karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-20 23:41:21

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Olen kyllästynyt
ViestiLähetetty: 2012-08-25 13:14:23 
... Olen käytännön lääkäri (en kuitenkaan ole Antti Heikkilä, heh). Näen töissäni paljon lihavia ihmisiä ja voisi sanoa, että keskivertoasiakkaani on vähintään ylipainoinen.
Olen NIIN kyllästynyt kuulemaan, kuinka lihavat asiakkaani eivät voi kyseenalaistaa omaa dieettiään vaikka elopaino olisi kolminumeroinen. Tavallisin stoori on, että rasvaa ei syödä missään muodossa. Makeita syödään kyllä yleensä joka päivä, tai ainakin leipää paketti kerrallaan työvuoron jälkeiseen ketutukseen. Ruokavaliosta ei kuitenkaan siis mitenkään voi olla kiinni että polvet paukkuvat, selät paukkuvat, vatsa on sekaisin ja DM2 on vähintään nurkan takana odottelemassa. Mielummin toivotaan kilpirauhasen vajaatoimintaa tai jotain muuta harvinaista&eksoottista aineenvaihduntasairautta, ettei vaan tarvitsisi katsoa itseään peiliin ja miettiä, että jotain kantsis ehkä tehdä toisin kuin tähän saakka kun homma ei kylmät tosiasiat huomioiden vaan TOIMI.
Harkitsen jo kovemman linjan ottamista puheisiini, kun kevyempi vihjailu ei tunnu sytyttävän lamppua kenenkään mieleen. Oikeesti: "jos nykyisillä elintavoillasi painoindeksisi on 40, olet vähän väliä sairauslomalla milloin minkäkin krempan takia eikä energiasi riitä työpäivän jälkeen muuhun kuin sohvalla torkkumiseen, olisi ehkä syytä muuttaa jotain tavoissasi"
Mikä tässä on niin pirun vaikea ymmärtää?

Viestin otsikko: Re: Olen kyllästynyt
ViestiLähetetty: 2012-08-25 14:20:06 
Ymmärrän sua. Sain käsityksen,että potilaasi ovat ns.päästä terveitä. En ole lääkäri enkä
muutenkaan asiantuntija. Teen vapaaehtoistyötä. Yksi asiakkaani on vain 67v. Hänellä mielettö
mät turvotukset ja nivelkivut. Ruokavalio ns. normaali,mutta vetää tuhottomat määrät karkkia
ja keksiä ja pullaa. Ei halua liikkua yhtään,koska sattuu. Olen hänelle maininnut esim.sokerin
määrästä,niin hän sanoo,ettei syö sokeria yhtään. Tällä tarkoitan ,että hän ei ymmärrä.

ViestiLähetetty: 2012-08-25 14:35:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lihavilla ihmisillä on hidas aineenvaihdunta, hoitamattomia sairauksia tai lihottava lääkitys. Sä olet nyt vaan oikeasti huono lääkäri etkä ole tajunnut tätä.

He ovat tottuneet lapsesta asti virallisen valistuksen uhreina vääränlaiseen ravinneköyhään rasvattomaan hiilihydraattipitoiseen ravintoon ja ovat syyntakeettomia omaan tilaansa.

Historiallisena taustana on tietysti avaruudesta tulleiden Muukalaisten kehittämä ihmiskunnan rappeutumiseen tähtäävä ohjelma. Alienit ovat aikoinaan ohjanneet ihmiset syömään vehnää. Vehnä sisältää myrkyllisiä ja koukuttavia yhdisteitä ja se on tuotu keskuuteemme ihmiskunnan hiljaiseksi ja salakavalaksi tuhoajaksi. Kansanterveyslaitos tekee äärimmäisen salaista yhteistyötä muukailaisten kanssa. KTL:n johto ja Suomen Oikeasti Tärkeät Ihmiset karppaavat salassa.

Lihavat ovat pitkällisten ja kierojen salaliittojen uhreja joita tulee ymmärtää. Heidän syyllistämisensä on rumaa käytöstä ja täysin tarpeetonta.

ViestiLähetetty: 2012-08-25 15:05:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

-

ViestiLähetetty: 2012-08-25 15:16:16 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Vastuun pitää olla potilaalla. Mutta on sellaisia hassuja ihmisiä, että kun johonkin vaivaan lähtevät hakemaan apua lääkäriltä, niin suunnilleen kädet ristissä oottavat ihmetta. Mieluiten ihan heti ny, ois pitäny olla jo! Ja hyvin vaivaton ihme pliis! Vaikka yks ainoo pilleri, kun ei niitä kauan jaksa muistaa ottaa. :mrgreen:

Liittyyköhän tähän mitenkään, että hoitoihin tyytymätön potilas kävi lääkärin kimppuun tässä ihan hiljan.

ViestiLähetetty: 2012-08-25 15:25:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

tunnukseton LL kirjoitti:
...
Mikä tässä on niin pirun vaikea ymmärtää?

Niin, ja miten se on aina niin pirun vaikea uskoa potilasta? Olis muutakin tekemistä kuin juosta sinun luona vänkyttämässä asioista. 10-20v. päästä on varmasti todistettu että on olemassa aineenvaihdunnallisia sairauksia, ja aina potilas ei voi itse vaikuttaa siihen että on lihava!

ViestiLähetetty: 2012-08-25 16:35:11 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Mun mielestä täytyisi olla tarjota vaihtoehto nykyiseen Syö vähemmän-liiku enemmän-mantraan.Itselläni käynyt niin"hassusti"että kuuliaisesti vähensin sitä rasvaa kun aina käskettiin niin tehdä.Join rasvatonta maitoa,6-9 siivua sitä ruisleipää,kumijuustoa läpinäkyviä viipaleita,jos levitettä juhlien kunniaksi niin korkeintaan 40%:sta.Söin silloinkin paljon kasviksia,marjoja ja sieniä olen aina kerännyt ja syönyt.No,mikä sitten mätti.Olenhan mää saanut itteni laihtumaan kymmeniä kiloja ja moneen kertaan,mutta kituuttamalla.Työni vanhustenhoidossa oli tosi rankkaa epäsäännöllistä 3-vuoroa,paljon fyysistä jaksamista vaativaa.Vapaa-ajat vielä koetin ..juu..liikkua enemmän.Kuljin metsässä,vesillä soutaen,kävelylenkeillä ja kuntosalilla...mistään ei seurannut mitään pysyvää.Lopulta tuli niitä kaikenmaailman oireita ja ravasin lääkärissä koska tunsin ettei kaikki ole hyvin.Minulle lääkärin sanomana siinä vaiheessa tuo mantra kuulosti jo ihan utopialta.En tosiaan enää tiennyt mitä pitäisi tehdä ja mitä syödä.
Taustalta sitten löytyi kuin löytyikin kilpirauhasen vajaatoimintaa ja tämä oli näkynyt kokeissakin jo paria vuotta aiemmin.Hoitava lääkäri ei reagoinut silloin labratuloksiin millään tavalla.
Olen jättänyt ruokavaliostani pois vain viljat ja lisännyt normaalirasvaiset ruuat.Kilpparin lääkityksen kanssa takkuaa vieläkin.Ei ole ihan yks yhteen ,että popsi vaan tyroksiinia ja kaikki ongelmasi ovat ratkaistuja.Olen silti onnistunut pudottamaan painoani yli 15 kiloa tähän mennessä hyvin pienillä muutoksilla siis.
Tiedän,että moni on mässyttäjä ja sokerikoukussa jne.mutta minä en ollut kuin ruisleipä-ja maitokoukussa sekä liian vähän ehkä proteiinia,rasvasta nyt puhumattakaan.
Aina siis ei auta vaikka miten itse yrittäisi ja ymmärtäisi tilansa.Olen ehkä outolintu porukassa,mutta tämä tarina on tosi.Jatkuva insuliinin koholla oleminen teki kaikesta vaikeaa ja kyllähän se insuliiniresistenssikin sieltä sitten putkahti kun aikansa söi ohjeiden mukaan.
Hyvä LL.Ole sinä erilainen lääkäri ja tarjoa vaihtoehto potilaallesi joka ei itse tiedä eikä löydä polkuaan vhh-ruokavalioon.Uskon,että minunkaltaisiani on muitakin.Ei kai ihan kaikki ole roskaruuan ja karkkien,limujen,jääätelöiden jne.mussuttajia.
Paastosokerini oli vielä helmikuussa 7,3 ja pitkä 42.Nyt ne olivat 6,1 ja 37 eli parempaan suuntaan mennään.Tämä on minulle yksilönä niin merkittävä ja hienoa asia,että sitä ei uskokaan ennenkuin itse on saman epätoivoisen tien käynyt läpi.Olen siis elävä esimerkki siitä kuinka virallisterveellisillä lääkäriltä ja terveydenhoitajalta saamillani ohjeilla olen sairastunut.Toivottavasti en peruuttamattomasti kuitenkaan,kiitos LCHF:n.

ViestiLähetetty: 2012-08-25 17:22:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiva jos aloittaja todella on lääkäri.
Jos 99 lääkäriä käskee vähentämään rasvaa ja yksi lisäämään, kumpaa totella?
99/100 potilasta uskoo rasvan vähennykseen ja yksi on karppi...

Mitä jos ehdottaisi potilaalle, sanoen ettei sinulla ole mitään menetettävää jos alkaa karpata.
(tai lisätä rasvaa ja vähentää hh).
Tietysti täytyisi muistuttaa, että kyllä siinä voi sitä painoa ja omaa rasvaa hävitä...

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2012-08-25 18:51:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aina kannattaa uskoa sitä lääkäriä, joka on samaa mieltä kuin itse on. Lääkäreitäkin on onneksi moneen junaan. Ja tärkeää on selvittää se oma mielipide ENNEN lääkäriinmenoa :lol:

ViestiLähetetty: 2012-08-25 18:51:36 
VeeraX, sinulla taitaa olla huonoja kokemuksia lääkärien ammattikunnasta?

Voin vain puhua omasta puolestani - mä käsi Raamatulla pyrin kuuntelemaan potilaitani ja myös lähden aina siitä oletuksesta, että ihmiset puhuvat totta. Suljen pois myös sellaiset lihottavat sairaudet, jotka ovat löydettävissä (hypotyreoosi nyt klassisena esimerkkinä) ja tietty hoidan pois häiritsemästä kaiken mahdollisen. Tiedän, etteivät kaikki kollegat toimi samalla tavalla, mutta sille en voi mitään. Paljon on vielä ihmisessä tutkimatonta ja tulee aina olemaan - samoin kuin tulee aina olemaan ihmisiä, joiden läskitermostaatti ei toimi kovin järkevästi ja jotka joutuvat ponnistelemaan yli-inhimillisesti saadakseen painonsa edes jotenkin hallintaan. Tässä suhteessa elämä ja luontoäiti ei ole reilu.

Pointtini pyrki olemaan kuitenkin se, että eikö ihan maalaisjärjellä ajateltunakin olisi hyvä kyseenalaistaa omat elintapansa, jos niiden tuloksena voi huonosti? Jopa siinä tapauksessa, että kaikki olisi ns. suositusten mukaista! Tämä kuulostaa varmasti hiukan erikoiselta ammattilaisen suusta (jep, olen oikeasti lääkäri), mutta pakostakin tulee tällainen ajatus mieleen. Ainakin omassa elämässäni sovellan tätä lähestymistapaa: jos jokin homma ei toimi, niin ennen kuin syyllistän kohtaloa tai viranomaisia mietin ensin, voisinko muuttaa toimintatavoissani jotain. Harvoin siinä mitään menettää jos kokeilee tehdä jotain toisin.

Mä lähden omassa "dieettineuvonnassani" siitä, että jokaisen tulisi pyrkiä löytämään juuri itselleen sopivat elämäntavat, oma malli syödä ja liikkua. Uskon, että monien kohdalla hiilarien vähentäminen on mielekästä, mutten kyllä jaksa sulattaa sitäkään, että karppaus on hyväksi kaikkien terveydelle.

Jos et ole tyytyväinen oloosi nykyisillä elintavoillasi, tee jotain toisin ja katso mitä tapahtuu. Ja jos satut vastaanotolleni, lupaan seurata tilannettasi huolella. Siinä sanomani.

ViestiLähetetty: 2012-08-25 19:35:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kukkopilli kirjoitti:
Aina kannattaa uskoa sitä lääkäriä, joka on samaa mieltä kuin itse on. Lääkäreitäkin on onneksi moneen junaan. Ja tärkeää on selvittää se oma mielipide ENNEN lääkäriinmenoa :lol:

:lol:

Mieluiten kannattaa jos van mahdollista selvittää myös lääkärin mielipide etukäteen.

ViestiLähetetty: 2012-08-25 19:57:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ todellakin :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2012-08-25 22:26:46 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ Eikös kummiskin olisi loogisesti parempi mennä semmoisen tohtorin puheille, joka osaa hoitaa vaivan,
oli se sitten oman mielen mukainen hoito ja ihminen tai ei?

Se että statiineja haluavat menevät statiinilääkärille ja mahaleikkausta haluavat mahaleikkauslääkärille,
on tietysti konsensuksen mukaista ja ystävällistä eikä herätä kenessäkään pahoja tuntemuksia.
Mutta auttaako se - tai edes se ja valkotakin psykologinen uskottavuus?
Aika iso osa vaivoista ei mene pois pelkällä tahdonvoimalla. Eikä varsinkaan sen mahaleikkausen jälkeen...

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2012-08-28 10:22:55 
Mikä on käytännön lääkäri? Mitä se tarkoittaa?

Vaikea kuvitella, että joku oikeasti lääkäri tulee jollekin keskustelupalstalle haukkumaan ihmisten ruokatottumuksia ja elintapoja. Eihän tuossa tunnu olevan mitään järkeä tai logiikkaa. Nyt taidetaan karppaajia vedättää?
Itse välttelisin viimeiseen saakka käyntiä keskustelupalstalla roikkuvalle lääkärille jos joskus tarve lääkärissäkäyntiin ilmenisi.

t. Hämmentynyt palstalla roikkuja

ViestiLähetetty: 2012-09-06 08:51:10 
Vieras kirjoitti:

Vaikea kuvitella, että joku oikeasti lääkäri tulee jollekin keskustelupalstalle haukkumaan ihmisten ruokatottumuksia ja elintapoja. Eihän tuossa tunnu olevan mitään järkeä tai logiikkaa. Nyt taidetaan karppaajia vedättää?
Itse välttelisin viimeiseen saakka käyntiä keskustelupalstalla roikkuvalle lääkärille jos joskus tarve lääkärissäkäyntiin ilmenisi.

Mikä logiikka tuossa nyt sitten on? Eivätkö lääkäritkin ole kuitenkin vain ihmisiä? Pitäisikö heidän pidättäytyä kokonaan esim. koko Internetin käytöstä (ja varsinkin saatanallisten keskustelupalstojen)? Eikä tuossa viestissä ole nähdäkseni ketään haukuttu, ihme sievistelyä tuollainen väite. Ihmiset tuntuvat muutenkin "pahoittavan mielensä" niin helvetin helposti, että saa olla todella tarkkana mitä sanoo.

ViestiLähetetty: 2012-09-06 12:55:35 
jepejee2 kirjoitti:
Vieras kirjoitti:

Mikä logiikka tuossa nyt sitten on? Eivätkö lääkäritkin ole kuitenkin vain ihmisiä? Pitäisikö heidän pidättäytyä kokonaan esim. koko Internetin käytöstä (ja varsinkin saatanallisten keskustelupalstojen)? Eikä tuossa viestissä ole nähdäkseni ketään haukuttu, ihme sievistelyä tuollainen väite. Ihmiset tuntuvat muutenkin "pahoittavan mielensä" niin helvetin helposti, että saa olla todella tarkkana mitä sanoo.

No eipäs siinä taida olla muuta logiikkaa kuin se, että jos satut tuntemaan yhtään lääkärikuntaa niin tietäisit, että ei ne tällaisilla hömppäpalstoilla roiku kommentoimassa. Niillä on omat jutut ja systeemit. Mutta tottakai jokainen saa uskoa mihin lystää, uskoohan joku karppaukseenkin ja taas joku THL:n suorituksia :D

ViestiLähetetty: 2012-09-07 12:55:41 
Poissa
apina
apina

Vieras kirjoitti:
jepejee2 kirjoitti:
Vieras kirjoitti:

No eipäs siinä taida olla muuta logiikkaa kuin se, että jos satut tuntemaan yhtään lääkärikuntaa niin tietäisit, että ei ne tällaisilla hömppäpalstoilla roiku kommentoimassa. Niillä on omat jutut ja systeemit. Mutta tottakai jokainen saa uskoa mihin lystää, uskoohan joku karppaukseenkin ja taas joku THL:n suorituksia :D

Sieltä taas putkahti 'usko' kehiin! On täällä hömppäpalstalla pyörähtänyt joku lääkärikin, ja tutkija. Jotkut jopa jääneet hömppäilemään.
Itse olen vaan normiuskovainen, selvennökseksi. Onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä, älä kompastu. Moi.

ViestiLähetetty: 2012-09-07 16:43:32 
Poissa
The Kuningatar
The Kuningatar

Ymmärrään kyllä mitä aloittaja tarkoittaa. Ja olen samaa mieltä. Minäkin olen tavannut ihan liikaa näitä "terveellisesti" syöviä jne jne joilla on "geeneissä " vikaa ja "isot luut" tai jokin "mysteeritauti" jota "tyhmä" lääkäri ei vaan tunnista jotta saisi oikeat pillerit jolla paranis ja läskit tähtis...halleluujaa [-o<

Vika on aina muualla, ei koskaa itsessä tai omissa tekemisissä. Lääkäri ja yhteiskunta on syypää. Koulun vika jos lapsi on lihava. Työpaikan vika jos stressaa ja pitää ryypätä tai syödä lohdutukseksi. Vaimon ja miehen vika ku sille pitää tehdä tai se tekee lihottavaa ruokaa ja on pakko toisenki syödä. Anopin vika ku aina kun pääsee laihiksessa vauhtiin niin sillä on jotku synttärit ja taas on pakko syödä kakkua. Ja eihän sitä nyt kesälomalla laihduteta joten sitten vedetään kaljaa ja makkaraa ja jädeä överinä. Joulupukin vika ainaki kerran vuodessa.

Voi MIKSI mää oon näin lihava? Miksi tää ei toimi vaikka niiin kauhiasti yritän? Miksi muilla toimii mutta ei mulla,,,naapurin Liisakin on laihtunut jo 20 kiloo ja mua vituttaa se niin paljon, että käyn kyllä hakeen sipsipussin ja vedän sen IHAN ite yksin...ja limua kanssa..lightia tietetysti jotta jotain teen oikein. 8-[

En mä jaksa ymmärtää, enkä enää edes yritä ](*,) ostelkoot niitä vähärasvasiaan ja syökööt niillä 4000 kaloria päivässä kun nehän on terveellisiä ja vähärasvasia että niitähän saa syödä. Ja juokoot limpparinsa kun kerran muuten juo joka päivä vaan 2 litraa makeutusaineellista litkua niin saahan sitä nyt edes kerran viikossa juoda yhden (2l) pullolisen oikeaa limua ja ku on se viikonloppuki ja puoli kiloa on painoki tippunut viikossa jnejne

Tai no kyllä mä ehkä vähä ymmärrän...ainakin sen hiilaririippuvuus-ongelman. Eli sama vika ku muillakin narkkareila ja alkoholisteilla...

91kg --> 74kg

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00