karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-10-11 01:15:13

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2020-02-24 15:29:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onko kellään kokemusta dieetistä, jossa syödään 2 päivää hiilareita ilman rasvaa, 2 päivää vähärasvaista eläinperäistä ruokaa ja vihanneksia sekä 3 päivää karppausta "kohtuullisilla hiilareilla". Lisäksi pitäisi harrastaa vähintään kerran viikossa lihaskuntoliikuntaa ja kerran viikossa aerobista.

(Ketokarppaus ei taida sopia mulle, koska kykenin olemaan 23 gramman hiilareilla vain 4 päivää. :( )

ViestiLähetetty: 2020-02-24 16:05:56 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Voi olla että sun elimistö vaatii pitemmän ajan kuin neljä sopeutuakseen ketokarppaukseen.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2020-02-24 17:04:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo, mut mun mun pää ei enää kestänyt viidennen päivän iltana, koska elimistö/suolibakteerit vaati lisää hiilareita. :)

ViestiLähetetty: 2020-02-24 17:06:49 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Taisit olla melkoisella kitukuurilla?

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2020-02-24 17:08:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En ollut minkäänlaisella kitukuurilla, vaan söin niin reippaasti, että lihoin.

Ekat neljä päivää sujuivat ihan ongelmitta. Oisko ollut niin, että lihasten glykogeenivarastot loppuivat 5 päivässä?

Lihon aina kun vähennän hiilareita ja laihdun kun lisään niitä. Sen vuoksi ajattelin, että ehkä tuo 2,2,3-dieetti saattaisi sopia mulle.

En tosin tiedä, onko kyse rasvakudoksen paisumisesta vaiko vain siitä, että siihen kerääntyy vettä. Jälkimmäinen on ehkä todennäköisin selitys, koska "lihominen" ja "laihtuminen" tapahtuu lähes reaaliajassa. Jossain tosin väitettiin, että hiilareiden lisääminen lisäisi veden kertymistä elimistöön mutta ehkä olen poikkeus.

ViestiLähetetty: 2020-02-24 17:20:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ongelmana on vain se, että minusta vaikuttaa siltä, että hiilarit pahentaa mun selkäsärkyä. :(

ViestiLähetetty: 2020-02-24 18:40:22 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Aika outoja glykogeeniväitteitä.
Se ne mihinkään lopu ketoillessa, vaan keho tekee muusta ruoasta niitä sen verran lisää että aina pärjää.
Glykogeeniä löytyy ihan karnivoorinkin lihaksistosta, vaikkei tietenkään täysinä varastoina.

Mietin vain sitä kituilua, ja kalorien laskentaa, kun tuolla vierailijoissa ne eivät tuntuneet ihan olevan sinulla hyppysissä...?

ViestiLähetetty: 2020-02-24 19:36:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Aika outoja glykogeeniväitteitä.

Kuka on esittänyt outoja glykogeeniväitteitä? En minä ainakaan, vaan olen esittänyt mielestäni vain yhden glykogeenia koskevan kysymyksen.

els kirjoitti:
Se ne mihinkään lopu ketoillessa, vaan keho tekee muusta ruoasta niitä sen verran lisää että aina pärjää.
Joo, mut eikö hiilarihinhimo voisi silti johtua siitä, että elimistöstä loppuu helposti saatavilla olevat varastoglykogeenit?

els kirjoitti:
Mietin vain sitä kituilua, ja kalorien laskentaa, kun tuolla vierailijoissa ne eivät tuntuneet ihan olevan sinulla hyppysissä...?

Nyt en taaskaan ymmärrä, mistä puhut. Ja miksi kituilun edes pitäisi olla kenenkään hyppysissä? (En minä edes pystyisi kituilemaan, koska olen suursyömäri, joka ei kestä nälkää...)

P.S. Onko se nesteen kertymistä vai lihomista, jos vatsarasva sekä turpoaa että muuttuu vähemmän kiinteäksi (ihan vain parissa päivässä)?

P.S.II

En laihdu edes kuukauden pituisella ketoilulla. (Kokeilin sitä nuorena.) Tai ehkä ketoilu on väärä termi, koska en päässyt koskaan ketoosiin. Tai laihduin ehkä max. 2 kiloa, mikä oli mielestäni huono tulos. Mutta laihduin neljä kiloa välittömästi ketodieetin lopetettuani ja olin lisäksi suunnattoman energinen ainakin koko seuraavan kuukauden. Eli minun elimistöni tykkäisi ehkä hyvinkin vaihtelevasta dieetistä.

ViestiLähetetty: 2020-02-24 19:51:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jos et kestä nälkää, ainoa mahdollisuus on runsaseläinproteiininen ravinto. Kunhan pidät proteiinin (g) korkeampana kuin energian (hiilarit + rasva, g), niin homman pitäisi pelittää. Katso Ted Naimanin P:E diet. https://www.thepediet.com/

Noista pullisteluista ei tarvitse välittää, itse asia on ok.

ViestiLähetetty: 2020-02-24 19:52:25 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Glykogeenistä: lihasten glykogeenivarastot eivät tietääkseni aiheuta nälkää.

Kaloreista: Nälkä tarkoittaa joko sitä, että ei ole syönyt tarpeeksi - tai sitä että syöty ruoka on varastoitu pois käytöstä. Näitä voi tarkistaa kalorilaskuilla, mutta silloin pitäisi tietää, paljonko on syönyt. Ei grammoissa eikä lautasen koossa vaan kaloreissa. Muuten syötyä energiaa on vaikeaa arvioida.

ViestiLähetetty: 2020-02-24 19:58:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nälkä jää, vaikka ruoassa olisi tarpeeksi energiaa, jos siinä on liian vähän ravinteita (proteiineja ja hivenaineita). Riittävä määrä proteiinia auttaa kylläisyyssignaaleja toimimaan. Pelkkä energia tai määrä ei. Tämä on vahva oma kokemus, koska runsasrasvainen karppaus ei itsellä toiminut. Runsasproteiininen (25-30 %) karnivori sen sijaan rokkaa loistavasti.

ViestiLähetetty: 2020-02-24 20:11:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ok. Porsaansydämessä on näköjään vain 100 kaloria/100 grammaa. Eli sitä pitäisi syödä siis kokonaiset 500 grammaa päivässä, jos kalorimäärä on 2100 ja söisi 25 % proteiinia ja ottais ne kaikki lihasta. Hinnaksi tulisi silloin 3 euroa päivässä eli 92 euroa kuussa. Siis pelkästään proteiinin hinnksi.

Muuten olen sitä mieltä, että on aika yksilöllistä, mikä tekee kenetkin kylläiseksi. Minun nälkäni lähtee ainakin hiilareilla ja todennäköisestimyös proteiinilla. Mutta monen muun nälkä lähtee parhaiten rasvalla.

ViestiLähetetty: 2020-02-24 20:26:43 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ Ei se vielä edes riittäisi. Jos pitää syödä 25% prodea, niin silloin siitä porsaansydämestä saa tuohon mukaan laskea vain valkuaiset eikä sitä rasvaa.
Ainakin naudan sydämen kaloreista noin kolmannes tulee finelin mukaan rasvasta ja vain se loppu valkuaisesta...

ViestiLähetetty: 2020-02-24 20:27:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Glykogeenistä: lihasten glykogeenivarastot eivät tietääkseni aiheuta nälkää..

Ei kukaan ole väittänytkään sellaista

els kirjoitti:
Kaloreista: Nälkä tarkoittaa joko sitä, että ei ole syönyt tarpeeksi - tai sitä että syöty ruoka on varastoitu pois käytöstä. Näitä voi tarkistaa kalorilaskuilla, mutta silloin pitäisi tietää, paljonko on syönyt. Ei grammoissa eikä lautasen koossa vaan kaloreissa. Muuten syötyä energiaa on vaikeaa arvioida.

Oletko nyt aivan varma tuosta?? Minä olen luullut, että kalorit lasketaan kertolaskulla lautasen koko x ruuan paino. :lol:

ViestiLähetetty: 2020-02-24 20:29:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lihassa on tyypillisesti noin 20 % proteiinia, kovissa juustoissa vähän enemmän. Karjalanpaistiin laittaisin mukaan vähän sian savukylkeäkin.

Yksinkertaisesti, tee kilo-puolitoista kerraallaan ja syö kerralla niin paljon kun mahtuu eli kylläiseksi. Odota, kunnes tulee seuraava nälkä ehkä 6-8 tunnin päästä tai seuraavana päivänä. Silloin syödään taas niin paljon, että tulee kylläinen olo.

Aterian määrä (jonka siis keho säätää, ei puntari tai silmämitoitus) vaihtelee jossain 300-500 g välillä normaalilla 2000 kcal keskikulutuksella. Määrällä sinänsä ei ole merkitystä, mutta alle puoli kiloa päivässä on mielestäni kituilua. Tässä siis hiilareita ei ole, mutta eläinrasvaa grammoina lähes sama kuin proteiineja.

Päänsäryn estämiseksi riittävästi suolaa mukaan.

Joskus laskeskelin näitä tällä taulukolla, jossa nyt se karjalanpaisti olkoon esimerkkinä. Mitään en ole enää puoleentoista vuoteen laskenut, sillä tämä karnivori ei sitä näytä tarvitsevan. Linkki: https://drive.google.com/open?id=1kvORL ... qnlHilfdlv

Liitteet:
Karjalanpaisti.png
Karjalanpaisti.png [ 164.52 KiB | Katsottu 5692 kertaa ]

ViestiLähetetty: 2020-02-24 20:34:42 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

vanha karppu kirjoitti:
Oletko nyt aivan varma tuosta?? Minä olen luullut, että kalorit lasketaan kertolaskulla lautasen koko x ruuan paino. :lol:

Toivottavasti tämä on vain vitsi. Jos niin hyvä sellainen o/

ViestiLähetetty: 2020-02-24 20:38:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Taidat siis oikeasti pitää minua tyhmänä?

ViestiLähetetty: 2020-02-24 20:40:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Catharsis kirjoitti:
Lihassa on tyypillisesti noin 20 % proteiinia, kovissa juustoissa vähän enemmän.

Perskule, minä unohdin kokonaan, että lihassa on vettäkin!! Eli mielestäni laskin väärin että puoli kiloa lihaa riittää, koska kalorit piti saada proteiineista eikä vedestä. Mutta sinun mielestänsi puoli kiloa riittää silti?

Kiitos paljon taulukosta! Pitää tutustua siihen parempana ajankohtana. Kipuni on nyt yltynyt sellaiseksi, etten kykene lukemaan taulukoita...

ViestiLähetetty: 2020-02-24 20:41:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Se taulukko toimii valikoineen sitten vain excelissä...

ViestiLähetetty: 2020-02-24 20:49:39 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

vanha karppu kirjoitti:
Perskule, minä unohdin kokonaan, että lihassa on vettäkin!! Eli mielestäni laskin väärin että puoli kiloa lihaa riittää, koska kalorit piti saada proteiineista eikä vedestä. Mutta sinun mielestänsi puoli kiloa riittää silti?.

No en tyhmänä lain, vaan vain tottumattomana.
Se kävi ilmi jo noista leipälaskuista vierailijoiden ketjusta jokunen päivä sitten.

Porsaansydämessä on varmaan aika lailla samanlaiset "makrot" kuin finelistä löytämässäni naudansydämessä.
100 grammassa tuotetta on 16.5 grammaa valkuaista ja 3.6 grammaa rasvaa, ja sitten hurjasti vettä.
1 gramma valkuaista on neljä kaloria
--> 100 grammassa naudankieltä on valkuaiskaloreita vasta 66 (eikä sataa)
--> Ne loput kielen kaloreista tulevat rasvasta.
Ei tämä sen korkeampaa matematiikkaa ole, mutta tähän täytyy tottua. Vesi ei vaikuta vaan vain nuo kalorilähteet

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00