karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-08 15:18:44

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Voiko paino nousta?
ViestiLähetetty: 2004-11-03 08:47:21 
Terve!
Nyt näyttäis olevan niin, että alun jälkeen, paino onkin ruvennut nousemaan. Paino putosi vähässä ajassa noin 2kg, nyt on tullut melkeinpä 1kg takaisin. Mistähän ihmeestä tämmönen vois johtua?
Mielestäni syön "oikein", en kammoksu rasvaisia tuotteita, lihaa syön hyvillä mielin jne. Toivottavasti en ole niitä erittäin harvoja tapauksia, jotka mahdollisesti lihoavat tämän ruokavalion aikana.
Jos joku kokeneempi Karppaaja osaa sanoa jotain viisasta, olisin erittäin kiitollinen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-03 09:20:26 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Toki voi, erityisesti alipainoiset ja ne, joiden lihaksisto on kärsinyt valkuaisen puutteesta. Pari kysymystä:
- Mitkä olivat strategiset mittasi (siis pituu, paino tai BMI) 8)
- Tuntuuko muita kuin painomuutoksia (miten istuu housut vyötäröltä ennen/nyt)
terv els

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-03 09:38:18 
Els, eikös yksi tärkeä strateginen mitta on vyötärön ympärysmitta suhteessa lantion ympärysmittaan?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-03 09:39:51 
Alipainoinen en sentään ole. Pituutta on 157cm ja painoa 60kg. Eli BMI 24.3
Sen verran täytyy myöntää, että farkut jotka ei vähän aikaa sitten sopineet ollenkaa päälleni, nyt saan sentää napin kiinni, ilman että naama punoittaa :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-03 10:21:27 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

tyttö kirjoitti:
Alipainoinen en sentään ole. Pituutta on 157cm ja painoa 60kg. Eli BMI 24.3
Sen verran täytyy myöntää, että farkut jotka ei vähän aikaa sitten sopineet ollenkaa päälleni, nyt saan sentää napin kiinni, ilman että naama punoittaa :)

Tuo kuullostaa hyvältä. Paino on hiukan huono indikaattori meidän normaalipainoisten vaihtaessa systeemiä. Perussuomalaisella ruoalla valkuaista on kovin vähän ja rasvaksi helposti muutuvia nopeita hiilareita aika runsaasti, joten kroppa on käyttänyt niitä. Ja nyt kun se saa hiukkasen parempaa ruokaa, se saattaa alkaa organisoida massaa hiukan toisin.

Olen kanssasi samaa kokoluokkaa (160 ja nykyisin 60) ja oletin joskus että oikea painoni olisi siellä 55 alapuolella. Mutta suureksi yllätyksekseni viimeksi housuostoksilla sopivin koko oli 34. Kun edellisen kerran olin näissä mitoissa (ensimmäisen karppipudotuksen jälkeen, v. 2001) oli kiloja 57. Mutta sitä edellisen kerran käytin tuota kokoa noin 20v sitten ja painoa oli hulppeat 52 kg. Eli paino ei niin hirveästi kerro...

Tunnustele vointiasi ja niitä farkkuja ja tarvittaessa käy tarkistamassa sellaisia painoa oleellisempia juttuja kuin hemoglobiini, ja lipidet eli HLD/LDL/triglyseriditasot (niin uskallat jatkaakin, tappodieetillä kun ollaan me kaikki 8)). Ahman mainitsema vyötärö/lantio- suhde kertoo painoa paremmin sekin, mihin suuntaan olet menossa. Kyllä se siitä.

terv els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-03 10:37:45 
Poissa
paleokarppi
paleokarppi

Samaa mieltä elsin kanssa; unohda vaaka ainakin hetkeksi ja keskity muutosten mittaamiseen vaatteilla ja vaikka mittanauhalla. Lihakset kehittyvät kuin "itsestään" kun syöt tarpeeksi proteiineja ja muutenkin kroppa järjetelee "palikoita" uudestaan, kun sen ei tarvitse enää olla minkään tärkeän ravintoaineen puutteessa. Olet varmasti menossa hyvään suuntaan!

Vaaka on muutenkin kyseenalainen mittari, mitä väliä sillä painolla on, jos näyttää hyvältä? Ei se paino otsassa lue. Sama juttu kuin monilla on se, että aina pitää ostaa samaa vaatekokoa, vaikka eri merkeillä ne vaihtelevat tosi paljon ja lopputuloksena osa vaatteista on liian pieniä, osa liian suuria... "mutta kun mä aina ostan kokoa S!" Ei se kokokaan siinä vaatteessa ulospäin näy.

Ja ihan niin kuin elsilläkin, mulle menee nykyään samat vaatteet päälle kuin viimeksi 4 kg kevyempänä...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-03 13:08:30 
Kiitoksia hyvistä vastauksista ja neuvoista. Taidanpa suosiolla kaivaa mittanauhan esiin ja käyttää sitä. Vaaka on aina ollut mun pahin vihollinen. Olin jo varma, että mussa on jotain "vikaa", kun paino tollee heittelehtii. Jatkan siis jonkinsortin karppausta ja nautin hyvästä sapuskasta :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-03 13:57:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ja etenkin naisilla paino voi vaihdelle rajustikin esim. kuukautisia ennen kun kroppaan kertyy nesteitä. Jos käytät vaakaa, punnitsi itsesi vaikka kerran viikossa samaan aikaan (esim. maanantaiaamuna) ja katso ainakin yhden kuukauden tilastoa kerrallaan ennenkuin vedet johtopäätöksiä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-04 09:49:51 
Lueskelin tässä muita keskusteluja ja muistelin, mitä Atkinssin kirjassa kirjoitettiin. Tuli vaan sellainen juttu mieleen, että voikohan paniikkihäiriöön määrätyt lääkkeet jotenkin vaikuttaa laihtumiseeni?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-04 10:38:27 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Ihan tavallinen stressi vaikuttaa.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko: Voiko paino nousta?
ViestiLähetetty: 2004-11-04 13:53:44 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

tyttö kirjoitti:
Lueskelin tässä muita keskusteluja ja muistelin, mitä Atkinssin kirjassa kirjoitettiin. Tuli vaan sellainen juttu mieleen, että voikohan paniikkihäiriöön määrätyt lääkkeet jotenkin vaikuttaa laihtumiseeni?

Atkins sanoo, että mikä tahansa lääke voi aiheuttaa aineenvaihdunnallista vastarintaan, pahimpia ovat psykotrooppiset eli mielialalääkkeet. Muita vaikuttavia lääkkeitä esim. hormonit, tulehduskipulääkkeet, diureetit, insuliini. Lisäksi oma hormonaalinen tasapaino, esim. heikosti toimiva kilpirauhanen voi vaikuttaa.

ViestiLähetetty: 2004-11-11 10:44:51 
Minä aloin vajaa kolme vikkoa sitten laskemaan hiilihydraatteja ja ensimmäisellä viikolla paino putosi 5 kg (nestettä?). Toisella viikolla vajaa 1 kg ja nyt tuntuu, ettei tapahdu mitään. Tosin housut ovat käyneet isommiksi! Voiko tätä diettiä jatkaa ihan samaan malliin? Pitääkö sossain vaiheessa noita hiilihydraatteja lisätä ja jos, niin paljonko. Olen kyllä joka ilta syönyt appelsiinin? :roll:

ViestiLähetetty: 2004-11-11 11:22:39 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

sutjakaks kirjoitti:
Minä aloin vajaa kolme vikkoa sitten laskemaan hiilihydraatteja ja ensimmäisellä viikolla paino putosi 5 kg (nestettä?). Toisella viikolla vajaa 1 kg ja nyt tuntuu, ettei tapahdu mitään. Tosin housut ovat käyneet isommiksi! Voiko tätä diettiä jatkaa ihan samaan malliin? Pitääkö sossain vaiheessa noita hiilihydraatteja lisätä ja jos, niin paljonko. Olen kyllä joka ilta syönyt appelsiinin? :roll:

Monet sanovat, että hiilarimäärää voi (ehkä jopa kuuluisi) lisätä, mutta itse en ole lisännyt ja olen nyt karpannut yli kaksi kuukautta ongelmitta. Hiilarit vaihtelevat 10 - 20 g/vrk.

Viestin otsikko: painonpudotus
ViestiLähetetty: 2004-11-11 11:42:30 
:?: Hyvä kuulla, ettei tarvi enää toisin päin ruveta laskemaan. Passaiskos kysyä, paljonko olet saanut painoa pois ja laskiko tasaisesti? Tarkoitan, ettei tarvi tulla toivottomaksi, vaikkei heti kaikki putoiskaan. Pituus oli 163 ja aloittaessa 76 kg ja nyt 70 kg.

ViestiLähetetty: 2004-11-11 11:49:15 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Einomies kirjoitti:
Monet sanovat, että hiilarimäärää voi (ehkä jopa kuuluisi) lisätä, mutta itse en ole lisännyt ja olen nyt karpannut yli kaksi kuukautta ongelmitta. Hiilarit vaihtelevat 10 - 20 g/vrk.

Ja monet ovat sitä mieltä ettei hiilihydraatit ole ihmiselle välttämättömiä. Toki hiilihydraattipitoisia elintarvikkeita voi olla syytä syödä jonkin verran niissä olevien muiden aineiden saamiseksi. Hiilihydraatteja ihminen ei tarvitse elimistön ulkopuolelta, se osaa kaiken tarvittavan valmistamisen muusta materiaalista (rasva ja proteiini, erilaiset vitamiinit ja kivennäisäineet) siinä määrin kuin normaali elossa pysyminen edellyttää.

Itse olen ollut ongelmitta yli 4kk hiilareiden pyöriessä 10 ja 40 välillä, ollen tyypillisimmillään 20 ja 30 välillä, ja sekin lähinnä kahvikerman ja kahvimaidon käytön seurauksena.

Toki pitää muistaa että olemmne yksilöitä. Jonkun elimistö sopeutuu helpommin kuin toisen jne...

ViestiLähetetty: 2004-11-11 11:56:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

sutjakaks kirjoitti:
Tosin housut ovat käyneet isommiksi! Voiko tätä diettiä jatkaa ihan samaan malliin?

Voi, mutta jos halutaan, että se paino liikkuu alaspäin, niin varmaan jotain muutoksia pitää tehdä jossain vaiheessa. Energiamäärän lisääminen hiilareita lisäämällä nyt tuskin on oikea vaihtoehto, jos ei elimistö ole "jumissa", mitä epäilen noiden antamiesi tetojen perusteella.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00