karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-11 18:23:08

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Elämänmuutos
ViestiLähetetty: 2015-07-14 23:37:41 
Hei,

Kiitos kuuluu tännekin. Viimeiset puoli vuotta on ollut yhtä juhlaa ja vauhti ei osoita laantumisen merkkejä sen enempää painon putoamisen, kuin myöskään terveyden edistymisen saralla. Kelataan ajassa reilu puoli vuotta taaksepäin.

Marraskuinen viikonloppu vuonna 2014. 34 vuotias reilusti ylipainoinen mies viettää pikkujouluja kaveriporukassa. Saunan lauteilla tukevassa humalassa toisen ylipainoisen kohtalotoverin kanssa lyödään veto. Kumpi tiputtaa prosentuaalisesti enemmän painostaan vuoden 2015 aikana on voittaja. Kannustimena on toki raha. 1000€ voittajalle. En ole ikinä elämäni aikana ollut dietillä, mutta tappio ei ollut huonolle häviäjälle vaihtoehto. Päätin ottaa asioista selvää.

Joulukuun aikana keräsin tietoa kaikkialta ja kaikesta mahdollisesta aiheeseen liittyvästä. Netti, kirjastot, tutkimukset ja niin edelleen. Paleo, Karppaus, VHH mitä näitä muotivillityksiä nyt onkaan? Voisin mainita useammankin hyväksi osoittautuneen teoksen, mutta hra Eenfeldtin Ruokavallankumous oli kokonaisvaltaisesti itselleni se kirja, joka avasi silmät. Nyt tiesin millä tavalla lähtisin hyökkäämään vedonlyönnin kimppuun vuoden vaihtuessa. Tässähän on syöty koko 34 vuotinen elämä aivan väärin. Siis ainakin teoriassa, joka kävi minun järkeeni. Teoriasta toteutukseen.

Ylipainoa oli lähtöön reilusti. Laskin helpolla kaavalla, että 52 kilon pudotus painossa vuoden aikana toisi minut turvallisesti takaisin normaalipainon rajoihin. Keskimäärin kilo per viikko. Tätä lähdettiin tavoittelemaan.

Homma lähti täysin remontoidulla ruokavaliolla hyvin liikkeelle. Uskomattoman hyvin suorastaan. Paino lähti välittömästi laskuun tammikuun ensimmäisen päivän jälkeen ja tippuu edelleen hyvää tasaista vauhtia. Tavoite oli siis tiputtaa vuodessa 52 kiloa ja päästä takaisin normaalipainoisten joukkoon. Puolenvälin katsauksessa kiloja on lähtenyt jo 43,5. Tavoite tulee täyttymään heittämällä jo ennen ensilumia ja lähes pelkästään oikein syömällä.

Myös terveys on edistynyt merkittävästi. Kohonneet verenpaineet ja kolesteroliarvot on enää muisto vain. Olin koko murros- ja aikuisikäni kärsinyt myös pahoista nukahtamisvaikeuksista. En enää. Unen laatu alkoi paranemaan välittömästi kehon totuttua ruokavaliomuutokseen. Nykyään nukun kuin tukki ja aamulla kellon soidessa ei sängystä nouse ylös zombie, vaan virkeä ja energinen mies.

Puoli vuotta takaperin muutin vedonlyönnin seurauksena ruokavaliotani, mutta vähänpä tiesin, että ruokavaliosta tulikin loppuelämän mittainen elämänmuutos.

-Terve pukki

Viestin otsikko: Re: Elämänmuutos
ViestiLähetetty: 2015-07-15 07:46:32 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Onnittelut, hienosti on sinullakin mennyt, toivottavasti voitat vedonkin!

ViestiLähetetty: 2015-07-15 08:17:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mites sillä kaverilla menee, onko pudottanut yhtään ja oletko paljastanut konstisi hänelle?

C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6

ViestiLähetetty: 2015-07-15 13:46:17 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Hieno homma! =D>

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2015-07-15 16:07:50 
Kerro sitten, kumpi voitti :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2015-07-16 01:41:03 
tuukätti kirjoitti:
Kerro sitten, kumpi voitti :mrgreen:

Kiitos kaikille kannustavista sanoista.

Miten menee kaverilla? Olisiko pari prosenttia tippunut lähtöpainosta. Kaveri lähti tiputtamaan painoa rasvoja entisestään karsimalla. Paino ei ole tippunut hänellä siis juuri lainkaan ja touhu on jatkuvaa näläntunteen kanssa elämistä. Yllättäen ei meinaa dietti pitää ja mieliteot puskee pintaan.

Kerro sitten kumpi voitti vedon? Noh eiköhän tämä ole taputeltu jo. Ei tosin ole aikomustakaan palata vanhoille mössöhiilarilinjoille, vaikka veto onkin käytännössä ratkennut jo hyvän aikaa sitten. Näillä mennään. Hyvää ruokaa 4-5 kertaa päivässä, eikä koko aikana ole tarvinnut nälän tunnetta kokea. :)

ViestiLähetetty: 2015-07-16 10:22:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mahtavaa, onnea saavutuksesta! =D> Olet selvästi löytänyt itselle oikean tyylin, jolla voit hyvin. Keep on good work! :smt023

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2015-07-16 20:31:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

tää on hieno kertomus ja aina on ilo kuulla onnistuneista paluista vanhan ajan oikean ruuan pariin.
Mutta tosta nukkumisesta kyllä täytyy sanoa,että minulla ei karppaus ole parantanut (vaan huonontanut,tai ainakin se on ajallisessa yhteydessä karppaukseen) nukahtamista.
Olen ollut vähäuninen (ja pärjään vähällä),herkkä uninen ja huono nukahtamaan aina.Muistaakseni toka tai kolmannella luokalla terveydenhoitaja puhutteli vanhempiani pojan lukemisharrastuksesta,eli kolmeen neljään luin yöllä ja heräsin seittemän pintaan kouluun.Tuota se on aina ollut.Mutta nyt karppausaikana(2008->) nukahtaminen on ollut vieläkin vaikeampaa.Esimerkiksi päivävuoroa tai aamuvuoroa tehdessä (olen pätkätyöläinen,ei säännöllistä työtä.Nyt taas olen töissä) olen jo vuosia tottunut siihen,että valvon pari vuorokautta töiden alkuun ja väsytän itteni nukahtamaan sitten kolmanteen työpäivään.
Nyt aivan viime aikoina(viikko-11...12 päivää) olen nukahtanut poikkeuksellisen hyvin,eli alkanut tuossa 23-01 aikoihin lukemaan kirjaa ja luottanut siihen,että se uni kohta tulee,ja melko hyvin on tullut.Tää on varmaan joku ihmeellinen poikkeus tilanne.
Itse en ole erityisen hiilihydraattimyönteinen...en tykkää erityisesti mistään jauhotuotteista,leivonnaisista tai perunasta ym...ehkä suklaa on ainut sellainen runsaasti hiilihydraattia sisältävä tuote,jota pidän herkkuna.Mutta tuohon nukahtamiseen tällä jutulla on mun mielestä ollut kyllä vaikutusta.Ja se on ikävää,koska periaatteessa mulle mieluinen ja optimaalinen ruokavalio ois runsas voinen ja kermainen juures-kasvis-jauheliha ruokavalio,mutta nukkuminen alkaa jollain aikavälillä aina huonontua jos menen noin.Alkoholi tosin parantaa nukahtamista vähähiilihydraattisesti.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?

ViestiLähetetty: 2015-07-17 14:20:00 
RaahenTiikeri kirjoitti:
tää on hieno kertomus ja aina on ilo kuulla onnistuneista paluista vanhan ajan oikean ruuan pariin.

Mutta tosta nukkumisesta kyllä täytyy sanoa,että minulla ei karppaus ole parantanut (vaan huonontanut,tai ainakin se on ajallisessa yhteydessä karppaukseen) nukahtamista.

Tulen itsekin toimeen melko vähällä unella. Se kulkee äidin puolelta suvussa. Vanhalla elämäntyylillä se nukahtaminen vaan oli niin pirun hankalaa. Monesti tuli itsekin valvottua aamuyön tunneille, kun nukahtaminen ei onnistunut väkisin sitten niin millään. Sitten vihdoin kun aamuyön pimeinä tunteina sai unen päästä kiinni, niin muutaman hassun tunnin nukkumisen jälkeen aamulla kellon soidessa väsymys oli ihan järjetön. Päivän mittaan energisyys kuitenkin lisääntyi iltaa kohden aina niin, että vaikka monta yötä olisi mennyt putkeen muutaman tunnin yöunilla, niin mies oli pirteä kuin peipponen puolestayöstä pitkälle aamuun.

Ruokavaliomuutos muutti omalla kohdalla kaiken. Unen laatu parani nopeasti ja iltaisin nukahtaminen "ihmisten" aikoihin oli jo helppoa. Enää ei tarvinnut keksiä öisin tekemistä unta odotellessa. Nykyään nukun varmaan keskimäärin sen 6h yössä mikä on minulle aivan riittävästi. Uni tulee helposti jo puoliltaöin ja kuuden aikoihin noustessa ei väsytä niin että silmissä sumenee. Olo on nykyään energinen läpi päivän. Ikuisuuden kadoksissa ollut unirytmi löytyi kuin itsestään. Tämä tuli minulle täytenä yllätyksenä ja helpotuksena, sillä vaikka tiesin terveellisen ruokavalion olevan ratkaisu lukuisiin terveysongelmiin, niin unen laadun paraneminen ja nukahtamisen helppous tuli kaupan kylkiäisinä järjettömän isona bonuksena.

Ruokavaliomuutoksen vaikutukset elimistöön ja sen rytmiin on yksilöllisiä. Päivittäisten hiilihydraattien saannin määriä muuttamalla voisi ehkä yrittää löytää sen oman ideaalibalanssin kokeilemalla? Miten tiukkaa linjaa muuten vedät? Itselläni hiilet on tod näk jotain luokkaa 40-50q päivä. Reilusti yli 20, mutta paljon alle 100 kuitenkin. 20q tai alle ei meikäläiselle sovi, koska se rajoittaa omaan makuuni jo aivan liikaa. En tosiaan tarkkoja päivittäin syötyjä hiililukuja tiedä, mutta kun on kattava yleiskäsitys olemassa missä ravinnossa minkäkin verran sitä myrkkyä on, niin en näe tarpeelliseksi edes alkaa laskemaan.

Vuorotyö varmasti vaikuttaa jonkin verran. Olen itse tehnyt niin vuorotöitä, kuin myös 08-16 duunia, mutta tällä ei ollut minun kohdalla vaikutusta nukahtamisongelmiin.

Ihan helvetisti tsemppiä univaikeuksien kanssa. Toivottavasti löydät ratkaisun ongelmiisi. Tiedän omista vuosikausia kestäneistä kokemuksista, miten nuo vaivat on yhtä helvettiä. Heräämisen jälkeen päivä menee puolisumussa, mutta kun ilta alkaa hämärtymään yöksi, niin vireystila on tapissa.

-Terve pukki

ViestiLähetetty: 2015-07-19 15:54:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hyvin menee, Terve pukki :D Älä sitten ikinä koskaan anna kenenkään mistään syytä kääntää päätäsi toisiin ruokailutottumuksiin. Pikaisesti palajaa kaikki mistä olet eroon päässyt, jos palaat entiseen, sillä kerran vikuuttunut keho on sitä aina, vaikka pysyisikin oikein syöden oireettomana eli läskittömänä. Onneksi tuloksesi on niin hyvä että kiusaustakin on ehkä helppo välttää :) Onnea loppukiriin!

ViestiLähetetty: 2015-07-19 21:11:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sitten kun ystäväsi vuoden lopulla kysyy miten ihmeessä onnistuit pudottamaan niin paljon voit antaa vastalahjaksi vinon pinon kirjoja. ;)

ViestiLähetetty: 2015-07-20 18:19:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ihanaa lukea hyvistä
kokemuksista ruokavalion
suhteen ja hyvästä olosta :)

Onnea jatkoon ja mukavaa kesää :)

ViestiLähetetty: 2015-07-20 20:32:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ihminen kokee yleensä terveydessään dramaattisen muutokesn vaihdettuaan ruokavalin vähähiilihydraatiseen.
Minulla on paljon ikäisiäni tuttavia joiden mielestäni kannattaisi kokeilla vähähiilihydraattista ruokavaliota. On diabetesta, parkinsonin tautia, ylipainoa jne.
Vastaus on joko asian karttamista tai toteamus, että kyllä lääkäri tietää.

On tosiaan kiva lukea hyviä menestystarinoita

ViestiLähetetty: 2015-07-20 20:36:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vaikeinta tämän viiden vuoden aikana on ollut hyväksyä se tosiasia, että kaikki eivät ole valmiita ottamaan terveyttään omiin käsiinsä.

ViestiLähetetty: 2015-07-20 20:47:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jazzhole kirjoitti:
Vaikeinta tämän viiden vuoden aikana on ollut hyväksyä se tosiasia, että kaikki eivät ole valmiita ottamaan terveyttään omiin käsiinsä.

Nykyään kaikki ulkoistetaan ja niin myös oma terveys ulkoistetaan antamalla se jonkun vieraan ihmisen käsiin. Näin minäkin olen menetellyt kunnes huomasimme, että on muitakin vaihtoehtoja.
On toki sairauksia, jolloin tarvitaan ammatti ihmisen apua.

ViestiLähetetty: 2015-07-20 21:17:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sykähdyttävä kertomus ja onnistuminen, Terve pukki, onnea ihan rutkasti!

ViestiLähetetty: 2015-08-07 08:45:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Monet meistä ovat tällä ruokavaliolla terveyden takia, ei laihtumisen, moni on molempien ja jotkut vain laihtumisen, mutta yllätyksekseen parantuvat myös monista pikkuvaivoista. Ruoka on ainoa rakennusaineemme ja polttoaineemme, ainoastaan D-vitamiinia saamme ihon kautta ja valo tietysti vaikuttaa kehoon. On siis merkitystä sillä, että polttoaine ja rakennusaine on hyvää. Olemme ihan itse pilanneet ruokamme ja nyt ihmettelemme, että meillä onkin maailman huonoimmat geenit, kun olemme sairaita erinomaisesta ruuasta huolimatta...

Ei se geeneistä ole kiinni.

Onnea, Terve pukki, valitsemallasi tiellä! Sinulla on vielä edessä se vaihe, kun etsit sitä sopivaa hiilarimäärää, sitten kun laihdutusvaihe on ohi etkä halua laihtua olematomiiin. Toivottovasti löydät sen helposti! Sitten ei kun hyvää loppuelämää! =D>

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00