karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-01 23:57:52

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: uskaltaako..
ViestiLähetetty: 2004-10-26 17:29:30 
Moi kaikki.
Meitsiki eksy ekan kerran näille sivuille.

Eli mun tilanne on semmonen et oon aina ollu jonkun varran ylipainoinen, joskus enemmän, vähän kuitenki heitellykki. Nyt kuitenki oon päättäny et haluun näyttää hyvältä iet tyttöystävä ois tyytyväinen, ja si tietenki ihan siks et pystyis kattoon peiliin ajattelematta et tosta pitäs saada parikytä kiloo poies..
Nyt oon 20 v ja 178/90 suurin piirtein, ja mies. kohtalaisessa (en hyvässä) kunnossa oon mutta varsinkin maha on ärsyttävän kookas. oon kokeillu just jtn näkkäridieettejä, mut aina ne loppuu johki.. aattelin et tää atkins ois mulle sopiva , mutta vähän pelottaa toi sen aiheuttama väsymys., siitä tuntuu kärsivän muutenki aika paljon ja se vaikeuttaa keskittymistä opiskeluun sun muuta, mut nii.. en oikein tiedä mikä mun pointti on, ehkä kaipaan vaan rohkasevia kommentteja ja suosituksia..
Otin selvää tosta kahen viikon alotusajastaki, mut silti jotenki vaan semmonen tunne, et en uskaltais alottaa sitä tai en osais.. apua

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-26 17:47:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hanki itselles vähän - tai paljon - enemmän tietoa kuin Atkinssin kahden viikon aloitusjakso. Ala- tai hyväkarppaus ei ole kahden viikon kuuri, vaan pysyvä muutos ruokavaliossa.

Muutokset aiheuttavat helposti ylimenovaiheessa erilaisia oireita, mm. väsymystä, mutta se on ohimenevää. Monet täällä kertovat voivansa paljon paremmin tällä ruokavaliolla kuin entisellä.

Miksi et sinä uskaltaisi hypätä mukaan? Täällä sinulle vastataan kysymyksiin, mutta hanki ensin hieman enemmän faktaa, että tiedät, mitä tämä on.

Lykkyä pyttyyn!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-26 17:54:45 
Siis oon viikon verran etsiny materiaalia ja tutkinu, tänään vasta löysin tän sivun. Oon kyllä perehtyny, ja mielestäni sisäistänytkin aika pitkälle, kaikki neljä vaihetta..
mainitsin ottaneeni selkoo siitä alotusjaksosta siks, että nää sivuvaikutukset aiheuttaa ennakkoluuloja.. mutta niin, en silti toki väitä että mikään maailman fiksuin mies oisin tällä hetkellä kyseisellä saralla.

Viestin otsikko: Re: uskaltaako..
ViestiLähetetty: 2004-10-26 18:58:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

tulokas kirjoitti:
aattelin et tää atkins ois mulle sopiva , mutta vähän pelottaa toi sen aiheuttama väsymys., siitä tuntuu kärsivän muutenki aika paljon ja se vaikeuttaa keskittymistä opiskeluun sun muuta, mut nii.. en oikein tiedä mikä mun pointti on, ehkä kaipaan vaan rohkasevia kommentteja ja suosituksia..

Hei ja tervetuloa joukkoomme :D Yleensä matala verensokeripitoisuus aiheuttaa väsymystä, uupumista ja heikkouden tunteita, joissain tilanteissa jopa psyykkisiä oireita kuten masentuneisuutta. Mikä sitten aiheuttaa matalaa verensokeria? Se on insuliini -haiman beetasolujen tuottama hormoni. Voimakkaimmin insuliinin erittymistä lisää hiilihydraatit, joita saamme tavallisesti ruoassamme. Insuliini mm. edistää veren glukoosin siirtymistä soluihin, glykogeeni- ja rasvavarastojen täyttymistä.

Vähähiilihydraattinen (esim. Atkins) ruokavalio vaikuttaa insuliinin erittymiseen vähentämällä sitä. Näin se mm. tehostaa rasvavarastojen hyväksikäyttöä ja tasaa verensokerin vaihteluja ja tällä tavoin mm. vähentää väsymistä, uupumista yms.

Suosittelen koettamaan erityisesti jos verensokerin heilahtelut aiheuttavat ym. oireita.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-27 08:19:15 
Ei ole mikään pakko aloittaa Atkinsin tiukimmalla systeemillä.
Minä aloitin karppaamisen hyvin yksinkertaisesti.

Vähemmälläkin pääsee mainiosti alkuun ja sitten voi lukea lisää ja kuulostella, mikä itselle sopisi parhaiten.

Lue ensin aloittelevan karpin opas yleisen keskustelun puolelta.

Jätä pois tai ainakin minimoi sokeri, peruna, kuoritut viljatuotteet (valkoiset jauhot ym), johon siis kuuluu vaaleat leivät, pasta ja riisi.
Lisää kasviksia ja proteiineja.
Syö vain luonnollisia rasvoja, öljyjä, voita, sian- ja naudanrasvaakaan ei tarvitse pelätä, mutta alakarpit eivät ole rasvalla mässääjiä, kuten yleisenä stereotypiana väitetään.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-27 16:48:41 
Itekki veikkaan et rasvalla mällääjää must ei silti tulis. Eli semmosta viä kysyisin et lihaa ja kalaa saa siis syödä (jauhelihaa ???) ? ja niin edelleen, mutta siitä sain vähän ristiriitasen käsityksen, että onko vihanneksia kuitenki pieni määrä nautittava, vai tuleeko muista ruoista se pieni määrä hiilareitä, mitkä ymmärtääkseni on kannattava kuitenki olla..? ( just se 20 g aluks) ja siis cocacolaa ei, mutta esim sprite zeroo saa juoda??
onhan nää tyhmiä kysymyksiä mut nyt kynnyksellä haluan vielä varmistua asioista..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-27 17:31:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

tulokas kirjoitti:
Itekki veikkaan et rasvalla mällääjää must ei silti tulis. Eli semmosta viä kysyisin et lihaa ja kalaa saa siis syödä (jauhelihaa ???) ? ja niin edelleen, mutta siitä sain vähän ristiriitasen käsityksen, että onko vihanneksia kuitenki pieni määrä nautittava, vai tuleeko muista ruoista se pieni määrä hiilareitä, mitkä ymmärtääkseni on kannattava kuitenki olla..? ( just se 20 g aluks) ja siis cocacolaa ei, mutta esim sprite zeroo saa juoda??
onhan nää tyhmiä kysymyksiä mut nyt kynnyksellä haluan vielä varmistua asioista..

Lihassa ei ole hiilihydraatteja. Aika kurjaa ja yksipuolistahan se olisi pelkkää lihaa syödä, joten jopa Atkinssin ensimmäisillä viikoilla saat syödä kasviksia (eihän se tietystikään välttämätöntä ole, jos käytät lisäravinteita, jotka turvaavat vitamiinien ja kivennäisaineiden saannin): esim. juuresraasteita tai vihersalaatteja omin hiilihydraatittomin lisukkein (kinkku-/juustosuikaleet yms.). Juuresraasteet ovat siinä hyviä, että ne pitävät vatsan toiminnassa. Tarvittaessa voi käyttää esim. pellavansiemeniä (veteen liuotettuna=pellavansiemenlima), Fiber Huskia jauhelihataikinassa, yms, yms. (Ruoka)vaihtoehtoja löytyy pilvin pimein :!: Käy tutustumassa reseptiosioon: Jauhelihapihvit vihersalaatin kanssa, broileri parsakaalivoissa, kalkkuna-kasvisvokki yms. Vain mielikuvitus on rajana...

Ruoka-aineiden ravintoainesisällöstä saat tietoa seuraavilta www-sivuilta (voit lisätä sen suosikkeihisi ja laskeskella lähinnä hiilihydraattimääriä sieltä saamien tietojen pohjalta): http://www.fineli.fi .

Mikäli pystyt olemaan ilman keinomakeutusjuomia, aina parempi! Syy: ne voivat laukaista joillakin ihmisillä makean himon eikä niissä ole ravitsemuksellisesti mitään tärkeitä aineita. Suosittelisin esim. maustettuja kivennäisvesiä ellei tavallinen vesi maistu.

Viestin otsikko: KIITOS
ViestiLähetetty: 2004-11-02 15:27:10 
Kiitos kaikille vastaajille. aloittanen maanantaina, tavoitteena 20 kilon pudotus, eli 70 kiloon.

Mutta yks kysymys vielä... Oon alottanu lenkkeilyn muutama viikko takaoerin ja teen noin puolen tunnin lenkin kahdesti viikossa. Kannattaako/jaksaako (elimistö) harrastaa tätä nyt kun aloitan uuden ruokailuvalion??

8)

Viestin otsikko: Re: KIITOS
ViestiLähetetty: 2004-11-02 15:45:21 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

tulokas kirjoitti:
Mutta yks kysymys vielä... Oon alottanu lenkkeilyn muutama viikko takaoerin ja teen noin puolen tunnin lenkin kahdesti viikossa. Kannattaako/jaksaako (elimistö) harrastaa tätä nyt kun aloitan uuden ruokailuvalion??

Elimistö jaksaa tuollaisen aivan kauniisti. Itse olen tehnyt jopa kolmen tunnin sauvakävelylenkkejä 140 keskisykkeellä ilman minkäänlaista ongelmaa jaksamisesta. Samoin puolentoistatunnin salitreenejä, eikä niissäkään ole jaksamisongelmia tullut vastaan. Ja ainahan liikuntaa kannattaa harrastaa vaikka siitä ei laihdutusmielessä välttämättä hirveästi apua olekaan.

Viestin otsikko: Re: KIITOS
ViestiLähetetty: 2004-11-02 20:51:08 
tulokas kirjoitti:
...Oon alottanu lenkkeilyn ...

Harkitse myös kuntosalilla käymistä, niin: "näyttää hyvältä iet tyttöystävä ois tyytyväinen"

:P

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00