karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-26 21:41:14

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-01-16 23:59:36 
Terve!

Ajattelin kirjoittaa omia kokemuksia vhh-ruokavaliosta. Itse ole 30v mies jolla jo lapsena todettu TGA-sydänvika ja korjattu senning-leikkauksella. Hyvin on pumppu pelittänyt nämä vuodet, mitä nyt vähän tihkuu suonista ja laajentunut parin nyrkin kokoiseksi, uudelleen ei voi siis enää korjata vaan tällä pärjättävä niin kauan kun sykettä piisaa :). Paria lääkettä on, nesteenpoistajaa ja ace estäjää(?) joita ottanut myös (seuraavalla kontrollikäynnillä kysyn voisko lopettaa kun ei noista tunnu oloon olevan mitään vaikutusta vaikka jättänyt muutamat päivät joskus ottamattakin).

Aloitin vhh-kokeiluni tuossa muutama kuukausi sitten kun tajusin että pakko alkaa muuttamaan elintapoja että ei tule D2 tai pumppu kokonaan prakaa, vielä tekisi mieli elää :). No, ei muutakun opiskelemaan ja kokeilemaan. Ennen syönyt ja juonut rasvattomia tuotteita, niitä sydänystävällisiä ja karkkia en ole koskaan syönyt, siis maistanut olen mutta en koskaan ole ollut mikään karkkihirmu. Kahviin käytin reilusti sokeria, samoin perunaa meni jne. nämä perinteiset. No, jätin kaikki sokerit, limut, sipsit, potut ja muusit pois ensin ja meni pari viikkoa. Hyvin menikin, turvotukset jaloista katosi välittömästi ja muutenkin olo tuntui paljon "kevyemmältä". Tupakan jätin myös pois ja tässä nyt 95 päivää savuttomuutta takana, en ollut polttanut kuin noin 3v mutta silti, pois senkin jätin (eikä tehnyt tiukkaa e-tupakalla joka sekin jäänyt käyttämättömäksi).

Itseni olin lihottanut rasvattomalla maidolla, sitä meni pari litraa kevyesti päivässä ja sokerijugurteilla, perunoilla ja muilla "terveysruoilla". Nyt syönyt reilusti voita, öljyjä, lihaa, riistaa (säästyy ruokaostoksissa kun pakastin täynnä hirven lihaa, jänöjussia ym.) :), kasviksia, kaikkea missä on alle 5g/100g hiilaria, muita arvoja en ole katsonut enkä laskenut makroja tms. ja tosiaan noin 15 kg on pois sulanut (kesällä painoin 115, nyt tasan 100) tekemättä sen enempää ja olokin on mitä mainioin, jopa niin mainio ettei meinaa yöllä malttaa nukkua kun energiaa vaan riittää. Ennen nukuin niin kauan kuin vaan sängyssä sai olla, nyt 6h SYVÄ yöuni riittää ja olen heti virkeänä ylhäällä.

Päivänokoset jäänyt kokonaan ja verenpaineet ovat laskeneet tuonne satasen tienoille 140-160 tasosta (lääkäritkin kehoittaneet pitämään verenpaineen mieluummin liian alhaalla kuin vähänkään ylhäällä tuon pumpun takia, ei huimaa tms.). Itse ainakin tykännyt tästä vapaammasta syömisestä ja energisemmästä olosta, ei ole tykytellyt eikä muutenkaan muljahdellut pumppu kuten ennen, nyt on hieno olo ollut ja jatkan vielä koska painoa vielä pudotettavana mutta en varmasti tule vaihtamaan ruokavaliotani enää vanhaan!

Eli tälläinen elämäntapa remontti täällä, halusin vain tuoda näkemystä että kyllä sydänvikainenkin voi "karpata" (hirveä sana), ainakin itse pystyn vaikka ensin oli hieman vaikeuksia muuttaa ne asenteet siitä rasvattomuudesta pois :). Kuolema koittaa kuitenkin, söi miten tahansa niin parempi lähteä täydellä vatsalla kun huonosti ravittuna tai jotain sinne päin.

Sori hieman sekava kirjoitustyylini, en ole pitkään aikaan kirjoitellut mitään :)

Ja Kiitos hienosta palstasta, ollut paljon apua vaikka ihan näin taustalla olenkin vain seuraillut ja opiskellut.

ViestiLähetetty: 2012-01-17 00:14:07 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Hienoja kuulumisia! :smt023

ViestiLähetetty: 2012-01-17 06:52:44 
Poissa
Karpihko
Karpihko

Wau, hieno homma!

ViestiLähetetty: 2012-01-17 07:20:53 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Hieno homma. =D>

ViestiLähetetty: 2012-01-17 09:05:57 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Oli kiva lukea postitiiviset kuulumisesi!

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2012-01-17 09:47:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hienoa! Kiitos kun halusit kertoa tarinasi :)

kaipaan valoon.
(Mariska)

ViestiLähetetty: 2012-01-17 09:58:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hienoja kuulumisia!
=D> =D> =D> =D>

ViestiLähetetty: 2012-01-17 12:25:55 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Vieras kirjoitti:
...halusin vain tuoda näkemystä että kyllä sydänvikainenkin voi "karpata" (hirveä sana)

Juurikin näin. Itselläni synnynnäinen aorttaläppävika, joka todettiin inttiinmenolääkärintarkastuksessa ja oli sen jälkeen kutakuinkin unohduksissa parikymmentä vuotta, kunnes alkoi hiukan oikkuilemaan kolmisen vuotta sitten. Nykyisellään käyn vuosittain seurannassa, eikä ruokavaliota tai veriarvoja ole ainakaan kardiologitkaan huonona kommentoineet.

ViestiLähetetty: 2012-01-23 08:55:38 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hienoa, että olo on noin parantunut :) Ennen karppausta en olisi uskonut, että olo voi muuttua totaalisen huonosta ihan mahtavaksi ja vielä karistaa ylimääräiset kilot samassa rytinässä. Musta on aina niin kiva lukea tällaisia tarinoita. Mä muuten luulin, että karppaus tarkoittaa vähintään jotain yhtä kamalaa kuin kuppausta, kun enimmäisen kerran sanaan törmäsin.

ViestiLähetetty: 2012-05-16 11:03:33 
Olen tuo ensimmäisen postin kirjoittaja ja nyt hieman väliaika tietoa :). Varmaan pitäisi rekisteröityä palstalle, on tämä niin mun juttu ollut!

Vuoden alusta paino pudonnut 10kg eli pudotusvauti ollut keskimäärin n. 0,5kg/viikko (tiesin kyllä ettei pudotustahti pysy samana, nopeana kokoaikaa eikä haittaa ollenkaan). Ihan mukavaa, en muista milloin olisin painanut alle 90kg viimeksi :). Ruodussa olen pysynyt helposti, olo on ollut mitä mainioin ja vaatteet ovat rumia kun ovat kuin telttoja päälläni, päätin kesällä sitten ostaa uusia pienempiä vaatteita :D. Makroja ja muita en ole laskenut, olen vain katsonut edelleen sen 5g/100g hh-arvon. Eineksiä yms. en ole syönyt kun on mukava tehdä ruokaa (paljon sanottu ihmiseltä joka tottunut heittää vaan nuudelit pannuun ja kiehumaan) :D. Päivittäin tulee syötyä sen 2-3krt päivässä (+parit kahvit silloin tällöin välissä) eikä mitään ongelmia ole ollut, joskus tuntuu että unohtaa syödä kokonaan kun ei nälätä joten edellisen elämäni "aina jotain syötävä" tapa on unohtunut. Sähkötupakan lopetin eli olen nyt höyrytön/savuton (se tosin ei ruokavalion vika, tai mistä sitä tietää) :D. Verenpainelääkkeetkin sain lopettaa tuossa jo pari kuukautta sitten eikä ole ollut mitään ongelmia, oon niin iloinen.

Muuten vaikka elämässä ollut tässä myllerrystä (asunnon vaihto, ihmissuhdekiemurat, läheisten sairaudet) olen pystynyt helposti pitämään pääni ruuan suhteen. Juhlapyhätkään eivät ole olleet ongelma vaan ote on pitänyt ilman kituuttelua tai kieltäytymisiä.

Eli tämmöistä, kyllä ihminen onnistuu kun on motivaatiota ja painonpudotuksessa antaa aikaa itselleen ja muutoksille!

Tsemppiä kaikille ja hyvää kesää! (ensimmäistä kertaa moneen vuoteen odotan kesää ja lämmintä) :D

ViestiLähetetty: 2012-05-16 11:31:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hieno juttu, Vieras! Kiitos, kun kerroit ja tulepa tutuksi eli rekkaudu joukkoon :D Hyvää kesää sinullekin!

ViestiLähetetty: 2012-05-16 11:37:11 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Rekkaudu ihmeessä! Hyvin menee, mutta menköön. :)

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2012-05-16 15:58:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Moi vieras, tai melkeen tuttu!
Tule mukaan turisemaan.
Tupakasta eroon pääsy voi olla osin karppauksen "syytä",
parempi ruoka, parempi mieli, karppi ruualla paras mieli.

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00