karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-24 18:36:27

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Aloittajan vaikeuksia...
ViestiLähetetty: 2004-08-26 07:18:43 
Heippa!

Olen vasta aloittamassa tätä alakarppausta (neljäs päivä menossa kahden viikon "aloituskuurista") ja haluaisin kovasti kokeneiden neuvoja!
Olen kärsinyt toisesta päivästä lähtien päänsärystä ja tukkoisesta olosta, luulin ensin flunssan iskeneen. Eilen alkoi myös silmät ihmeesti punottaa, verisuonet ihan pinnassa (verenpaine??). Olen syönyt aamupalaksi 2 palaa ruisnäkkileipää (yht. 16 g hiilareita) juustoa ja kalkkunaa. Lounaaksi yleensä tonnikalaa, munaa, broilersuikaleita, hiukan juustoa ja yhden salaatinlehden. Illalla kalaa, kalkkunaa tai broileria ja munaa. Vaikeutena tässä ruokavaliossa on, etten ole syönyt punaista lihaa enää vuosiin (tällä olen saanut reumaoireet hyvin kuriin!) ja vaihtoehdot ovat vähissä. Olen ajatellut, että jos kestän tämän 2 viikkoa, lisään sitten vihanneksia ruokavalioon ja voisin pärjätä, vaikka onkin suppea valikoima sopivia ruokia...
Eilen illalla söin kalkkunajauheliha-munakasta, ja sain suht äkäisen sappikohtauksen, vaikka sappirakko on leikattu n. vuosi sitten. Eli joudun kontrolloimaan myös rasvan käyttöä aika totaalisesti.
Haluaisin nyt rehellisen mielipiteen teiltä konkareilta, uskotteko, että tämä onnistuu? Kaikki vinkit olisivat myös tervetulleita! Ja olisiko päänsäryn syynä liian "tiukka" hiilarirajoitus???

Olen muuten laihduttanut mukautetulla paikkaridieetillä puolessa vuodessa 25 kg. Eli sekin toimii, kun ei ihan pilkulleen laske joka suupalaa, vaan vähän säveltää :D Eikä ole läski tullut takaisin!

Toivotan kaikille karppaajille tsemppiä ja hyvää alkavaa syksyä! :P
Jään odottamaan kommentteja, ja pian, pliis!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-26 07:32:48 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Aloitusjaksoon ei kuulu näkkäri, joten vaihda se salaattiin. Sappikohtaukset menevät pian ohi. Et ole ainoa jolla niitä on ollut alussa. Jostakin syystä juuri kalkkuna on mullekin aiheuttanut karpatessa ja ennen oireita, joita luulen sappikohtauksiksi. Tutkittu niitä ei ole. Nyt niitä ei ole lainkaan.

Tuota salaattia pitää kyllä hitto vie olla enemmän, kuin yksi lehti. Rasvan suhteen ei kannata olla huolissaan, sillä sen käyttö vähenee itsestään. Punaista lihaa ei myöskään kukaan pakota syömään. Possu on parasta ja keveintäkin muuten.

Parsa, kukkis, keräkaali, ja kaikki vihreän värinen roina kun täyttää puoletkin annoksesta, niin alkaa olla kohdillaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-26 07:56:13 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Minäkin jättäisin näkkärin, eli kaiken viljan ainakin aluksi pois, mutta lisäisin muuta hiilihydraattia, esim. omenaa, aprikoosia, marjoja, sen verran että saa päänsäryn pois.Vaihda se kalkkuna possuun ja kananmuniin kokeeksi, tonnikala ja raejuusto ovat myös hyviä. Pitkällä tähtäimellä homman toimivuutta ei voi tietää kukaan muu sinä itse, huolellisella kokeilulla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-26 08:12:16 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Niin, ja virallisen ravintosuosituksen mukainen vähintään puoli kiloa kasviksia päivässä sopii myös alakarpille erinomaisesti. Erityisesti kaaleissa ja salaateissa, yleensä vihreässä, ei ole hiilihydraatteja juuri nimeksikään, mutta kaikkea muuta hyödyllistä sen sijaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-26 09:49:04 
Kiitokset vastauksista!

Haluan vielä tarkentaa, että punaisella lihalla tarkoitin myös possua. En siis syö mitään 4-jalkaisia, vain broileria ja kalkkunaa. Possun jättämisen jälkeen sain lopettaa reumalääkityksen kokonaan, eli siihen en kyllä enää palaa!

Ja onko kahvin juominen tosiaan ihan kokonaan "kielletty", siis ei kupillistakaan?? :(

Taidan kokeilla myös aamiaisella salaattia näkkärin sijaan...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-26 10:17:57 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Alakarpata voi monella tavalla. 8)

Muun muassa tipuilla ja fisuilla laajennettu lakto-ovo-vegetaari solahtaa tähän pirtaan kuin tyhää vaan. Mutta mitä enemmän löytyy rajoituksia (muusta kuin tyhjistä tärkkelyksistä ja sokereista), sitä monipuolisemmin on osattava syödä. Siksi ne rehut, päähkinät ja siemenet avittavat hiven- ja hyvärasva-puolella. Ja erityisesti suomalaiselle moni maitotuote on (jopa prosessoinnista huolimatta) varsin käyttökelpoista ravintoa. eikä kirja tai pari oheislukemiseksi ole lainkaan hassumpi alkuinvestointi.

Tsemppiä matkaan t. els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00