karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-21 04:25:00

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Karkin kaverista karpiksi
ViestiLähetetty: 2012-07-18 15:52:36 
Haluaisin aloittaa karppauksen, mutta pelko ja epäilys siitä, ettei itsekurini riitä kuitenkaan on saaneet siirtämään aloittamista aina vain eteenpäin. Olen nimittäin varsinainen suklaan ystävä ja karkin ja muiden makeiden herkkujen kaveri ja varsinkin ensimmäistä mainittua tulee syödyksi päivittäin ja ihan liian kanssa.

Ja sitten kun alan harkita karppaamisen kokeilemista, niin sitten vain tulee mieleen, että "mä en voi syödä enää mitään hyvää (lue: makeaa), jos haluan karpata, ei mun itsekurini riitä sellaiseen."

Voisin kuvitella, että karppaukseen siirtyminen on suht helppoa heille, joiden ei muutenkaan tee mieli makeaa, mutta olisi kiinnostavaa tietää, että onko paikalla ketään aiempia "sokerihiiriä", jotka olette onnistuneet näinkin radikaalissa ruokavaliomuutoksessa. (Miten sen teitte, ja ennen kaikkea: mistä saitte itsekuria makeanhimon voittamiseen)

ViestiLähetetty: 2012-07-18 16:38:53 
Poissa
sintti
sintti

Kokeilemallahan se selviää. Kyllä itsellenikin ennen sokeriherkut maittoivat, mutta makeanhimo lakkasi "täysin" siirtymällä riittävän alhaiseen hiilarimäärään (alle 50g/vrk) ja rasvaiseen, proteiinirikkaaseen ruokaan. Olen täältä lueskellut erilaisiakin kokemuksia, että yksilöllistä lienee. Aloita tästä päivästä lähtien vaan, ei ensi viikolla.

ViestiLähetetty: 2012-07-18 16:40:43 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Tervetuloa karppilaan!

Vähähiilihydraattinen ruokavalio on ainakin oman kokemukseni perusteella paras keino parantaa sokeririippuvuus.

Meitä entisiä sokerinarkomaaneja on täällä pilvin pimein. Olin itse täysin koukussa makeaan. Sen lisäksi että söin lähes päivittäin karkkeja ja pullatuotteita, sain välillä ahmimiskohtauksia, jotka liittyivät lähinnä kaikkeen makeaan.

Kun aloin syödä riittävästi ravinteikasta oikeaa ruokaa (karppaan LCHF-tyyliin), ahmiminen loppui kuin seinään. Se makeanhimo pysyi minulla pitkään. Muistaakseni kymmenen kuukauden kohdalla tuntui siltä, ettei tarvitse koko ajan varoa sokeriajatuksia. Pahimpaan himoon söin marjoja ja turkkilaista jukurttia, stevialla tai sukrinilla makeutettuja karppileivonnaisia tai pari palaa tummaa suklaata (vähintään 70 %). Nykyään ei edes noita karppileivonnaisia tee mielikään.

Sokeririippuvuudesta voi siis päästä eroon, eikä kaikkia makeitakaan herkkuja ole pakko unohtaa, koska niihin löytyy sokerittomat reseptit karppilan ruokaohjeista ja vhh-kirjoista.

Ja mitenkö sen tein ja mistä sain itsekuria?
Aloitin vain yhtenä päivänä, kun sain tarpeekseni entisestä ruokavaliosta. Itsekuria tässä ei juuri tarvitakaan. Kun syö ravinteikasta ruokaa, niin elimistö ei koko ajan huuda jotain lisää. Karppiruoka on niin hyvää, että tuntuu kuin joka aterialla söisi herkkuja, suolaisia ja makeita herkkuja, joten ei tarvitse olla mitään itsekuria. Joskus tietysti täytyy tehdä valintoja. Sen sijaan, että söisin maitosuklaata, valitsenkin sen prosenttisuklaan. Tieto on valtaa. Jos joskus kaipaan lisävahvistusta valinnoilleni, luen karppauskirjoja ja selailen tätä foorumia ja ruotsalaista Kostdoktornin sivustoa. Sieltä löytyy myös englanninkielinen vaihtoehto, jos ruotsi ei suju. http://www.kostdoktorn.se/

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2012-07-19 07:36:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Täälläpä sokeriaddiktien kertomuksia. Haulla löytyy myös monta muuta sokeriketjua
http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=1&t=59694

.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00