karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-20 01:19:01

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-07-11 15:21:56 
Kertokaapas kokeneemmat karppaajat tällaiselle aloittelijalle, että vaatiiko karppauksen onnistuminen kovinkin tiukkaa linjaa syömisissä ?
Siis että voiko onnistua, jos syö suurimman osan aterioista karppaamistyyliin, mutta esimerkiksi kylässä käydessään ja muissa tilaisuuksissa, joissa on jotain kahvi- tai ruokatarjoilua syö samaa ruokaa kuin muutkin, eikä rupea erikseen valikoimaan vain jotain "karppisopivaa" syötävää tai peräti kieltäydy kaikesta.

En vain jaksaisi näin laihdutuksen alkuvaiheessa tehdä tästä mitään sen suurempaa numeroa ja selitellä valitsemaani ruokavaliota aina kun käyn jossain vierailulla.

Oma järkeni sanoo, että ei kait se nyt niin pienestä voi olla kiinni, mutta sitten kun olen lukenut joitain tämän palstan juttuja, jossa jotkut karppaajat ovat kertoneet kieltäytyvänsä aivan kaikesta "sopimattomasta" (ja ilmeisesti myöskin saaneensa tuttavansa ja sukulaisensa kiukustumaan nirsoilullaan), että vaatiiko onnistuminen oikeasti täydellistä kieltäytymistä.

ViestiLähetetty: 2012-07-11 20:56:16 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Se on yksilöllistä. Kokeilemalla selviää.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2012-07-12 07:46:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä olen nyt jotenkin joutunut pyörittelemään tätä asiaa enempikin viime aikoina, vaikka karpannut olen jo yli vuoden. Olen yrittänyt elää niin, että en tee asiaa tästä, joskus onnistuu paremmin ja joskus huonommin. Kukaan ei huomaa vaikka jätät perunan ottamatta, ja jos huomaakin, piruako sitä sen enempää pitää selitellä. Ja jos kerta kaikkiaan et pysty siltä pastalta tai pizzalta välttymään, syö sitten vähemmän jos tuntuu että hiilarirajat paukkuu.

Itselläni suurin kompastuskivi on olleet kaikenkarvainen kahvitarjottava. Mua ei oikeastaan haittaa edes se satunnainen sokeri, vaan vilja. Jostain syystä ihmisille ei mene jakeluun että Trigona ei syö viljaa. Joskus kuitenkin on pienempi paha kärsiä viljansyönnin vatsa- ja iho-oireet kuin pahoittaa mummelin mieli kieltäytymällä pullasta. Tällaista elo on. :roll:

Mulla on tulossa kolmet häät vielä tälle kesälle, ja se taitaa tietää vatsanväänteitä.. #-o

ViestiLähetetty: 2012-07-12 10:52:54 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Jos on terve eikä sokeri koukuta niin ei kai poikkeamista ole isompaa haittaa. Yksilöllistä on tuokin. Itsellä pysyy astma ja diabetes2 poissa LCHFllä mutta yleensä ei tarvitse selitellä valintojaan, ei kiitos riittää yleensä tilanteissa jolloin tarjotaan jotain minulle sopimatonta. En pidä omia valintojani nirsoiluna, astma aktivoituu aika nopeasti jos hiilareita tulee liikaa. Suku tietää ja on nähnyt parantumiseni joten siellä on kaikki ok.

ViestiLähetetty: 2012-07-12 11:01:20 
Poissa
***Assolekarppi
***Assolekarppi

Mä selviydyn monesti juhlat vaan sanomalla ei kiitos, joskus syön täytekakkua, otan sen kermaisimman kohdan ja jätän sitte viljaosuuden lautaselle :)
Monet tarjoaa juustoa juhlapöydässä, ja ruokaillessa valitsen sen pienimmän pahan, viljattoman yleensä, vaikka siinä jotain muuta sellaista olisi mitä en omaan ruokavaliooni kelpuuta :)
Ja syön vaan vähän :)

ViestiLähetetty: 2012-07-14 18:03:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En ennenkään ole selitellyt syömättömyyttäni muille.
Useissa juhlissa olen juonut vain kahvia, tosin useita kuppeja.

Olen nykyään allerginen hiilareille...

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2012-08-03 16:05:55 
Paluuta entiseen ei ole. Jos mielii pysyä laihana.

ViestiLähetetty: 2012-08-04 08:52:58 
Hiilareiden välttely lienee sinunkin kohdallasi täysin turhaa, jos kohta niitä ei kannata mitenkään mättääkään (niinkuin ei mitään kannata). Hiilarifoobikot (= yleensä entiset rasvafoobikot) ovat tietenkin tiukkana niin talossa kuin puutarhassakin, koska tiukat rajoitukset tuovat elämään hallinnantunnetta.

ViestiLähetetty: 2012-08-04 10:20:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

ex karppi kirjoitti:
Hiilareiden välttely lienee sinunkin kohdallasi täysin turhaa, jos kohta niitä ei kannata mitenkään mättääkään (niinkuin ei mitään kannata). Hiilarifoobikot (= yleensä entiset rasvafoobikot) ovat tietenkin tiukkana niin talossa kuin puutarhassakin, koska tiukat rajoitukset tuovat elämään hallinnantunnetta.

Haluaisin kuitenkin huomauttaa ex-karpille, että tämä ei ole taistelutanner.

ViestiLähetetty: 2012-08-04 10:36:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jep. Kuka mitenkin ja kuka mitäkin. Sokeritautisena en ota välttämättä kaikkea mitä tarjotaan ja jos valintoja täytyy jollekin selittää, niin sokeritaudin mainitseminen yleensä riittää.

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2012-08-04 10:41:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Miulla toimi noin jonkin aikaa edellisellä kerralla. Söin kotona karpisti ja kun olin peruskoulussa töissä ja työhön kuului esimerkkiruokailu (ei se olis ollu pakko mutta erityislasten kanssa se nyt vaan oli se juttu näyttää esimerkkiä myös ruokapöytäkäyttäytymisessä sen syömisen lisäksi). Töissä otin niin karpisti kuin pystyi, salaattia, lisuketta, no pieni peruna tai lusikallinen pastaa meni myös (en jaksanu selitellä). Juhlissa olin "vapaalla". Paino putosi kyllä.

Se on niin yksilöllistä. Ns. hyväkarpin rajaan (noin 100 g hiilareita/pvä) mahtuu kyllä tarvittaessa pienet potut, pullat jne., jollei ne aiheuta muita kestämättömiä oireita. Monille just nuo iho-ongelmat ja vatsakivut puoltaa viljattomuutta.

ViestiLähetetty: 2012-08-04 10:45:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sen seitsemän siunailijaa ja asiantuntijaa istuu helposti samassa ruokapöydässä ja siksi olen mielelläni hiljaa omista ruokavalinnoistani. Kuuntelen kyllä sujuvasti, enkä lähde väittelemään.
Työpaikalla voin valita helposti sopivan annoksen silloin kun syön siellä. Etupäässä kuljetan omia eväitä.
Hankalampi kohta ovat olleet ne tuhannet kokoukset joissa joudun istumaan. Tein itseni kanssa päätöksen, että pulliin ja leipiin en työpaikalla koske kuin äärimmäisessä tapauksessa. Se on helpottanut tuputtamista kummasti koska kaikki sen tietävät että en viljoja juuri syö. Ovat hyväksyneet asian eikä kukaan enää kysele. Olen vain todennut, että viljat eivät sovi minulle ja kaikilla on huomattavasti mukavampaa jos jätän syömättä. Eivätkä ne sovikkaan kun niitä ei ole syönyt :lol:
Kotona syön vaikka palan ukon jälkiuunileipää jos haluan, mutta menee välillä viikkoja, ettei tule syötyä sitäkään.
Juhlissa jätän vain väliin kakut sun muut - ei ne oikein edes houkuttele. Sen minkä syön takuuvarmasti on munkki - jos se tulee eteeni vastapaistettuna ja kuumana. Ei ole tullut pariin vuoteen.

Kaikkeen tottuu ja mielihalutkin sekä makuaisti muuttuvat matkan varrella.

ViestiLähetetty: 2012-09-02 20:52:18 
Tarkoitat varmaan VHH:ta (karpparit on jokin muu uskonto)! Osittain ei voi olla VHH:lla, tai voi mutta siloin et saavuta yhtikäs mitään, ja pääset näihin lehien otsikoihin, että karppari kuollut, jne. Ennen kaikkea, ota selville, mitä VHH-pitää sisällään, se on kuukausien opiskelun päässä...

ViestiLähetetty: 2012-09-03 06:46:37 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Iteki syön juhlissa nii karpisti kun voin, ilman mitää selittelyjä. Ei paljoo huvita istua wc itkua tuhertaen tuntitolkulla ku mahaa koskee viljojen takia. :?

ViestiLähetetty: 2012-09-03 10:42:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Tarkoitat varmaan VHH:ta (karpparit on jokin muu uskonto)! Osittain ei voi olla VHH:lla, tai voi mutta siloin et saavuta yhtikäs mitään, ja pääset näihin lehien otsikoihin, että karppari kuollut, jne. Ennen kaikkea, ota selville, mitä VHH-pitää sisällään, se on kuukausien opiskelun päässä...

Ei kai tämä VHH nyt sentään ihan kuukausien opiskelua vaadi, ei mulla ainakaan, koska jo puolessa vuodessa solahti 15 kg vessanpöntöstä alas, ja ruokahuolto meni täysin uusiksi. :-D
Hei vieraileva vieras, sun kannattaisi varmaankin ihan rekisteröityä tänne,niin saisit enemmän uskottavuutta noille ohjeillesi. :smt004

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00