karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-26 14:23:35

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2004-10-29 12:48:54 
Useammasta paikasta olen lueskellut, että alakarppaus/ hyväkarppaus voisi auttaa aknen kanssa painivia?

Olen ihan normaalipainoni alarajoissa, joten laihduttaminen ei ole tavoitteenani. Mutta jos karppaamalla saisi ihon hyvään kuntoon, voisin ruokavaliouudistukseen ryhtyäkin. Sokerit, karkit ja vaalea leipä ovat paheeni - näistä olenkin jo luopunut. Ruisleipää, hedelmiä ja viilejä syön ihan huolehti - nämä lienee sallittuja?

Noh, joka tapauksessa kiinnostaisi kovasti, jos joku on aknen vuoksi karppaajaksi ryhtynyt. Millaisia tuloksia? Auttoiko ruokavalio ihon kanssa oikeasti ja pysyvästi? Kannattiko? Onko jotain vinkkejä, eli millainen ruokavalio sinulla on toiminut?

- Kiitoos! -

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-29 14:23:38 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ruisleipää jos meinaat syödä niin kannattaa olla realia. Monissa rusileivissä, joiden paketissa lukee "täysjyvä" tai "täysrukiinen" on sitä ruisjauhoa ehkä 30% ja loput sitten vehnäjauoha ja perunajauhoa

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-29 16:10:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Varsinaista aknea ole ollut mutta isot finnit pottunokassa olivat ihan jatkuva riesa (jonka muistona kaapista löytyy epämääräinen kasa kaikensävyisiä peitevoiteita, teatterimaskista lähtien). Alakarppaamisen myötä finnit suureksi yllätyksekseni katosivat :D . Minulla sokeri on aivan ilmeisesti suurin syyllinen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-29 21:00:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Korkeahiilarinen ruokavalio nostaa testosteronitasoa, eli siinä mielessä jotain apua voisi olla hiilarien vähentämisestä. Itselläni ei ole ruokavalion muuttamisesta ollut mitään apua, tosin minulla ei ole auttanut edes Roaccutan. :(

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-29 21:13:29 
Sam kirjoitti:
Korkeahiilarinen ruokavalio nostaa testosteronitasoa

Noh, ilmankos mä viimesinä aikoinani tunsin itteni ihan miäheks! (en viitti mennä yksityiskohtiin..) Mut nyt on ihan eri, feminiininen olo. Taas sitä oppi uutta! :shock:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-30 19:06:35 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Sam mainitsi korkeahiilarisen ruoan nostavan testosteronitasoja. Jouduinkin aikaisemmin tarkkailemaan jatkuvasti leukaani, kun siinä kasvoi kolme terhakkaa mustaa partakarvaa. Lainasin miehen partahöylää muutaman kerran viikossa.

Olen nyt muutaman kuukauden elellyt vähä/kohtuuhiilareilla+lisännyt rasvaa ja proteiinia. Partakarvat kituvat ja ohentuvat, taitavat olla kohta muisto vain. En muista, milloin olisi pitänyt leikata.

Niin, on pudonnut myös viisi kiloa. Ja oikeasti, olo on naisellisempi.

Kaiken omani kannan mukanani -osasta voisin jo luopua.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-03 13:55:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla jäi akne teini-iästä päälle ja söin ahkerasti e-pillereitä. Nykyään käytän reseptivoiteita, mutta niistä huolimatta jatkuvasti on sellaista paukamaa ihon alla.

Olen ollut Atkinsillä nyt 8 viikkoa ja iho on parantunut. En edelleenkään ole mikään siloposki, mutta nuo paukamat ovat kadonneet ja uusia tulee enää todella harvoin. Eli minun kohdallani Atkins on auttanut.

Ja mitä ruokavalioon tulee, niin minulla siihen ei ole kuulunut yhtään leipää eikä hedelmiä. Olen karsinut kaikki sokerit pois (eli myös sen hedelmäsokerin) ja laskenut hiilarit niin alas kuin mitä kohtuusyömisellä vaan voi. Eli kasviksia syön kohtuullisesti enkä huolehdi niiden hiilareista, myös maitotuotteista tulee jonkun verran, mutta siihen se sitten jääkin.

Mutta tällä tavalla syömällä myös laihtuu, joten siinä mielessä en kyllä suosittelisi Atkinsiä sinulle.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-03 14:40:12 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minulla ei ole koskaan ollut finnejä kasvoissa,mutta selässä on ollut melkoinen määrä pieniä finnejä,jotka eivät lähteneet millään.

Huomasin vasta nyt tarkistaa,onko alakarppaus vaikuttanut ja yllätys olikin melkoinen,ei yhtään finniä :shock:

Ruokavaliooni ei kuulu leipää,eikä hedelmiä

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-03 15:45:50 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Toinen ja toivottavasti viimeinen Roaccutan menossa, kohta kuuri ohi.

Odotan mielenkiinnolla ruokavalion vaikutusta, R on itse tällä kertaa aiheuttanut sen, että kuivun pystyyn :cry: Oi, sitä lotionmäärää...Kenties ruokavalio auttaisi hieman. Editoin tämän sitten, kun/jos huomaan jotain merkittävää muutosta :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-03 17:21:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Del kirjoitti:
Toinen ja toivottavasti viimeinen Roaccutan menossa, kohta kuuri ohi.

Minulla takana kolme kuuria ja aknesta kärsin yhä. Viimeisin kuuri aiheutti vielä lisää arpia kasvoihin, että saa olla viimeinen kerta sitä myrkkyä minulle.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-03 17:26:45 
Hei Sam!
Mikä olikaan rasvaprosentti johon tähtäät?
Eihän sillä voisi olla mitään merkitystä tuon ihon kanssa.
Kas kun rasva on hormonaalisesti aktiivista kudosta...
terv els

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-03 17:28:04 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tosiaan erona edelliseen kertaan on ihon uskomaton kuivuminen :(

1. kuurin tulos (20mg, muistaakseni 6kk) kesti n. 5 vuotta, ihotautilääkärin mukaan tällä kertaa (sama 20mg, ilmeisesti vain 3kk) tulos saattaisi olla pysyvämpi.

En halua masentaa...isäni on kärsinyt selän ihon aknesta lähes koko mahdollisen ikänsä, on tällä hetkellä jo eläkeläinen ja sama ongelma vieläkin olemassa. Ko. ongelmaa ei ole tosin edes yritetty hoitaa.

Tällä hetkellä näyttää lupaavalta omalla kohdallani, mutta katsotaan nyt...

(ostin juuri Oltermanniakin :D)

Niin joo, unohtui. Rasva. Elkee lyökö, mutta omaa lääkäriäni kiinnosti suuresti perheeni tilanne, sanoi isäni aknen selittävän asiaa hyvinkin (omani alkoi silloin, kun sekä kehon että ruokavalion rasva% oli ihan eri planeetalta kuin nyt :?)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-03 18:46:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els eirek kirjoitti:
Hei Sam!
Mikä olikaan rasvaprosentti johon tähtäät?
Eihän sillä voisi olla mitään merkitystä tuon ihon kanssa.
Kas kun rasva on hormonaalisesti aktiivista kudosta...
terv els

Varmaankin joku 7-8................. :oops:

Minulla on ollut tämä iho-ongelma puolet elämästäni, se ei tunnu juurikaan reagoivan oikein mihinkään. Ilmeisesti tuo iho vain reagoi niin herkästi DHT:n, että siihen ei vaikuta mikään. Ei tilanne nyt samanlainen toki enää ole, kuin ihan teini-iässä.
Tuo Roaccutan kuivatti tietysti sitä ihoa, mutta viimeisen kuurin jälkeen se rasvoittui muistaakseni kuukaudessa viimeisen pillerin jälkeen. Enkä ole yhdelläkään lääkekuurilla ollut kokonaan aknevapaa, vaikka viimeisessä kuurissa annostus oli lopussa 100 mg päivässä. Eli en odota pääseväni tästä kokonaan eroon, ennen kuin testosteronitasot laskevat selkeästi joskus vanhana miehenä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-30 18:03:04 
Itse söin viime vuonna Oricyclin kuurin. Tulokset olivbat erittäin hyviä, akne hävisi melkein kokonaan. Nyt akne on kuitenkin uusiutunut erittäin pahasti ja olen harkitsemassa Roaccutania... Jos tällä ruokavaliolla on vaikutusta ihoon, olisin valmis koittamaan. Herää vain kysymys siitä, että laihtuuko tässä kuinka nopeaa ja miten. Olen 169/55, eikä painonpudotus tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta. Mutta terveellinen ruokavalio.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-30 20:43:48 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hmmh...Roaccutan kohta ohi ja iho ei tykkää, enää. Prkl.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-30 21:18:50 
Poissa
sintti
sintti

[quote]Olen 169/55, eikä painonpudotus tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta. Mutta terveellinen ruokavalio.[/quote]

Mielestäni 'alakarppauksen' suurin ongelma on se, että sitä pidetään laihdutuskuurina. Osa tämänkin palstan kirjoittajista näin tuntuu tekevän, ja suurelle yleisölle ei muusta olekaan kyse. Ongelma vielä korostuu Suomessa, missä diet (ruokavalio) suomennetaan dieetti, joka arkikielessä tarkoittaa laihdutuskuuria.

Jos alkuunsa unohdetaan se "kuuri" ja ajatellaan koko juttua terveellisenä ruokavaliona, jonka positiivisiin terveysvaikutuksiin sisältyy mm. painonhallinta, ollaan jokseenkin oikeilla jäljillä.

"Älä korjaa sitä mikä ei ole rikki" ei ole niin kovin hyvä neuvo, koska aina ei tiedäkään mikä oli rikki, ennen kuin sattui korjaamaan sen. Jokseenkin olisi vaikea uskoa, että yhdellekään terveelle ihmiselle voisi olla pahaksi muuttaa ruokavalio sellaiseksi, johon elimistö on evoluution kautta sopeutunut. Lue siis opus tai pari aiheesta ja aloita terveempi elämä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-12-01 08:43:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

akneinenkin kirjoitti:
Itse söin viime vuonna Oricyclin kuurin. Tulokset olivbat erittäin hyviä, akne hävisi melkein kokonaan. Nyt akne on kuitenkin uusiutunut erittäin pahasti ja olen harkitsemassa Roaccutania... Jos tällä ruokavaliolla on vaikutusta ihoon, olisin valmis koittamaan. Herää vain kysymys siitä, että laihtuuko tässä kuinka nopeaa ja miten. Olen 169/55, eikä painonpudotus tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta. Mutta terveellinen ruokavalio.

Kyllä se paino vaan tuppaa putoamaan, jos hiilihydraatit jättää tyystin pois ruokavaliosta (yksilöllistä tietysti tämäkin), mutta eihän sinun toki tarvitse niin tehdä. Syö täysjyvätuotteita, pähkinöitä jne, ja vältä nopeita hiilihydraatteja. Näin minäkin olen ruokavaliotani muuttanut ylimääräisistä kiloista pois päästyäni 8)

Itselläni ei mitään varsinaista akneongelmaa ole enää (teinivuosina oli...), mutta muutama finni aina silloin tällöin lähinnä kasvoihin ilmestyy. Olen huomannut karppauksen aloitettuani ihoni rauhoittuneen - toisaalta olen alkanut samaan aikaan syödä omega 3:sta, magnesiumia, kalkkia ja beroccaa pillereiden muodossa, joten ehkä silläkin on vaikutuksensa ihon hyvinvointiin?

- Life is a beach and then you learn to type -

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-02 20:47:08 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Roaccutan-kuuri loppui muutama viikko sitten, iho rasvoittuu jälleen normaaliin tapaan, mietityttää. En voi olla R-kuurilla koko loppuikääni, mutta nyt jo paluuta tekevien merkkien perusteella se on ainoa tila, jolloin iho voi hyvin :(

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-05 14:50:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Del kirjoitti:
Roaccutan-kuuri loppui muutama viikko sitten, iho rasvoittuu jälleen normaaliin tapaan, mietityttää. En voi olla R-kuurilla koko loppuikääni, mutta nyt jo paluuta tekevien merkkien perusteella se on ainoa tila, jolloin iho voi hyvin :(

Minkä ikäinen olet?

Roaccutanilla ollessa ehkä akne rahoittuu, mutta en kyllä uskaltaisi sanoa, että iho voi sillä ollessa hyvin. :?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00