karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-22 12:07:41

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Kerpeleen kouluruat
ViestiLähetetty: 2004-10-04 17:20:12 
Miten sitä pitäs alakarpatakki, kun kouluussa tarjolla vain salaattia ja pottua ja jotain lihatuotetta jossa on enemmän hiilareita ku proteiinia. Tänään lohkoperunoita ja makkaraa. Huomenna verilättyjä jne. :evil:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-04 17:22:01 
Ota eväitä koulureppuun. Proteiinipitoista tietty.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-04 17:31:27 
Ei sitä kehtaa alkaa omia eväitä mussuttaan, kun muut syö kouluruokaa. alkvat pian nälvimään :? Ja se on sellainen rentoutumistuokio kavereiden kanssa käydä istumassa j syödä... olen kyllä jättänyt jo pitkän aikaa pastat ja perunat lautaselle ja puurot tiskille, mutta kun nykyään niin monissa liharuoisakin on tolkuttomasti hiilareita. Nälkähän siitä jää. Niin ja salaatisakin sokeriliemessä olevia aineksia. Mutta jotainhan sitä on pakko syötävä niin vaikka sitä salaattia sitten vaikka proteinnit nollassa. Kotona sitten syönkin lähes pelkästään proteiinipitosta ruokaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-04 20:14:22 
Muutta eikös juuri Fogelholmin mukaan KTL:n viralliset suositukset ole tarkoitettu nimenomaan laitosruokaan? Siis myös kouluihin. Siitä vaan vaatimaan edes sitä virallissuosittelun mukaisesti vähintäin 15% valkuaista ja 30% rasvaa...

Tsemppiä matkaan toivottaa els

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-05 14:01:50 
Hyvin ei mee. Salaattian oli puolukka-keskurpitsa salaattia, jossa sokeri ei ollu ees kokonaan imeytyny vaan oli kiteisenä ku sitä oli niin paljon. 7 verilättyä söin kun muuta ei ollu.... Huomenna lasagnea, taidan ottaa mukaan hasselpähkinöitä ja kuivalihaa

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-05 14:12:18 
Kouluruuassa tulisi olla tosiaankin se suositusten ylärajalla oleva määrä proteiineja. Koululaiset, niin pienet kuin isotkin, tarvitsevat proteiineja. Kuinkahan ruokalistat muuttuvat, kun Pohjoismaisissa suosituksissa proteiinien osuus kasvaa 20 %:iin?

Muitakin ihmetyksen aiheita on. Jos suositukset koskevat laitosruokaa, niin miten on mahdollista, että ruokaloissa tarjotut perunat ovat aina kuorittuja, riisiä ja pasta valkoista. Vai onko joku nähnyt vielä kuoriperunota tahi tummaa riisiä tai pastaa koulu- tai työpaikkaruokalassa?

Jos et eväitä kehtaa julkisesti syödä, napsi jotain salaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-06 09:59:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Samaa olen ihmetellyt kuin Ahma, eli suosituksissa puhutaan täysjyvistä mutta missään en ole nähnyt sitä tarjottavan!!

Huh, onneksi itsellä on eväät töissä ja lapset syövät kotiruokaa ainakin vielä muutaman vuoden!!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-06 14:01:00 
Meillä on ruokajuomana tarjolla kevytmaitoa, rasvatonta maitoa, rasvatonta piimää ja vettä. Kokojyvänäkkileipää, levitteeksi voita ja margariinia, puuro ruokien kanssa juustoa ja leikkelettäkin. Jotain salaattia on aina tarjolla mutta lähes aina valmiista purkkimoskasta, jossa on paljon piilosokeria. Peruna on aina muusina tai kuorittuna. Riisiä on semmosta, jossa on seassa vähän tummia jyviä, mutta pääasiassa valkosta. Joskus on ruisleipää tai vaaleaa leipää tarjolla, mutta harvoin. Hedelmiä sillon tällöin.

Tänään jätin lasagnen rauhaan ja söin "pizzasalaattia" eli kaalta, paprikaa ja mustapippuria johon heittelin sekaan omat kuivatlihat ja napsin n. 30 grammaa hasselpähkinöitä. Kukaan ei sanonu mitään :).

Nyt kun kotiin tuli niin nälkä kyllä oli, joten söin herkkusieniä, jotka jäi aamulta ja mukilisen kofeiinista kahvia jossa uitin pikku palan leipäjuustoa. Miten tuo leipäjuuston rasvan käy elimistössä kun kahvi nostaa insuliinituotantoa (?) :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-06 16:45:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Massimo,

minkä ikäinen olet, eli missä koulussa olet, oletko lukiossa vai yliopistossa vai missä? Ymmärrän, että lukiossa on vaikea viedä omia eväitä mukaan, mutta jos olet koulussa jossa ruokailu maksetaan itse, en näe siinä mitään ongelmaa että otat omat eväät mukaan. Eihän sitä tarvitse laukusta sianpotkaa kaivaa, voi ottaa juustopaloja, salaatin, pähkinöitä, kasviksia jne jne. Jos jaksat kaivella ketuja, tästäkin asiasta on puhuttu useamman kerran. Tsemppiä!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-07 13:42:26 
Lukiolainen olen. Toista vuotta. Mutta nyt on massimo iloinen... diudiudiu, nyt oli lihakeittoruokana, ja ei ollu pelkästään sattumakeittoa vaan lihaakin oli mukana. Lihat ja liemen vetelin alas ja päälle vielä 6 siivua juustoa. En tiedä mitä juustoa oli, mutta oli kyllä melko sitkasta ja semmosta vähärasvasen makustaki, mutta kuitenkin. Ja ei oo vieläkään nälkä!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-07 13:50:36 
Kyllä lukiolainenkinvoi ottaa omia eväitä mukaan. Voihan niitä syödä välitunneilla. Kananmunan saa kätevästi mukaan, samoin juustonpalan ja hedelmän. Pähkinöitä voi napostella ilman että kukaan ihmettelee.

Huolehdi Massimo niistä proteiineista. Minulla on sellainen tuntuma, että kouluruuasta ei niitä saa tarpeeksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-16 14:52:00 
Miten on, löytyykö täältä ketään karppaajaa, joka nauttii luontaisetuna "esimerkkiruokailua" peruskoulussa? En halua hirveästi tehdä ruokailustani numeroa, mutta pienten lasten tarkkojen silmien alla olen vaivihkaa syönyt pelkkää juustoa ilman leipää, keiton ilman perunaa, kastiketta ilman riisi/makarooni sun muita hh-lisiä. sääntömme on, minkä otat, sen syöt. No, minä sitten jätän syömättä, kun padoissa ja keitoissa tulee väistämättä mukaan perunaa, porkkanaa, makaroneja. Oppilaissani sattuu olemaan melko monta "valikoivaa syöjää" siis syömisellä kiukuttelijoita, joten en halua antaa heille lisämotivaatiota "ethän säkään syö" -tyyliin. Onneksi tarjolla on myös kasvisvaihtoehtoa.. Pidän pähkinöitä ja manteleita mukana varaeväänä. Olen harkinnut kokonaan omiin eväisiin siirtymistä, mutta valvontavelvollisuus on silti olemassa ja sitten tulee kiire. Onko jossain koulukeittiössä suostuttu miettimään tällaista vaihtoehtoa? Itse olen suhtautunut kiihkottomasti asiaan, lasten "käännyttäminen" ei todellakaan kuulu tehtäviini, pikkuisen pyöreämmille lapsille olen vihjaissut heidän hakiessaan lisää ruokaa, että liha, kana tms. kulloinkin tarjolla oleva proteiinipitoinen voisi pitää nälän paremmin. Joskus joku on kysynyt, olen sanonut, ettei nyt tehnyt mieli. Tai olen suoraan sanonut, etten tarvitse hiilihydraatti-nimistä ainetta niin paljon kuin ko. ruoassa on.
Nyt en halua mitään aggressiivisia vastauksia sellaisilta, jotka eivät ole asiaa omakohtaisesti joutuneet käytännössä tekemään, vaan kuulisin mielelläni mielipiteitä muilta lasten parissa työtä tekeviltä. Miten karppaus (mikä tyyli tahansa) on työssä onnistunut? Onko tullut kommentteja?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00