karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-10 02:16:29

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2013-01-15 19:55:00 
Voiskos joku ihana tietävämpi hiukan kommentoida mun syömisiäni, että meneekö ihan metsään. Olen joskus reilu vuosi sitten karpannut muutaman kuukauden hyvällä menestyksellä, painokin putosi 8kg ja olo oli mainio, mutta läheisen poismeno sai sortumaan hiilarihelvettiin kun ei jaksanut tarkkailla syömisiään. Painokin pompsahti takaisin, joka kilo.

Olen siis n. 170cm terve 35-vuotias nainen, paino 77kg eli pudotettavaa kyllä löytyy. Työni on koko päivän liikkuvaa, lisäksi ulkoilen kahden koirani kanssa. Paino ei vain hievahdakaan, vaikka olen nyt ollut kolmisen viikkoa taas ihan (omasta mielestäni) täyskarpilla ruokavaliolla. Voiko oikeasti vaan olla alku näin hidasta, viimeksi paino lähti putoamaan ensimmäisestä viikosta alkaen. Hyvä olo on tietty jo voitto sinänsä :)

Tässä esimerkki päivän ruuista (valitettavasti en ole innostunut laskemaan hh-arvoja, siinä taitaa piillä yksi syy...)

aamupala n. 11.30
pari desiä partaäijää
pari rkl rahkaa
sekaan mahdollisesti pähkinäjauhoa/mantelijauhetta pieni ripaus
pakastemansikoita/mustikoita niin että jogurtin väri vähän muuttuu ja tulee makua
kuppi kermakahvia tai vihreää teetä, 1 teelusikallinen kookosöljyä

lounas n. 15.00
jäävuorisalaattia (reilusti)
esim. 1 wilhelmi-makkara tai paistettua pekonia puoli pkt tai possun filepihvi tai 2 paistettua kananmunaa joiden välissä kermajuustoa/emmentalia (voissa paistettuna kaikki)
1 tomaatti
10cm pätkä kurkkua
pala paprikaa salaatin joukossa
täysrasvaista fetaa salaattiin tai aurajuustoa

päivällinen n. 19.00 aika lailla sama setti kuin lounas, jälkkäriksi ehkä vähän pähkinöitä, pari palaa %-suklaata tai tuota aamusellakin nautittua partaäijää marjoilla. Useimmiten ei jälkkäriä ollenkaan.
Nälkä ei ole, ja 3 ateriaa oli sopiva myös aiemmin karpatessa.

Illalla vielä vihreää teetä kookosöljyllä kuppi tai kaksi, light-limu tai vissy saunoessa.

Repsuilua ei ole juuri ollut, ja ketoosin rajoilla keikutaan, ainakin henki haisee yhtä hirveälle kuin aiemmin karpatessa. Kaikki sokerit ja viljat olen jättänyt pois. Voiko olla niin että nyt vaan tämä aloitus etenee hitaammin, vai meneekö joku pieleen? Rasvaa liikaa/liian vähän? Salaattiin lisään välillä oliiviöljyä tai jos teen niin että salaattipedille kaadan paistetut pekonit tms. niin pannulta kaadan rasvat mukana. Olo on hyvä ja halu on jatkaa, olisin vain kovin kiitollinen jos vaaka alkaisi näyttää edes hieman laskusuuntaista. Salaatin määrää en ole rajoittanut sen kummemmin, sen huomasin että vettä juon ehkä liian vähän, töissä vaan ei tule juotua kuin tauoilla. Miltäs tämä kuulostaa? :)

ViestiLähetetty: 2013-01-16 08:35:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Syömiset näyttää mun mielestä ihan hyviltä, mutta tästä keskustelusta voisi olla jotain apua. Toisella, kolmannella, viidennellä jne. kerralla ei välttämättä olekaan yhtä helppoa kuin ensimmäisellä. Tsemppiä :)

Kuva

ViestiLähetetty: 2013-01-16 09:20:11 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Tein vasta muutoksia omaan ruokavaliooni, joten varmuudella voin sanoa vain, että hienosäätö näyttää tehoavan. Minua auttoivat Jimmy Mooren neuvot. Tutkaile, olisiko näissä joku seikka, joka kolahtaisi sinulle. Viisi yleisintä virhettä vhh:lla:

http://www.carbsmart.com/my-5-low-carb- ... ed-me.html

Minulla se juttu taisi olla liiallinen proteiini. Vähensin proteiinin saantiani n. 100 grammasta n. 80 grammaan, ja se vaikuttaisi olevan se riittävä ero entiseen, jolla voin kyllä todella hyvin, mutta laihtuminen oli pysähtynyt kuukausia sitten. Proteiinin tilalla syön eläinrasvaa, eli lisäsin vastaavasti rasvan saantiani. Sen avulla pysyn kylläisenä pitempään kuin ennen, jolloin oma varastorasva ehtii palaa. Ainakin vyötärö on alkanut kaventua tällä uudella tyylilläni.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2013-01-16 10:56:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiinnitti huomiota aloittajan jogurtin käyttö.
Itsekin rrrrakastan jogurtteja, mutta nyt testataan:

Minulla on kokeilussa maitotuotteiden (turkkilainen/ kreikkalainen jogurtti sekä lidlin 4.4% rahka olleet käytössä) minimointi. Kahviin käytän kermaa (ja ruokiin kermaa tai creme fraichea, jos on tarvis). Myös juustoja käytän.

Samoin viljan käyttö on tällä hetkellä 0-linjalla.

Näillä olo/ habitus on kummasti keventynyt, nälkä pysyy loitolla eikä ole kummempia mielitekoja ruoan suhteen.
Itse ajattelen, että minulla toi jogurtti ja rahka olivat sellaisia, jotka ehkä olivat liiallisessa käytössä. Joku on täällä jossain sanonut, että maitosokerilla voisi olla painoa jumittava vaikutus.

ViestiLähetetty: 2013-01-16 19:29:03 
Kiitos vinkeistä ja linkeistä, käyn lukaisemassa josko niistä löytyisi apua. Jugurtti ei ole mikään intohimo, mutta kieltämättä se on aika tavalla vakiintunut aamupalan rungoksi. Pitääpä koittaa vaihtaa vaikka keitettyyn kananmunaan ja.. johonkin :)

Tänään oli palaveripäivä joten syömiset tuli firman puolesta, mutta aika kivasti sain aamulla salaattia ja pekonia noutopöydästä ongittua, lounaalla myös salaattia mutta lihat ja rasvat jäi vähiin. Välipalana oli iltapäiväkaffella sen seitsemää sorttia herkkuja, tyydyin pieneen kulhoon vesi/hunajamelonia (ei hyvä mutta kakkua parempi). Nyt olikin jäätävä nälkä kun vihdoin kotiuduin, kolme paistettua kananmunaa, kurkkua ja fetaa, ah kun nälkäisenä kaikki maistuu NIIN hyvälle!

ViestiLähetetty: 2013-01-16 20:28:12 
NiilinKaimaani kirjoitti:
Tein vasta muutoksia omaan ruokavaliooni, joten varmuudella voin sanoa vain, että hienosäätö näyttää tehoavan. Minua auttoivat Jimmy Mooren neuvot. Tutkaile, olisiko näissä joku seikka, joka kolahtaisi sinulle. Viisi yleisintä virhettä vhh:lla:

http://www.carbsmart.com/my-5-low-carb- ... ed-me.html

Minulla se juttu taisi olla liiallinen proteiini. Vähensin proteiinin saantiani n. 100 grammasta n. 80 grammaan, ja se vaikuttaisi olevan se riittävä ero entiseen, jolla voin kyllä todella hyvin, mutta laihtuminen oli pysähtynyt kuukausia sitten. Proteiinin tilalla syön eläinrasvaa, eli lisäsin vastaavasti rasvan saantiani. Sen avulla pysyn kylläisenä pitempään kuin ennen, jolloin oma varastorasva ehtii palaa. Ainakin vyötärö on alkanut kaventua tällä uudella tyylilläni.

Tämä oli hyvä! Jospa vika on kuitenkin siinä rasvan määrässä, olen löytänyt itseni paistinpannun ääreltä muutaman kerran ihmettelemästä että onpa tämä rasvaista --> olen todennäköisesti jättänyt tiedostamatta rasvaa liian vähälle. Nyt kun tarkemmin muistelen niin aikaisemmin taisin käyttää reilusti enemmän. Eli testiin proteiinia vähemmän, rasvaa enemmän.. Kiitos :) Ja taidanpa käydä kuitenkin laskemassa makroja, vaikka ensin meinasin että siihen en lähde :D

ViestiLähetetty: 2013-05-07 23:40:14 
Analysoin ruokasi Cron-o-meterillä. Jouduin hieman arvailemaan ruokamääriä, pistin esim. jäävuorisalaatin määräksi 500 grammaa. Voisitko antaa tarkemmat tiedot ruuan määristä? Saat alle 1700 kcal mikä on aika vähän, jos haluat harrastaa liikuntaa. Ruoka on ihmiskehon polttoainetta ja rasva palaa liikkumalla! Proteiinia vajaa 80g, hiilareita vajaa 70g. Kuitua tulee 12 grammaa eli ummetusta ja suolistovaivoja on luvassa. Kannattaa lisätä kasvisten määrää.

Vitamiineissa ja mineraaleissa on toivomisen varaa. Muista, että hivenaineet tulevat etenkin kasvikunnan tuotteista! B3, folaatti, C, E, kupari, rauta, magnesium, mangaani, kalium ovat liian alhaiset, muutkin hivenaineet täyttivät nipin napin suositukset. E-vitamiinia tuli vain puolet päivän tarpeesta! Se on erittäin tärkeä mm. ihon kauneuden kannalta.

Tsemppiä!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00