Terve!
Ajattelin kirjoittaa omia kokemuksia vhh-ruokavaliosta. Itse ole 30v mies jolla jo lapsena todettu TGA-sydänvika ja korjattu senning-leikkauksella. Hyvin on pumppu pelittänyt nämä vuodet, mitä nyt vähän tihkuu suonista ja laajentunut parin nyrkin kokoiseksi, uudelleen ei voi siis enää korjata vaan tällä pärjättävä niin kauan kun sykettä piisaa

. Paria lääkettä on, nesteenpoistajaa ja ace estäjää(?) joita ottanut myös (seuraavalla kontrollikäynnillä kysyn voisko lopettaa kun ei noista tunnu oloon olevan mitään vaikutusta vaikka jättänyt muutamat päivät joskus ottamattakin).
Aloitin vhh-kokeiluni tuossa muutama kuukausi sitten kun tajusin että pakko alkaa muuttamaan elintapoja että ei tule D2 tai pumppu kokonaan prakaa, vielä tekisi mieli elää

. No, ei muutakun opiskelemaan ja kokeilemaan. Ennen syönyt ja juonut rasvattomia tuotteita, niitä sydänystävällisiä ja karkkia en ole koskaan syönyt, siis maistanut olen mutta en koskaan ole ollut mikään karkkihirmu. Kahviin käytin reilusti sokeria, samoin perunaa meni jne. nämä perinteiset. No, jätin kaikki sokerit, limut, sipsit, potut ja muusit pois ensin ja meni pari viikkoa. Hyvin menikin, turvotukset jaloista katosi välittömästi ja muutenkin olo tuntui paljon "kevyemmältä". Tupakan jätin myös pois ja tässä nyt 95 päivää savuttomuutta takana, en ollut polttanut kuin noin 3v mutta silti, pois senkin jätin (eikä tehnyt tiukkaa e-tupakalla joka sekin jäänyt käyttämättömäksi).
Itseni olin lihottanut rasvattomalla maidolla, sitä meni pari litraa kevyesti päivässä ja sokerijugurteilla, perunoilla ja muilla "terveysruoilla". Nyt syönyt reilusti voita, öljyjä, lihaa, riistaa (säästyy ruokaostoksissa kun pakastin täynnä hirven lihaa, jänöjussia ym.)

, kasviksia, kaikkea missä on alle 5g/100g hiilaria, muita arvoja en ole katsonut enkä laskenut makroja tms. ja tosiaan noin 15 kg on pois sulanut (kesällä painoin 115, nyt tasan 100) tekemättä sen enempää ja olokin on mitä mainioin, jopa niin mainio ettei meinaa yöllä malttaa nukkua kun energiaa vaan riittää. Ennen nukuin niin kauan kuin vaan sängyssä sai olla, nyt 6h SYVÄ yöuni riittää ja olen heti virkeänä ylhäällä.
Päivänokoset jäänyt kokonaan ja verenpaineet ovat laskeneet tuonne satasen tienoille 140-160 tasosta (lääkäritkin kehoittaneet pitämään verenpaineen mieluummin liian alhaalla kuin vähänkään ylhäällä tuon pumpun takia, ei huimaa tms.). Itse ainakin tykännyt tästä vapaammasta syömisestä ja energisemmästä olosta, ei ole tykytellyt eikä muutenkaan muljahdellut pumppu kuten ennen, nyt on hieno olo ollut ja jatkan vielä koska painoa vielä pudotettavana mutta en varmasti tule vaihtamaan ruokavaliotani enää vanhaan!
Eli tälläinen elämäntapa remontti täällä, halusin vain tuoda näkemystä että kyllä sydänvikainenkin voi "karpata" (hirveä sana), ainakin itse pystyn vaikka ensin oli hieman vaikeuksia muuttaa ne asenteet siitä rasvattomuudesta pois

. Kuolema koittaa kuitenkin, söi miten tahansa niin parempi lähteä täydellä vatsalla kun huonosti ravittuna tai jotain sinne päin.
Sori hieman sekava kirjoitustyylini, en ole pitkään aikaan kirjoitellut mitään

Ja Kiitos hienosta palstasta, ollut paljon apua vaikka ihan näin taustalla olenkin vain seuraillut ja opiskellut.