Tonnikalakeiju kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
..,että seksi,rakastuminen,päihteet,uhkapelit,mahdolliset nautintoina koetut vaaratilanteet ym ovat intohimoja,joita ei kuulukaan hallita.Se se juttu niissä onkin.Vielä en ole menettänyt naivia uskoani siihen,että ihmisnisäkäs lopettaa kyllä ennemmin tai myöhemmin(jos ehtii ennen pysyviä vahinkoja)itselleen haitallisena pitämänsä toiminnan,jos/kun kokee sen välittömät vaikutuksetkin jo pahana.
.
Höpö höpö. Tunteitaan ei voi hallita, käytöstään voi. Jos rakastuminen on vastoin yhteiskunnan sääntöjä, tai omaa moraalia, sitä on syytä hallita. Seksiä ei harrasteta kenen kanssa tahansa hallitsemattomasti. Tai ehkä joku harrastaa, suurin osa ihmisistä ei taida kuitenkaan.
Intohimojen hallitsemattomuus kuuluu eläimille ei ihmisille.
Eiköhän tämäkin maa ole täynnä anonyymit sitä ja anonyymit tätä tukiryhmiä, joissa käyvät ihmiset antaisivat aika paljon, jos osaisivat suhtautua tuhoisaan riippuvuuteensa yhtä kevyesti ja uskoa että kyllä se siit.[/quote
Tähän on sitte kai kirjoitettava:lainaus päättyy, kun viivat elävät omaa elämäänsä.
Muuten ihan OK-juttua, mutta eläinten käytöksessä on vaistoja ei intohimoja, ihminen taitaa olla jokseenkin ainoa elukka, jolla niitä intohimoja on. Paitti että koerotilla on kyllä saatu aikaan "intohimoja" viinaakin kohtaan.
Itse olen alkoholistin tytär ja elänyt muutamankin alkoholistin lähellä ja kyllä viina vei miestä, niin ettei millään muulla ollut väliä. Ja hyvin helpolla se veisi minutkin kokonaan jos sen antaisin viedä. Viime vuoden olin käytännöllisesti katsoen juomatta, eikä se ollut edes vaikeaa, mutta nyt olisi taas hyvä tehdä sama päätös.
Väkeviä juon tosi harvoin, mutta pullo kuoharia menee alas hiukan liiankin helposti ja se että juuri koskaan ei tule krapulaa, ei merkitse sitä että olen juonut sievästi, vaan sitä että alkoholista on tullut ehkä liiankin läheinen ystävä.
Pienten lasten juomista on kauhea katsella ja sitä että usein vanhemmat joko hankkivat alkoholin murusilleen tai sitten eivät edes tiedä mitä määriä nämä kullannuput kavereineen kittaavat. Lähikaupungissa on usein kaikenlaisia juhlallisuuksia ja festareita ja nuorimmat selviämisasemalle kannetut ovat olleet vain kahdeksanvuotiaita. Kyllä siinä täytyy jo olla koko perheessä jotain vinksallaan, että sen ikäiset juoksevat ulkona keskiyöllä ja hankkiutuvat kaatokänniin.
Suomalaisten suhde viinaan on omituinen, mutta emme me kuitenkaan ainoa juoppolalli kansa maailmassa ole.