|
Laitanpa uudestaan kysymykseni eri otsikolla:
Miten on, löytyykö täältä ketään karppaajaa, joka nauttii luontaisetuna "esimerkkiruokailua" peruskoulussa? En halua hirveästi tehdä ruokailustani numeroa, mutta pienten lasten tarkkojen silmien alla olen vaivihkaa syönyt pelkkää juustoa ilman leipää, keiton ilman perunaa, kastiketta ilman riisi/makarooni sun muita hh-lisiä. sääntömme on, minkä otat, sen syöt. No, minä sitten jätän syömättä, kun padoissa ja keitoissa tulee väistämättä mukaan perunaa, porkkanaa, makaroneja. Oppilaissani sattuu olemaan melko monta "valikoivaa syöjää" siis syömisellä kiukuttelijoita, joten en halua antaa heille lisämotivaatiota "ethän säkään syö" -tyyliin. Onneksi tarjolla on myös kasvisvaihtoehtoa.. Pidän pähkinöitä ja manteleita mukana varaeväänä. Olen harkinnut kokonaan omiin eväisiin siirtymistä, mutta valvontavelvollisuus on silti olemassa ja sitten tulee kiire. Onko jossain koulukeittiössä suostuttu miettimään tällaista vaihtoehtoa? Itse olen suhtautunut kiihkottomasti asiaan, lasten "käännyttäminen" ei todellakaan kuulu tehtäviini, pikkuisen pyöreämmille lapsille olen vihjaissut heidän hakiessaan lisää ruokaa, että liha, kana tms. kulloinkin tarjolla oleva proteiinipitoinen voisi pitää nälän paremmin. Joskus joku on kysynyt, olen sanonut, ettei nyt tehnyt mieli. Tai olen suoraan sanonut, etten tarvitse hiilihydraatti-nimistä ainetta niin paljon kuin ko. ruoassa on.
Nyt en halua mitään aggressiivisia vastauksia sellaisilta, jotka eivät ole asiaa omakohtaisesti joutuneet käytännössä tekemään, vaan kuulisin mielelläni mielipiteitä muilta lasten parissa työtä tekeviltä. Miten karppaus (mikä tyyli tahansa) on työssä onnistunut? Onko tullut kommentteja?
|