleihin, etten enää halua ostaa tavallisesta kaupasta niitä. Meillä kun on vielä tämmöinen pikkupitäjä jossa vaihtuvuus on varmaan minimiluokkaa.

ViestiLähetetty: 2008-05-18 12:28:10 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Tuo onkin ehkä ainoa tapa, jolla suostun syömään auringonkukkaöljyä. Sitä on kuitenkin yleensä mahdotonta välttää, koska kaikki öljyyn säilötty on säilytty yleensä juuri auringonkukkaöljyyn.

ViestiLähetetty: 2008-05-18 16:42:20 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Täytyy kyllä sanoa, että mä en osaa makunystyröilläni sanoa, ovatko pähkinä tai siemenet pilaantuneita. Itse ostan kummatkin ihan tavallisista kaupoista. Ja hyvin ovat maistuneet. Saksanpähkinät ja mantelit ostan Lidlistä, muut tavallisista, isomman valikoiman ruokakaupoista. Toivottavasti ovat olleet kelpo tavaraa...Minkälaista haittaa on, jos syö sellaisia eltaantuneita pähkinöitä?

ViestiLähetetty: 2008-05-18 18:56:30 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Varsinkin noissa rasvaisimmissa pähkinöissä, kuten Macadamiat, se eltaantuneisuus näkyy jo päälle päin ja vaikuttaa luonnollisesti myös makuun. Mä tosiaan vältän noita kauan hyllyissä seisoneita isoja ja kalliita pusseja, koska niitä menee vähemmän kuin halvempia pieniä pusseja ja tässä en siis puhu kilohinnasta vaan pussin hinnasta ja mielletäänkö se halvaksi vai kalliiksi.

ViestiLähetetty: 2008-05-18 19:41:28 
Poissa
taistelukala
taistelukala

Ainakin yleisimpiä pilaantumisen merkkejä maussa on kitkeryys, eltaantunut maku, pistävä jälkimaku, paitsi saksanpähkinä jossa luonnostaa vähän kitkerä jälkimaku. Värissä tulee muutoksia myös, vaalea muuttuu keltaiseksi. Eltaantunut rasva aiheuttaa solumuutoksia, lievästi karsinogeeninen. Muutenkaan eltaantunut rasva ei ole hyväksi. Samoin mitä vanhempi pähkinä, sitä enemmän rupeaa muodostumaan happoa, jonka nimeä en enää muista ja mitä huonoa se vaikutti :roll: , mutta oli pahasta jos sitä liikaa. Tuoreen pähkinän tunnistaa rasvaisesta ja pehmeäntuoreesta olemuksesta, vanha on kuivan oloinen ja kitkeryyttä esiintyy.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 35 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00