Niin, itse asiassa sinähän tämän keskustelun aloitit, joten siitäkin voinee päätellä, kuka sen kosmisen vastapainon tarpeen aiheuttikaan...

Hempasta ja koleista. Ihan jees kolet on runsaasti liikkuvilla.
Mutta mietipäs tätä. Minä jolla sukurasitetta kuuden kieppeissä hilluviin kolesteroleihin, minä joka en liiku kuin hyötyliikuntaa kersan perässä pitkin pihaa ja puutarhatöitä lisäksi. Muutama vuosi takaperin söin virallisrasvaterveellisesti: lue välttelin rasvaa, söin rasvattomia tuotteita ja terveysmargariineja, pyrin syömään kevyesti, salaatti- ja hedelmälinjaa, just noita tuoremehuja ja kokojyväleipää, aamupuuro. Silloin työterveydessä mitattiin kokonaiskolesteroliksi 5,4.
Vuodesta 2011 lähtien oon syönyt täysrasvaisia tuotteita, viimeisen vuoden ajan varsin anteliaalla kädellä, siis eläinrasvoja ensisijaisesti.
Viime viikolla kävin labrassa. Hemoglobiini 134. Kokonaiskolesteroli 4,9. Huono 3. Hyvä 1,7. Triglyt 0,6.
No, tietysti toi huono vois olla alempi ja hyvä korkeempi, jos nillittää haluaa. Triglyä on aika vaikee tosta parantaa.

Näköjään mulla läskillä vähänliikkuvalla huonogeenisellä eläinrasvaajalla on kuitenkin yhtä hyvät kolet kuin noilla himojuoksijoilla.