karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-23 02:40:55

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-02-24 15:08:04 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ Riippuu siitä, kumpaa alat korjata, energiatasetta vai immuunipuolustusta :)

Paasto antaa suolistolle ja muullekin elimistölle aikaa keskittyä puolustustoimiin.
Ja mitä tulee energiaan, niin ruumiinnesteiden aminopoolissa löytyy
tällaisilta kylläisiltä länsimaisilta riittävästi proteiineja useamman päivän ylläpitoon.
Samoin sokerintuotanto saadaan näin optimoitua parhaiten.
Kuten myös kropan omien antioksidanttien viestintä, joka johtaa puolustuksen nimenomaan ongelmapesään (siinä missä syödyt antioksidantit tässä tilanteessa vain sotkevat signaalin)
... ja todennäköisesti pieni ketoosikin on vain plussaa tässä tilanteessa. Sekin tappaa tulehdusta.

Pitkä kuumeilu on eri juttu, samoin toipilaskausi.
Mutta akuuttikuumeessa en häiritsisi kroppaa millään muulla kuin vedellä
... ja suolalla jos hikoilu on voimakasta.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2015-02-24 15:13:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Meikä menee tässäkin asiassa 'kyllä kroppa tietää' -metodilla. Minulle ei kovin usein kuume nouse, yleensä vain sen oikean influenssan yhteydessä (viimeksi 2010, sitä edellinen 1996), mutta silloin kun nousee niin ruokahalu katoaa aivan täydellisesti.

Viimeksi vuonna 2010 oli 10 päivää putkeen kuumetta joka nousi aina puoliltaöin noin 39 asteeseen. Kummempaa lihasmassan hävikkiä ei kyllä silti tapahtunut, eli hyvin riittivät proteiinit kyllä tuolle ajalle. :D Noina 10 päivänä ruuat olivat suunnilleen puolikas kurkku, puoli litraa kefiiriä ja kourallinen makadamiapähkinöitä ja se pötkö Lakrisalia per päivä.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-02-24 19:56:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Meikä menee tässäkin asiassa 'kyllä kroppa tietää' -metodilla. Minulle ei kovin usein kuume nouse, yleensä vain sen oikean influenssan yhteydessä (viimeksi 2010, sitä edellinen 1996), mutta silloin kun nousee niin ruokahalu katoaa aivan täydellisesti.

-olen tässä kyllä samaa mieltä ja "kyllä kroppa tietää".Viimeksi olen ollut kunnolla kipeä 2001.(2009 kävi sikaflunssa nopeasti sairastettuna,nyt 2015 alkuvuodesta olin tukkoinen ja käheä yhden päivän).Ruokahalu katoaa kyllä kuumeessa,ja olen sitä ruokahaluttomuutta aina noudattanut.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?

ViestiLähetetty: 2015-02-25 08:41:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No joo, itselläkin ruokahalu menee aika pieneksi kipeänä ollessa. Nesteitä menee sitten enemmän. Kipeänä olon jälkeen tyypillisesti itselläni on muutaman päivän ajan normaalia reippaampi ruokahalu, mutta homma tasoittuu aika nopsaan.

En omista vaakaa, niin en tiedä, mahdollisista painon putoamisista. Poikkeuksena se, kun sairastin rajun suuherpeksen ja reilun viikon ajan ruokavalio koostui jugurtista, laihasta kaurapuurosta ja vedestä, koska nuo oli ainoat, jotka sai ilman suurempia tuskia kurkusta alas (ja vielä pysyivät vatsassa). Paino tippui 6 kg. Tehokas pikalaihis. :roll: Paino palautui takaisin sellaisessa reilussa kuukaudessa.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2015-02-25 10:23:20 
RaahenTiikeri kirjoitti:
Toisinsyöjä kirjoitti:

-olen tässä kyllä samaa mieltä ja "kyllä kroppa tietää".Viimeksi olen ollut kunnolla kipeä 2001.(2009 kävi sikaflunssa nopeasti sairastettuna,nyt 2015 alkuvuodesta olin tukkoinen ja käheä yhden päivän).Ruokahalu katoaa kyllä kuumeessa,ja olen sitä ruokahaluttomuutta aina noudattanut.

Heh, ei mitenkään vittuiluna mutta nää on hienoja tarinoita, kun sanotaan, että on viimeksi ollut kunnolla kipeänä 2001 ja jo seuraavassa lauseessa sanotaan, että sikaflunssa oli 2009 jne. "Kunnolla" sairastaminen taitaa olla aika suhteellinen käsitys. :roll:
Löyhästi aiheeseen liittyen...ihan pakko mainita, että lähipiiriini kuuluu ihminen joka on ollut viimeksi kovassa kuumeessa 57 vuotta sitten.

ViestiLähetetty: 2015-02-25 10:34:28 
Poissa
voipallo
voipallo

Vieras kirjoitti:
ihan pakko mainita, että lähipiiriini kuuluu ihminen joka on ollut viimeksi kovassa kuumeessa 57 vuotta sitten.

Lähipiirissäni on henkilö joka tuntee yhden joka on tavannut miehen jolla ei ole ikinä ollut flunssaa. Mies oli kuulemma syönyt vispipuuroa lapsena.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2015-02-25 11:08:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Heh, ei mitenkään vittuiluna mutta nää on hienoja tarinoita, kun sanotaan, että on viimeksi ollut kunnolla kipeänä 2001 ja jo seuraavassa lauseessa sanotaan, että sikaflunssa oli 2009 jne. "Kunnolla" sairastaminen taitaa olla aika suhteellinen käsitys. :roll:

Nosiis, itse pidän "kunnolla kipeänä" -rajana sitä nouseeko kuume vai ei. Minulle kas kun ei nouse kuume kuin sen 'oikean' influenssan yhteydessä. Tavalliset nuhakuumeet (rhinovirus jne) sun muut eivät kuumetta nosta ja muutenkin ovat sangen kevyitä ja lyhyitä.

Ja kuumetta on ollut viimeksi siis 2010 ja sitä ennen 1996, molemmat nimenomaan influenssan yhteydessä.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-02-25 11:14:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^^Itse veikkaan vahvasti, että kuumeen nouseminen/nousemattomuus on myös yksilöllinen piirre. Minulla ja äidilläni nousee todella harvoin kuume. Kumpikin voi olla ihan sänkykunnossa, ja lämpöä on korkeintaan nihkeästi vähän yli 37 'C. Toisinsyöjän tapaan myös minulla nousee kuume ainoastaan, kun olen todella kipeä. Viimeksi näin kävi reilu vuosi sitten, varmaankin influenssan aiheuttamana. Ja silloinkaan kuume ei noussut kuin ihan himpun verran yli 38 'C.

ViestiLähetetty: 2015-02-25 11:17:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sinne noin 25-vuotiaaksi saakka kuume nousi minulle helposti myös niiden nuhakuumeiden vuoksi ja muutenkin olin koko ajan kipeänä, parit streptokokit ja niihin tarvitut antibiootit joka vuosi plus sitten ne nuhakuumeet ja vielä myös influenssatkin.

Kaksvitosena sitten immuunijärjestelmä taisi pistää turbovaihteen päälle, koska sairastaminen väheni huomattavasti ja lisäksi kuume ei enää noussut nuhan tms. yhteydessä, vaan vain influenssan yhteydessä. Teorioisin niin, että kroppa nostaa kuumeen silloin kun tarvis on ja jos immuunijärjestelmä on muuten hyvätehoinen, ei kropan ole tarvis sitä kuumetta sitten nostaa.

ViestiLähetetty: 2015-02-25 13:49:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Heh, ei mitenkään vittuiluna mutta nää on hienoja tarinoita, kun sanotaan, että on viimeksi ollut kunnolla kipeänä 2001 ja jo seuraavassa lauseessa sanotaan, että sikaflunssa oli 2009 jne. "Kunnolla" sairastaminen taitaa olla aika suhteellinen käsitys.

-ei,kunnolla sairastaminen /sairastamattomuus on ihan potilaan omaan arvioon perustuva kokemuksellinen määritelmä.En voinut erityisen pahoin enkä pitkään sen (todennäköisen)sikainfluenssan takia.2001 sen sijaan olin oikeasti monta päivää kipeänä ja kuumeessa,kyvyttömänä syömään ja juomaan kunnolla mitään.

Voihan ihminen sairastaa tietämättään vaikka syöpää,mutta ei ole oman tuntemuksensa mukaan "kunnolla kipeänä".Toki syövän tapauksessa usein homma lyö sitten lopulta vanteelle mikäli tila pääsee oireettomana kyllin pitkälle.Mutta tajuat pointin?

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?

ViestiLähetetty: 2015-02-25 13:51:45 
Toisinsyöjä kirjoitti:
Sinne noin 25-vuotiaaksi saakka kuume nousi minulle helposti myös niiden nuhakuumeiden vuoksi ja muutenkin olin koko ajan kipeänä, parit streptokokit ja niihin tarvitut antibiootit joka vuosi plus sitten ne nuhakuumeet ja vielä myös influenssatkin.

Kaksvitosena sitten immuunijärjestelmä taisi pistää turbovaihteen päälle, koska sairastaminen väheni huomattavasti ja lisäksi kuume ei enää noussut nuhan tms. yhteydessä, vaan vain influenssan yhteydessä. Teorioisin niin, että kroppa nostaa kuumeen silloin kun tarvis on ja jos immuunijärjestelmä on muuten hyvätehoinen, ei kropan ole tarvis sitä kuumetta sitten nostaa.

Allekirjoitan tuon teorian! Olen itse suoraan kolmannen polven edustaja (isoäiti eka ja pian 100-vuotias) jolle ei kuumetta tule oikeastaan koskaan tai ylipäätään mitään flunssaa, nuhaa tms. Olen järkeillyt sen johtuvan perinnöllisistä seikoista koska ainakaan se ei ole syömisestä, juomisesta tai liikunnasta kiinni.

ViestiLähetetty: 2015-02-25 14:01:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

RaahenTiikeri kirjoitti:
-ei,kunnolla sairastaminen /sairastamattomuus on ihan potilaan omaan arvioon perustuva kokemuksellinen määritelmä

Tämän kun työterveyslääkärit tajuaisivat... :roll: Ystäväni oli aspa-hommissa ja meni aivastelevana, yskivänä ja räkivänä lääkärille hakemaan saikkua. Ei ollut kuumetta, niin lääkäri nihkeili. Kaveri sitten kysyi, että halausiko lääkäri mennä kassalle, jos kassaneiti aivastelisi päin naamaa. Sai sitten 2 päivää saikkua. :D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00