Tervetuloa karppilaan!
Vähähiilihydraattinen ruokavalio on ainakin oman kokemukseni perusteella paras keino parantaa sokeririippuvuus.
Meitä entisiä sokerinarkomaaneja on täällä pilvin pimein. Olin itse täysin koukussa makeaan. Sen lisäksi että söin lähes päivittäin karkkeja ja pullatuotteita, sain välillä ahmimiskohtauksia, jotka liittyivät lähinnä kaikkeen makeaan.
Kun aloin syödä riittävästi ravinteikasta oikeaa ruokaa (karppaan LCHF-tyyliin), ahmiminen loppui kuin seinään. Se makeanhimo pysyi minulla pitkään. Muistaakseni kymmenen kuukauden kohdalla tuntui siltä, ettei tarvitse koko ajan varoa sokeriajatuksia. Pahimpaan himoon söin marjoja ja turkkilaista jukurttia, stevialla tai sukrinilla makeutettuja karppileivonnaisia tai pari palaa tummaa suklaata (vähintään 70 %). Nykyään ei edes noita karppileivonnaisia tee mielikään.
Sokeririippuvuudesta voi siis päästä eroon, eikä kaikkia makeitakaan herkkuja ole pakko unohtaa, koska niihin löytyy sokerittomat reseptit karppilan ruokaohjeista ja vhh-kirjoista.
Ja mitenkö sen tein ja mistä sain itsekuria?
Aloitin vain yhtenä päivänä, kun sain tarpeekseni entisestä ruokavaliosta. Itsekuria tässä ei juuri tarvitakaan. Kun syö ravinteikasta ruokaa, niin elimistö ei koko ajan huuda jotain lisää. Karppiruoka on niin hyvää, että tuntuu kuin joka aterialla söisi herkkuja, suolaisia ja makeita herkkuja, joten ei tarvitse olla mitään itsekuria. Joskus tietysti täytyy tehdä valintoja. Sen sijaan, että söisin maitosuklaata, valitsenkin sen prosenttisuklaan. Tieto on valtaa. Jos joskus kaipaan lisävahvistusta valinnoilleni, luen karppauskirjoja ja selailen tätä foorumia ja ruotsalaista Kostdoktornin sivustoa. Sieltä löytyy myös englanninkielinen vaihtoehto, jos ruotsi ei suju.
http://www.kostdoktorn.se/