karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-07 18:04:11

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Ensimmäinen ilmo
ViestiLähetetty: 2004-08-27 10:13:07 
Kaverin kehoituksesta lähdin tutkimaan alakarppaajien juttuja, hän kun hehkutti aiheesta tuossa viimeksi tavatessamme. Ensimmäinen sana mikä minulle tuli mieleen oli (yllätys!) Atkins, josta olen kuullut tietysti niin hyvää kuin pahaakin. Tutustuin kyseiseen asiaan, enkä kokenut sitä oikein omakseni. No ei siinä mitään, asenne on aina että tutkitaan ennenko hutkitaan. Nyt tutkin tätä.

Innostukseni ryhtyä karppaajaksi (ehkä) johtunee siitä että olen tutkaillut kroppani käyttäytymistä nyt ainakin vuoden ajan. Ongelmanani on ollut, ylipainon lisäksi, ajoittaiset hirvittävät turvotukset vatsan seudulla. Jätin leivän pois ruokavaliostani, sitä ennenkin kyllä söin vain ruisleipää. Tilanne parani jonkin verran. Sitten huomasin että kun tein pizzaa (vehnäjauhoista pölisevä pohja) niin ei mennyt kuin ehkä tunti ja vatsa paisui palloksi. Mamma-mekko olis ollu kova sana siinä vaiheessa. Olen syönyt myös pastaa, riisiä ja pottuja ruuan kanssa, ensiksi mainittua eniten, kun se on ollut nopeinta. Vatsan turvotus vaihtelee. Syömisvälit on olleet 2-12 tuntiin, miten on ehtinyt tai viitsinyt tehdä ruokaa.

Nyt sitten alan kokeilla tätä. Ensimmäinen ajatus ei ollut juttuja lukiessa laihduttaminen vaan nimenomaan tuon tolkuttoman turvotuksen pois saanti. Kaapissa on jauhiskastiketta johon on käytetty yllättäen sitä jauhista, mutta soossiintuminen on saatu aikaan Bertollin pasta-kastikkeella jossa ei ole jauhoja vaan tomaattia, mausteita ja oliivi-öljyä. Menenkin tästä lyömään sekaan rehuja ja syömään. Heti alkoi maha murisemaan.

Totisesti toivon tästä löytyvän avun. Jatkoa seuraa.....

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 11:27:53 
Poissa
paleokarppi
paleokarppi

Sama vika oli Rahikaisella - ennen. Karppaamisen myötä lähtee se iänikuinen turvotus, trust me. Jo pari vuotta karpanneena olen ehtinyt testailla eri ruoka-aineiden turvotusmääriä (nämä ovat tietysti täysin yksilöllisiä juttuja): Pahin turvottaja on makea jäätelö, Mövenpickit etunenässä. Ei voi syödä ollenkaan. Ruisleipä melkein yhtä paha, muut leivät tulevat sitten seuraavana. Syön ihan pikkuisen joskus, jos on pakko. Perunasta tulee turvotus/ähky, samoin karkista. Jne. Kun turvotus katoaa, oman kropan "perustuntemus" muuttuu todella paljon miellyttävämmäksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-05 10:04:18 
No ihan keturalleen on menny koko homma! Hillitöntä mässäystä pizzojen ja kaljojen ja limukoiden kanssa, ihan kuin kyseessä olisi tappotuomio ja viimeinen ateria! :lol: Vaan eipä vähä mitään, eilen kävin kaupassa haalimassa kaikenlaista hyvää kaapin täyteen ja aloitin karppaamisen tekemällä kesäkurpitsapaistosta, johon oli linkki jossain... ai jessus mitä namia!!

Tutkailin myös hiilareita netistä ja mietin ruuan syvintä olemusta. Mä rakastan makuja, oraalista nautintoa. Ruoka on mulle paras kaveri, ilon ja surun ilmaisun väline. Jo aikoja sitten olen karsinut ruuasta kaiken näkyvän rasvan minkä olen voinut, tefloni on ollut hyvä apu siinä hommassa. En erityisemmin tunne halua aloittaa rasvan kanssa läträystä uudelleen, vaikka täällä siihen suorastaan kehoitetaan. En koskaan ole pitänyt makeasta, joten ei ole pelkoa sortua johonkin mässäykseen sen(kään) suhteen. Mutta hiilarit... mähän olen vetäny niitä ihan käsittämättömiä määriä! Kasvikset taas olen aiemmin jättänyt suosiolla jäniksille, nyt kaupassa käydessä meinasin hermostua kun mietin että mitä ihmeen vihanneksia on olemassa mitkä muka maistuis hyvälle. Hedelmät jätin kauppaan, ne on myös aina kuuluneet mun "yök-listalle". Summa sumarum, tässähän pitäisi kaiken järjen mukaan olla edessä loistava tulevaisuus kun korvaan pastat ja potut kasviksilla. Onhan niissäkin hiilareita, mutta ei lähellekään sitä määrää mitä esimerkiksi makaronissa. Edelleenkin kuitenkin epäilyttää, että eikö muka tosiaan tarvitse muuta kuin tuijottaa hiilareiden määrää? Metukassa ei esimerkiksi ole hiilareita ollenkaan. No hyvä. Rasvaa siinä onkin sitten älyttömästi. Hyvä? NYT päästään siihen, mihin en ole löytänyt kuin ympäripyöreitä vastauksia. Jos homman idea on hiilareiden pitäminen alle kahdessakympissä, niin voinko muka vetää paketin metukkaa vaikka joka päivä? Tai syödä kilon lihaa? Tai paistella ah niin ihanaa pekonia paketillisen aamiaiseksi varje dag? Mulle tuo ei nimittäin ole ongelma tai se juuri ehkä on se ongelma ettei se ole ongelma. Nyt kaapissa nököttää esimerkiksi kilo possun ulkofilettä. Mä voin vetästä sen kerralla, pihveinä tai kokonaisena, istumatta edes pöytään. Pitäisikö nyt ilakoida siitä, ettei siinä ole yhtään hiilareita? Ei kannata sanoa, että alkaisin kaipaamaan pelkkiä kasviksia, koska noinhan olen syönyt tähänkin asti (plus ne makaronit ja potut ja leivät ja vehnäjauhot yms.) enkä kaivannut kasviksia. Eli lyhyesti, onko karppaamisessa yhdentekevää (lihatuotteiden osalta) määrä? Eihän tämä tosiaankaan tarkoita että alkaisin elämään pelkällä metukalla ja possu-ressulla, ei toki, mutta noin yksinkertaistettuna onko asia noin? Jos on, niin tässä huushollissa alkaa ilojuhlat kunnes menen vararikkoon. Tai tikahdun ummetukseen. :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-05 10:14:08 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Tämä ei ole ihan tiukkapipan vastaus, mutta: aika pitkälle vastaus on kyllä. Vitsi on toisaalta siinä, ettei kukaan tunnu jaksavan niitä kiloja rasvaista lihaa kovin montaa päivää peräkkäin.... Kokeile kauanko itse jaksat.

Atkins-Heikkiä:n kahden viikon hillitön aloitus on juuri sitä, että pääsee kokeilemaan, miten sen syömisen kanssa olikaan, kun kaikki nopeat hiilarit jättää pois. Ero on, sanoisinko, yllättävä.

terv. els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-05 10:21:24 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Terve Tursake!
Tuohon syötävään määrään en uskalla sanoa uutena alakarppaajana vielä mitään kun itsekin tässä vielä "harjoittelen", mutta nuo vatsavaivat...
Minulla on myös ollut ongelmavatsa, välillä tuntui ettei mitään kärsi syödä kun tulee jonkinasteisia vaivoja - turvotusta, ripulia, ummetusta, kipuja. Hyvin harvassa olivat ne päivät, ettei vatsa temppuillut millään lailla. Juuri turvotus oli näistä kaikkein pahin. Kun aloitin niukkahiilarisen ruokavalion, ei mennyt kuin pari päivää kun huomasin että vatsa toimii kuin unelma! Ei jatkuvaa pulputusta eikä pistäviä kipuja, ei ripulia eikä myöskään ummetusta alkupäivien jälkeen. Tämä on kuule NAUTINTO, suosittelen lämpimästi, että alat alakarppailemaan jo vatsan toiminnan parantamiseksi. Tietenkään ne siinä sivussa menetetyt kilot ei haittaa yhtään :) Otan joka päivä kaksi ruokalusikallista pellavansiemenrouhetta veteen sekoitettuna (ellen ole sekoittanut rouhetta ruokaan), se tekee nannaa vatsalle! Mutta usko pois, kun viimein päätät tosissasi alkaa noudattaa esim. Atkinsia, annoskoot pienenee, makeanhimo katoaa (tietäisitpä kuinka julmetun paljon minä olen makeaa ennen syönyt ja jos MULLA katoaa, katoaa varmati muillakin!!) ja ruokailukerrat harvenee - ihan vain siitä syystä että vähähiilarinen ja runsasproteiininen ruoka TODELLA pitää nälän poissa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-05 10:28:47 
Kiitos. Näkisittepä mun hymyn justiisa nyt. Ja sisuksissa tuntuu sellanen ilokihelmöinti, että tekis mieli kirkua ääneen! Jännittää ihan! IIH! Aikuinen akka ja olo on kuin koulun bileisiin ois menossa. :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-05 11:38:05 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Tervetuloa porukkaan! :D

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00