karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-27 00:46:06

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-02-13 17:03:54 
Noudattelin tuossa taannoin muutaman viikon ajan melko heikkiläläistä ruokavaliota, mutta sitten tuli raja vastaan: rasvan määrä (kerma ruuanlaitossa, rasvainen liha, juustot ym.) yksinkertaisesti alkoi etoa. Niinpä vähensin rasvan entiselle tasolle ja hiilarituotteista pannassa pidin ainoastaan tärkkelyksen ja valkoiset jauhot. Sokeriakin olen nauttinut esim. jogurttien ja makeisten muodossa muutaman kerran viikossa. Ja mitä kummaa? Paino on pudonnut (BMI nyt pikkuisen vajaa 21), ja vointi parani. Kaikille ei ikävä kyllä rajoittamaton rasvan käyttö sovi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-13 17:54:39 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Niin, alkuun varmaan monilla menee hieman överiksi.

En kuitenkaan ymmärrä miksi kermakastike pitäisi vaihtaa sokeriin :shock:

Itse teen useimmin kastikkeista tomaattipohjaisia, kookosmaitopohjaisia....

Eli kermaa ei ole pakko lotrata, lihan ei ole pakko aina olla rasvaista, juustoakan ei ole pakko popsia, ja se voi joskus olla vähempi rasvaistakin (esim. feta....)

Mutta ihan hyvä pointti mietittäväksi, eli jos rasva ällöttää, voi vallan hyvin sen käyttöä vähentää, vaikka olisikin alakarppi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-13 18:47:28 
Samoin kävi minulle. Alkuun innostuin vallan, kun rasvaa "sai" käyttää; pekonit paistumaan oliiviöljyyn yms. Mutta kyllä tökkäs ja pahasti.

Mutta sanokaapas viisaammat mistä johtuu, kun paino rasvamäärän vähenemisen myötä nousi, vaikka en ole ottanut mitään rasvan tilalle?! Kalorimäärä siis on käytännössä laskenut, ja vaihtelee välillä 1100-1800kcal/päivä. Hiilarit pysyvät n.20g tietämissä. Kokeilin jo hiilareiden lisäämistäkin leipäpalan muodossa, mutta vanha ystäväni mahakipu alkoi heti, ja turvotus tuli perässä seuraavana aamuna, joten sitä ei voi kokeilla. Ja maitotuotteille kun olen allerginen, en voi niitäkään lisätä (tai jättää juustoa pois... kuten monet neuvovat tiukassa paikassa). :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-13 19:36:11 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Eihän Heikkiläkään kehota rasvalla läträämään, vaan syömään juuri niinkuin hyvältä tuntuu. Se hyvältä tuntuminen vaihtelee päivittäin hyvinkin paljon. Sitä pitää kuunnella!

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-13 19:38:54 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Anonymous kirjoitti:
Noudattelin tuossa taannoin muutaman viikon ajan melko heikkiläläistä ruokavaliota, mutta sitten tuli raja vastaan: rasvan määrä (kerma ruuanlaitossa, rasvainen liha, juustot ym.) yksinkertaisesti alkoi etoa. Niinpä vähensin rasvan entiselle tasolle ja hiilarituotteista pannassa pidin ainoastaan tärkkelyksen ja valkoiset jauhot. Sokeriakin olen nauttinut esim. jogurttien ja makeisten muodossa muutaman kerran viikossa. Ja mitä kummaa? Paino on pudonnut (BMI nyt pikkuisen vajaa 21), ja vointi parani. Kaikille ei ikävä kyllä rajoittamaton rasvan käyttö sovi.

No montako kiloa sitä rasvaa sinun pitäisi syödä päivittäin?

Jos jo 110 grammassa on 1000 kaloria. Ja kun maailmassa on hirmuisen paljon hyvänmakuista rasvaa (vaikkapa pähkinöissä, manteleissa, kookoshiutaliessa ja avokadossa, jos et ole vielä eläinrasvaan tottunut) - niin en oikeasti ymmärrä kysymystäsi?

Se on totta, että normaalirasvaista joutuu opettelemaan keittiön puolella, siinä missä noita "maistuvia rasvattomia höyrykasviksiakin". Mutta miksi ihmeessä sen pitäisi olla voita ja kermaa ja ihraa? Niin hyviä kuin ne oikein valmistettuna ovatkin...8)

ihmettelee els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-13 21:13:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En tajua minäkään miksi pitäisi läträtä voin tai kerman kanssa?

ViestiLähetetty: 2005-02-14 07:53:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Anonymous kirjoitti:
rasvan määrä (kerma ruuanlaitossa, rasvainen liha, juustot ym.) yksinkertaisesti alkoi etoa.

Minua etoo kalanmaksaöljy suunnattomasti, mutta sitä on pakko syödä. Muutamassa ruokalusikallisessa on niin kuin viikon D-vitamiinit.

Mutta sitä on vaikea saada pysymään alhaalla! OTOH ne purkit on jääkaapista hyvä ottaa hyötykäyttöön nyt.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-14 08:06:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onneks niitä rasvan lähteitä pystyy vaihtelemaan niin paljon ettei siihen pääsee tympääntymään. Ja tavallisimpiakin lähteitä voi käyttäää niin moninaisesti ettei kyllästyminen senkään puolesta tule. Viikonlopun motto olikin, että pannaas tätä kolesterolia alentavaa voeeta joka paikkaan.

ViestiLähetetty: 2005-02-14 08:24:03 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Pienetär kirjoitti:
Minua etoo kalanmaksaöljy suunnattomasti, mutta sitä on pakko syödä. Muutamassa ruokalusikallisessa on niin kuin viikon D-vitamiinit.

Mutta sitä on vaikea saada pysymään alhaalla! OTOH ne purkit on jääkaapista hyvä ottaa hyötykäyttöön nyt.

Eikös kannattaisi hankkia kalanmaksaöljyt kapseleina, niin pääsee siitä ikävästä makuongelmasta?

Mä en kanssa saa kalanmaksaöljyä nieltyä kirveelläkään, kun pienenä sain siitä tarpeekseni mummini toimesta. Hänellä oli pakkomielle syöttää meille lapsille kalanmaksaöljyä päivittäin, että "näkö paranee", saatana. :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-15 00:31:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kalanmaksaöljyä, oliiviöljyä (sitä voi lisätä vähän joka ruokaan, antaa hyvää makua) ja kookosöljyä. Kermaa en käytä kuin kaakaossa (kahvi mustana) eikä kovia juustojakaan kulu kovin paljon. Eli ei ala rasvan määrä etoa. Mitä enemmän rasvaa, sen alhaisemmaksi jäävät päivän kokonaiskalorit eli "syön alle kulutukseni".

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-15 10:56:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ai että pekonit paistetaan oliiviöljyssä, enpä ole hullumpaa kuullut! Missä alakarppiravinto-oppaassa näin neuvotaan?

Ymmärrän aloittelijoita, jotka ovat syöneet vuosia vähärasvaista ruokaa, joista aluksi rasva tuntuu ällön rasvaiselta. Kaikkialla on paasattu rasvaa vastaan, ihmiset ovat kehittäneet inhon rasvaan itselleen. Kaveripiiriä on pitänyt myötäillä ja hokea kevyt-huuhaata. Kun tarpeeksi kauan on vältellyt rasvaa, makuaisti on tottunut ”koviin” metallisiin makuihin ruoassaan. Tai sellaisilta rasvattomat ruoat maistuvat nykyisin minun suussani. Rasvaton maito ei maistu oikealle maidolle vaan maitotonkan pesuvedelle.

Koin myös aluksi jonkin hirveän soimauksen rasvasta. Voiko sitä todella SYÖDÄ. Onneksi olin niin vakuuttunut, että minun on saatava itseni kuntoon ja hoidettava vatsavaivani pois, että järki kehoitti jatkamaan siirtymistä normaali- ja runsasrasvaiseen. Ei edes yhtä kertaa ole sattunut, että rasvaisuus ruoassa inhottaisi. Enää ei läskipalat töki, vaan syön halulla kaikki. Minusta rasva ruoissa on pehmeätä ja se mukavasti pyöristää maut. Entisaikojen maitokahvin inhoni on vaihtunut ja nautin toisinaan kermakahvin lemmestä. Munakokkeli kermaan on paras tietämäni munaruoka. Entäs keitetyt vihannekset voisulassa...nam.

Vähitellen rasvan käyttö vakiintuu itselle mukavalle tasolle. Ei sitä tarvitse tosiaankaan läträtä, kunhan ei välttele sitä ruoissa ja valmistuksessa. Margariinit ja teollisesti käsitellyt öljyt kannattaa unohtaa ja muistaa, että ”kevennetyt” eivät sisällä hyviä rasvoja riittävästi ja niitä on lisäksi maustettu sokereilla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-15 11:07:47 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

En tiedö neuvotaanko missään, mutta minä nimenomaan paistan pekonit oliiviöljyssä. Tai oikeastaan maustan oliiviöljyn pekonilla. Omassa rasvassaan paistaen pekoni ei ruskistu kauniiksi eikä yhtä rapeaksi. Aamiaiseni on siis n. 5 g oliiviöljyä, kuivattua chiliä, 35 g eli kaksi viipaletta Pirkka pekonia ja kaksi löysäksi paistettua munaa. Munien päälle kaadan pannurasvan, joka on keskeinen osa aamaistani, ja jonka nuolen lautaselta tarkkaan. Kaloreita kertyy 330 kcal.

Muitakin aamiaisvahtoehtoja toki on, tämä on vain yksi suosikeistani, kun pyrin suosimaan oliiviöljyä ravinnossani muutenkin.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-15 11:53:04 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

En minä ole kyllästynyt rasvaan ainakaan. Parin kuukauden aikana voipaketista on kadonnut varmaan useampi ruokalusikallinen, ehkä neljä - viisi. Oliiviöljypullosta on kadonnut ainakin puoli desiä.

En minä juurikaan lisää ruokiin rasvaa silti ruuassani on sitä ainakin 60 - 70E%

Pähkinät, saksansellaiset, rasvaa 90E% (64g rasvaa/100g tuoteta)eikä ne minusta ällörasvaisilta tunnu.

Kananmunat, keitetyt, ei nekään ällörasvaisilta tunnu vaikka niissä on noin 65E% rasvaa.

Leipäjuusto, ei sekään ällörasvaiselta tunnu salaattikääryleeseen käärittynä.. (22g rasvaa/100g)

Kahviin lakkasin kaatamasta kuohukermaa ja siirryin takaisin punaseen maitoon.

Kirjolohiläjässäkin on aivan lisäämättä 60E% rasvaa eikä sekään ällörasvaiselta tunnu, päinvastoin melkeen "kuivikasta" mutta en kuitenkaan uita sitä kermassa.

Syömissäni avokadoissakin on aika kasa rasvaa... (mihinkähän se on jemmattu siinä) ei ainakaan millään tavoin ällörasvaiselta tunnu vaikka syön sitä ihan siltään. Siinä on kuitenkin 93E% rasvaa. (19,4g/100g) Eikä tunnu yhtään niin rasvaselta kuin näkyvää rasvaa sisältävä palvikinkun viipale jossa kuitenkin on paljon vähemmän rasvaa.

Oikeastaan ruokani rasvaa on aika vaikea aistia. (paitsi jos se kaikki olisi jollain tavalla siitä poistettu).

En myöskään ymmärrä rasvan lisäämistä luonnonrasvaisiin tuotteisiin. Miksi niin pitäisi tehdä. En ymmärrä.

Näistä muonista minulle on sanottu: "ethän sä syökkään rasvaa vaikka oot tommosella dieetillä, toihan on ihan rasvatonta!"

ViestiLähetetty: 2005-02-16 09:45:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Einomies kirjoitti:
Eikös kannattaisi hankkia kalanmaksaöljyt kapseleina, niin pääsee siitä ikävästä makuongelmasta?

Maksaa maltahia. Sitä paitsi yhdessä purkissa on suunnilleen kuukauden vitamiinitarve. Syön loputkin mitä jääkaapissa on niin seuraavan kerran tarvitsee ottaa vasta ensi vuoden puolella!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 09:53:07 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Vitamar-kalanmaksaöljykapselit maksaa n. 10€/purkki ja siitä saa 1,5 kuukauden satsin. Mun mielestä se ei ole kohtuuton hinta maksaa. Löytyy ihan luontaistuotekaupoista ja Sokokselta. Suosittelen!

:D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00