karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-11 10:08:53

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Riistaliha
ViestiLähetetty: 2013-05-09 15:18:47 
Mitä mieltä karpit ovat riistalihasta? Riista kun on kuitenkin aika vähärasvaista. Mies harrastaa metsästystä ja kalastusta, joten meillä suurin osa syödystä lihasta on riistaa, esim. jänistä, hirveä ja peuraa. Sopiiko yhteen karppauksen kanssa vai pitäisikö vaihtaa possuun?

Viestin otsikko: Re: Riistaliha
ViestiLähetetty: 2013-05-09 16:07:59 
No, ennemmin minä riistaa söisin, kuin tehotuotettua sikaa! ( mitä en enää syö )

ViestiLähetetty: 2013-05-09 16:47:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Muista en tiedä, mutta minulle kyllä kelpaa oikein hyvin kaikki riista. Nytkin pakkanen puolillaan makoisaa hirveä ja poroa. Tai se poro ei kai ole riistaa. Voihan niitä valmistaa sitten vaikka miten jos mielii rasvoja jotenkin tasapainottaa.

ViestiLähetetty: 2013-05-09 16:49:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Riista on parasta mitä voi saada. Usein se tosin tarvitsee mukaan jotain rasvaista, etenkin paisteissa. Karppauksessa ruoanlaittoon käytetään aika paljon aikaa muutenkin. Esimerkiksi hirvenlihan murennuttaminen piimähauteessa on taas yksi lisätyö (muttei pakosti vaiva, riippuu asenteesta) ... johon helppouteen (= pussikeittoihin ja valmisruokiin ihastuneet) tottuneet voivat kokea ylitsepääsemättömän vaikeaksi.

+ stressi tappaa varmemmin kuin huono ruoka (kiitos THL stressistä)

ViestiLähetetty: 2013-05-09 19:03:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Syö vaan riistaa hyvällä mielin, itsekkin olen riistakarpannut 3 vuotta. Ja voihan sitä possua laittaa sekaan, ei se ole joko-tai juttu.

muoks... tuo mureuttaminen: piimähaude on varmasti hyvä. Itse olen vetänyt hirvenlihat vakuumiin, jääkaappiin siten että kertyy 40 vuorokausiastetta ja sit pakkaseen. Ja vot kun on mureaa syötävää. Mutta tosiaan tuota piimähaudetta pitää testata.

ViestiLähetetty: 2013-05-17 09:20:43 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Hirven- ja karhunlihaa pakkasessa, ja tulee taas syksyllä.
Kyllä maistuu.

ViestiLähetetty: 2013-05-17 09:25:30 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Lainaa:
Epigeneettinen
Riista on parasta mitä voi saada. Usein se tosin tarvitsee mukaan jotain rasvaista, etenkin paisteissa. Karppauksessa ruoanlaittoon käytetään aika paljon aikaa muutenkin.

Riistassa ja kasvattamattomassa villikalassa on rasvahapotkin kohdallaan. Söisin, aina kun saisin.

ViestiLähetetty: 2013-05-17 09:36:01 
Vieras kirjoitti:
No, ennemmin minä riistaa söisin, kuin tehotuotettua sikaa! ( mitä en enää syö )

Ai että tehotuotettu sika ei kelpaa, mutta tehotuotetut tomaatit/salaatit ja tehosuojatut superkaukomuonat kelpaavat.

Paljon näkyy olevan kaksinaismoraalia ilmassa, karppilassakin.

ViestiLähetetty: 2013-05-17 12:12:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Vieras kirjoitti:

Ai että tehotuotettu sika ei kelpaa, mutta tehotuotetut tomaatit/salaatit ja tehosuojatut superkaukomuonat kelpaavat.

^ööö... Missä vieras näin sanoi? Oikaisetko nyt hiukan?

Suurin osa karppaajista kannattaa lähi-, kausi- ja luomuruokaa. Ja toteuttaa ajatusta niin paljolti kuin pystyy.

ViestiLähetetty: 2013-05-17 12:24:21 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

pipru kirjoitti:
Suurin osa karppaajista kannattaa lähi-, kausi- ja luomuruokaa. Ja toteuttaa ajatusta niin paljolti kuin pystyy.

Uskotko oikeasti näin?
Minustakaan suurin osa palstan karppaajista EI todellakaan syö sen enempää kausi-, lähi- kuin lähiluomuruokaakaan,
paitsi pieninä erikoisuuksina.

Pikemminkin päinvastoin.
Kasvisten pitää olla kesät talvet samoja (ihan kuten muillakin suomalaisilla).
... ja hinta voittaa melkein aina laadun (tai kotimaisuusasteen). Kirkkaasti.

Olisi kiva, jos olisin väärässä, mutta jo yli 9 vuotta tätä palstaa ja sen reseptejä/päiväkirjoja seuranneena en oikein usko siihen.
Mutta jos tiedät paremmin, niin näytä se toki :)

Ps: En kiellä etteikö lähiruokaan painottunutta karppaustakin olisi nykyisin näkyvissä (toisin kuin vaikka lähiruokaveganismia, jota ei näytä olevan olemassa näillä leveysasteilla), mutta mikään enemmistö se ei ole. Pikemminkin hyvin pieni ja jopa aika lailla ei-toivottu vähemmistö, sanoisin. Ja jos pysytään lähiruokapuolella, niin kumpi olisikaan parempi juttu, teollisuuskasvatettu suomalainen sika vaiko uusiseelantilainen hirvensukuinen? Itse kannatan noista kahdesta sittenkin kirkkaasti enemmän kotimaansikaa *viheriäinen-hymy*

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2013-05-17 12:32:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No tunnustan täysin että asia on oman mustatuntuu -"tiedon" pohjalta esitetty ja tajuan täysin sen erehtymismahdollisuuden ja paikkaansapitämättömyyden riskin. Enkä koe tarvetta alkaa todistelemaan puolesta enkä vastaan, sori.

ViestiLähetetty: 2013-05-17 12:56:27 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Menee minusta vähän saivarteluksi, jos ei saisi suosia riistaa, ellei kaikki muukin ruokavaliossa ole villinä ja vapaana omalla pihalla kasvatettua tai lähimetsästä poimittua. Ettäkö pitää tehdä kaikki täydellisesti, tai ei yrittää ollenkaan?

ViestiLähetetty: 2013-05-17 14:45:12 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

PantheraCandidus kirjoitti:
Menee minusta vähän saivarteluksi, jos ei saisi suosia riistaa, ellei kaikki muukin ruokavaliossa ole villinä ja vapaana omalla pihalla kasvatettua tai lähimetsästä poimittua. Ettäkö pitää tehdä kaikki täydellisesti, tai ei yrittää ollenkaan?

Tästä oon samaa mieltä.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2013-05-17 15:45:49 
Poissa
voinen
voinen

Minä myös, siis oon samaa mieltä. Ite kyllä ainakin yritän syödä mahdollisimman lähiruokaa, se vaan ei aina onnistu, johtuen paljolti sijainnista. Täällä Pakastimessa ei oo kovin ihanteelliset kasvuolosuhteet.

Kuuntelen Kroppaa

ViestiLähetetty: 2013-05-17 16:48:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Riista on parhautta oli siinä rasvaa tahi ei. Rasvaa on helppo lisätä, jos sen perään niin kovasti on kaipuu.
Minä syön villiä ja luomua pääsääntöisesti, mutta poikkeukset ei minun syömisiäni kaada. Kotimaisille viljoille ehdoton ei,
mutta muuten menee monenlaista. maitotuotteitakin välttelen kuten tietysti nopsia sokruja. Joskus treenin päälle sopivat
toki nekin. Omat kengät tässäkin hommassa on ne parhaat.

ViestiLähetetty: 2013-05-17 17:01:49 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Vieras kirjoitti:
Vieras kirjoitti:

Missä näin sanotaan?, kirjoittaja oli vieras, kuten sinäkin.. Eli mistä tiedät että on edes karppi? Ja mitä on mielestäsi superkaukomuona?

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2013-05-17 18:38:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Riista on parhautta oli siinä rasvaa tahi ei. Rasvaa on helppo lisätä, jos sen perään niin kovasti on kaipuu.
Minä syön villiä ja luomua pääsääntöisesti, mutta poikkeukset ei minun syömisiäni kaada. Kotimaisille viljoille ehdoton ei,
mutta muuten menee monenlaista. Maitotuotteitakin välttelen kuten tietysti nopsia sokruja. Joskus treenin päälle sopivat
toki ne nopsatkin. Omat kengät tässäkin hommassa on ne parhaat.

ViestiLähetetty: 2013-05-17 22:35:41 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

els kirjoitti:
Minustakaan suurin osa palstan karppaajista EI todellakaan syö sen enempää kausi-, lähi- kuin lähiluomuruokaakaan
Olen täysin samaa mieltä. Miksi karppaajat olisivat erilaisia kuin muut ihmiset? Ei me olla mikään yhtenäinen ryhmä. En minä ainakaan.

Riista on silti paras. Siitä on turha kinata; se on absoluuttinen totuus.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00